Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
DingeZ
Berichten: 304
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor DingeZ » ma 10 jul 2017, 11:43

De 9248-9252 zijn volgens mij later gekomen en hebben geen rolluik bij de geleding. Er blijven dus maar 6 Citaro's over, waarvan 5 van de nieuwere serie.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 43307
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Suus » ma 10 jul 2017, 12:15

Als ik het mij goed herinner zijn die afkomstig uit Alkmaar en werden ze vroeger gebruikt voor lijn 360.
Rame à l'approche

fred1954
Berichten: 2967
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » ma 10 jul 2017, 12:20

Volgens wiki: 9248-9253 zijn in 2008 in dienst gekomen, eerst in NHN, (klopt Suus) later naar AML gekomen, 9253 rijdt nog in NHN. Volgens zeggen blijven deze Citaro's tot juli 2018 in AML (opening NZL)

Stadsbus
Berichten: 832
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Stadsbus » ma 10 jul 2017, 16:37

Ik heb het niet voorbij zien komen nog, maar er staat een foto van een dubbeldekker bus in aanbouw op de site van Connexxion.
*foto*
*tekst*

JcJay
Berichten: 64
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 14:54

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor JcJay » ma 10 jul 2017, 17:54

Nice! Ben benieuwd wat er eigenlijk met de ruimte gaat gebeuren waar in een normale touringcar een toilet en bagageruimte zit (bij achterdeur naar links). Zitruimte?

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2977
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor n-evo » di 11 jul 2017, 13:45

Ergens toch jammer dat het gewoon touringcars worden i.p.v. OV-bussen in dubbeldekkeruitvoering. Het lijkt toch niet helemaal "echt" zo. Gevoelskwestie denk ik. :P

fred1954
Berichten: 2967
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » di 11 jul 2017, 15:48

Helemaal mee eens. VDL maakt notabene dit soort bussen ook, zo''n bus bedoel je waarschijnlijk:
https://www.google.nl/search?q=vdl+dubb ... FfbRQnrI4M:
Het enige argument dat ik kan bedenken is, dat CXX op dit buitentraject liever een coach-achtige, wat luxere dubbeldekker heeft, dan een stadsdubbeldekker, zoals bijvoorbeeld in Berlijn. Heb zo het idee, dat de coach-achtige dubbeldekkers ook duurder zijn in aanschaf.

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 6121
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor dylanwild94 » di 11 jul 2017, 15:53

fred1954 schreef:Volgens wiki: 9248-9253 zijn in 2008 in dienst gekomen, eerst in NHN, (klopt Suus) later naar AML gekomen, 9253 rijdt nog in NHN. Volgens zeggen blijven deze Citaro's tot juli 2018 in AML (opening NZL)

9253 rijdt ook in aml op lijn 197.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 404
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Natorious » di 11 jul 2017, 16:17

n-evo schreef:Ergens toch jammer dat het gewoon touringcars worden i.p.v. OV-bussen in dubbeldekkeruitvoering. Het lijkt toch niet helemaal "echt" zo. Gevoelskwestie denk ik. :P


Het voelt inderdaad raar, maar ik geloof wel dat het de betere keuze is. Het drukste stuk van de 346 is op de snelweg. Maar het moet jullie niet verbazen dat CXX ziek inzet op de verbindingen Haarlem - A9 - A'dam Zuid / Bijlmer Arena. Kijk maar eens naar die frequentietabellen :shock: .

fred1954 schreef:Het enige argument dat ik kan bedenken is...


Een ander argument is dat CXX meer 'white collar' dat werkt in Zuid en woont in Haarlem de bus in wilt proberen te krijgen. En die verleid je met meer luxe en comfort.

fred1954
Berichten: 2967
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » di 11 jul 2017, 16:48

Natorious schreef:
Een ander argument is dat CXX meer 'white collar' dat werkt in Zuid en woont in Haarlem de bus in wilt proberen te krijgen. En die verleid je met meer luxe en comfort.

Dat is ook een valide argument, wegens Zuidas maar vergeet VUmc niet, meer "white skirt" :D Momenteel reis ik 1x per week met de 346 VU-Tempelierstraat v.v. maar er stapt eigenlijk "van alles" in.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2977
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor n-evo » di 11 jul 2017, 17:15

fred1954 schreef:Helemaal mee eens. VDL maakt notabene dit soort bussen ook, zo''n bus bedoel je waarschijnlijk:
https://www.google.nl/search?q=vdl+dubb ... FfbRQnrI4M:
Het enige argument dat ik kan bedenken is, dat CXX op dit buitentraject liever een coach-achtige, wat luxere dubbeldekker heeft, dan een stadsdubbeldekker, zoals bijvoorbeeld in Berlijn. Heb zo het idee, dat de coach-achtige dubbeldekkers ook duurder zijn in aanschaf.

Zulke inderdaad. Weet alleen niet of ze beetje oké en comfortabel over de snelweg gaan. Daar zal de issue wel zitten.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15551
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Meltrain » di 11 jul 2017, 17:36

Dat lijken mij ook meer stadsbussen dan streekbussen, met weinig en niet al te comfortabele stoeltjes.
Dan lijken de bussen die nu besteld worden me toch een stuk beter.
Sowieso snap ik niet waarom het niet "echt" zou zijn: tussen luxe streekbussen (Qliners) en touringcars zit ook nauwelijks verschil.
Elke werkdag van Rlb naar Asa de slaapkamer naar de woonkamer en terug.

Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor ovVeluwe » di 11 jul 2017, 18:00

Wil Connexxion bovendien niet hetzelfde bereiken als EBS met hun Bizzliner? Dat is eigenlijk ook gewoon een luxe touringcar.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2977
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor n-evo » di 11 jul 2017, 19:35

Meltrain schreef:Dat lijken mij ook meer stadsbussen dan streekbussen, met weinig en niet al te comfortabele stoeltjes.
Dan lijken de bussen die nu besteld worden me toch een stuk beter.
Sowieso snap ik niet waarom het niet "echt" zou zijn: tussen luxe streekbussen (Qliners) en touringcars zit ook nauwelijks verschil.

Je kan in die "stadsbus" geen andere stoelen installeren? De VDL Citea en Mercedes Citaro worden sowieso al in tig verschillende smaken geleverd aan zowel stad- als streekvervoerders. Zit er zoveel wezenlijk verschil tussen een Mercedes Citaro van GVB en eentje van Connexxion tussen Haarlem en Zuidoost? Volgens mij niet.

En ik zei al: het is een gevoelskwestie. Niet per se rationeel. :P

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 5954
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Milco » wo 12 jul 2017, 21:35

Hoe wordt het open instapbeleid eigenlijk voortgezet in de komende concessie? Momenteel mag je op de huidige lijnen 300 en 310 bij alle deuren instappen, net als bij een groot aantal haltes op Schiphol-Noord, -Centrum en -Zuid. In de komende concessie wordt lijn 310 gesplitst in twee nieuwe lijnen. Gaat dit betekenen dat er op de gehele trajecten van deze twee lijnen een open instapbeleid wordt gehanteerd?
Medewerker Verloning bij USG People The Netherlands

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 28-05-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 25-01-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Remco1989
Berichten: 366
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Remco1989 » wo 12 jul 2017, 22:01

Open instap:
- geheel Schipholnet binnen de "stads"grens van schiphol.
- 300 geheel
- 397 tussen nieuw-vennep en Schiphol knooppunt noord

Alles hierbuiten gesloten instap voor alle soorten vervoer.

sirvinniei
Berichten: 2601
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor sirvinniei » wo 12 jul 2017, 22:11

Vandaag zijn er trouwens wat kleine wijzigingen aan het vervoersplan vrijgegeven op de Connexxion site: https://www.connexxion.nl/data/upload/2 ... 202017.pdf
Ik heb geen onderschrift

ovforens
Berichten: 258
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor ovforens » wo 12 jul 2017, 22:25

n-evo schreef:
fred1954 schreef:Helemaal mee eens. VDL maakt notabene dit soort bussen ook, zo''n bus bedoel je waarschijnlijk:
https://www.google.nl/search?q=vdl+dubb ... FfbRQnrI4M:
Het enige argument dat ik kan bedenken is, dat CXX op dit buitentraject liever een coach-achtige, wat luxere dubbeldekker heeft, dan een stadsdubbeldekker, zoals bijvoorbeeld in Berlijn. Heb zo het idee, dat de coach-achtige dubbeldekkers ook duurder zijn in aanschaf.

Zulke inderdaad. Weet alleen niet of ze beetje oké en comfortabel over de snelweg gaan. Daar zal de issue wel zitten.


Dak is te laag of wij zijn te lang. Ik heb er ingestaan en je kan er als bovengemiddeld lange Nederlander niet in staan.

Toegankelijkheid geldt niet alleen voor ouderen en mindervaliden maar ook voor mensen die wat langer dan gemiddeld zijn (met echte reuzen kan niet iedereen rekening houden).

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2977
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor n-evo » do 13 jul 2017, 09:04

Waar haal je het vandaan dat die issue niet speelt bij deze touringcar?

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15551
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Meltrain » do 13 jul 2017, 11:29

sirvinniei schreef:Vandaag zijn er trouwens wat kleine wijzigingen aan het vervoersplan vrijgegeven op de Connexxion site: https://www.connexxion.nl/data/upload/2 ... 202017.pdf

Mooi, lijn 199 blijft ook 's avonds en in het weekend rijden. :pos:
De stadsdienst van Amstelveen blijft kansloos, maar dit is toch wel een goede verbetering.

ovforens schreef:
n-evo schreef:
fred1954 schreef:Helemaal mee eens. VDL maakt notabene dit soort bussen ook, zo''n bus bedoel je waarschijnlijk:
https://www.google.nl/search?q=vdl+dubb ... FfbRQnrI4M:
Het enige argument dat ik kan bedenken is, dat CXX op dit buitentraject liever een coach-achtige, wat luxere dubbeldekker heeft, dan een stadsdubbeldekker, zoals bijvoorbeeld in Berlijn. Heb zo het idee, dat de coach-achtige dubbeldekkers ook duurder zijn in aanschaf.

Zulke inderdaad. Weet alleen niet of ze beetje oké en comfortabel over de snelweg gaan. Daar zal de issue wel zitten.


Dak is te laag of wij zijn te lang. Ik heb er ingestaan en je kan er als bovengemiddeld lange Nederlander niet in staan.

Toegankelijkheid geldt niet alleen voor ouderen en mindervaliden maar ook voor mensen die wat langer dan gemiddeld zijn (met echte reuzen kan niet iedereen rekening houden).

Ik dacht gelezen te hebben dat er in deze dubbeldekkers geen staanplaatsen komen.

n-evo schreef:
Meltrain schreef:Dat lijken mij ook meer stadsbussen dan streekbussen, met weinig en niet al te comfortabele stoeltjes.
Dan lijken de bussen die nu besteld worden me toch een stuk beter.
Sowieso snap ik niet waarom het niet "echt" zou zijn: tussen luxe streekbussen (Qliners) en touringcars zit ook nauwelijks verschil.

Je kan in die "stadsbus" geen andere stoelen installeren? De VDL Citea en Mercedes Citaro worden sowieso al in tig verschillende smaken geleverd aan zowel stad- als streekvervoerders. Zit er zoveel wezenlijk verschil tussen een Mercedes Citaro van GVB en eentje van Connexxion tussen Haarlem en Zuidoost? Volgens mij niet.

En ik zei al: het is een gevoelskwestie. Niet per se rationeel. :P

Tussen Citaro's zijn de verschillen wel kleiner dan tussen Citea's.
Maar zoals ik eerder vroeg: een Qliner voelt voor jou dan ook niet "echt"?
Elke werkdag van Rlb naar Asa de slaapkamer naar de woonkamer en terug.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2977
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor n-evo » do 13 jul 2017, 11:46

Ik heb nog nooit over een Q-liner nagedacht en het wekt zo 1,2,3 ook geen directe gevoelens op links om of rechtsom. Kan je er dus helaas geen antwoord op geven.

Wat betreft de Citea's: er zijn varianten die in de streek rondrijden die amper verschillen van de stadsvarianten. Het is maar net wat klant wil. Ik zie niet in waarom dat met een dubbeldekker Citea anders zou zijn.

Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Caffer » do 13 jul 2017, 12:55

Die dubbeldeks futura's zijn wel fraaie bussen hoor, en erg geschikt voor een snelweglijn als de 346 waar iedereen instapt om er langere tijd in te zitten.

Ik vind touringcars ook altijd een beetje jammer maar op de impressie hier http://www.vdlgroep.com/?news/2915432/100+electric+VDL+Citeas+and+18+VDL+Futura+double-deckers+for+Connexxion.aspx heeft ie het toch wel.
We kunnen er niet meer Onderuit

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2977
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor n-evo » do 13 jul 2017, 14:11

Ik ben erg benieuwd. Ook hoe ze qua inrichting worden.

Mike
Berichten: 364
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Mike » do 13 jul 2017, 14:26

Toch jammer dat ze allemaal naar TCR gaan.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 8528
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Z2N » do 13 jul 2017, 15:02

Dat is niet onlogisch natuurlijk: lijn 346 is enorm verspitst, dus kan TCR waarschijnlijk het materieel beter inzetten.
Some handy safety tips if you’re considering going out socialising:
1. Don’t

Flickr!


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten