Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Zugführer »

En heel Gestel en Strijp dan? ;-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Suus »

Ik zou een andere route naar Veldhoven gekozen hebben en een van de eindpunten bij het vliegveld gelegd hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door hidihi »

Metro tramplannen

Ik woon in Ambacht en ik zal graag een metro willen zien die zo rijdt. Sliedrecht station, Papendrecht, Alblasserdam, Hendrik Ido Ambacht ( de drie plaatsen worden bediend door parallel te rijden met A15 over de Alblasserdamsebrug), Ridderkerk, Beverwaard, Hes (paralel aan A16 viaduct over de fietsstrook Brienenoordbrug) aansluiting Oost westlijn naar Schiedam.

Ach ik besteed graag veel belastinggeld dus ik heb nog wel een wensenlijstje voor nieuwe metro en tram bouwwerken.

Metro:

-Maashaven- station Rotterdam zuid- Hes- Kr zoom
-Binnenhof- Berkel en roderijs
-Zuidplein- Coolhaven(Door looptunnel maastunnel. nieuw station Erasmus MC)
-Capelle a d ijsel- Gouda( Rijdt tussen Moordrecht en Gouda over de treinbaan)
-Spijkenissen- Hellevoetsluis
-Coolhaven- Scheepsvaart transport college (computer gestuurde metro)
-Busstation Heinenoord- Zuidplein ( Gaar door fietstunnel Heinennoord)
-Blaak- Hofplein- Bergpolder (gedeeltelijk over de oude hofpleinlijn en een metrotunnel tussen Hofplein en Blaak)
- Oud havenspoorlijn ombouwen tot brede metro (nieuwe havenspoorlijn aftakkingen geven met oude rangeerterreinen)

Tram:

-Molenlaan – Woudenstein (via Kr zoom)
-Zuidplein – stadion Feijenoord (via S125)
-Zuidplein – Langenhorst
-Spinozaweg- Dordsestraatweg
-Noorderhelling- Beverwaardseweg
-Limbrichthoek beverwaard – Nieuwengein zuid (via Nieuw lekkerland)
-Schiedam ketel – Delft zuid


Ik denk dat ik met het ontwerpen genoeg fantasie heb gehad. Sommige lijnen kunnen qua kosten/inkomstenplaatje realistisch zijn. Andere lijnen zullen er nooit komen omdat dit kosten technisch absoluut onmogelijk is.
sven_engelen
Berichten: 211
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door sven_engelen »

*schop*

Zullen we nog een leuk grapje maken? Een nieuw tramnetwerk voor Venlo. Ach... Waarom niet (open de afbeelding in een nieuwe tab als je hem volledig wil zien):
Afbeelding
Toelichting:

T-Lijnen zijn stadslijnen
L-Lijnen zijn lightraillijnen.
De U-80 is aangesloten op de Dusseldorf-Duisburgse U-Bahn. Betekent dus dat die lijn ook door het bedrijf geëxploiteerd wordt. OV-Chipkaart is in deze speciale U-Bahn wèl te gebruiken. Echter dus alleen op U-80.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Jef400 »

-o-
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
sven_engelen
Berichten: 211
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door sven_engelen »

Ahww ik vond het nog zo grappig kop op! *O*
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Chrysa »

Wat een leuk topic!
Afbeelding
Met een frequentie van 1x/2 uur krijg je die tram misschien net half vol. Keren kan niet want de weg ligt op een dijk. Ik zeg bouwen. *O*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Ardan »

sven_engelen schreef:Ahww ik vond het nog zo grappig kop op! *O*
Het kaartje is in ieder geval leuk gemaakt! :P
Ik doe ook maar wat
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Jef400 »

Chrysa schreef:Wat een leuk topic!
[img]kaartje[/img]
Met een frequentie van 1x/2 uur krijg je die tram misschien net half vol. Keren kan niet want de weg ligt op een dijk. Ik zeg bouwen. *O*
Halve zool.
Spoiler: show
Grapje chrysa
Laatst gewijzigd door Ardan op za 17 jun 2017, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Kaartje uit quote gehaald.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Jef400 »

Maar om serieus te doen. Meer dan s-banisering zou in Purmerend niet mogelijk zijn. Laat dat net het gene zijn wat er gebeurd is met de drie stations binnen een kleine drie kilometer die we hier hebben.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
sven_engelen
Berichten: 211
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door sven_engelen »

Ardan schreef:
sven_engelen schreef:Ahww ik vond het nog zo grappig kop op! *O*
Het kaartje is in ieder geval leuk gemaakt! :P
Dankjewel, het heeft me zeker een middag inkscapen gekost :p
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Wubbo »

Jef400 schreef:Maar om serieus te doen.
Gelukkig is dit geen serieus topic. In de openingspost staat dit:
Ardan schreef:Nu is de opdracht: ontwerp voor jouw woonplaats (of regio) een metro- of tramnet. Je kunt het zo gek niet bedenken, het hoeft totaal niet haalbaar te zijn, maar hoe zou jij het graag willen? Welke verbindingen zijn belangrijk in jouw (naburige) stad? Hoe lopen de lijnen, en waar doe je de eindpunten? Is daar ruimte voor een keerlus of moeten er dubbelkoptrams rijden?

Fantaseer er lustig op los. Ik ben benieuwd naar jullie plannen!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Ardan »

Ben ík de TS? Lieve help, helemaal vergeten..
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Alargule »

Toen at je nog geen modder.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Meltrain »

sven_engelen schreef: T-Lijnen zijn stadslijnen
L-Lijnen zijn lightraillijnen
Wat is inhoudelijk het verschil tussen deze lijnsoorten?
Chrysa schreef:Wat een leuk topic!
*plaatje van een tramlijn van Hooge Zwaluwe naar Heikant*
Met een frequentie van 1x/2 uur krijg je die tram misschien net half vol. Keren kan niet want de weg ligt op een dijk. Ik zeg bouwen. *O*
Topidee. :pos:
Gewoon één spoor waarop één tweerichtingstram rijdt, toch? Als je snel bent, kun je misschien nog meeliften op de bestelling van CAF-trams voor Utrecht of Amsterdam. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sven_engelen
Berichten: 211
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door sven_engelen »

Meltrain schreef:
sven_engelen schreef: T-Lijnen zijn stadslijnen
L-Lijnen zijn lightraillijnen
Wat is inhoudelijk het verschil tussen deze lijnsoorten?


Stadlijnen zijn lijnen met veel tussenstops. Normale trams. Lightaillijnen zijn sneltrams ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Meltrain »

Maar zit er ook qua trams nog een verschil in?
Anders zie ik geen reden om verschillende nummeringen aan te houden; er zijn zo te zien ook geen haltes waar de T-lijnen wél en de L-lijnen niét stoppen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Yanaike »

Kom op Meltrain, met die mentaliteit halen we het nooit om alle letters van het alfabet te gebruiken om verschillende tram/metro/bus/trein-system te benoemen!
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Roeland »

Ik zou wel een lighttrain (of sneltram, net hoe je hem noemt) willen zien op Veenendaal - Amersfoort (op het oude spoortracé).
Met als haltes:
* Amersfoort CS
* Amersfoort Gasthuislaan
* Leusden Tabaksteeg
* Woudenberg Oost (i.c.m. een nieuwbouw locatie voor woningen)
* Veenendaal West
* Veenendaal Centrum
* Veenendaal Petenbos

Het tracé ligt er al grotendeels, dus de aanlegkosten zijn relatief beperkt. En in deze regio zal de sneltram sneller zijn dan de auto (en veel sneller dan bus 80 of 280). Bijkomend voordeel is dat er geen bus meer door Leusden Tabakssteeg hoeft :D .
De rijtijd Amersfoort - Veenendaal zal 20-25 minuten zijn, dus voor een halfuurdienst heb je maar twee treintjes nodig.
Jozo
Berichten: 3
Lid geworden op: di 28 feb 2017, 21:19
Locatie: Leiden

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Jozo »

Hoera, een luchtfietsdraad! *bus* Met inachtneming van
Ardan schreef:Je kunt het zo gek niet bedenken, het hoeft totaal niet haalbaar te zijn
Presenteer ik: http://imgur.com/gallery/eMOah
Lijntjes trekken in Metropool Leiden. Grotendeels een synthese van (al dan niet malle) ideeën die anderen eerder hebben gehad. Want je moet wàt met je tijd. Premissen: er is geld zat, technisch zijn we 100 jaar verder en Leiden wil auto's zo veel mogelijk uit de stad.
Over de rode lijn: Een tak start in Noordwijk, de andere in Katwijk. In Katwijk komen ze samen en gaan via de N206 richting Leiden. In het centrum gaat 'ie ondergronds omdat ik in het centrum anders geen mogelijkheid zie tot een enigszins snelle en betrouwbare tram die niet al het andere verkeer in de weg zit. Ik heb 3 ondergrondse stations ingetekend, maar dat kunnen er net zo goed (of beter, maar dat bedenk ik mij nu pas) 2 zijn (weg met Lange Mare en schuif Centrum wat naar het noorden op). Bij de Lammenschansweg komt 'ie weer boven en gaat 'ie via Voorschoten richting Den Haag om aan te sluiten op lijn 6.
Het idee achter deze lijn: Het geeft snelle verbinding Katwijk/Noordwijk - Leiden Centraal en het centrum; zet grote mensenmassa's snel van CS en Lammenschans in hartje centrum; verlicht de drukke treinverbinding Leiden - Den Haag door een alternatieve snelle verbinding tussen de twee centra te bieden; doet in Leiden 1 transferium en 2 grote parkeergarages (waarvan 1 in aanbouw) aan; verbetert de regionale bereikbaarheid van het bio science park; anticipeert nieuwbouw bij Valkenburg; en geeft Voorschoten HOV.

Blauwe lijn: Begint in Leiderdorp bij de A4, waar ik een transferium fantaseer (die ook wordt aangedaan door bussen 56, 182 en 183), en wellicht over 100 jaar een IKEA. Vanaf het ziekenhuis doet 'ie wat bus 366 nu ook doet, maar dan op rails, tot CS. Vanaf CS gaat 'ie een stukje met de rooie mee tot het transferium A44, en volgt dan de A44 tot Den Haag (wellicht samen met de 9 naar Scheveningen).
Het idee achter deze lijn: Verlicht ietsjes de drukke treinverbinding Leiden-Den Haag; geeft snelle verbinding Den Haag - Leiden bio science park en Leiderdorp/Leiden-Noord - bio science park; doet 2 transferia aan (waarvan 1 denkbeeldig); en als ooit eens die IKEA komt is er een tram om al die mensen in te zetten.

Oranje lijn: Ver-S-Bahnisering Gouda-Alphen-Leiden-Hoofddorp. Als deze doorgaand gemaakt wordt (zou je kunnen doen om het voor studenten aantrekkelijker te maken om in Sassenheim of iets dergelijks te gaan wonen, om de woningnood te bestrijden) moet 'ie op 4a stoppen. Komt wellicht wat extra dubbelspoor bij kijken. De extra haltes tussen Alphen en Lammenschans zijn al bij de RGL voorgesteld. Station Merewijk-Poelgeest wordt al jaren om gevraagd door Merewijkers en Poelgeesters, en Universiteit bedient de Universiteit, alsook een paar wijken aan de westkant van het spoor. Als zo de randdorpen beter op Leiden en de rest van de wereld aansluiten hoeven die 30000 woningen die men in de regio wil bouwen misschien niet zo veel op een kluitje.
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door waldo79 »

Je bezigt wel moeilijke taal, met je syntheses en premisses :6 Aangezien ik niet bekend ben in Leiden kan ik er geen reactie op geven :)
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5256
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Lijn 45 »

Is een station Warmond voor de S-bahn geen idee? :)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Z2N »

Voordat je kan gaan kijken naar extra stations boven Leiden moet je eerst je capaciteit uit gaan breiden, het liefste met vier sporen naar Schiphol en Haarlem, omdat je anders in de knoei komt met de IC-treinen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door waldo79 »

Ssst, niet de dromen van Jozo verstoren. Volgens mij verdient Bodegraven ook een metroverbinding met Leiden aangezien de trein er niet meer mag stoppen (A)
Jozo
Berichten: 3
Lid geworden op: di 28 feb 2017, 21:19
Locatie: Leiden

Re: Een metro- of tramnet in jouw woonplaats

Bericht door Jozo »

Lijn 45 schreef:Is een station Warmond voor de S-bahn geen idee? :)
Zo ver durfde zelfs ik niet te gaan. Maar veel gekker dan een paar van mijn andere ideeën is het niet.
Z2N schreef:Voordat je kan gaan kijken naar extra stations boven Leiden moet je eerst je capaciteit uit gaan breiden, het liefste met vier sporen naar Schiphol en Haarlem, omdat je anders in de knoei komt met de IC-treinen.
Ik ging uit van
Jozo schreef:Premissen: er is geld zat
Dus gewoon doen.
waldo79 schreef:Ssst, niet de dromen van Jozo verstoren. Volgens mij verdient Bodegraven ook een metroverbinding met Leiden aangezien de trein er niet meer mag stoppen (A)
Bedankt dat ik mag dromen. Stop nooit met dromen!
(Overigens, in deze fantasie rijdt de IC Utrecht-Leiden nog steeds, naast de sprinter. Komt hier en daar wat spoorverdubbeling bij kijken.)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten