Naamgeving busstations

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Naamgeving busstations

Bericht door Wubbo »

Ik zit eens te prutsen op de Wiki en zie dat we nu verschillende naamgevingen voor busstations hebben. Zo hebben we de variant [Plaatsnaam] Busstation (al dan niet met een hoofdletter B), we hebben de variant Busstation [Plaatsnaam], we hebben de variant [Plaatsnaam] Busstation [naam busstation], we hebben de variant [naam busstation] en variaties op bovenstaande thema's. Volgens mij is het goed om hier even een duidelijke lijn in te trekken, in ieder geval over het al dan niet gebruiken van het woord Busstation en de plaatsing daarvan. Zelf zou ik gaan voor de variant [Plaatsnaam], busstation (/sneltramhalte/metrostation/etc) [naam busstation] omdat me dat de meest logische opbouw lijkt, maar ik laat me graag overtuigen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naamgeving busstations

Bericht door Daniel »

Ik zou gaan voor [Plaatsnaam] [Naam busstation]. Je hebt namelijk ook plaatsen waar het busstation de naam "Busstation" heeft of om wat anders te noemen "Busstation Lekbrug" heet. Daarmee voorkom je dat je twee keer busstation in je paginanaam krijgt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Naamgeving busstations

Bericht door Bart »

Voor treinstations gebruikt men gewoon de naam van het station, zelfs zonder het woord 'station'. Waarom zou dat bij busstations anders zijn?

Bovendien vind ik dat de naamgeving teveel gericht is op treinen en niet op bussen. Het treinstation in Scheemda heet nu gewoon 'Scheemda', en het busstation dat daar ruim een kilometer vandaan ligt zou dan 'Scheemda, Busstation' of 'Busstation Scheemda' moeten heten. Waarom zou een treinstation in dat geval belangrijker zijn dan een busstation?

Ik stel het volgende voor:

1. Een treinstation-zonder-busstation in een plaats zonder busstation wordt benoemd als 'Station Dronrijp', waarbij 'Dronrijp' een redirect wordt naar 'Station Dronrijp'.
2. Een treinstation-zonder-busstation in een plaats met een busstation wordt benoemd als 'Station Scheemda'. Het busstation in die plaats wordt benoemd als 'Busstation Scheemda'. 'Scheemda' wordt een doorverwijspagina naar 'Station Scheemda' en 'Busstation Scheemda'.
3. Een treinstation-met-busstation in een plaats zonder meer busstations wordt benoemd als 'Station Meppel'. In dat artikel worden zowel het busstation als het treinstation verwerkt. 'Busstation Meppel' en 'Meppel' worden redirects naar 'Station Meppel'.
4. Een treinstation-met-busstation in een plaats met nog meer busstations wordt benoemd als 'Station Emmen'. In dat artikel worden zowel het busstation bij het treinstation als het treinstation zelf verwerkt. Andere busstations worden benoemd als 'Busstation Emmen Centrum'. 'Busstation Emmen' en 'Emmen' worden doorverwijspagina's naar 'Station Emmen' en 'Busstation Emmen Centrum'.
5. Een busstation-zonder-treinstation in een plaats zonder verdere busstations wordt benoemd als 'Busstation Den Oever'. 'Den Oever' wordt een redirect naar 'Busstation Den Oever'.
6. Een busstation-zonder-treinstation in een plaats met verdere busstations wordt benoemd als 'Busstation Drachten'. De andere busstations worden vernoemd naar hun naam zonder de plaats, zoals 'Busstation Van Knobelsdorffplein'. Op dezelfde manier: 'Busstation Marnixstraat' en 'Busstation 't Oor'. 'Drachten' wordt een doorverwijspagina naar 'Busstation Drachten' en 'Busstation Van Knobelsdorffplein'.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naamgeving busstations

Bericht door Daniel »

Bart schreef:Voor treinstations gebruikt men gewoon de naam van het station, zelfs zonder het woord 'station'. Waarom zou dat bij busstations anders zijn?
Omdat het treinstation zo heet :wink: En het busstation heet volgens de vertrekstaten van zo'n beetje alle vervoerders in Nederland altijd [plaatsnaam], [naam busstation/halte]. Daarmee lijkt me dat mijn voorstel het dichtst bij de praktijk ligt en aangezien we alles benoemen zoals de vervoerder het noemt zie ik geen reden om hiervan af te wijken!

De benoeming met naam zonder plaats vindt ik in ieder geval waardeloos en gaat ook conflicten opleveren. Zo hebben we nu een pagina Dam die slaat op de halte (busstation) in Amsterdam. Echter is er ook een halte Dam in Alblasserdam wat eveneens een knooppunt is...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Naamgeving busstations

Bericht door Bart »

Reiziger Ddrs schreef:Omdat het treinstation zo heet :wink: En het busstation heet volgens de vertrekstaten van zo'n beetje alle vervoerders in Nederland altijd [plaatsnaam], [naam busstation/halte]. Daarmee lijkt me dat mijn voorstel het dichtst bij de praktijk ligt en aangezien we alles benoemen zoals de vervoerder het noemt zie ik geen reden om hiervan af te wijken!
Moeten we dingen benoemen zoals de vervoerder ze benoemt, of moeten we dingen benoemen zoals mensen ernaar verwijzen? En waarom zou 'Scheemda' automatisch het treinstation en niet het busstation betekenen? Het feit dat het treinstation door de NS Scheemda en niet 'Station Scheemda' wordt genoemd doet toch niets af aan het feit dat 'Scheemda' in het algemeen verwijst naar het dorp?
Reiziger Ddrs schreef:De benoeming met naam zonder plaats vindt ik in ieder geval waardeloos en gaat ook conflicten opleveren. Zo hebben we nu een pagina Dam die slaat op de halte (busstation) in Amsterdam. Echter is er ook een halte Dam in Alblasserdam wat eveneens een knooppunt is...
Dat is geen conflict, want de Dam in Alblasserdam is zeker geen busstation en ik betwijfel of je de Dam in Amsterdam als busstation kunt zien, alleen omdat het een knooppunt voor trams is. Je moet wel onderscheid maken tussen een busstation en een bushalte waar veel buslijnen stoppen. Als je alleen kijkt naar busstations is elke naam volgens mij uniek.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naamgeving busstations

Bericht door Daniel »

Bart schreef:Moeten we dingen benoemen zoals de vervoerder ze benoemt, of moeten we dingen benoemen zoals mensen ernaar verwijzen?
We hanteren hier de benaming zoals de vervoerder 'm geeft om een wildgroei aan informatie te voorkomen.
En waarom zou 'Scheemda' automatisch het treinstation en niet het busstation betekenen? Het feit dat het treinstation door de NS Scheemda en niet 'Station Scheemda' wordt genoemd doet toch niets af aan het feit dat 'Scheemda' in het algemeen verwijst naar het dorp?
Aangezien we hier geen pagina's over dorpen en steden hebben, in tegenstelling tot Wikipedia, hanteren wij hier dus de naam van het station zonder iets erbij. En ja, dat betekend dus trein én busstation in het geval het busstation bij het treinstation ligt. Ligt het ergens anders, dan zal het ongetwijfeld een andere haltenaam hebben en noemen we het dus "Plaatsnaam haltenaam" waarbij die laatste ook weleens Busstation kan zijn.
Reiziger Ddrs schreef:
De benoeming met naam zonder plaats vindt ik in ieder geval waardeloos en gaat ook conflicten opleveren. Zo hebben we nu een pagina Dam die slaat op de halte (busstation) in Amsterdam. Echter is er ook een halte Dam in Alblasserdam wat eveneens een knooppunt is...
Dat is geen conflict, want de Dam in Alblasserdam is zeker geen busstation en ik betwijfel of je de Dam in Amsterdam als busstation kunt zien, alleen omdat het een knooppunt voor trams is.
Nou vooruit, tramstation dan. Maar zonder plaatsnaam blijven ze allebei "Dam" heten. En dan kan je er tramstation voorzetten, maar wat nu als je in een bepaalde plaats een groot knooppunt van tram/metro én bus hebt. In zo'n geval is het vele malen handiger gewoon alleen plaats- en haltenaam in de paginanaam te hebben! Bv. "Rotterdam Zuidplein" waar dan alles onder kan vallen zonder dat je vanwege de naam onderscheid moet gaan maken tussen bus en metro.
Je moet wel onderscheid maken tussen een busstation en een bushalte waar veel buslijnen stoppen. Als je alleen kijkt naar busstations is elke naam volgens mij uniek.
Zoals je in de diverse lijnpagina's kunt zien hanteren we juist knooppunten als busstations en dat kunnen ook weleens haltes met veel lijnen zijn. Er zijn zelfs busstations waar maar één of twee buslijnen komen, maar ook dat blijven busstations.
En ik durf te wedden dat het stikt van de busstations met de naam "Centrum" in 't hele land :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Naamgeving busstations

Bericht door Suus »

Lekker kort door de bocht, als ik het voorstel van Bart doorlees raak ik volledig verstrikt in voorwaarden en mogelijkheden. Het op zo'n manier toepassen levert alleen maar ellende op naar mijn idee.

Ik ga mee met Wubbo, echter ben ik niet zo van die komma, die zou van mij ook wel achterwege mogen blijven.

Gecorrigeerd: Namen verwisseld.
Laatst gewijzigd door Suus op zo 26 jul 2009, 00:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Naamgeving busstations

Bericht door Wubbo »

Ik zie geen voorstel van Geert, maar denk ook dat het niet handig is om een situatie-afhankelijke haltebenaming op de Wiki te hebben. [Plaatsnaam] [Naam halte] is een generieke versie die overal toe te passen is, en in de meeste gevallen voldoen stationsbenamingen daar ook al aan. Almere Parkwijk is tenslotte gewoon de halte Parkwijk die toevallig in Almere ligt. Wat mij betreft hoeven we de discussie over wat een busstation is ook niet te voeren: als jij graag een pagina wil maken over de halte bij jou om de hoek zie ik daar geen bezwaar in.

Over de kwestie busstation-bij-station tenslotte: op de busstation-categoriepagina staat dat het alleen gaat om busstations die niet bij treinstations liggen...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naamgeving busstations

Bericht door Daniel »

Dat staat daar dan wel, maar ik zie er zo al een aantal busstations bij treinstations bij staan. Is ook logisch: zodra je een infobox busstation op zo'n pagina toevoegt komt 'ie in de categorie busstation te staan :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Naamgeving busstations

Bericht door gkw1969 »

Mag ik het volgende voorstel doen:

Station:
<Plaatsnaam> Station (Hengelo Station of Amsterdam Centraal Station of Enschede Centraal; naar gelang de benaming door opdrachtgever of vervoerder)

kleiner station in grotere plaats met stadslijnen, langs de route
<Plaatsnaam>, <naam station> (Hengelo, Oost of Amsterdam, Amstel of Almere, Oostvaarders)

kleiner station in grotere plaats met stadslijnen, eindpunt
<Plaatsnaam> <naam station> Station (Amsterdam Bijlmer Station of Almere Oostvaarders Station)

Dus als het een halte is alleen naam(en d.m.v. icoon aangeven dat station is), is het tevens een eindpunt ook de benaming Station.

Busstation:
<Plaatsnaam>, Busstation <of naam van busstation>(Westerhaar, Busstation of Almelo, Centrumplein of Apeldoorn, Markt)

Dus in feite gewoon als haltenaam en dan d.m.v. het icoontje aangeven dat het een busstation is.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naamgeving busstations

Bericht door Daniel »

Nu heb je het meer over de benaming in de routestrip als ik je voorstel goed lees? En tja, die is eigenlijk nu al op vrijwel alle pagina's precies zoals je het voorstelt :wink:
Het ging ons in deze discussie meer om de naam van de pagina met de informatie over het busstation zelf, maar daar zijn we geloof ik al redelijk uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Naamgeving busstations

Bericht door gkw1969 »

Ah, ja. Lijkt me dat je die op dezelfde manier doet als dat ie in de routestrip staat?
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naamgeving busstations

Bericht door Daniel »

Da's nu wel de bedoeling ja, alleen dan zonder komma ertussen. En de busstations bij treinstations hebben gewoon de naam van het treinstation aangezien ze daarbij op de pagina staan.

Dan krijg je de benamingen dus bv. zo...
- Dordrecht: bij een treinstation met busstation
- Dordrecht Ziekenhuis Dordwijk: bij een busstation
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Naamgeving busstations

Bericht door Wubbo »

Maar in dat voorbeeld dat je noemt staat weer niet de vermelding busstation. Doen we dat alleen als de vervoerder dat ook doet?

En ik wil voorstellen om ook de metro-en sneltramhaltes te voorzien van een plaats om doublures te voorkomen. Dus Amsterdam Nieuwmarkt en Rotterdam Stadhuis. Voorkom je gelijk de verwarring met RR-haltes (Zoetermeer Stadhuis). Je kan natuurlijk ook een doorverwijspagina maken op de pagina 'Stadhuis' naar alle haltes Stadhuis die we kennen in de Wiki. Ben je ook van dat probleem af.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naamgeving busstations

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Maar in dat voorbeeld dat je noemt staat weer niet de vermelding busstation. Doen we dat alleen als de vervoerder dat ook doet?
Lijkt mij wel, dat valt ook wel mooi onder de benaming [Plaatsnaam][Naam halte] waar jij het in je vorige bericht over had. Elk knooppunt met veel lijnen busstation gaan noemen is ook weer wat overdreven.
En ik wil voorstellen om ook de metro-en sneltramhaltes te voorzien van een plaats om doublures te voorkomen. Dus Amsterdam Nieuwmarkt en Rotterdam Stadhuis. Voorkom je gelijk de verwarring met RR-haltes (Zoetermeer Stadhuis). Je kan natuurlijk ook een doorverwijspagina maken op de pagina 'Stadhuis' naar alle haltes Stadhuis die we kennen in de Wiki. Ben je ook van dat probleem af.
Kan ik 't alleen maar mee eens zijn zoals al tussen de regels door in eerdere berichten te lezen was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Naamgeving busstations

Bericht door Suus »

Die metrohaltes begrijp ik ook nog wel, ik zie echter daar weer vier (of drie) probleempjes, wat vast weer op te lossen is:
Pernis, Hoogvliet, Rhoon en Poortugaal, allen bij de Rotterdamse metro.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naamgeving busstations

Bericht door Daniel »

Mwoh, ik zou zeggen noem die gewoon bij de plaatsnaam die daar ook haltenaam is net als we bij treinstations doen. Dubbele plaatsnamen zijn gelukkig iets zeldzamer als dubbele straatnamen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Naamgeving busstations

Bericht door Wubbo »

Om aan de kritiek van het hebben van een overzicht per plaats tegemoet te komen, heb ik de plaats toegevoegd in alle stations-en haltesjablonen. Als plaats niet is ingevuld komt de pagina automatisch in de [wiki]Categorie:Plaats_onbekend[/wiki] terecht (waardoor er nu dus heel veel pagina's in die categorie staan...). Met behulp van die categorie kun je dan makkelijk achterhalen wat er in welke plaats te vinden is.

Mocht iemand zich geroepen voelen om die 491 pagina's ff aan te passen, be my guest :).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Naamgeving busstations

Bericht door Suus »

Het is wel even iets meer werk dan de plaats erbij zetten in een aantal gevallen. Ik heb nu alvast een sloot (19) metrostations hernoemd (beginnetje op alfabetische volgorde en de minder voor de hand liggende metrostations + Stadhuis). Maar als iedereen er even de schouders onder zet is de categorie binnen een paar dagen leeg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naamgeving busstations

Bericht door Daniel »

Voor wat betreft de plaatsnamen: zetten we De Vink bij Leiden of bij Voorschoten, dat station lag toch op de gemeentegrens als ik me niet vergis?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Naamgeving busstations

Bericht door Suus »

Het adres van het (gesloten) loket is
A.Tinneplein 300
Leiden

Ik ga in dit geval dus voor Leiden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Naamgeving busstations

Bericht door tsov »

Het busstation ligt in Leiden ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naamgeving busstations

Bericht door Daniel »

Mja, maar het gaat ook over het treinstation... alle ***stations-infoboxen hebben zo'n plaatsnaamveld :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Naamgeving busstations

Bericht door tsov »

Dan wordt het lastiger, want de gemeentegrens loopt inderdaad midden door het station :P De sporen richting Den Haag liggen in Leiden, de sporen ri Leiden in Voorschoten ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naamgeving busstations

Bericht door Daniel »

Tja, en ik kan wel twee plaatsnamen gaan invullen in de infobox maar dan krijgen we ook een categorie "Plaats Leiden, Voorschoten" :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten