Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door regenmaker »

Denk nieuwe, want las iets over nieuw interieur, maar dat kan natuurlijk ook de oude trein zijn die geheel wordt opgeknapt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Suus »

Dat wordt moeilijk: meer beenruimte en 30% meer zitplaatsen. Hoe doe je dat?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Nitein-Repart »

Ik hoop in ieder geval niet dat er nieuwe treinen komen. Dat is puur kapitaalvernietiging. De huidige treinen zijn in 2020 slechts 15 jaar oud en kunnen nog prima 15 jaar mee.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door reisthijs »

Die 18 nieuwe hybride treinen zijn een mooie aanvulling op de bestaande, die een midlife-revisie krijgen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Chiel
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 17:17

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Chiel »

Erno-BE schreef:Ik hoop in ieder geval niet dat er nieuwe treinen komen. Dat is puur kapitaalvernietiging. De huidige treinen zijn in 2020 slechts 15 jaar oud en kunnen nog prima 15 jaar mee.
Die komen er wel. 21 treinen waarvan 18 hybride. De andere worden gerenoveerd
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mikos »

reisthijs schreef:Waren er überhaupt andere bieders op deze concessie?
Geboden hebben ze niet, maar er was ook een OVNL Rail geïnteresseerd :Y
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door sirvinniei »

Op https://www.ovmagazine.nl/2017/07/noord ... riva-1640/ lees ik dat er uiterlijk 2035 alleen maar zero-emission rijden.
Ik heb geen onderschrift
PHS

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door PHS »

Als er nieuwe treinen komen, wat gaat er dan gebeuren met de diesels op de Maaslijn? Ik dacht juist dat deze doorgeschoven zouden worden naar de Noordelijke Nevenlijnen om daar de gevraagde groei mee te kunnen leveren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Suus »

sirvinniei schreef:Op https://www.ovmagazine.nl/2017/07/noord ... riva-1640/ lees ik dat er uiterlijk 2035 alleen maar zero-emission rijden.
2035 is een volgende concessie. Mooi de tijd om alles te elektrificeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Nitein-Repart »

olof schreef:Als er nieuwe treinen komen, wat gaat er dan gebeuren met de diesels op de Maaslijn? Ik dacht juist dat deze doorgeschoven zouden worden naar de Noordelijke Nevenlijnen om daar de gevraagde groei mee te kunnen leveren.
Verkoop aan een land in Centraal-Europa of de Balkan is een mogelijkheid. Ze beschikken over reizigersinformatie, gelijkvloerse instap en wifi, dus aan de eisen van vandaag. Kunnen er een aantal inefficiënte getrokken treinen eruit.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Zonnig »

18 nieuwe treinen
3 niet nieuw, wie weet ex-maaslijn
En misschien worden de 2/6 ook nog wel verlengd tot een 2/8 door de middenbakken van de maaslijn te gebruiken.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door reisthijs »

Meer informatie direct van Arriva zelf:
Arriva wint treinconcessie provincies Groningen en Fryslân

18 speciaal voor deze concessie ontwikkelde gloednieuwe Flirtino's:
Afbeelding

Compleet gerefurbished huidige vloot, met geavanceerde batterij pakketten, zodat alle treinen straks hybride zijn:
Afbeelding
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door regenmaker »

Ah, kijk het nieuwe Arriva logo! Dacht al wanneer zou die komen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
PHS

Re: RE: Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door PHS »

Erno-BE schreef:
olof schreef:Als er nieuwe treinen komen, wat gaat er dan gebeuren met de diesels op de Maaslijn? Ik dacht juist dat deze doorgeschoven zouden worden naar de Noordelijke Nevenlijnen om daar de gevraagde groei mee te kunnen leveren.
Verkoop aan een land in Centraal-Europa of de Balkan is een mogelijkheid. Ze beschikken over reizigersinformatie, gelijkvloerse instap en wifi, dus aan de eisen van vandaag. Kunnen er een aantal inefficiënte getrokken treinen eruit.
Klopt, dat is altijd een mogelijkheid. Je hebt dan wel kosten om de trein aan te passen naar het land van bestemming, terwijl ze ook kosteloos in Nederland hadden kunnen worden ingezet. Misschien wil Arriva nog wel een deel achter de hand houden om hun andere dieselconcessies te kunnen versterken, al zie ik niet welke lijnen daarvoor in aanmerking zouden kunnen komen. Of worden ze achter de hand gehouden voor de verlenging naar Stadskanaal, die er misschien wel of niet gaat komen?

Die nieuwe FLIRTS zien er wel ongelofelijk goed uit! Een echte aanwinst voor het noorden.

En de Eemshaven krijgt dus ook een volwaardige bediening i.p.v. de geplande 3/4 treinen per dag. Ook dat is positief.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Meltrain »

Dan had ik dus toch deels gelijk dat de motorbak van de huidige GTW's wordt aangepast. :)

Bovenleidingloze FLIRTs zijn overigens wel vrij zeldzaam: zo ver ik weet, rijden ze tot nu toe alleen maar in Estland en binnenkort in de VS (Texas).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Michael 1988 »

Ik lees dat ze in 2035 CO2 vrij willen gaan rijden in deze concessie en dat gedurende de gegunde concessie willen de provincies gaan experimenteren met batterijtreinen en waterstoftreinen. Weet iemand waarom er niet gewoon een bovenleiding komt in dit gebied?
bobo17
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 jan 2015, 12:42

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door bobo17 »

Dat zal een verhaal zijn van kosten en baten.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Hainje »

Ik zie het nog wel gebeuren dat bovenleiding na 2040 oid gefaseerd verwijderd zal gaan worden als de batterijtreinen een succes blijken. Scheelt een hoop gedoe bij onweer en storm.
🍉
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door starx »

Alle plannen zien er indrukwekkend uit. Het zegt al een hoop dat Arriva de enige inschrijver was. Wel is het inderdaad duidelijk dat elektrificatie er voorlopig niet in zit, maar ik denk persoonlijk dat het op andere plekken in Nederland veel meer zin heeft.

En verder vind ik het ook een beetje vreemd dat ze nog eens 18 nieuwe treinen bestellen terwijl er uit Limburg een hele hoop vrij zullen komen. Aan de andere kan: op de Maaslijn rijden maar 16 GTW's, dus dat waren er sowieso te weinig. De LINTjes mochten sowieso al niet, want volgens de concessievoorwaarden moeten de treinen 140 km/h kunnen. En verder komen er ook nog 3 extra bestaande treinen, dus ik vermoed dat die wel van de Maaslijn komen.
Hainje schreef:Ik zie het nog wel gebeuren dat bovenleiding na 2040 oid gefaseerd verwijderd zal gaan worden als de batterijtreinen een succes blijken. Scheelt een hoop gedoe bij onweer en storm.
Dat van de storm kan kloppen, hoewel dan meestal omvallende bomen een groter probleem zijn. Maar qua blikseminslag lopen dieseltreinen juist een groter risico, want de bovenleiding werkt juist goed als bliksemafleider.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Roeland »

Is er trouwens nog iets bekend gemaakt inzake eventuele nieuwe stations? Ik zit te denken aan bijv.:
* Stadskanaal
* Muntendam
* Hoogkerk
waar volgens mij een station niet kansloos zou zijn?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door reisthijs »

starx schreef:En verder komen er ook nog 3 extra bestaande treinen, dus ik vermoed dat die wel van de Maaslijn komen.
Arriva heeft het zelf over in totaal 69 treinen, 18 nieuwe plus de huidige vloot van 51 stellen.
Waarom zouden er dan nog 3 andere, afwijkende stellen bij moeten komen?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ov'tje »

Enige dat ik kan bedenken is dat de aanrijdingstrein van Winsum dan naar de sloop kan en dat er twee GTW's 2/6 naar Almelo - Hardenberg kunnen gaan.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door starx »

https://www.ovpro.nl/trein/2017/07/11/a ... ortzetten/

Hier staat dat er 21 extra treinen komen, waarvan 18 nieuwe. Dat betekent dus 3 bestaande. Van het bestaande materieel voldoen de Buffels en de LINT's niet aan de concessie-eisen, dus moeten het volgens mij wel Maaslijn-GTW's worden.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door cassie127 »

Zullen ze dan met het gtw 2/8 materieel wat aan de kant komt te staan dan nog andere gtw 2/6 gaan verlengen van bijvoorbeeld de E-gtw's van devechtdallijnen of de e-gtw's van Limburg?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Wubbo »

Al dat soort dingen lijken me speculaties, voorlopig is er voor de electrificatie van de Maaslijn volgens mij nog geen schop de grond in gegaan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten