Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Met alle routewijzigingen al lang niet meer. Het systeem op zich is logisch, maar helaas is men op een gegeven moment gestopt het consequent te blijven toepassen en dus kleuren/patronen te wijzigen bij een routewijziging.
Liever zie ik dat er helemaal afscheid van de oude routekleuren wordt genomen, en in plaats daarvan iedere route één kleur krijgt die niet alleen op de lijnfilms maar ook op de plattegronden, de abri's, de website en in apps wordt toegepast. De kleuren zoals die op de nieuwe metro- en tramkaart zijn gebruikt vind ik goed: daar worden lijnen die eenzelfde hoofdroute volgen in dezelfde kleurgroep geplaatst, waarbij de afzonderlijke lijnen herkenbaar zijn aan kleurschakeringen binnen die groep.
Liever zie ik dat er helemaal afscheid van de oude routekleuren wordt genomen, en in plaats daarvan iedere route één kleur krijgt die niet alleen op de lijnfilms maar ook op de plattegronden, de abri's, de website en in apps wordt toegepast. De kleuren zoals die op de nieuwe metro- en tramkaart zijn gebruikt vind ik goed: daar worden lijnen die eenzelfde hoofdroute volgen in dezelfde kleurgroep geplaatst, waarbij de afzonderlijke lijnen herkenbaar zijn aan kleurschakeringen binnen die groep.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het mag best worden gezegd dat daar wel goed over is nagedacht inderdaad. Ik vind de kaart sowieso al een heel stuk beter dan de huidige!Alargule schreef:De kleuren zoals die op de nieuwe metro- en tramkaart zijn gebruikt vind ik goed: daar worden lijnen die eenzelfde hoofdroute volgen in dezelfde kleurgroep geplaatst, waarbij de afzonderlijke lijnen herkenbaar zijn aan kleurschakeringen binnen die groep.
CS-Mr Visserplein wordt ook als een ring(etje) gezien, het loopt in een halve cirkel.fred1954 schreef:maar dan klopte de lijnkleur van lijn 9 dus ook al lange tijd niet meer?
Wie is het ook opgevallen dat op de kaart met de bussen er bij de Hembrug weer is herbouwd? En dan zijn we eindelijk van het Amstel Station af, krijgen we een Muiderpoort Station. Gelukkig is dat geen definitief kaartje zo zonder de tussenhaltenamen
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Haha, inderdaad! Evenals op de schematische metro- en tramkaart ontbreken de Hemboog en Utrechtboog (liggen er ook nog maar 10+ jaar...) maar wordt de rangeerboog naar Watergraafsmeer wel aangegeven, wat exploitatie in de reizigersdienst suggereert. En op de geografische kaart staat ook nog de Zuidwestboog ingetekend, die überhaupt nooit bestaan heeft... En de spoorlijn naar Utrecht houdt even voorbij Bijlmer ArenA op te bestaan.
Slordig.
(download)
Slordig.
(download)
Laatst gewijzigd door Alargule op za 17 jun 2017, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wauw, zo ver was ik nog niet met kijken. Ik ben nu bij de Amstelsveenseweg
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Oudekerkerlaan, Verijn Stuartweg, Diemen-Zuid, het ontbreken van het label bij De Vlugtlaan, het ontbreken en label én station bij Venserpolder...
Nee, dit is duidelijk nog een betaversie. Hoop ik.
Nee, dit is duidelijk nog een betaversie. Hoop ik.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Lijn 40 die bij station Noord komt...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ook op de 'echte' railkaart staan fouten, zoals het label 5 bij het Weteringcircuit.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat lijn 6 gebruikt gaat worden voor de AVL/UTH lijn, of zeg ik nu iets heel raars?n-evo schreef: Jammer dat de lijnnummers 6, 8, 9 én 10 allemaal uit gebruik zijn straks.
Als ik vervoerskundige was, zou ik dat doen, OF lijn 25 gebruiken als lijnnummer.
Edit: 5/6 liggen qua nummer bij elkaar, 5/25 zou ook logisch zijn, (allebei met cijfer 5), als lijn 24 doorgetrokken wordt naar Zuid heb je qua nummering 24/25 bij elkaar.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Lijn 355 *bus*
Maar serieus: lijn 25 zal het wel niet gaan worden vanwege de associatie met de recent opgeheven lijn onder hetzelfde nummer. Waarschijnlijk begint men volgens de onnavolgbare GVB-logica te tellen vanaf het hoogste in gebruik zijnde nummer, dus dan wordt het 28. Immers: lijn 27 was al eens als tramlijn in gebruik voor een spitslijn; lijn 28 heeft als tram nog nooit gereden. Het sluit bovendien beter aan op het lijnnummer 58, dat ooit gereserveerd was voor de sneltramlijn Buikslotermeerplein - Amstelveen.
Maar serieus: lijn 25 zal het wel niet gaan worden vanwege de associatie met de recent opgeheven lijn onder hetzelfde nummer. Waarschijnlijk begint men volgens de onnavolgbare GVB-logica te tellen vanaf het hoogste in gebruik zijnde nummer, dus dan wordt het 28. Immers: lijn 27 was al eens als tramlijn in gebruik voor een spitslijn; lijn 28 heeft als tram nog nooit gereden. Het sluit bovendien beter aan op het lijnnummer 58, dat ooit gereserveerd was voor de sneltramlijn Buikslotermeerplein - Amstelveen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zit wel wat in, w.b. lijn 25, alhoewel, tegen die tijd dat de AVL gaat rijden zijn wel al weer een paar jaar verder, dan is de oorspronkelijke lijn 25 vergeten......Je redenatie 28/58 snijdt hout, maar denk niet dat men zo hoog in de nummerreeks gaat zitten, met een tramnummer. Dan maar lijn 6...... :D
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Veel te laag, en van enige afstand moeilijk onderscheidbaar van het cijfer 5. Ook de lijnkleuren lijken sterk op elkaar.
(GVB-logica; ik zou lijn 6 ook het logiest vinden)
(GVB-logica; ik zou lijn 6 ook het logiest vinden)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik wacht nog steeds op het moment dat lijn 26 de 2 verliest, maar ik vrees dat ik dan lang kan wachten.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nee, dat zie ik niet gebeuren, een bestaande lijn veranderen van 26 naar 6.....waarom zou je dat willen?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Op de site van het GVB staat dat er ook nieuwe lijnkleuren komen:
Dus mogelijk kan het dan wel.Naast andere lijnnummers en routes, komen er ook andere kleuren bij in het GVB-vervoersnetwerk.
Welke metro- en tramkaart bedoel je? De huidige op de site van het GVB is nog steeds een kleurenpalet.Alargule schreef:De kleuren zoals die op de nieuwe metro- en tramkaart zijn gebruikt vind ik goed: daar worden lijnen die eenzelfde hoofdroute volgen in dezelfde kleurgroep geplaatst, waarbij de afzonderlijke lijnen herkenbaar zijn aan kleurschakeringen binnen die groep.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Lijn 11 en 19 hebben inderdaad een ander vakje naast het nummer.Meltrain schreef:Dus mogelijk kan het dan wel.Naast andere lijnnummers en routes, komen er ook andere kleuren bij in het GVB-vervoersnetwerk.
Voor de onscheidbaarheid hebben we toch die súúúper functionele lijnkleuren uit 1910 die extra groot - met het lijnnummer - op de 15G-trams komen?Alargule schreef:Veel te laag, en van enige afstand moeilijk onderscheidbaar van het cijfer 5. Ook de lijnkleuren lijken sterk op elkaar.
(GVB-logica; ik zou lijn 6 ook het logiest vinden)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik hoop nog eens iemand te ontmoeten die die lijnkleuren echt gebruikt...
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Op Weesperplein kon je met de Blokkendozen wel sneller aan de kleur zien welke lijn er over de Hoge Sluis kwam kachelen, een rode of een wittige
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vanochtend werd op Sloterdijk meerdere malen omgeroepen dat lijn 50 richting Isolatorweg een vertraging van 10 minuten had. Dit werd gedaand oor een ingesproken vrouwenstem die ik nog nooit eerder had gehoord. Weet iemand hier meer over?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Iemand van de communicatieafdeling volgens mij. Als het goed is gaat de nieuwe stem wel op enigszins korte termijn getest worden, als eerste voor de metro (want dat is het minste werk ). Ter info, het is een man.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Leuk dat ze het bij een mannelijke stemacteur houden. :pos:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Inderdaad! Van het Marie Heinekenplein is geen zak te verstaan..
Ik doe ook maar wat
Lijnnummers en routes Amsterdamse tram 2018 bekend
Net een artikel gelezen op https://vervoerregio.nl/artikel/2017061 ... gvb-bekend
En dit zijn de nieuwe lijnnummers en hun routes vanaf 2018
Lijn 1: Osdorp de Aker - Muiderpoort via Lelylaan, Leidseplein, M Vijzelgracht, M Weesperplein en M Wibautstraat
Lijn 2 Centraal Station - Nieuw Sloten (Ongewijzigd)
Lijn 3 Zoutkeetsgracht - Flevopark via Marnixstraat, Bilderdijkstraat, Museumplein, M de Pijp, M Wibautstraat, Muiderpoort
Lijn 4: Centraal Station - RAI (Ongewijzigd)
Lijn 5 Westergasfabriek - Amstelveen via Marnixstraat, Leidseplein, Museumplein, Station Zuid
Lijn 7: Slotermeer - Azartplein via M de Vlugtlaan, Mercatorplein, Hoofdweg/Postjesweg, Bilderdijkstraat, Leidseplein, M Vijzelgracht, M Weesperplein, Alexanderplein, Rietlandpark.
Lijn 11: Centraal Station - Surinameplein via Spui, Leidseplein.
Lijn 12 Centraal Station - Amstelstation via Spui, Leidseplein, Museumplein, M de Pijp, Victorieplein.
Lijn 13: Centraal Station - Geuzenveld via Westermarkt, Adm de ruyterweg, M Jan van Galenstraat
Lijn 14: Centraal Station - Flevopark (Route over dam gaat weg) via M Rokin, Rembrandtplein, M Waterlooplein, Alexanderplein
Lijn 17 Centraal Station - Dijkgraafplein via Westermarkt, Bilderdijkstraat, Hoofdweg/Postjesweg, Surinameplein, Lelylaan
Lijn 19 Diemen Sniep - Station Sloterdijk via Kruislaan, Alexanderplein, M Weesperplein, M Vijzelgracht, Leidseplein, Adm de ruyterweg
Lijn 24 Centraal Station - Vu Medisch Centrum (Ongewijzigd)
Lijn 26 Centraal Station - IJburg (Ongewijzigd
En dit zijn de nieuwe lijnnummers en hun routes vanaf 2018
Lijn 1: Osdorp de Aker - Muiderpoort via Lelylaan, Leidseplein, M Vijzelgracht, M Weesperplein en M Wibautstraat
Lijn 2 Centraal Station - Nieuw Sloten (Ongewijzigd)
Lijn 3 Zoutkeetsgracht - Flevopark via Marnixstraat, Bilderdijkstraat, Museumplein, M de Pijp, M Wibautstraat, Muiderpoort
Lijn 4: Centraal Station - RAI (Ongewijzigd)
Lijn 5 Westergasfabriek - Amstelveen via Marnixstraat, Leidseplein, Museumplein, Station Zuid
Lijn 7: Slotermeer - Azartplein via M de Vlugtlaan, Mercatorplein, Hoofdweg/Postjesweg, Bilderdijkstraat, Leidseplein, M Vijzelgracht, M Weesperplein, Alexanderplein, Rietlandpark.
Lijn 11: Centraal Station - Surinameplein via Spui, Leidseplein.
Lijn 12 Centraal Station - Amstelstation via Spui, Leidseplein, Museumplein, M de Pijp, Victorieplein.
Lijn 13: Centraal Station - Geuzenveld via Westermarkt, Adm de ruyterweg, M Jan van Galenstraat
Lijn 14: Centraal Station - Flevopark (Route over dam gaat weg) via M Rokin, Rembrandtplein, M Waterlooplein, Alexanderplein
Lijn 17 Centraal Station - Dijkgraafplein via Westermarkt, Bilderdijkstraat, Hoofdweg/Postjesweg, Surinameplein, Lelylaan
Lijn 19 Diemen Sniep - Station Sloterdijk via Kruislaan, Alexanderplein, M Weesperplein, M Vijzelgracht, Leidseplein, Adm de ruyterweg
Lijn 24 Centraal Station - Vu Medisch Centrum (Ongewijzigd)
Lijn 26 Centraal Station - IJburg (Ongewijzigd
Re: Lijnnummers en routes Amsterdamse tram 2018 bekend
Klopt. In het alledaagse A'dam topic wordt daar al volop over gesproken.
Re: Lijnnummers en routes Amsterdamse tram 2018 bekend
Dat is hier al lang gemeld.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten