Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door julsteren »

Koplopers zijn wel echt vieze treinen ja. Ze zitten prima, heel lekker zelfs, maar het beest plakt als de neten. Ook de vloeren zijn vies in ICM. Tafeltjes zijn handig! Die mis ik veel in regionale treinen, waar ik graag en vaak mee reis!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Wageningen1998 »

De oude koplopers met die oranje bankjes, die zaten pas lekker
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Geert schreef: De tafeltjes in de koplopers zijn ook prima om met een laptop op te werken, het enige nadeel daar is dat ze af en toe nogal plakkerig zijn :X
Dat vind ik juist totaal niet: doordat ik mijn laptop voor niet meer dan 90 graden kan openen (vanwege de stoel voor me), kijk ik er van schuin boven op en dat werkt vrij onhandig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Heb je soms een grotere laptop? Normale grootte-laptops zie ik vaak genoeg zonder problemen gebruikt worden in ICM.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Ik kan mij voorstellen dat de tafeltjes in ICM (en ICR, dat heeft dezelfde stoelframes) wat krap zijn voor laptops met een scherm van 15 inch en groter. Mijn 13-inch zit soms al klem tegen het krantenhoudertjes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef:Heb je soms een grotere laptop? Normale grootte-laptops zie ik vaak genoeg zonder problemen gebruikt worden in ICM.
Met een liniaal kon ik meten dat de lengte van de benedenhoek naar de bovenhoek van mijn laptop ongeveer 35,5 cm is, wat in Imperial units overeenkomt met 14 inch.
Verder ben ik vrij lang, waardoor ik sowieso al wat meer van boven op mijn laptop kijk als deze vrij laag staat.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Ik vind de stoelen in de nieuwe VIRMm anders gewoon echt als een harde plank zitten. Een andere hoek tussen de zitting en de leuning zou denk ik al iets uitmaken.
Beul van de blindegeleidelijn
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Wageningen1998 »

Ik vind zelf de eerste klasse van VIRMm tegenvallen. Redelijk harde stoelen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Geert »

Toevallig vandaag weer in een VIRMm gereisd (vandaag in eerste klasse), daar kon ik gek genoeg wel normaal werken. Andere stoelen?

De stoel was inderdaad nog wat hard maar dat is misschien de nieuwigheid. Dat was een paar jaar terug bij DDZ ook en die stoelen zijn nu ook een stuk meer ingesleten.
Suus schreef:Ik kan mij voorstellen dat de tafeltjes in ICM (en ICR, dat heeft dezelfde stoelframes) wat krap zijn voor laptops met een scherm van 15 inch en groter. Mijn 13-inch zit soms al klem tegen het krantenhoudertjes.
Ik heb een kleine 15" (eerder 14" denk ik, want vrij dun model) maar ik trek hem altijd een beetje naar voren en dan heb ik nergens last van. Het scherm zit dan inderdaad wel (bijna) tegen de stoel aan, maar de kijkhoek is voor mij goed.
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Wageningen1998 »

Nu je over ingesleten begint, de stoelen van DDZ tweede klasse beginnen al behoorlijk te slijten. Verschillende scheuren en stukjes bekleding (kunstleer denk ik?) die losraken.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door AppleMoose »

Ingesleten? Volledig doorgezakt zul je bedoelen. Echt bedroevend hoe slecht veel stoelen er aan toe zijn bij DDZ en hoe smerig het materieel is, zowel binnen als de buitenkant. :X
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door SLToilet »

Z2N schreef:Heb je soms een grotere laptop? Normale grootte-laptops zie ik vaak genoeg zonder problemen gebruikt worden in ICM.
Ik heb 15,6' en kan hem moeiteloos gebruiken in een ICM hoewel prettig anders is.

In de oudere VIRM's daarentegen gaan de pootjes aan minimaal één zijde over de rand heen, dát is pas irritant. Met mijn kleinere werklaptop lukt het overigens wel en heb ik aan de voorkant nog wat ruimte over waar ik dan lekker kan muizen. De tafeltjes zijn dan ook wat meer vierkant van vorm dan bij andere treinstellen. Destijds waren laptops altijd 4:3, tegenwoordig 16:9. Je ziet de tafels meegaan met de tijd.

In de VIRMm kan ik mijn thuislaptop gewoon kwijt zoals het hoort.

Ik tref overigens steeds vaker de VIRMm aan, als het goed is nu bijna twintig van die dingen. De 3025 heeft er vandaag twee aan elkaar gekoppeld!
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Wageningen1998 »

Ronaldussen schreef:Ingesleten? Volledig doorgezakt zul je bedoelen. Echt bedroevend hoe slecht veel stoelen er aan toe zijn bij DDZ en hoe smerig het materieel is, zowel binnen als de buitenkant. :X
Als die stoelen zo slecht zijn snap ik niet dat ze voor dezelfde stoelen bij VIRMm hebben gekozen dan. Hogere capaciteit zal wel de voornaamste reden zijn.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Reiziger Delft »

Ronaldussen schreef:Ingesleten? Volledig doorgezakt zul je bedoelen. Echt bedroevend hoe slecht veel stoelen er aan toe zijn bij DDZ en hoe smerig het materieel is, zowel binnen als de buitenkant. :X
Sowieso is al het materieel van NS al jaren smerig. Echt zonde hoe er om wordt gegaan met treinstellen van miljoenen Euros. Ik vrees al voor de FLIRTs die er nu nog supergoed uitzien. Dweilen, doekjes over het interieur, bekleding reinigen, het wordt volgens mij nooit meer gedaan. Materieel in de landen om ons heen ziet er veel schoner uit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Het gras bij de buren lijkt wel groener, maar ik zie weinig verschil tussen een Nederlandse of een Belgische trein qua reinheid van het interieur.

En op Amsterdam Centraal wordt elk halfuur de kerende [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] gedweild.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Wageningen1998 schreef:Als die stoelen zo slecht zijn snap ik niet dat ze voor dezelfde stoelen bij VIRMm hebben gekozen dan. Hogere capaciteit zal wel de voornaamste reden zijn.
Er is geen hogere capaciteit. De stoelen staan niet dichter op elkaar dan bij de ongemoderniseerde VIRM, het zijn nog steeds vier zitplaatsen per raam.

Er is bij de VIRMm wel geschoven met de verhouding eerste klas/tweede klas/klapstoelen maar het totale aantal zitplaasten is ongeveer hetzelfde gebleven.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door jelmerrr »

De achterkanten van de stoelen zaten toch verder van elkaar in de nieuwe 2e klas gedeeltes?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Het gras bij de buren lijkt wel groener, maar ik zie weinig verschil tussen een Nederlandse of een Belgische trein qua reinheid van het interieur.
Mwoh, de laatste tijd is het gras bij de buren echt wel groener (en ook bij de regionale vervoerders trouwens). De treinen van NS worden met de dag smeriger en kan met ondertussen niet eens meer een trein herinneren waarin ik in staat was het afvalbakje te gebruiken. Over het algemeen zitten die propvol.
Ik had een tijdje nog de hoop dat als ze die dingen tijdens de kering in Rotterdam niet legen ze het tenminste nog in Groningen doen, maar laatst helaas mogen constateren dat dat daar dus ook niet gebeurd. Dan ben je met een beetje pech weer 9 uur verder als die trein weer een schoonmaker ziet.
En op Amsterdam Centraal wordt elk halfuur de kerende [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] gedweild.
Dat moet een uitzondering zijn, de reguliere treinen zien eruit of ze in maanden geen dweil gezien hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door jesse-cruzu »

Intercity Direct, en Benelux worden altijd tijdens de keringen gereinigd zover ik weet. Die zien er ook altijd netjes uit als je erin stapt. Misschien omdat dit de vlaggenschepen van de NS zijn.

Weet niet zeker hoe het met de 1100 zit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Prullenbakjes van de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie], [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] en [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] worden gewoon geleegd op Rotterdam Centraal, hoe zouden de schoonmakers op dat perron anders zo'n enorme berg volle vuilniszakken kunnen verzamelen? Alleen heb je met een korte kering dat er al snel veel reizigers inzitten en dat dus niet alles op tijd geleegd kan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Gekko123 »

De houding van de gemiddelde schoonmaker dat ze de pruillenbakjes niet legen als er al iemand zit helpt daar ook niet echt aan mee. En ik heb het sterke vermoeden dat de gemiddelde reiziger het echt niet erg vind als een schoonmaker even snel het prullenbakje leegt waar ze bijzitten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

Precies, en meer dan eens zie ik die treinen vanuit Rotterdam binnenkomen met door de hele trein heen overvolle prullenbakjes tot afval op de tafeltjes aan toe. Dat geeft niet echt de indruk dat er enige poging tot reinigen is geweest.
Want tja, als je in de spits de stoelen waar al iemand zit overslaat heb je effectief nul prullenbakjes geleegd nadat je de trein door bent gelopen natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MarkNL »

De ICR's worden voor mijn gevoel wel een stuk beter schoongemaakt dan de ICM's. Bij de ICR heb ik vaak toch wel gewoon schone tafeltjes bijvoorbeeld, bij de Koplopers is dit wel een probleem aan het worden. Ook algeheel zien de ICR treinen er wat netter verzorgder uit, al kan dit misschien illusie zijn omdat deze recenter zijn opgeknapt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Klaasje »

En vergis je ook niet in hoe veel ICM's worden ingezet. Ze rijden meer kilometers op een dag dan ICR-rijtuigen.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Heeft met de schoonmakers te maken. 900, 1000 en 1100 (en 9200) vallen onder de schoonmaak van NS Int (TreinSchoon zie je op hun rug staan). 's Nachts worden de treinen dan ook altijd volledig gedweild, afgesopt en weet ik het allemaal (ze staan al klaar als je het lege materieel komt brengen).
De andere treinen vallen onder het contract van NSR en dat is van Hago.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 45 gasten