Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Ze gooien toch behoorlijk wat subsidie tegen die €6 dagkaartjes aan?
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Achteraf weet ik waarom: ze waren gierig en geen enkele partij leek concessies te willen doen. Zoals het schrappen van één (laatste) uur aan treinen, het inzetten van kleiner materieel of (sociaal veiliger) modern sprintermaterieel en andere overheadkosten die bij de NS kwamen kijken. En ook, in tegenstelling tot in de Randstad, waren geen aanvullende busverbindingen, doordat die bij haltes nabij de metertjes bier (Interpolis/Prinsenkade) in plaats van de meters spoor bevinden was er feitelijk geen overstap, aangesterkt door een instapverbod/overslaan van de stationshaltes.Zonnig schreef:Als de trein redabel was geweest had die zeker nog gereden. De provincie wilde daar niet meer voor betalen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Ik denk meer dat dit ligt aan incompetentie dan aan aansturen op een mislukking. Laat ik vooropstellen dat ik het subsidiëren van nachtelijk openbaar vervoer bijzonder twijfelachtig vind omdat er geen enkele sociale doelstelling mee gehaald wordt. Toch vind ik wel dat als je wilt kijken of je tegen een redelijke prijs nachtelijk openbaar vervoer wilt aanbieden je ook de verantwoording hebt om voor een betrouwbare en klantvriendelijke dienstregeling te zorgen en voor de nodige promotie. Als je dat allemaal nalaat is het niet gek dat de nachtlijn meer een veredelde evenementenlijn wordt. Misschien dat de provincie Noord-Brabant meer werk kan maken van een diverser cultureel aanbod en een beter uitgaansleven in Brabant zelf. Dan ben je er waarschijnlijk ook :)Plutona schreef:Om eerlijk te zijn heb ik het gevoel dat dit een pilot is geweest, waarbij men vanaf het begin heeft proberen aan te sturen op een mislukking.
Dit onder meer door zeer beperkte publiciteit, het - in eerste instantie - niet toelaten van de OV-Chipkaart en gedurende de hele proef het niet toelaten van reguliere kaartsoorten.
Een enkele rit Rotterdam - Eindhoven was 12 euro; Tilburg - Eindhoven was 8 euro; dat is duurder dan met de auto.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Zowel nachtbus als nachttrein waren gedoemd te falen. Het is hier nou eenmaal geen Randstad, 's nachts is de regionale vraag laag behalve bij evenementen en carnaval. Bovendien is het autobezit hier een stuk hoger, als je geen auto hebt kan je altijd wel met iemand meerijden. Ook ik heb nooit behoefte gehad aan een regionale nachtbus of trein. Het zou wel fijn zijn als de bussen tot wat later gaan rijden. Rond middernacht is het nog best druk in de stadsbussen, voor zover die dingen dan nog rijden.
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Die nachttrein die nu nog rijdt in Brabant is toch best redelijk gevuld hoor, de helft van de zitplaatsen krijg je wel vol.
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 12:44
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Reactie busdriver 1 Brabant Nachtnet:
Naar aanleiding van diverse reacties in dit forum: ik rijdt dit werk nu bijna anderhalf jaar en er is altijd wel wat geweest wat niet goed was of niet goed geregeld was. De provincies en de gemeentes willen alles geregeld hebben voor een grijpstuiver. Men is in Nederland gek op bezuinigen en vooral op dingen die we juist nodig hebben zoals zorg en openbaar vervoer. De burger schijnt niet interessant te zijn voor dit land als het maar weinig kost.
Wij daarintegen moeten regelmatig mèèr betalen dan wenselijk is. en dan maar afwachten of het ook waard is. Omdat het tegen afbraakprijzen gereden wordt kijkt men niet zo nauw hoe het verloopt. Er wordt zuiver naar de financieen gekeken. Dat is met het werk altijd nog opgevallen.
De provincies en de gemeentes zijn akkoord gegaan met het aantal haltes in de routes. dat waren er niet zo veel in vergelijking met het normale openbaar vervoer. Zelfs de reguliere nachtbussen hadden er meer. Daar is volop over geklaagd en ook door de chauffeurs maar dat werd genegeerd zoals vele andere dingen anders ging alles meer kosten. Ik heb nog veel meer meegemaakt maar ik kan gewoon niet te ver gaan omdat ik daar nog steeds rij.
Naar aanleiding van diverse reacties in dit forum: ik rijdt dit werk nu bijna anderhalf jaar en er is altijd wel wat geweest wat niet goed was of niet goed geregeld was. De provincies en de gemeentes willen alles geregeld hebben voor een grijpstuiver. Men is in Nederland gek op bezuinigen en vooral op dingen die we juist nodig hebben zoals zorg en openbaar vervoer. De burger schijnt niet interessant te zijn voor dit land als het maar weinig kost.
Wij daarintegen moeten regelmatig mèèr betalen dan wenselijk is. en dan maar afwachten of het ook waard is. Omdat het tegen afbraakprijzen gereden wordt kijkt men niet zo nauw hoe het verloopt. Er wordt zuiver naar de financieen gekeken. Dat is met het werk altijd nog opgevallen.
De provincies en de gemeentes zijn akkoord gegaan met het aantal haltes in de routes. dat waren er niet zo veel in vergelijking met het normale openbaar vervoer. Zelfs de reguliere nachtbussen hadden er meer. Daar is volop over geklaagd en ook door de chauffeurs maar dat werd genegeerd zoals vele andere dingen anders ging alles meer kosten. Ik heb nog veel meer meegemaakt maar ik kan gewoon niet te ver gaan omdat ik daar nog steeds rij.
Naar wat ik heb meegemaakt met de OV-chipkaart hoop ik dat het gebruik van de pinpassen van de banken als betaalmiddel in het openbaar vervoer snel geregeld wordt.
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 12:44
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Reactie van busdriver 1. Het verschil tussen NS en Arriva was dat men bij NS 700.000 euro vroeg voor een bepaalde periode. Dat was bij Arriva zò de helft. Daar trapt men natuurlijk direct in bij gemeentes en provincies. Men kijkt dan ook verder nergens naar,alleen naar het geld.Vinny schreef:Ik denk meer dat dit ligt aan incompetentie dan aan aansturen op een mislukking. Laat ik vooropstellen dat ik het subsidiëren van nachtelijk openbaar vervoer bijzonder twijfelachtig vind omdat er geen enkele sociale doelstelling mee gehaald wordt. Toch vind ik wel dat als je wilt kijken of je tegen een redelijke prijs nachtelijk openbaar vervoer wilt aanbieden je ook de verantwoording hebt om voor een betrouwbare en klantvriendelijke dienstregeling te zorgen en voor de nodige promotie. Als je dat allemaal nalaat is het niet gek dat de nachtlijn meer een veredelde evenementenlijn wordt. Misschien dat de provincie Noord-Brabant meer werk kan maken van een diverser cultureel aanbod en een beter uitgaansleven in Brabant zelf. Dan ben je er waarschijnlijk ook :)Plutona schreef:Om eerlijk te zijn heb ik het gevoel dat dit een pilot is geweest, waarbij men vanaf het begin heeft proberen aan te sturen op een mislukking.
Dit onder meer door zeer beperkte publiciteit, het - in eerste instantie - niet toelaten van de OV-Chipkaart en gedurende de hele proef het niet toelaten van reguliere kaartsoorten.
Een enkele rit Rotterdam - Eindhoven was 12 euro; Tilburg - Eindhoven was 8 euro; dat is duurder dan met de auto.
De ov-chipkaart was geaccepteerd maar dat duurde vèèl te lang voor dat systeem werkte. De reguliere kaartsoorten zoals het daluren dagkaartje is in gebruik maar dat duurde bijna 9 maanden voordat het ook daadwerkelijk geaccepteerd mocht worden door de chauffeurs.
Naar wat ik heb meegemaakt met de OV-chipkaart hoop ik dat het gebruik van de pinpassen van de banken als betaalmiddel in het openbaar vervoer snel geregeld wordt.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Ik moet eerlijk toegeven dat ik de dienstregeling nooit begrepen heb, enorm veel matritten en weinig aantrekkelijkheid en duidelijkheid.
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Op 18 december 2015 schreef ik dit:
Jammer dat ik gelijk heb gekregen, maar het zat er wel een beetje aan te komen.Wubbo schreef:Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat alles op alles wordt gezet om deze proef niet te laten slagen. Onduidelijkheid over tarieven, extreem veel leeg materieel-kilometers, geen OV-chipkaart, onduidelijke reisinformatie, geen integratie met bestaande nachtnetten (in dienstregeling en in tarief), etcetera. Ik hoop echt dat ik ongelijk heb, ik heb namelijk ook geen enkele reden om aan te nemen dat mijn theorie klopt. En toch spookt het al weken door mijn hoofd en wil het er niet uit.
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
^^^^
Met welke gedachte dan en van wie?
Is het dan, zoals Suus noemt, de budgettaire druk op het dagvervoer.. waarbij de subsidiegevers vinden dat het budget van de nacht naar de dag moet?
Dat men dat niet in één keer van 7 ton naar 0 euro wilde 'brengen' en deze, tussen, sterfhuisconstructie toepast?
Maar ja, er blijft wél één nachtlijn rijden.. dus helemaal kosteloos is het niet..
Met welke gedachte dan en van wie?
Is het dan, zoals Suus noemt, de budgettaire druk op het dagvervoer.. waarbij de subsidiegevers vinden dat het budget van de nacht naar de dag moet?
Dat men dat niet in één keer van 7 ton naar 0 euro wilde 'brengen' en deze, tussen, sterfhuisconstructie toepast?
Maar ja, er blijft wél één nachtlijn rijden.. dus helemaal kosteloos is het niet..
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Jazeker, uit diversen stukken van overheid en provincie Brabant blijkt dat.Wubbo schreef:Hoe weet je dat die trein wel rendabel was? Is daar een bron van?
Motie Kuiken:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -A-80.html
Die is ook aangenomen:
http://www.rijksbegroting.nl/2012/kamer ... 93a88.html
Meer info over oude NS Nachtnet van Provincie Brabant :
http://www.brabant.nl/applicaties/sis/d ... ?qvi=42412
Jammere is wel dat provincie Brabant en overheid de NS niet hebben gehouden aan trein van 02:00....
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Er bestaat geen apart nachtbudget, hooguit dat gemeentes nog een kleine bijdrage geven aan de overgebleven nachtlijn.Durashift schreef:^^^^
Met welke gedachte dan en van wie?
Is het dan, zoals Suus noemt, de budgettaire druk op het dagvervoer.. waarbij de subsidiegevers vinden dat het budget van de nacht naar de dag moet?
Dat men dat niet in één keer van 7 ton naar 0 euro wilde 'brengen' en deze, tussen, sterfhuisconstructie toepast?
Maar ja, er blijft wél één nachtlijn rijden.. dus helemaal kosteloos is het niet..
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Iemand die vannacht in (een van de) laatste rit(ten) gereden heeft?
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Gezien hoe druk het was in Tilburg (3 festivals tegelijk én een treinstremming, wie verzint dat dan ook?!) zullen ze goed vol hebben gezeten vannacht.
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Nouja, in een jaar met Moerdijkbrug, grote vervanging van Gouda, werk bij Breukelen, Zutphen, Zevenaar-Emmerich derde spoor en de brug bij Venlo die eruit moeten, heb je op een gegeven moment 60 weekenden in een jaar nodig.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
En daarnaast zijn er soms ook zodanig veel evenementen tegelijkertijd dat daar geen rekening meer mee valt te houden.
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 12:44
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Als chauffeur,ja en het was behoorlijk druk. Dit i.v.m. de evenementen in Tilburg en doordat er weer eens problemen waren bij de NS. Veel meer reizigers voor de ritten Utrecht-Den Bosch-Eindhoven v.v. omdat men bijvoorbeeld in Utrecht weer vast kwamen te staan. Vertragingen bij het leven.Plutona schreef:Iemand die vannacht in (een van de) laatste rit(ten) gereden heeft?
Wat de evenementen betreft loopt het vaak uit de hand met het vervoer. Ik wordt helemaal gek gemaild en gebeld voor evenementenritten omdat er een behoorlijk chauffeurs tekort is. Doe ik dus ook niet want ik rij uitsluitend openbaar vervoer. Maar daar heb ik intussen ook al meer werk aangenomen op diverse locaties.waldo79 schreef:En daarnaast zijn er soms ook zodanig veel evenementen tegelijkertijd dat daar geen rekening meer mee valt te houden.
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 02 jul 2017, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: dubbele post samengevoegd
Reden: dubbele post samengevoegd
Naar wat ik heb meegemaakt met de OV-chipkaart hoop ik dat het gebruik van de pinpassen van de banken als betaalmiddel in het openbaar vervoer snel geregeld wordt.
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Eens, maar dan moet het vervangend vervoer wel goed geregeld zijn. Afgelopen nacht stond er rond 0.30 een massa mensen te wachten op een NS-bus richting Breda. Komt er doodleuk 1 bus voorrijden. Dat is toch echt gewoon een kwestie van planning. Ik snap dat die werkzaamheden een keer ingepast moeten worden, maar regel het dan fatsoenlijk.waldo79 schreef:En daarnaast zijn er soms ook zodanig veel evenementen tegelijkertijd dat daar geen rekening meer mee valt te houden.
Tot zover deze off-topic opmerking. ;)
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Wat vaak meespeelt is dat de organisatie van dergelijke evenementen niet of te weinig samenwerkt met de spoorvervoerders. Er vindt geen overleg plaats, waardoor er niet ingespeeld kan worden op afwijkende aantallen reizigers. Bovendien wordt er vaak gesteld: "Konden die werkzaamheden echt niet op een ander moment?", terwijl de vraag eigenlijk moet zijn: "Kon dat evenement echt niet op een ander moment?" Dergelijke werkzaamheden zijn vaak al ver vooraf gepland, de organisatie had dan ook bij het plannen kunnen vragen bij ProRail of er werkzaamheden gepland zouden staan voor die dag/week/weekend. Een kwestie van planning van de organisatie, niet zo zeer van de vervoerder.
Maar die kant blijft te vaak onderbelicht (waarmee ik niks goed wil praten, maar wel de andere zijde eens wil aanstippen).
Maar die kant blijft te vaak onderbelicht (waarmee ik niks goed wil praten, maar wel de andere zijde eens wil aanstippen).
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Ik weet niet in hoeverre het gebeurd. Maar elk evenement zou een vervoersplan moeten indienen en dan niet alleen voor de auto.
In Belgie is het vrij normaal dat De Lijn extra ritten inlegd, versterkt of geheel nieuwe routen optuigd. (Als ze niet staken)
In Belgie is het vrij normaal dat De Lijn extra ritten inlegd, versterkt of geheel nieuwe routen optuigd. (Als ze niet staken)
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Een evenement moet een vergunning aanvragen. Om, in principe, aan alle vereisten te voldoen voor zo'n vergunning, moet je een vervoersplan indienen. Een evenement voor 200 mensen zal in Amsterdam minder worden gecontroleerd op het vervoersplan dan een evenement in -pak en beet- Klarenbeek, omdat het vervoer naar de locatie een behoorlijke impact hebben op het reguliere leven daar. (Of niet)
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Maar je kunt wel een vervoersplan indienen, wanneer dat er alleen maar komt om aan de gestelde eisen te voldoen en er niet getoetst wordt of het ook daadwerkelijk haalbaar is ("Na afloop kunnen reizigers met de trein en bus naar huis", terwijl er werkzaamheden zijn), blijft het waardeloos. Voor de vergunning is echter aan alle eisen voldaan.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Het is beide. Als vervoerder zou je ook, zeker bij evenementen die met enige regelmaat plaatsvinden, kunnen aangeven op welke momenten je het evenement liever niet hebt omdat er werkzaamheden zijn. Tot op zekere hoogte is daar ook wel afstemming over, maar het gebeurt te weinig (zeker bij NS, bij de overige vervoerders gaat dat iets beter).Mikos schreef:Dergelijke werkzaamheden zijn vaak al ver vooraf gepland, de organisatie had dan ook bij het plannen kunnen vragen bij ProRail of er werkzaamheden gepland zouden staan voor die dag/week/weekend. Een kwestie van planning van de organisatie, niet zo zeer van de vervoerder.
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 12:44
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
De laatste paar weken is inplannen van dit soort werkzaamheden bijna onmogelijk geweest omdat er in voorgaande periode een stevig chauffeurs tekort was. Er wordt veel ingehuurd via uitzendbureau`s. En chauffeurs tekorten zijn niet op te vangen. Uitzendkrachten kunnen zelf kiezen of ze willen rijden of niet. Er zit geen enkele verplichting aan vast.Tom024 schreef:Eens, maar dan moet het vervangend vervoer wel goed geregeld zijn. Afgelopen nacht stond er rond 0.30 een massa mensen te wachten op een NS-bus richting Breda. Komt er doodleuk 1 bus voorrijden. Dat is toch echt gewoon een kwestie van planning. Ik snap dat die werkzaamheden een keer ingepast moeten worden, maar regel het dan fatsoenlijk.waldo79 schreef:En daarnaast zijn er soms ook zodanig veel evenementen tegelijkertijd dat daar geen rekening meer mee valt te houden.
Tot zover deze off-topic opmerking. ;)
Naar wat ik heb meegemaakt met de OV-chipkaart hoop ik dat het gebruik van de pinpassen van de banken als betaalmiddel in het openbaar vervoer snel geregeld wordt.
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Ik zat vrijdagnacht in de bus naar de Reeshof (ja ik heb daar in de prullenbak mijn misselijke drab, eh, laat maar). Ik was in ieder geval goed genoeg bij de les om twee dingen aan te merken:
-de bus was goed gevuld, 25 man.
-waar waren de kaartjes? Voor de reiziger is het leuk maar het is voor de reiziger nog leuker als die ook op latere vrijdagavonden nog naar huis kan na een flink eind stappen! Ze hebben gewoon ~€150 gederfd!! Bovenop al die biertjes maakt €5-6 toch geen ruk meer uit.
Maar daar houden de baten niet bij op: nu gaan al die dronkaards hun eigen vervoer regelen, meestal neerkomende op auto's gevuld met 3-5 man, ZONDER BOB! Kosten: meer dan €1 miljoen gederfde belastingen als het echt fout gaat. Dan heb ik er wel honderdduizenden voor over om deze gasten in leven te houden. En die van mezelf mocht ik nodig reizen op dit tijdstip met ander vervoer.
Brabant graaft zijn eigen doelstelling voor nul verkeersdoden het graf in.
-de bus was goed gevuld, 25 man.
-waar waren de kaartjes? Voor de reiziger is het leuk maar het is voor de reiziger nog leuker als die ook op latere vrijdagavonden nog naar huis kan na een flink eind stappen! Ze hebben gewoon ~€150 gederfd!! Bovenop al die biertjes maakt €5-6 toch geen ruk meer uit.
Maar daar houden de baten niet bij op: nu gaan al die dronkaards hun eigen vervoer regelen, meestal neerkomende op auto's gevuld met 3-5 man, ZONDER BOB! Kosten: meer dan €1 miljoen gederfde belastingen als het echt fout gaat. Dan heb ik er wel honderdduizenden voor over om deze gasten in leven te houden. En die van mezelf mocht ik nodig reizen op dit tijdstip met ander vervoer.
Brabant graaft zijn eigen doelstelling voor nul verkeersdoden het graf in.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten