OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door groningen »

Zeker niet als die spoorlijn over Ter Apel gaat. Als je een rechte lijn van Emmen naar Stadskanaal denkt, dan denk ik dat de reistijd gehalveerd wordt, maar ja; economisch verantwoord?! Het station in Stadskanaal staat ver van het centrum of moet worden verplaatst. De kortste verbinding via de Stationslaan in Stadskanaal naar het centrum is 500 meter en daar is het al vol gebouwd!
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door geert4OV »

CamilleKreemers schreef:GeertOV daarin heb je gelijk, maar het zijn wel drie totaal verschillende routes. Ik denk dat je qua bewoning het beste de trein via Ter Apel kan proberen te leggen. Dan houdt je nog maar een uursdienst over.
Persoonlijk zou ik dan een route Emmen - Musselkanaal - Stadskanaal Vleddermond - Stadskanaal Noord /boven Pekela -Veendam usw doen.

En station Musselkanaal dan ergens tussen Valthermond en Musselkanaal dan zit je binnen de 3 km wat reëel is voor een station om daarmee Musselkanaal, Valthermond, TerApel en Nieuw Weerdinge te dekken. Lijkt me dan toch redelijk economisch verantwoord?
hej*
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door geert4OV »

geert4OV schreef:
CamilleKreemers schreef:GeertOV daarin heb je gelijk, maar het zijn wel drie totaal verschillende routes. Ik denk dat je qua bewoning het beste de trein via Ter Apel kan proberen te leggen. Dan houdt je nog maar een uursdienst over.
Persoonlijk zou ik dan een route Emmen - Musselkanaal - Stadskanaal Vleddermond - Stadskanaal Noord /boven Pekela -Veendam usw doen.

En station Musselkanaal dan ergens tussen Valthermond en Musselkanaal dan zit je binnen de 3 km wat reëel is voor een station om daarmee Musselkanaal, Valthermond, TerApel en Nieuw Weerdinge te dekken. Lijkt me dan toch redelijk economisch verantwoord?
En dat aanvullen met 73.
hej*
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

geert4OV schreef:
CamilleKreemers schreef:GeertOV daarin heb je gelijk, maar het zijn wel drie totaal verschillende routes. Ik denk dat je qua bewoning het beste de trein via Ter Apel kan proberen te leggen. Dan houdt je nog maar een uursdienst over.
Persoonlijk zou ik dan een route Emmen - Musselkanaal - Stadskanaal Vleddermond - Stadskanaal Noord /boven Pekela -Veendam usw doen.

En station Musselkanaal dan ergens tussen Valthermond en Musselkanaal dan zit je binnen de 3 km wat reëel is voor een station om daarmee Musselkanaal, Valthermond, TerApel en Nieuw Weerdinge te dekken. Lijkt me dan toch redelijk economisch verantwoord?
ik vind 3 km fietsen waar nu de bus voor de deur gaat best vervelend. Daarnaast wil je weten hoeveel inkomsten er precies zijn ten opzichte van uitgaven.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Even een aantal vragen voor de forumleden.
  • Tijdens de halfuursdienst moet de sneltrein om en om halteren te Veenwouden en Buitenpost. Wat moet er dan gedaan worden tijdens een uursdienst?
  • Ik heb het voorstel om op de vol-Frieze lijnen met waterstoftreinen te rijden. Hoe staan jullie daarin?
  • Nu we straks de dienstregeling en aantallen stellen weten (grofweg), hoe komt het materieel eruit te zien?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Yanaike »

Is er nog veel interesse van andere forumleden om mee te discussiëren? Mijn dienstregeling-plan is bijna klaar en dan zal ik 'm hier uploaden, zodat de rest feedback kan geven. Ik heb alleen niet heel veel tijd om op werkdagen verder aan mijn dienstregeling te werken.

In de tussentijd even een reactie op de vragen van Camille. Ik heb ook al antwoord gegeven via PM, maar nog even hier zodat anderen ook mee kunnen discussiëren.
CamilleKreemers schreef:Even een aantal vragen voor de forumleden.
Tijdens de halfuursdienst moet de sneltrein om en om halteren te Veenwouden en Buitenpost. Wat moet er dan gedaan worden tijdens een uursdienst?
In de avonduren/ tijdens een uurdienst zou ik er voor kiezen om zowel Veenwouden als Buitenpost te bedienen (en dus niet 1x/2 uur alterneren of zoiets). Er is in de avonduren namelijk meer ruimte op het spoor: treinen hoeven minder lang stil te staan op stations en omdat er dan nog maar 2 treinen rijden i.p.v. 4 is er ook iets meer ruimte op de enkelsporige stukken.
[*]Ik heb het voorstel om op de vol-Frieze lijnen met waterstoftreinen te rijden. Hoe staan jullie daarin?
Het type trein dat we inzetten maakt me niet zo veel uit, zo lang die maar 140 km/h kunnen, en dat kunnen de waterstoftreinen volgens mij ook. Ik heb een lichte voorkeur voor één soort materieel voor de hele concessie. Dat is goedkoper (nieuw personeel hoeft maar op een treintype ingewerkt te worden, en je kunt bij onderhoud/aanpassingen in bulk-hoeveelheden bestellen), en makkelijker (alle treinen kunnen aan elkaar gekoppeld worden, zelfde energielevering = geen verschillende contracten met energieleveranciers, alle treinen kunnen onderling uitgewisseld worden etc.) Ik zou dus gaan voor óf alleen waterstoftreinen óf alleen SPURTS (aangevuld met vrijgekomen SPURTS door electrificering Maaslijn). Maar nogmaals, het maakt me niet zo heel veel uit, ik ben ook benieuwd naar de mening van anderen.
[*]Nu we straks de dienstregeling en aantallen stellen weten (grofweg), hoe komt het materieel eruit te zien?[/list]
Qua uiterlijk (huisstijl)? Of qua innerlijk (functies, extra's)? Qua innerlijk zat ik te denken aan gewoon de basis: informatieschermen, gratis internet, USB-aansluitingen, comfy chairs voor in de eerste klas en een paar vlug in elkaar geschroefde IKEA-stoeltjes voor de tweede klas. Als eventueel extraatje kunnen we een paar interactieve tablets doen, naar het idee van Mikos, maar dan wel op de balkons i.p.v. tegen de hoofdsteun, daar kun je dan persoonlijke reisinformatie raadplegen of je account inzien, maar persoonlijk zie ik nauwelijks voordelen van deze tablets t.o.v. de combinatie informatiescherm + smartphone vd reiziger
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door reisthijs »

Dus waarom alleen comfy chairs in de eerste klas? Bijna niemand reist op deze lijnen eerste klas, die stelt dan ook vrij weinig voor, en in Friesland bestaat deze formeel niet eens. Gewoon fatsoenlijke stoelen in de tweede klas dus, eerste klas kunnen we afschaffen.
Yanaike schreef:Ik zou dus gaan voor óf alleen waterstoftreinen óf alleen SPURTS (aangevuld met vrijgekomen SPURTS door electrificering Maaslijn). Maar nogmaals, het maakt me niet zo heel veel uit, ik ben ook benieuwd naar de mening van anderen.
De hele concessie met waterstoftreinen lijkt me iets te ambitieus, ik zou met zo'n nog vrij nieuwe technologie klein willen beginnen. Voor het gemak zou het wel slim zijn om dan waterstoftreinen te bestellen die samen met de SPURTs kunnen rijden, maar dat kan waarschijnlijk alleen als je ze bij Stadler bestelt, ik weet niet of de Zwitsers al met waterstof bezig zijn?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Zover ik kan achterhalen heeft Stadler geen waterstoftreinen. Ik kan alleen de Alstom waterstoftrein vinden. Ik denk echter wel dat het een potentiele manier is om de milieubelasting van de concessie te verlagen.

Ik had de trajecten Harlingen / Stavoren - Leeuwarden voor deze techniek gekozen, omdat je dan alleen nieuwe waterstoftreinen hoeft te kopen. Alstom regelt graag aldus hun site een volledig pakket incl. vergunningen en infra. De provincie Fryslan heeft genoeg water om waterstof van te maken en willen graag verduurzaming. Deze omlopen eindigen ook zeker weten op dezelfde plek als ze beginnen (Namelijk Leeuwarden).

Ik hoef alleen de sneltrein Winschoten - Groningen toe te voegen en dan kan ie online. Nadeel is 4 treinen te Groningen gelijktijdig. Hierbij de link.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Yanaike »

reisthijs schreef:Dus waarom alleen comfy chairs in de eerste klas? Bijna niemand reist op deze lijnen eerste klas, die stelt dan ook vrij weinig voor, en in Friesland bestaat deze formeel niet eens. Gewoon fatsoenlijke stoelen in de tweede klas dus, eerste klas kunnen we afschaffen.
Dat was natuurlijk een grapje van mij om meer reacties uit te lokken.

In het PvE lees ik overigens net dit:
PvE schreef:F.4.5 Een eerste klasse afdeling is niet verplicht. Indien de Concessiehouder desondanks ervoor kiest een
eerste klasse afdeling aan te brengen, is deze voor alle Reizigers te gebruiken en mag er geen hoger
Tarief voor gevraagd worden aan de Reiziger (geen apart eerste klasse Tarief).
Als er toch geen verhoogd tarief voor de eerste klas mag zijn, kunnen we die net zo goed afschaffen zoals reisthijs ook al zegt. Dat betekent wel dat het eerdere idee van Mikos met een spaaractie waarbij je kunt sparen voor o.a. een eerste-klas-upgrade, nu ook niet meer door kan gaan.

Lijkt mij wel goed om een lijstje te maken van extraatjes/services die we willen aanbieden in de trein. Mijn voorstel:
- Schermen met reisinformatie, inclusief aansluitingen op boten/andere treinen/HOV, actuele reisinformatie en misschien een korte uitlegpagina bij verstoringen om begrip te creëren onder reizigers bij verstoringen, per type verstoring (denk aan uitleg waarom het niet veilig is om door te rijden, hoe lang zo'n type verstoring meestal duurt, wat wij als vervoerder op dit moment aan het doen zijn om de reiziger tevreden te houden etc.)
- Afvalbakjes bij de stoelen en per balkon 2 grote afvalbakken van minimaal 10 liter (wordt zo geëist door het PvE)
- Gratis wi-fi (geëist door het PvE)
- USB-opladers (geëist door het PvE)
- Smartphone app met persoonlijke actuele reisinformatie, met dezelfde info als de informatieschermen in de trein. Eventueel met de mogelijkheid om pushberichten te sturen over verstoringen/vertragingen op persoonlijk ingestelde trajecten of ritten. (Denk bijvoorbeeld aan: "Goedemorgen! Uw dagelijkse trein om 7:55 van Baflo naar Groningen heeft 8 minuten vertraging." of "Goedemiddag! Er is op dit moment een wisselstoring tussen Leeuwarden en Sneek. Bekijk hier uw alternatieve reisadvies."
- Toiletten
- Fietsplekken: er worden er sowieso 4 geëist in het PvE, maar ik ben voorstander voor meer dan 4 fietsplekken en eventueel de mogelijkheid dat reizigers hun fiets gratis/extra voordelig (buiten de spits) mee kunnen nemen? Op die manier kunnen we meer reizigers de trein in lokken waarbij herkomst en bestemming niet in de directe omgeving van het station liggen, bijvoorbeeld naar de campus van Groningen.

Wat ik niet aan zou willen bieden in de treinen:
- De eerste klas: aangezien we geen extra toeslag voor de eerste klas kunnen vragen, heeft het ook geen zin om een eerste klas aan te bieden. In plaats daarvan gewoon fatsoenlijke stoelen in de hele trein.
- Stiltecoupés: stiltecoupés zijn meer iets voor intercity's. De Noordelijke Nevenlijnen zijn net iets te kort om lang genoeg (in stilte) aan het werk te kunnen zijn. Bovendien is het lastig om de stilte in stiltecoupés te waarborgen en dan leidt dat weer tot gefrustreerde reizigers.
- Interactieve tablets: dit lijkt me ook meer iets voor in intercity's of zelfs in hogesnelheidstreinen, niet voor een of ander lokaal boemeltreintje. De combinatie informatieschermen + smartphone van de gebruiker + gratis wi-fi zorgt ervoor dat de tablets grotendeels overbodig zijn. Waar je dit soort tablets misschien wel kan introduceren is op de stations: daar is namelijk geen wi-fi, en dat is waar je de reisinformatie harder nodig hebt dan in de trein zelf en je zou het kunnen integreren met een extra hulp-functie voor het kopen van een kaartje o.i.d.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Yanaike »

Dienstregeling

Mijn eerste voorstel voor de dienstregeling is (zo goed als) klaar. De dienstregeling is hier te vinden! Bij wijze van een experiment kan iedereen de dienstregeling aanpassen.
Bij grote veranderingen, zou ik graag willen dat je mijn dienstregeling eerst kopieert (naar onderen of in een ander tabblad) voor je 'm gaat aanpassen. Geef bij je nieuwe variant duidelijk aan wie je bent, en geef in dit topic aan wat je precies veranderd hebt en waarom.
Bij kleine veranderingen mag je mijn dienstregeling ook direct aanpassen, geef dit wel aan door de cellen een andere kleur te geven en geef in dit topic ook weer aan wat je precies veranderd hebt en waarom.
Mocht er misbruik gemaakt worden van deze functie, heb ik nog altijd een back-up op mijn computer en dan zorg ik ervoor dat alleen mensen die mij een berichtje sturen de dienstregeling kunnen aanpassen.

Hieronder zal ik per traject de belangrijkste dingen bespreken. In rood geef ik aan waar ik (expres) van het PvE ben afgeweken, inclusief uitleg. In blauw geef ik aan wat nog niet helemaal goed in elkaar zit in de dienstregeling en waar ik jullie hulp bij kan gebruiken.

Groningen - Leeuwarden
Er rijdt 2x/uur een SNL en 2x/uur een STP. In de spits worden de treinen aangevuld met 1x/uur een STP tussen Zuidhorn en Groningen. Alle treinen rijden door van/naar Groningen Europapark. De vertrek- en aankomsttijden in Groningen en Leeuwarden zijn zoals ze geëist worden in het PvE. In Groningen Europapark keren de treinen op zichzelf, in Leeuwarden kunnen de STP en SNL ook op elkaar keren om een korte kering van 3 minuten voorkomen. De SNLs stoppen alternerend 1x/uur in Buitenpost en 1x/uur in Faenwalden. Verder stoppen de treinen ook op een nieuw station 'Hoogkerk'. Station Achter de Hoven wordt niet meer bediend. In de avond gaan de frequenties terug naar 1x/uur een SNL en 1x/uur een STP. De SNL stopt dan zowel in Buitenpost als in Faenwalden. Ook verschuift de SNL met ongeveer 15 minuten, zodat er in Groningen 2x/uur een goede aansluiting blijft in de richtingen Zuidbroek, Sauwerd en Zwolle. Op dit moment past de dienstregeling nog niet tussen Leeuwarden en Hurdegaryp door het enkelspoor.

Eemshaven/Roodeschool - Groningen - Winschoten/Nieuweschans/Leer
Er rijdt 2x/uur een STP van Roodeschool naar Winschoten en vanuit daar 1x/uur verder naar Leer. In de spits rijden enkele ritten vanuit Winschoten verder naar Nieuweschans. Ook rijdt er in de spits 2x/uur een extra SNL van Winschoten naar Groningen en v.v. deze stopt onderweg alleen in Scheemda en Hoogezand-Sappemeer. De avondspitsritten zitten nog niet in de dienstregeling, maar die gaan in principe op dezelfde manier als de ochtendspitsritten. In principe keren de trein overal op zichzelf. De omlopen van de spits-SNL zijn behoorlijk inefficiënt door lange keringen in zowel Groningen als Winschoten ik sta open voor suggesties om dit te verbeteren.
Tegenliggende treinen kruisen elkaar in Usquert, Winsum, Scheemda en Nieuweschans. In Leer heb ik gekozen voor andere aankomst- en vertrektijden dan die geëist worden in het PvE, op die manier kan ik niet alleen een korte efficiëntere kering in Leer realiseren, maar ook een korte kering in Roodeschool en betere overstappen in Groningen, reizigers die verder reizen richting Bremen krijgen een ongeveer 7 minuten langere overstap en er kan een conflict onstaan met goederenpaden in Duitsland, maar van dit laatste heb ik nog geen bewijs van gevonden. In de avonduren gaat de frequentie van de STP terug naar 1x/uur. In de vroege avond rijdt deze STP nog door naar Leer, in de late avond keert de trein al in Nieuweschans. Er zijn nieuwe stations geopend in Bunde (D) en Ihrhove. Sappemeer Oost wordt in mijn dienstregeling gewoon bediend, anders zouden de treinen 2 minuten stil moeten staan in Zuidbroek om een conflict tussen de aankomende STP uit Veendam en een vertrekkende STP naar Winschoten te voorkomen. Er is ook een nieuw station geopend in Eemshaven waar aansluiting geboden gaat worden op de boot naar Borkum. Door de korte kering in Roodeschool is het op dit moment niet mogelijk om door te rijden naar Eemshaven. Om de bediening van station Eemshaven mogelijk te maken is het idee dat er in één richting een losse pendeltrein gaat rijden die onderweg alleen stopt in Groningen Noord, Winsum en Roodeschool. In Eemshaven keert de trein, rijdt dan verder/komt uit Roodeschool waar die gecombineerd wordt/afgesplitst wordt van een reguliere trein Groningen - Roodeschool. Deze trein zit op dit moment nog niet in de dienstregeling.

Delfzijl - Stadskanaal
Er rijdt 2x/uur een STP van Delfzijl naar Veendam, en vanuit daar verder naar een nieuw station 'Stadskanaal' met één nieuw tussengelegen station 'Veendam Wildervank'. Treinen keren op zichzelf in Delfzijl en Stadskanaal. Tegenliggende treinen kruisen elkaar in Appingedam, Bedum en Veendam, daarvoor moet in Veendam, in combinatie met de verlenging naar Stadskanaal een extra spoor+perron worden aangelegd. Ik ga er vanuit dat Veendam - Stadskanaal in 12 minuten gereden kan worden (inclusief stop in Wildervank), om zo een korte kering in Stadskanaal te realiseren. Ik ben niet geïnteresseerd in het heropenen van stations Bareveld of Stadskanaal Pekelderweg vanwege de beperkte vervoersvraag (alleen een strook lintbebouwing) aan de spoorlijn. In de avonduren gaat de frequentie terug naar 1x/uur. De treinen verschuiven dan ongeveer met een kwartier om samen met de Roodeschool - Winschoten een 2x/uur frequentie te behouden tussen Sauwerd en Zuidbroek en om goede overstappen te kunnen blijven bieden richting Zwolle en Leeuwarden. In de praktijk betekent dit dat er in het begin van de avond een aantal ritten uit Roodeschool doorrijden naar Stadskanaal en een aantal ritten uit Winschoten doorrijden naar Delfzijl.

Leeuwarden - Sneek - Stavoren
Er rijdt 2x/uur een STP van Leeuwarden naar Stavoren, waarvan 1x/uur verder naar Stavoren. In de spits wordt dit aangevuld met nog 2x/uur een extra spitstrein tussen Leeuwarden en Sneek, waardoor er dan 4x/uur een trein is tussen Sneek en Leeuwarden. Buiten de spits keren de treinen op zichzelf in Leeuwarden, Sneek en Stavoren. In de spits keren in Leeuwarden de reguliere treinen op de spitstreinen en omgekeerd. Tegenliggende treinen passeren elkaar in Mantgum, Sneek Noord en Sneek. In Sneek staan de treinen 5 minuten stil voordat ze doorrijden naar Stavoren/Leeuwarden. Ook in de avonduren moet er 2x/uur een trein blijven rijden tussen Sneek en Leeuwarden.

Leeuwarden - Harlingen Haven
Er rijdt 2x/uur een STP van Leeuwarden naar Harlingen Haven. In tegenstelling tot de huidige situatie wordt er in het PvE een regelmatige 30-minuten frequentie geëist (en niet 25/35) en in tegenstelling tot het concept-PvE mogen de stations Dronrijp en Deinum niet alternerend bediend worden. Dit betekent dat we net één minuutje tekortkomen voor een efficiënte dienstregeling met slechts 2 omlopen. Ik wil de provincie Fryslân adviseren om in plaats van investeren in een derde omloop met een lange kering in Harlingen Haven, te investeren in een verhoging van de baanvaksnelheid van 100 naar 140 km/h tussen Leeuwarden en Franeker, dat is beter voor de toekomst en een veel efficiëntere oplossing in mijn ogen. Mijn dienstregeling gaat uit van deze oplossing en daarmee één minuut minder reistijd tussen Leeuwarden en Franeker. In de avonduren gaat de frequentie van de STP terug naar 1x/uur.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Chrysa »

Yanaike schreef:Dienstregeling

Mijn eerste voorstel voor de dienstregeling is (zo goed als) klaar. De dienstregeling is hier te vinden! Bij wijze van een experiment kan iedereen de dienstregeling aanpassen.
Ik hoop dat je een back-up hebt dan.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Yanaike »

Chrysa schreef:
Yanaike schreef:Dienstregeling

Mijn eerste voorstel voor de dienstregeling is (zo goed als) klaar. De dienstregeling is hier te vinden! Bij wijze van een experiment kan iedereen de dienstregeling aanpassen.
Ik hoop dat je een back-up hebt dan.
Yanaike schreef:Mocht er misbruik gemaakt worden van deze functie, heb ik nog altijd een back-up op mijn computer en dan zorg ik ervoor dat alleen mensen die mij een berichtje sturen de dienstregeling kunnen aanpassen.
Maar gelukkig nog niet nodig ;)
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door diederickx »

Ik ben bang dat je nobele streven om tussen Leeuwarden en Harlingen slechts 2 stellen te gebruiken schipbreuk gaat lijden.

Als ik goed geïnformeerd ben, zullen de intercities uit Zwolle om .14 en .44 aankomen te Leeuwarden, en daar weer vertrekken om .16 en .45 (ik neem aan dat ze ruim een half uur blijven staan). Alleen als je het spoorgebruik in Leeuwarden zo voor elkaar krijgt dat de IC elk half uur tegenover de trein van/naar Harlingen komt te staan (wat volgens mij alleen mogelijk is als er als een bezetene heen en weer wordt gerangeerd), zullen 2 a 3 minuten voldoende zijn om iedereen te laten overstappen. In alle andere gevallen is dat te krap, zeker in combinatie met omchecken.

Ik zou, kortom, uit gaan van een omloop met drie stellen, met kruising te Dronrijp.

Overigens, als er gesleuteld moet worden aan de lijn, dan is het verlengen van het dubbelspoor van de kruisingsplaats waarschijnlijk kosteneffectiever dan het versnellen naar 140 km/uur.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Yanaike »

diederickx schreef:Als ik goed geïnformeerd ben, zullen de intercities uit Zwolle om .14 en .44 aankomen te Leeuwarden, en daar weer vertrekken om .16 en .45 (ik neem aan dat ze ruim een half uur blijven staan).
Heb je daar misschien een bron van? In het PvE staat dat uit gegaan moet worden van aankomst van de ICs in Leeuwarden om :12 en :42 en vertrek uit Leeuwarden om :18 en :48. Met vertrekkende SPRs om :17 en :47 en aankomende SPRs om :13 en :43, wordt dan precies voldaan aan de overstapnorm van 5 tot 15 minuten. Het klinkt overigens best wel ambities. Als de ICs straks ook nog in Meppel gaan stoppen, zie ik niet hoe een aankomsttijd van :12/:42 haalbaar is i.c.m. de huidige vertrektijden in Zwolle. Maar goed, misschien zijn we in 2020 al zo ver dat de SPRs Leeuwarden - Meppel doorrijden naar Zwolle?
Ik zou, kortom, uit gaan van een omloop met drie stellen, met kruising te Dronrijp.
Maar kruisen in Dronryp, betekent dat je ook weer moet kruisen in Harlingen. Dat betekent dat je één omloop nodig hebt voor het stukje Harlingen - Harlingen Haven en dat is dan een omloop die ongeveer 6 minuten rijdt en 24 minuten stil staat in Harlingen Haven. Dat lijkt mij behoorlijk inefficiënt. Uiteindelijk maakt het me niet zo veel uit. Als provincie Fryslân echt die derde omloop wil, dan zal die er komen, maar ik denk dat het verstandiger is te investeren in een éénmalige upgrade van de spoorlijn dan te investeren in een 2x/uur 24 minuten (=48 minuten per uur) stil staande trein (en dat 14 uur per dag, 6 dagen per week)
Overigens, als er gesleuteld moet worden aan de lijn, dan is het verlengen van het dubbelspoor van de kruisingsplaats waarschijnlijk kosteneffectiever dan het versnellen naar 140 km/uur.
Dat lijkt me ook een prima oplossing! :pos:
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Momenteel zijn er twee oplossingen voor het Harlingen-verhaal:
Optie 1:De trein kruist te Franeker. Dat levert op dat er een korte kering is te Harlingen Haven, maar een kering van 2 minuten te Leeuwarden. Hierdoor moet je eigenlijk een tweetal sporen gebruiken te Leeuwarden. Er is echter geen tweede spoor aanwezig, dus komt dit niet uit. Ook is de aansluiting met ongeveer 3 of 18 minuten niet geldig aldus het PvE.
Optie 2:De trein kruist te Dronrijp. Dit levert een kering op van 12 minuten te Leeuwarden, dus kan je dit in een perron kwijt. Wat echter wel geldt is dat de trein dan ook verplicht moet kruisen te Harlingen, omdat de bediening van Harlingen Haven verplicht is. Een andere optie is de trein inkorten tot Harlingen, omdat daar een kering van 4 minuten kan gelden. Het PvE verbiedt dit echter.

Ik ben het eens met de opmerking van Yanaike, dat de provincie beter kan investeren in een hogere baanvaksnelheid om de reistijd te verkleinen. Daarmee kan je de omloop weer verkleinen, zodat aan beide kanten een korte kering kan plaatsvinden. Dat scheelt toch snel iets van 2 miljoen voor de vervoerder wat bespaard wordt door sneller te rijden.
diederickx schreef:Ik ben bang dat je nobele streven om tussen Leeuwarden en Harlingen slechts 2 stellen te gebruiken schipbreuk gaat lijden.

Overigens, als er gesleuteld moet worden aan de lijn, dan is het verlengen van het dubbelspoor van de kruisingsplaats waarschijnlijk kosteneffectiever dan het versnellen naar 140 km/uur.
Ik denk dat het versnellen van het traject goedkoper is dan het verdubbelen van het spoor. In het ene geval hoef je hier en daar de beveiliging aan te passen, waar dat bij dubbelspoor ook het aanpassen van de bodem en extra spoor is.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door diederickx »

Yanaike schreef:[...] Heb je daar misschien een bron van? In het PvE staat dat uit gegaan moet worden van aankomst van de ICs in Leeuwarden om :12 en :42 en vertrek uit Leeuwarden om :18 en :48. [...]
Mijn bron is de adviesaanvraag voor de NS-dienstregeling 2018 aan het Locov, maar het deel waar de tijden in staan is denkelijk nog niet openbaar. De stop in Meppel is daar in verwerkt. De tijden genoemd in het PvE had ik over het hoofd gezien. Mogelijk zijn die gebaseerd op een versnelling die tegen 2021 bereikt kan zijn; zou dat iets met de aansluiting te Herfte te maken kunnen hebben?

Bij nader inzien lijkt het mij dat je toch wel uit mag gaan van de tijden in het PvE; als die niet goed zijn dan dwalen we in commissie. En een overstaptijd van 5 minuten is inderdaad acceptabel. Maar de te krappe rijtijd tot Franeker blijft een probleem.

Overigens: Je dienstregeling voor de Snekerlijn houdt onvoldoende rekening met de opening van de brug over het Van Harinxmakanaal, momenteel .26 - .30 en .56 - .00 als ik het goed lees. De lijn naar Harlingen voert hier ook overheen maar die mijdt gelukkig die tijden in jouw opzet.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Yanaike »

diederickx schreef:Bij nader inzien lijkt het mij dat je toch wel uit mag gaan van de tijden in het PvE; als die niet goed zijn dan dwalen we in commissie. En een overstaptijd van 5 minuten is inderdaad acceptabel. Maar de te krappe rijtijd tot Franeker blijft een probleem.
In het PvE staat dan nog wel het onderstaande. Desondanks blijf ik voorstander van een structurele verbetering van de spoorlijn dan een constant te betalen "tussen oplossing".
PvE schreef:Nota bene: Dit betreffen concept-tijden en niet de definitieve tijden. Tijdens de implementatieperiode zullen de definitieve tijden bekend worden en de
Dienstregeling van de Concessiehouder dient daar dan op aangepast te worden (zonder dat dit leidt tot meerkosten voor de Opdrachtgevers).
diederickx schreef:Overigens: Je dienstregeling voor de Snekerlijn houdt onvoldoende rekening met de opening van de brug over het Van Harinxmakanaal, momenteel .26 - .30 en .56 - .00 als ik het goed lees. De lijn naar Harlingen voert hier ook overheen maar die mijdt gelukkig die tijden in jouw opzet.
Het lijkt mij logischer dat de openingstijden van de brug worden aangepast op de dienstregeling, dan andersom. Ik kan in mijn dienstregeling wel een paar keer een gaatje vinden van 4 of 5 minuten waarin de brug open kan, maar een open brug van 13 minuten zoals nu 1x/uur het geval is, ga ik niet voor elkaar krijgen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Wubbo »

In Leeuwarden speelt ook nog dat alle treinen naar spoor 1 en 2 door hetzelfde wissel moeten (wissel 105/107), misschien dat dat nog impact heeft op de mogelijke tijdsliggingen.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door bys1 »

Mikos/Yanaike, ik ben het niet eens met de vertrektijden van de sneltreinen die in Feanwâlden stoppen. Deze geven totaal geen aansluitingen op de bussen van en naar Dokkum en Drachten. De enige reden dat die sneltrein in Feanwâlden stopt is vanwege de goede verbindingen met Dokkum en Burgum/Drachten. Ik stel dus voor de sneltreinen naar Groningen tien minuten later te laten vertrekken en de sneltreinen van Groningen tien minuten eerder te laten vertrekken om zo de sneltrein naar Groningen aan te laten sluiten op de 155 van Dokkum en de 55 van Drachten en de sneltrein van Groningen aan te laten sluiten op de 155 naar Dokkum en de 55 naar Drachten.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Yanaike »

De tijden van de sneltrein worden zo geëist in het PvE, dus dat heb ik als vast gegeven beschouwd.

Bovendien betekent schuiven met de tijden voor de treinen dat je mogelijk:
1) de treinen niet passend krijgt op de stukken enkelspoor
2) de sneltrein niet meer goed aansluiting geeft bij de knoop in Leeuwarden
3) de sneltrein niet meer goed past tussen Groningen en Groningen Europapark
4) een extra omloop nodig hebt

En, je moet je afvragen wat wenselijk is. Wil je echt de treintijden gaan schuiven om aan te sluiten op de bussen? Of is het misschien veel makkelijker, handiger, goedkoper om de bustijden aan te passen op de tijden van de trein?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Vinny »

Als de secundaire knopen Drachten en Dokkum vast staan dan is de overstap op Veenwouden een gevalletje: jammer, pindakaas. Op de Noordelijke Nevenlijnen kun je niet elk gehucht voorzien met een OV-knoop met bijbehorende aansluitingsmogelijkheden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door bys1 »

Die extra sneltrein in Veenwouden is er puur vanwege de "goede" overstap.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Yanaike »

Dan nog kan die "goede" overstap toch ook gemaakt worden door de bustijden/busroutes aan te passen in plaats van de trein?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

de trein ligt vast, dus moet de bus schuiven. Dat is goedkoper en sneller te realiseren.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door bys1 »

Er ligt nog helemaal niks vast.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten