Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 43307
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Suus » do 13 jul 2017, 15:20

Ik weet al wat we de komende jaren gaan zien opduiken bij de treinvervangende busdiensten. De HWGO-Citea's en Citaro's duiken ook steeds weer op.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor OmniLezer » do 13 jul 2017, 20:05

Het wordt dan wat beter omdat je nu ook een werkelijke touringcar krijgt en geen stads- en streek, maar vooral stadsbus, in de treinvervangende diensten. Vooral als je opmerkt dat 10 minuten rijden voor de trein meestal dubbel of trippel zo lang is als met de bus.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

Hensepens
Berichten: 39
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Hensepens » vr 14 jul 2017, 13:35

sirvinniei schreef:Vandaag zijn er trouwens wat kleine wijzigingen aan het vervoersplan vrijgegeven op de Connexxion site: https://www.connexxion.nl/data/upload/2 ... 202017.pdf


Mooi dat de 145 tussen Badhoevedorp en Hoofddorp min of meer behouden blijft. Maar wat is dit een uitgeklede versie van de 145 in hoogtij dagen.... 11 ritten op een dag (per richting).... Het is niet veel. Maar in elk geval goed nieuws voor de schooljeugd die in Hoofddorp op school zitten.

Blijft wel staan dat het absurd is dat deze verbinding uberhaubt werd geschapt.

Wievank
Berichten: 252
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Wievank » vr 14 jul 2017, 14:15

De filosofie zoals ik hem begrepen heb: tussen Badhoevedorp en Hoofddorp ligt praktisch niets, en de omweg via Schiphol is in tijd nauwelijks langer. Door de vervoersstromen te bundelen creëer je sterkere lijnen met hogere frequenties en daarmee weer een hoger reizigerspotentieel.

Connexxion had duidelijk ingeschat dat dit er wel doorheen zou komen, of dat (zoals nu blijkt) er extra geld uitgetrokken zou worden om deze lijn toch te kunnen handhaven.

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 404
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Natorious » vr 14 jul 2017, 15:45

Inderdaad, ik ben benieuwd of men de oude vertrouwde 145 blijft verkiezen boven een reismogelijkheid van 8x/u doordeweeks.

Roeland
Berichten: 1074
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Roeland » vr 14 jul 2017, 16:15

Hangt ervan af waar je wilt zijn in Hoofddorp. Als je ergens langs de 300-route moet zijn, neem je de 194 en de 300.
Maar wil je in Centrum zijn, dan neem je de 145. Vanuit Badhoevedorp is Hoofddorp Centrum volgens mij een belangrijker bestemming dan Hoofddorp station of de nieuwbouwwijken waar de 300 langsrijdt.

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 404
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Natorious » vr 14 jul 2017, 19:42

Ik dacht zelf meer aan bus 194, 195 of 356 naar Schiphol Noord (samen tot wel 12x/u vanaf Badhoevedorp Oost) en dan bus 341, die gaat ook via het Centrum toch?

Ik blijf de N195 van 2x/uur zo heftig, kan dat niet teruggedraaid worden naar 1x/u en in de spitsuren 3 of 4x/uur gereden worden?

Remco1989
Berichten: 366
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Remco1989 » vr 14 jul 2017, 21:11

Tsja die nachtbus n95 is 2x p/u idd heftig en nog geleed ook natuurlijk. Maar zo is het aangeboden. Dus daar moeten ze zich aan houden

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12612
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Vinny » vr 14 jul 2017, 22:41

Het gaat weer goed met de economie. Tijd om weer onnodige luchtfiets-busverbindingen in het leven te roepen :roll:

Vervoer afstemmen op de daadwerkelijke verplaatsingsbehoefte. Dat is een kunst die veel concessieverleners en -houders nog niet altijd even goed in de vingers hebben :N
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 43307
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Suus » vr 14 jul 2017, 23:05

GVB heeft lijn 369 onder valse voorwendselen opgeheven in 2015, terwijl die lijn zeker tussen Osdorp en Schiphol toch altijd goed gevuld was ongeacht de dag van de week. De statistieken bij GVB klopten niet omdat veel reizigers die een wegwerpnachtkaartje kochten niet uitchecken en dus de statistieken bevuild werden. En nachtbuschauffeurs denken wel twee keer na voordat ze reizigers gaan aanspreken.

Vraag is wel hoe lang het duurt voordat alle weggepeste reizigers de nachtbus weer terug zullen vinden.
Rame à l'approche

fred1954
Berichten: 2967
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » za 15 jul 2017, 09:00

Ik lees in het Amsterdam-draadje over de defintieve routewijziging van de 170-bundel, waarbij de bussen ri. CS via Marnixstraat en H'Houttuinen gaan rijden t/m 9 december. Aangezien men de term definitief gebruikt, ga ik er van uit dat ook in de nieuwe concessie dit zo zal blijven tot opening NZL.
Eigenlijk is er op de Nassaukade/Leidsebosje hetzelfde probleem met drukte. Zou goed zijn als de VRA daar ook eens naar gaat kijken. Die route zal ook na de opening van de NZL bereden blijven worden naar busstation Elandsgracht als R-net notabene :shock:

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7101
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor trolly » za 15 jul 2017, 11:05

De VRA onderzoekt de mogelijkheid het railvervoer ter plaatse ondergronds af te wikkelen.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

fred1954
Berichten: 2967
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » za 15 jul 2017, 11:11

:lol:

Wievank
Berichten: 252
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Wievank » za 15 jul 2017, 11:31

Remco1989 schreef:Tsja die nachtbus n95 is 2x p/u idd heftig en nog geleed ook natuurlijk. Maar zo is het aangeboden. Dus daar moeten ze zich aan houden

Ik ben het helemaal met je eens, maar ook hier bleek een filosofie achter te zitten: Na het uittekenen van het nachtnet zou Badhoevedorp als enige grotere kern overblijven zonder nachtelijk vervoer. Zodoende werd de N95 gecreëerd. Tegelijkertijd wilde men in het bod alle nachtlijnen op 2x/u brengen (of 2x/u of niet).

Tegelijkertijd kunnen we natuurlijk allemaal raden dat dit deze nachtlijn het einde van de concessie zeker niet met deze frequenties zal gaan halen. Deze lijn zal eerder als één van de eerste als wisselgeld ingezet gaan worden. Bijv. uitbreiding van de stadsdienst in Amstelveen, waarbij vaak alleen naar kale DRU's gekeken wordt. Hierdoor bezuinig je op hele dure nachtelijke DRU's, om ze in te wisselen voor goedkope DRU's overdag.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 43307
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Suus » za 15 jul 2017, 11:33

De VETAG-lus op de kruising Haarlemmer Houttuinen met de Buiten Oranjestraat afkomstig van CS is ook al een tijdje stuk, dus op een gegeven moment gaan de bussen gewoon opstapelen op de Haarlemmer Houttuinen of nog weer elders.

Op het Haarlemmerplein stapelen de gelede bussen zich ook al aardig op bij de halte stad-uit sinds de herinrichting van de kruising aldaar. Krijgen ook regelmatig conflicterende verkeersstromen tegelijk groen, levensgevaarlijk :!:
Rame à l'approche

Remco1989
Berichten: 366
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Remco1989 » za 15 jul 2017, 16:05

Wievank schreef:
Remco1989 schreef:Tsja die nachtbus n95 is 2x p/u idd heftig en nog geleed ook natuurlijk. Maar zo is het aangeboden. Dus daar moeten ze zich aan houden


Tegelijkertijd kunnen we natuurlijk allemaal raden dat dit deze nachtlijn het einde van de concessie zeker niet met deze frequenties zal gaan halen. Deze lijn zal eerder als één van de eerste als wisselgeld ingezet gaan worden. Bijv. uitbreiding van de stadsdienst in Amstelveen, waarbij vaak alleen naar kale DRU's gekeken wordt. Hierdoor bezuinig je op hele dure nachtelijke DRU's, om ze in te wisselen voor goedkope DRU's overdag.


Dat zal ook gebeuren met de n42/n47 want die hebben het ook in deze concessie als n70/n88 niet lang volgehouden doordeweeks.

En ga er maar vanuit dat per dienstregeling 22-7-18 weer veel gaat veranderen in onderliggend net. Dat word nu al gezegd

Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Caffer » za 15 jul 2017, 20:10

Het nieuwe nachtnet is sowieso een beetje heftig maar ik denk dat het nog wel eens een succes kan gaan worden. Dat er 's-nachts genoeg vervoer is voor bussen vanuit amstelland en osdorp naar schiphol is een ding dat zeker is, het probleem is dat niemand zin heeft om met overstap 2 keer een eeuwigheid op een gure bushalte te moeten staan wachten op bussen die anderhalfuurdiensten rijden. En dat is hiermee wel verleden tijd. Gooi er een goeie reclamecampagne tegenaan zodat iedereen weet dat nachtlijnen nu betrouwbaar en frequent zijn en die bussen komen echt wel vol. Dan alleen niet door ongeduld of domheid de boel na een jaar weer gaan uitkleden/opheffen zoals bij de 369 is gebeurd :roll:
We kunnen er niet meer Onderuit

fred1954
Berichten: 2967
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » zo 16 jul 2017, 08:25

Remco1989 schreef:
En ga er maar vanuit dat per dienstregeling 22-7-18 weer veel gaat veranderen in onderliggend net. Dat word nu al gezegd


Niet alleen in het onderliggend net....als de NZL opent, gaat die 50/50 regel in op de 347 bundel. Dat betekent dat Uithoorn bediend wordt met 347 Elandsgracht en 348 Station Zuid. Zelfde met Kudelstaart/Aalsmeer 357/358. Ik ga er vanuit dat de frequenties vanuit Uithoorn en Kudelstaart/Aalsmeer niet verhoogd worden. Dat betekent 4 x per uur (overdag) Uithoorn - Elandsgracht en 4 x per uur Uithoorn - Zuid dus 50/50. Zelfde met de 357/358: beiden 4 x per uur.

Moet je je voorstellen dat de NZL lijn om de 5-6 minuten rijdt en de aansluitende bus op Zuid ri. Uithoorn of Aalsmeer om het kwartier. Dat betekent in het ongunstigste geval dat mensen komende uit de NZL maximaal 15 minuten moeten wachten op st. Zuid. Daar gaat je tijdwinst...... :oops:

Op de voorlichtingsavond heb ik dat voorgelegd aan iemand van de VRA en die erkende dat dat nog wel een dingetje was, maar dat er dan misschien meer bussen/lijnen naar Zuid zullen moeten gaan rijden.

diederickx
Berichten: 1065
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor diederickx » zo 16 jul 2017, 10:25

Hetzelfde geldt natuurlijk straks op Amsterdam Noord voor de bussen naar Noord zelf en naar Waterland (en in mindere mate Zaanstreek). Sterker nog, het geldt nu al voor degenen die bijvoorbeeld op Amsterdam Bijlmer overstappen van metro op bus.

De meeste vaste reizigers zullen wel snel doorhebben welke metro ze moeten hebben om een goede aansluiting op de gewenste bus te krijgen. Het zou helpen als in de informatiesystemen van de metro aangegeven werd op welke bussen de eerstvolgende rit aansluit, zodat je weet of je die rit moet halen of niet, maar dat zal wel weer te veel gevraagd zijn.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 43307
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Suus » zo 16 jul 2017, 10:26

Als de metro's hetzelfde informatiesysteem als de bussen van GVB zouden hebben, zou het in principe moeten kunnen. Maar het is te betwijfelen of dat gaat lukken.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15551
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Meltrain » zo 16 jul 2017, 10:43

fred1954 schreef:Niet alleen in het onderliggend net....als de NZL opent, gaat die 50/50 regel in op de 347 bundel. Dat betekent dat Uithoorn bediend wordt met 347 Elandsgracht en 348 Station Zuid. Zelfde met Kudelstaart/Aalsmeer 357/358. Ik ga er vanuit dat de frequenties vanuit Uithoorn en Kudelstaart/Aalsmeer niet verhoogd worden. Dat betekent 4 x per uur (overdag) Uithoorn - Elandsgracht en 4 x per uur Uithoorn - Zuid dus 50/50. Zelfde met de 357/358: beiden 4 x per uur.

Moet je je voorstellen dat de NZL lijn om de 5-6 minuten rijdt en de aansluitende bus op Zuid ri. Uithoorn of Aalsmeer om het kwartier. Dat betekent in het ongunstigste geval dat mensen komende uit de NZL maximaal 15 minuten moeten wachten op st. Zuid. Daar gaat je tijdwinst...... :oops:

Als je jouw bus mist, kun je natuurlijk ook de andere lijn (7,5 minuut later) nemen en onderweg (bijvoorbeeld bij Amstelveen Centrum) overstappen.
Als bijvoorbeeld lijn 348 net weg is, dan kun je lijn 358 nemen en onderweg overstappen op lijn 347.
Voorwaarde is wel dat er een knoop 347/358 en 348/357 komt.
Elke werkdag van Rlb naar Asa de slaapkamer naar de woonkamer en terug.

fred1954
Berichten: 2967
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » zo 16 jul 2017, 11:31

Uiteraard kan dat, Meltrain, maar wel weer met nog een overstap.

Overigens op de website van CXX ge-update lijnennetkaarten sinds 13 juli: https://www.connexxion.nl/hoe-vaak-en-w ... en-we/1437

Remco1989
Berichten: 366
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Remco1989 » zo 16 jul 2017, 15:09

Als je de ge-update Rnet kaart bekijkt zijn 340/342 in Aalsmeer omgegooid??? Zal vast een foutje zijn. Want op de andere kaarten staat het goed haha

fred1954
Berichten: 2967
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor fred1954 » zo 16 jul 2017, 17:15

Men heeft nu ook de Graaf Florislaan ingetekend op de 347 bundel, alleen in het Nachtnet op de verkeerde plaats, foutje :-D

Kijken of CXX nog iets met die "bundel" kleuren gaat doen.......

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 5954
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Berichtdoor Milco » zo 16 jul 2017, 21:21

Geldt de routewijziging in Amsterdam Centrum (via Haarlemmer Houttuinen) voor de 17x-bundel ook voor de 272 eigenblijk? Deze heeft geen melding hierover op de website van Connexxion.
Medewerker Verloning bij USG People The Netherlands

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 28-05-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 25-01-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten