Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Met alle routewijzigingen al lang niet meer. Het systeem op zich is logisch, maar helaas is men op een gegeven moment gestopt het consequent te blijven toepassen en dus kleuren/patronen te wijzigen bij een routewijziging.

Liever zie ik dat er helemaal afscheid van de oude routekleuren wordt genomen, en in plaats daarvan iedere route één kleur krijgt die niet alleen op de lijnfilms maar ook op de plattegronden, de abri's, de website en in apps wordt toegepast. De kleuren zoals die op de nieuwe metro- en tramkaart zijn gebruikt vind ik goed: daar worden lijnen die eenzelfde hoofdroute volgen in dezelfde kleurgroep geplaatst, waarbij de afzonderlijke lijnen herkenbaar zijn aan kleurschakeringen binnen die groep.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Alargule schreef:De kleuren zoals die op de nieuwe metro- en tramkaart zijn gebruikt vind ik goed: daar worden lijnen die eenzelfde hoofdroute volgen in dezelfde kleurgroep geplaatst, waarbij de afzonderlijke lijnen herkenbaar zijn aan kleurschakeringen binnen die groep.
Het mag best worden gezegd dat daar wel goed over is nagedacht inderdaad. Ik vind de kaart sowieso al een heel stuk beter dan de huidige!
fred1954 schreef:maar dan klopte de lijnkleur van lijn 9 dus ook al lange tijd niet meer?
CS-Mr Visserplein wordt ook als een ring(etje) gezien, het loopt in een halve cirkel.

Wie is het ook opgevallen dat op de kaart met de bussen er bij de Hembrug weer is herbouwd? En dan zijn we eindelijk van het Amstel Station af, krijgen we een Muiderpoort Station. Gelukkig is dat geen definitief kaartje zo zonder de tussenhaltenamen :P
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Haha, inderdaad! Evenals op de schematische metro- en tramkaart ontbreken de Hemboog en Utrechtboog (liggen er ook nog maar 10+ jaar...) maar wordt de rangeerboog naar Watergraafsmeer wel aangegeven, wat exploitatie in de reizigersdienst suggereert. En op de geografische kaart staat ook nog de Zuidwestboog ingetekend, die überhaupt nooit bestaan heeft... En de spoorlijn naar Utrecht houdt even voorbij Bijlmer ArenA op te bestaan.

Slordig.

(download)
Laatst gewijzigd door Alargule op za 17 jun 2017, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Wauw, zo ver was ik nog niet met kijken. Ik ben nu bij de Amstelsveenseweg :P
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Oudekerkerlaan, Verijn Stuartweg, Diemen-Zuid, het ontbreken van het label bij De Vlugtlaan, het ontbreken en label én station bij Venserpolder...

Nee, dit is duidelijk nog een betaversie. Hoop ik.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door BrengMe »

Lijn 40 die bij station Noord komt...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ook op de 'echte' railkaart staan fouten, zoals het label 5 bij het Weteringcircuit.
Ik doe ook maar wat
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef: Jammer dat de lijnnummers 6, 8, 9 én 10 allemaal uit gebruik zijn straks.
Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat lijn 6 gebruikt gaat worden voor de AVL/UTH lijn, of zeg ik nu iets heel raars?
Als ik vervoerskundige was, zou ik dat doen, OF lijn 25 gebruiken als lijnnummer.

Edit: 5/6 liggen qua nummer bij elkaar, 5/25 zou ook logisch zijn, (allebei met cijfer 5), als lijn 24 doorgetrokken wordt naar Zuid heb je qua nummering 24/25 bij elkaar.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Lijn 355 *bus*

Maar serieus: lijn 25 zal het wel niet gaan worden vanwege de associatie met de recent opgeheven lijn onder hetzelfde nummer. Waarschijnlijk begint men volgens de onnavolgbare GVB-logica te tellen vanaf het hoogste in gebruik zijnde nummer, dus dan wordt het 28. Immers: lijn 27 was al eens als tramlijn in gebruik voor een spitslijn; lijn 28 heeft als tram nog nooit gereden. Het sluit bovendien beter aan op het lijnnummer 58, dat ooit gereserveerd was voor de sneltramlijn Buikslotermeerplein - Amstelveen.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Zit wel wat in, w.b. lijn 25, alhoewel, tegen die tijd dat de AVL gaat rijden zijn wel al weer een paar jaar verder, dan is de oorspronkelijke lijn 25 vergeten......Je redenatie 28/58 snijdt hout, maar denk niet dat men zo hoog in de nummerreeks gaat zitten, met een tramnummer. Dan maar lijn 6...... :D
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Veel te laag, en van enige afstand moeilijk onderscheidbaar van het cijfer 5. Ook de lijnkleuren lijken sterk op elkaar.

(GVB-logica; ik zou lijn 6 ook het logiest vinden)
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Ik wacht nog steeds op het moment dat lijn 26 de 2 verliest, maar ik vrees dat ik dan lang kan wachten.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Nee, dat zie ik niet gebeuren, een bestaande lijn veranderen van 26 naar 6.....waarom zou je dat willen?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Op de site van het GVB staat dat er ook nieuwe lijnkleuren komen:
Naast andere lijnnummers en routes, komen er ook andere kleuren bij in het GVB-vervoersnetwerk.
Dus mogelijk kan het dan wel.
Alargule schreef:De kleuren zoals die op de nieuwe metro- en tramkaart zijn gebruikt vind ik goed: daar worden lijnen die eenzelfde hoofdroute volgen in dezelfde kleurgroep geplaatst, waarbij de afzonderlijke lijnen herkenbaar zijn aan kleurschakeringen binnen die groep.
Welke metro- en tramkaart bedoel je? De huidige op de site van het GVB is nog steeds een kleurenpalet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef:
Naast andere lijnnummers en routes, komen er ook andere kleuren bij in het GVB-vervoersnetwerk.
Dus mogelijk kan het dan wel.
Lijn 11 en 19 hebben inderdaad een ander vakje naast het nummer. :wink:
Alargule schreef:Veel te laag, en van enige afstand moeilijk onderscheidbaar van het cijfer 5. Ook de lijnkleuren lijken sterk op elkaar.

(GVB-logica; ik zou lijn 6 ook het logiest vinden)
Voor de onscheidbaarheid hebben we toch die súúúper functionele lijnkleuren uit 1910 die extra groot - met het lijnnummer - op de 15G-trams komen? :P
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Ik hoop nog eens iemand te ontmoeten die die lijnkleuren echt gebruikt...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Op Weesperplein kon je met de Blokkendozen wel sneller aan de kleur zien welke lijn er over de Hoge Sluis kwam kachelen, een rode of een wittige :P
Ik doe ook maar wat
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Vanochtend werd op Sloterdijk meerdere malen omgeroepen dat lijn 50 richting Isolatorweg een vertraging van 10 minuten had. Dit werd gedaand oor een ingesproken vrouwenstem die ik nog nooit eerder had gehoord. Weet iemand hier meer over?
Beul van de blindegeleidelijn
DingeZ
Berichten: 457
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Iemand van de communicatieafdeling volgens mij. Als het goed is gaat de nieuwe stem wel op enigszins korte termijn getest worden, als eerste voor de metro (want dat is het minste werk :lol:). Ter info, het is een man.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Leuk dat ze het bij een mannelijke stemacteur houden. :pos:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Inderdaad! Van het Marie Heinekenplein is geen zak te verstaan..
Ik doe ook maar wat
mattie156
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 21:22

Lijnnummers en routes Amsterdamse tram 2018 bekend

Bericht door mattie156 »

Net een artikel gelezen op https://vervoerregio.nl/artikel/2017061 ... gvb-bekend

En dit zijn de nieuwe lijnnummers en hun routes vanaf 2018

Lijn 1: Osdorp de Aker - Muiderpoort via Lelylaan, Leidseplein, M Vijzelgracht, M Weesperplein en M Wibautstraat
Lijn 2 Centraal Station - Nieuw Sloten (Ongewijzigd)
Lijn 3 Zoutkeetsgracht - Flevopark via Marnixstraat, Bilderdijkstraat, Museumplein, M de Pijp, M Wibautstraat, Muiderpoort
Lijn 4: Centraal Station - RAI (Ongewijzigd)
Lijn 5 Westergasfabriek - Amstelveen via Marnixstraat, Leidseplein, Museumplein, Station Zuid
Lijn 7: Slotermeer - Azartplein via M de Vlugtlaan, Mercatorplein, Hoofdweg/Postjesweg, Bilderdijkstraat, Leidseplein, M Vijzelgracht, M Weesperplein, Alexanderplein, Rietlandpark.
Lijn 11: Centraal Station - Surinameplein via Spui, Leidseplein.
Lijn 12 Centraal Station - Amstelstation via Spui, Leidseplein, Museumplein, M de Pijp, Victorieplein.
Lijn 13: Centraal Station - Geuzenveld via Westermarkt, Adm de ruyterweg, M Jan van Galenstraat
Lijn 14: Centraal Station - Flevopark (Route over dam gaat weg) via M Rokin, Rembrandtplein, M Waterlooplein, Alexanderplein
Lijn 17 Centraal Station - Dijkgraafplein via Westermarkt, Bilderdijkstraat, Hoofdweg/Postjesweg, Surinameplein, Lelylaan
Lijn 19 Diemen Sniep - Station Sloterdijk via Kruislaan, Alexanderplein, M Weesperplein, M Vijzelgracht, Leidseplein, Adm de ruyterweg
Lijn 24 Centraal Station - Vu Medisch Centrum (Ongewijzigd)
Lijn 26 Centraal Station - IJburg (Ongewijzigd
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Lijnnummers en routes Amsterdamse tram 2018 bekend

Bericht door Durashift »

Klopt. In het alledaagse A'dam topic wordt daar al volop over gesproken. :wink:
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Lijnnummers en routes Amsterdamse tram 2018 bekend

Bericht door BrengMe »

Dat is hier al lang gemeld.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten