OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Daniel »

Het zal inderdaad wel met het vrij komen/zijn van het perronspoor te maken hebben: waar de s2000/s2800 ri. Gouda de s4000 er net voor hebben zitten zit 'ie er andersom net achter. En aangezien de s4000 altijd vrijwel tegelijk met een s8800 langs het perron staat valt die lastig te spoorwijzigen. (Zowiezo kan je met een lange ertstrein op spoor 2 spoor 1 niet meer bereiken)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Dexter »

Het ligt er ook aan waar ze de trein laten doorwisselen en of er dan wel voldoende spoorlengte voor zo'n lange trein beschikbaar is, zodat ie de wissels achter niet blokkeert, anders kan een achteropkomende trein hem nog niet inhalen.

Vandaag reden de 452+845 op de Hoekse Lijn, een leuke afwisseling tussen al het Sprintergeweld en bovendien konden ze prima de krappe rijtijden afgestemd op de Sprinters halen. En tussen Rtd-Sdm, Vdw-Mss en Msw-Hld voor het eerst sinds lange tijd 135 km/h kunnen halen, waarbij het opviel dat de baan er eigenlijk best goed bij ligt voor die snelheid.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Geert »

Gistermiddag was trouwens onderstaand tafereel te aanschouwen op Utrecht Centraal, spoor 2:
Afbeelding

Een inspecteur van IVW en een NS'er stonden erbij.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Daan »

Netjes geparkeerd toch? :D
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Justin »

*Klik*? :P

Gisteren in 3500 vol traject Ut-Shl niet eens gecontroleerd. Had net zo goed niet overgangskaartje 2-1e klas kunnen kopen, maar ja, dat zegt iedereen bij nul controle :p. Had wel knipjes op mn andere kaart....
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Ennes »

Justin schreef:*Klik*? :P

Gisteren in 3500 vol traject Ut-Shl niet eens gecontroleerd. Had net zo goed niet overgangskaartje 2-1e klas kunnen kopen, maar ja, dat zegt iedereen bij nul controle :p. Had wel knipjes op mn andere kaart....
Niemand heeft jou verplicht om toch dat kaartje te kopen toch?
Deden maar veel meer mensen dat niet :)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Mark »

Vandaag 2xV in trein t4128 en een ICM-IV in trein t4052 :)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Dexter »

Geert schreef:Gistermiddag was trouwens onderstaand tafereel te aanschouwen op Utrecht Centraal, spoor 2: Een inspecteur van IVW en een NS'er stonden erbij.
Nou, dat zal niet veel goeds beloven voor de desbetreffende mcn... Een geval als dit wordt meestal behandeld als een onterechte STS-passage, dus wat dat betreft ben ik blij dat ik niet in zijn/haar schoenen sta. Kijk, het is anders als je het ding 15 meter opschuift, maar zelfs het aanraken van een stootjuk met je trein is al een overtreding, al vind ik dat wel erg overdreven want daar heet zo'n ding toch stootjuk voor?

Opvallend: ik moest volgens m'n dienstkaartje met de 2142 een stop op Zwd maken, maar er stond 'Niet Instappen' in de CTA en er was dan ook geen hond die mee wilde. En op de Hoekse Lijn reed nog steeds de 452, dit keer met de 933
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Geert »

Dexter schreef:Nou, dat zal niet veel goeds beloven voor de desbetreffende mcn... Een geval als dit wordt meestal behandeld als een onterechte STS-passage, dus wat dat betreft ben ik blij dat ik niet in zijn/haar schoenen sta. Kijk, het is anders als je het ding 15 meter opschuift, maar zelfs het aanraken van een stootjuk met je trein is al een overtreding, al vind ik dat wel erg overdreven want daar heet zo'n ding toch stootjuk voor?
Ik snap het ook niet zo goed, je mag een trein dus niet eens strak tegen het stootjuk aan parkeren? Kijk, als je er met 20 km/h tegenaan knalt is het iets anders, maar goed :P

Die Plan V's op de Hoekse zag ik gisteren en vanochtend ook (stipt op tijd trouwens). Ze houden het goed vol :lol:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Wubbo »

Een juk is gedefinieerd als een stoptonend sein, en je moet voor een stoptonend sein tot stilstand komen en niet ertegenaan. Zo simpel is 'ie. Een centimeter ervoor is goed, er tegenaan niet meer.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Daan »

Ik heb in Lw een keer een mcn gezien die er een sport van maakte, parkeer hem er zo dicht mogelijk erop. Uiteindelijk zat er een centimeter of twee, drie tussen de koppeling en het juk, en dat met een ICM! Da's pas inzicht hebben :pos:
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Dexter »

Wubbo schreef:Een juk is gedefinieerd als een stoptonend sein, en je moet voor een stoptonend sein tot stilstand komen en niet ertegenaan. Zo simpel is 'ie. Een centimeter ervoor is goed, er tegenaan niet meer.
Nee ho even, kijk dit is nu precies wat discussies uitlokt: Een stootjuk zelf is niet gedefinieerd als stoptonend sein. Er is zelfs geen technische inrichting die het al dan niet aanraken van een juk signaleert, tenzij je het hele ding fors opschuift. Er ligt dan een 'potje' die dat signaleert, dezelfde dingen als die vlak na een lichtsein naast de baan liggen.

Maar OP het juk staat wel een stoptonend sein: het vierkante wit-rood-wit gestreepte bordje. Als je goed kijkt, zie je 'm nog staan. Het is het zogenaamde afsluitbord en heeft dezelfde betekenis als een rood sein: Stoppen voor het sein.

Als je je trein tegen het juk aanzet, ben je het bord niet gepasseerd en dus niet in overtreding. Met andere woorden, je staat gewoon netjes stil voor het stoptonende sein en er niet voorbijgereden as was the case bij een onterechte STS.

Zelfs als je het hele juk met bord en al 15 meter zou opschuiven, ben je regelgevingtechnisch nog steeds niet in overtreding. Al is men vanzelfsprekend niet blij met je... :lol:
Vallend blad maakt rails glad.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door playertwo »

Vandaag wilde de t5262 naar Schiphol volgens de koersrol :mrgreen:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Geert »

Dexter schreef:
Wubbo schreef:Een juk is gedefinieerd als een stoptonend sein, en je moet voor een stoptonend sein tot stilstand komen en niet ertegenaan. Zo simpel is 'ie. Een centimeter ervoor is goed, er tegenaan niet meer.
Nee ho even, kijk dit is nu precies wat discussies uitlokt: Een stootjuk zelf is niet gedefinieerd als stoptonend sein. Er is zelfs geen technische inrichting die het al dan niet aanraken van een juk signaleert, tenzij je het hele ding fors opschuift. Er ligt dan een 'potje' die dat signaleert, dezelfde dingen als die vlak na een lichtsein naast de baan liggen.
Sterker nog: het complete stootjuk komt niet voor in het seinenboek, noch in de wetgeving (zoals bijlage 4 van de Regeling Spoorverkeer waarin alle seinen zijn vermeld).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Daniel »

Vandaag én gisteren reed er in de t1965 een ICRm-compositie met drie BAB-stammetjes, waar het er normaal maar twee zijn samen met één Bf-B-Bf-stammetje.
Nog opvallender was dat het ook nog twee verschillende composities betrof, er rijden dus meerdere treinen in deze afwijkende samenstelling rond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gkw1969
Berichten: 1765
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door gkw1969 »

playertwo schreef:Vandaag wilde de t5262 naar Schiphol volgens de koersrol :mrgreen:
Die wou zeker op vakantie. :P
When you're tired of London, you're tired of life
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Justin »

Reiziger Ddrs schreef:Vandaag én gisteren reed er in de t1965 een ICRm-compositie met drie BAB-stammetjes, waar het er normaal maar twee zijn samen met één Bf-B-Bf-stammetje.
Viel me ook al op toen ik hem tegen kwam op Gvmw.

Had gisteren en vandaag een rondreiskaartje, de op de pakweg 5-6-7 ritten steeds maar 1x gecontroleerd. Op eentje kreeg ik alleen een gaatje ipv een stempel. Dus eigenlijk letterlijk geknipt ;).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Daniel »

Hmm, in de NoordOost / s2800 zijn ze juist erg actief met controleren deze week: eigenlijk elke dag heen en terug wel controle gehad op 't langste stuk van de reis. Op Dordrecht - Rotterdam in de spits is de kans daarop zo goed als nul, tenzij er een S&V-team de trein door komt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Justin »

Nja, aangezien ik Amsterdam verblijf deze paar weken, kom ik eventjes niet meer via Rtd-Ut-Amf. Uitzondering was gisteren, toen ik van Amf naar Ut ging, maar daar werd ik niet echt gecontroleerd in de s2800.

Men is wel heel erg actief met controleren in de s3300 tussen Ass en Shl v.v. heb ik gemerkt :p.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Ennes »

Reiziger Ddrs schreef:Hmm, in de NoordOost / s2800 zijn ze juist erg actief met controleren deze week: eigenlijk elke dag heen en terug wel controle gehad op 't langste stuk van de reis. Op Dordrecht - Rotterdam in de spits is de kans daarop zo goed als nul, tenzij er een S&V-team de trein door komt.
Blijft vreemd hè... dat je tussen Rtd en Ddr zo weinig kans hebt op controle ;) Hoe lang denk je dat je erover doet om bv de 1900 met 10 bakken hebt geknipt, incl scannen VDU kaarten?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Justin »

Ik heb het juist met Ddr-Zwd, toch word ik in de helft van de gevallen gecontroleerd, voor zo'n lullig stukje :p.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door ODRAIL »

De machinist van de t12518 zal vanochtend wel met zijn hoofd ergens anders geweest zijn, hij vergat op 08:17 Rta te stoppen. De trein reed in volle vaart het station voorbij. Twee minuten later het volgende omroepbericht: *Ding* *Dong* *Ding* Dames en Heren de intercity van 08:17 is tot onze grote spijt niet gestopt op dit station. U wordt verzocht de volgende (stop)trein te nemen in de richting Rotterdam Cetraal, deze vertrekt om 08:28. Herhaling: Dames en Heren de intercity van 08:17 is tot onze grote spijt niet gestopt op dit station. U wordt verzocht de volgende (stop)trein te nemen in de richting Rotterdam Cetraal, deze vertrekt om 08:28. Sorry voor dit ongemak.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Daniel »

@Ennes: zeg ik ergens dat ik het vreemd vindt dan?! De kans is juist zo goed als nul vanwege de lengte van de trein en de grote drukte erin, als er gecontroleerd wordt is het zo goed als altijd door Service & Veiligheid.
Maar ook in de t2114 die ik 's ochtends meestal heb zie je zelden een conducteur. Die is met 10 bakken IRM weliswaar lang, maar daarnaast toch vooral nog erg leeg tussen Ddr en Rtd: die komt immers pas later echt in de spits terecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Ennes »

Ik heb het juist met Ddr-Zwd, toch word ik in de helft van de gevallen gecontroleerd, voor zo'n lullig stukje .
Andersom zal het een stuk minder zijn, In de 5000 / 5100( vanaf Ddr) zijn er eigenlijk 2 reizigers groepen te ontdekken, reizigers die naar Zwd willen stappen vaak voorin, en de rest vaak achterin, De controle start vaak na Ddr dus die kans is tenzij het te druk is zo'n 50 % kans op controle, afhankelijk waar de HC begint te controleren.

In de 1900 wordt vaak na GV begonnen, om zodoende in Dt enigzins in het midden te staan voor het overzicht mbt de bocht.
Als het echter vrij druk is, en zeker als er nog geschreven moet worden kom je tussen Gv en Rtd vaak niet verder als een bak of 4 controleren. Tussen Rtd en Ddr kom je vaak niet verder als een bak of 3
@Ennes: zeg ik ergens dat ik het vreemd vindt dan?! De kans is juist zo goed als nul vanwege de lengte van de trein en de grote drukte erin, als er gecontroleerd wordt is het zo goed als altijd door Service & Veiligheid.
Maar ook in de t2114 die ik 's ochtends meestal heb zie je zelden een conducteur. Die is met 10 bakken IRM weliswaar lang, maar daarnaast toch vooral nog erg leeg tussen Ddr en Rtd: die komt immers pas later echt in de spits terecht.
Misschien niet met zoveel woorden, maar het is niet de eerste keer dat je het er over hebt dat je "WEER" geen controle hebt gehad.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Daniel »

Ennes schreef:In de 1900 wordt vaak na GV begonnen, om zodoende in Dt enigzins in het midden te staan voor het overzicht mbt de bocht.
Als het echter vrij druk is, en zeker als er nog geschreven moet worden kom je tussen Gv en Rtd vaak niet verder als een bak of 4 controleren. Tussen Rtd en Ddr kom je vaak niet verder als een bak of 3
Toevallig heb ik redelijk recent nog Den Haag HS - Dordrecht v.v. geforenst, volgens de nog vrij beperkte gegevens die ik destijds bijhield schommelde het toen ergens tussen de 20 en 35% trefkans met heen en terug de s1900. Da's dus ongeveer om de dag op de heenreis óf op de terugreis controle, meen me te herinneren dat het 't vaakst op de heenweg gebeurde wat wel klopt met jouw stelling. De trein die ik 's ochtends had was namelijk altijd aanmerkelijk rustiger dan degene die ik 's middags weer terug had.
Misschien niet met zoveel woorden, maar het is niet de eerste keer dat je het er over hebt dat je "WEER" geen controle hebt gehad.
Ah, bij de statistiekjes dan waarschijnlijk. Maargoed, da's dan slechts een constatering die vooral de lengte van het traject als oorzaak heeft.
De controlekans in de t12723 nadert bijvoorbeeld weer heel dicht de 100%.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten