Spoorverdubbeling Almere

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Spoorverdubbeling Almere

Bericht door JWM »

Spoorverdubbeling Almere
18 juli 2009

ALMERE - ProRail houdt dit najaar drie informatieavonden in Almere. Omwonenden en belangstellenden krijgen tijdens deze avonden inzicht in de plannen rond de spooruitbreiding in Almere. Een aantal maanden later, rond de jaarwisseling, is er gelegenheid tot inspreken. Start van deze zesweekse inspraakperiode is de publicatie van het Ontwerp-Tracébesluit. Ook in deze periode organiseert ProRail weer een reeks informatieavonden, waarop dit keer het Ontwerp-Tracébesluit centraal zal staan.
Lees verder
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Spoorverdubbeling Almere

Bericht door Caspar »

Wat ik me afvraag; waarom zijn er wettelijk gezien inspraak procedures nodig, als er over het hele traject al rekening is gehouden met spooruitbreiding naar 4 sporigheid?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoorverdubbeling Almere

Bericht door Vinny »

Stel er ligt een spoorlijn. Stel er reden ooit goederen over heen. Stel je wilt hem na tien jaar zonder gebruik weer in dienst nemen. Stel hé. Dan heb je al zoveel inspraakrondes nodig, dat het überhaupt niet eens meer mag...
Nederland :neg:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spoorverdubbeling Almere

Bericht door Daniel »

Caspar schreef:Wat ik me afvraag; waarom zijn er wettelijk gezien inspraak procedures nodig, als er over het hele traject al rekening is gehouden met spooruitbreiding naar 4 sporigheid?
Is dat wel nodig? Hier in Dordrecht Stadspolders wordt na de zomer ook begonnen met verdubbeling van het spoor, waar ook hier al bij de aanleg van de spoordijk rekening mee was gehouden. Kan me echter niet herinneren dat daar een officiële inspraakmogelijkheid voor geweest is.
Ook van m'n opa, die notabene bijna op het station woont, heb ik daar niks over gehoord danwel iets van een bewonersbrief gezien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Spoorverdubbeling Almere

Bericht door Caspar »

Ja, dat vroeg ik me dus af, aangezien het wel in het nieuwsbericht staat...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoorverdubbeling Almere

Bericht door Wubbo »

Mij staat bij dat je bij alles dat een investering heeft van boven een bepaald bedrag inspraak nodig hebt. De spoordijk ligt er al wel een tijdje, maar er zijn nog allerlei variaties mogelijk (geluidsschermen, onderdoorgangen, begroeiing) die voor aanwonenden wel degelijk verschil maken. Een begroeide dijk of een betonnen wand scheelt nogal in je uitzicht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spoorverdubbeling Almere

Bericht door Daniel »

Als er over het hele traject al rekening is gehouden met een spoorverdubbeling zoals Caspar stelt dan hoef je toch niks aan je onderdoorgangen te doen?! Die zijn dan al breed genoeg neem ik aan :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorverdubbeling Almere

Bericht door Suus »

:lol: Die viaducten in Almere zijn dus echt niet voorbereid, alleen de spoordijken. In de jaren 80 is er in Nederland echt niet op de toekomst gebouwd bij dat soort zaken, en hoeveel geld dat ons al heeft gekost :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spoorverdubbeling Almere

Bericht door Daniel »

Hmm apart... de viaducten in de spoordijk hier in de wijk dateren ook uit de jaren '80 en zijn wel weer op dubbelspoor voorbereid.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorverdubbeling Almere

Bericht door Suus »

Het aantal kunstwerken is in Almere iets hoger denk ik. Tussen Muziekwijk en Centrum alleen al zijn er al 10 viaducten over water en wegen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spoorverdubbeling Almere

Bericht door Daniel »

Mja, dat zijn er inderdaad "iets" meer dan de drie stuks die we hier hebben. Volgens mij is de besparingsgolf hier een decennium later gekomen met het perron op de plek van het tweede spoor waardoor ze dat nu moeten gaan verplaatsen om het spoor te kunnen verdubbelen. Zulke stommiteiten kent Almere dan weer niet :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorverdubbeling Almere

Bericht door Geert »

Voorbereiden op dubbelspoor is natuurlijk ook voordeliger dan voorbereiden op viersporigheid. Ik denk dat men in de jaren '80 niet doorhad dat er op relatief korte termijn vier sporen nodig zouden zijn (zeker niet als je kijkt naar de dienstregeling op de Flevolijn eind jaren '80/begin jaren '90).
In die zin is het logischer dat een enkelsporige lijn voorbereid is op tweesporigheid. De Maaslijn is op de meeste plaatsen ook voorbereid op dubbelspoor als ik me niet vergis :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten