[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wubbo »

Er zijn genoeg dingen die wel te testen zijn, zoals hoe je omgaat met verstoringen als je zo vaak rijdt tussen Amsterdam en Eindhoven. Er zijn ook niet echt alternatieven, tenzij je iedere woensdag van Den Helder tot Maastricht een andere dienstregeling wil rijden of geen proef wil doen.

EDIT Wat Klaasje ook zegt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door JWM »

Maar wat maakt een Den Bosch - Utrecht zo specifiek dat daar van te voren van alles getest moet worden of compleet nieuwe procedures voor nodig zijn? Tussen Den Haag en Rotterdam rijden ook 10-12 treinen per uur op een grotendeels twee-sporig baanvak en voordat die gingen rijden zijn er toch ook nooit testdagen geweest?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

Tussen Utrecht en Gouda rijden sprinters en intercity's wel gedeeltelijk over hetzelfde spoor, maar kunnen intercity's de sprinters bij elk tussengelegen station inhalen. En alle aansluitingen zijn ongelijkvloers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Daniel »

Alleen heeft JWM het over de lijn Rotterdam - Den Haag, niet de lijnen vanuit die plaatsen naar Utrecht :wink: Die lijn Rotterdam - Den Haag heeft zelfs voor een aardig deel dezelfde karakteristieken: eerst een stuk viersporig tussen Den Haag en Rijswijk, dan tweesporig door naar Rotterdam. Net als dat Utrecht - Den Bosch eerst viersporig is tot Houten en dan tweesporig door.
Het voornaamste verschil is dan nog dat je op het tweesporige deel van Utrecht - Den Bosch nog een inhaalmogelijkheid hebt op Geldermalsen, waar ook nog in twee richtingen treinen gelijkvloers overkruisen naar de aftakkingen richting Leerdam en Tiel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Yanaike »

De spoorlijn Utrecht - Eindhoven valt natuurlijk niet te vergelijken met Den Haag - Rotterdam. Utrecht - Eindhoven is over een lengte van 50,8 kilometer dubbelsporig (Houten Castellum - Boxtel), twee inhaalmogelijkheden (Geldermalsen en Den Bosch), drie overige tussenstations (Culemborg, Zaltbommel en Vught), gelijkvloerse aansluitingen bij Geldermalsen, Betuweroute en Vught en een redelijk groot aandeel goederentreinen.

De spoorlijn Den Haag - Rotterdam is maar over 17 kilometer dubbelsporig (Delft Aansluting - Rotterdam (Hoekse Lijn niet meegeteld)), er zijn slechts drie tussenstations waarvan er op één tussenstation door (bijna) alle ICs gestopt wordt (Delft) en op één tussenstation door een deel van de ICs (Schiedam Centrum): dat betekent dat de ICs nauwelijks sneller zijn dan de SPR en dat er dus ook geen inhaalmogelijkheden nodig zijn. Verder zijn er eigenlijk geen gelijkvloerse aansluitingen (behalve de enkelsporige verbindingsboog Utrecht - Schiedam) en het aandeel goederentreinen ligt volgens mij veel lager.

Kortom, dat 10-12 treinen tussen Den Haag - Rotterdam over dubbelspoor past is geen garantie dat 10-12 treinen ook tussen Utrecht - Eindhoven over dubbelspoor past.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

Ik vraag me vooral af wat deze proef toevoegt aan de eerdere proeven die op dit traject zijn gedaan.
In 2010 is er een maand lang elke werkdag geoefend, met meer treinen (toen reed er ook elke 10 minuten een sprinter tussen Utrecht en Geldermalsen) op minder infrastructuur (Utrecht-Houten was nog niet viersporig).

Er zijn nu meer inhaalmogelijkheden en minder gelijkvloerse aansluitingen dan toen, je zou toch denken dat het alleen maar makkelijker is geworden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Hainje »

Wat ik heb meegekregen was dat er uit die proef nog een aantal punten kwamen waardoor het niet realistisch was om ETMET te rijden. Deze test is dan een prima kans om te kijken of de infrastructuur er nu wel geschikt voor is. Aangezien er destijds heel geheimzinnig is gedaan over wat er wel en niet goed liep kunnen we niets vergelijken.
🍉
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door starx »

Die eerdere proeven waren geen succes. Maar er is in de tussentijd wel het nodige veranderd:
- Utrecht-Houten viersporig
- vrije kruising boven Den Bosch
- ombouw Utrecht Centraal

En destijds reden er ook 6 sprinters per uur tussen Utrecht en Geldermalsen, en dat gaat nu ook voorlopig nog niet gebeuren.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

Die eerdere proeven waren wel een succes. Ze hebben namelijk de informatie opgeleverd die men wilde.
Hainje schreef:Deze test is dan een prima kans om te kijken of de infrastructuur er nu wel geschikt voor is.
Komt deze test daar niet een beetje te laat voor? Men heeft immers al besloten om het in december in te voeren. Dit lijkt meer een test om de puntjes op de i te zetten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Hainje »

Mja, NS' wegen zijn ondoorgrondelijk. :lol:
🍉
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Wat nogal dubieus is voor een spoorvervoerder :roll:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wubbo »

Wat ik ervan begreep gaan ze nu onder andere toetsen of de bedachte bijsturings- en versperringsmaatregelen werken. Meer treinen over dezelfde infra, met de genoemde beperkingen, betekent een andere manier van bijsturen. Er is natuurlijk al van alles gesimuleerd, maar in het echt werkt het toch anders. Door niet gelijk 7 dagen in de week te rijden heb je meer tijd om een storing (of een bijsturingskeuze) te evalueren en aan te passen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Daniel »

Lijkt me knap lastig testen... Ze gaan neem ik aan geen pop op het spoor gooien om een aanrijding te simuleren. Er moet dus maar net een grote storing optreden op zo'n testdag wil je dat echt kunnen testen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Hainje »

*Pleurt Babyborn van nichtje op het spoor*
🍉
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wubbo »

Met zoveel testdagen is de kans groot dat er een keer iets gebeurt. Het hoeft geen aanrijding te zijn, een defecte trein is ook goed. Of een machinist die te laat is. Of wachten op een ambulance. Er zijn echt heel veel redenen waarom een trein een tijdje stil kan staan, en waar je dus een afhandelscenario voor nodig hebt.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door waldo79 »

JWM schreef: [*] Rijden de sprinters uit Tiel door naar Woerden
Dat is in 2017 ook al het geval (A)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door JWM »

Nee, tijdens de proefdagen op woensdag dus niet.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door waldo79 »

Me bad :oops:
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door VIRM »

Per wanneer zijn de testdagen in de reisplanner verwerkt? :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

Tien dagen van te voren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

VIRM schreef:Per wanneer zijn de testdagen in de reisplanner verwerkt? :)
Als de dienstregeling op de gebruikelijke data bijgewerkt wordt zal dat rond 10/11 augustus zijn.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door trolly »

De spoorwegen zijn blij met zichzelf:

NS: proef met 'spoorboekloze' intercity's succesvol
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

Het nieuwsbericht die je wist dat zou komen.

Ze hebben mij overigens niets gevraag en ik ben het er niet helemaal mee eens. Vooral die treinen met losse viertjes midden in de avondspits bevallen me niet zo goed. Ik plan mijn reis daar nu omheen (waardoor ik dus alsnog vier reële reismogelijkheden per uur overhoud). Hopelijk wordt het materieel gelijkmatiger verdeeld in de nieuwe dienstregeling...

Dit schrijft NS er zelf over:
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers oordelen positief
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MetroRET »

De dienstregeling wordt dan ook anders dan nu en de 3500 rijdt dan niet langer, voor zover, onnodig met dubbele stellen en de extra IC met solo viertjes.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Post »

De NS woordvoerder vanochtend op radio 1 had wel een positieve instelling. De 10 procent die nog niet tevreden was moest gewoon nog even wennen. Lijkt mij een goede instelling, het ligt niet aan ons maar aan de reiziger.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten