Ja. Je kunt hier zien waarom het principe van concessies en aanbestedingen zich wreekt als je het niet goed doet (en aangezien politici alleen doelstellingen hebben op de korte termijn, tot de volgende verkiezing (i.e. max vier jaar), gaat het bijna altijd fout). Bij het begin van de concessie zijn heel veel uitbreidingen gedaan in het lijnennet. Veel daarvan zijn ongedaan gemaakt en in veel gevallen is de bediening nu onder wat het ooit geweest is. Ik heb met concessies vaak het idee dat een geweldig lijnenplan gepresenteerd wordt, dat twee of drie jaar uitgevoerd wordt en vervolgens wordt alles weer gesloopt omdat het niet haalbaar is (wat de vervoerder ook wel wist). Je kunt beter een constant lijnennet hebben, dan hoef je sommige investeringen ook niet te doen. De concessie-overgang van stadsregio naar provincie heeft ook niet geholpen, hoewel beide partijen niet onschuldig zijn in het geheel. De stadsregio hield de frequentieverlagingen nog wel enigszins tegen, maar zorgde voor buitensporige tariefsverhogingen. De provincie haalt de tariefsverhogingen tot nu toe nog wel enigszins tegen (als je ziet wat voorgesteld is...), maar knipt er maar op los in het lijnennet. Dat wordt dan zogenaamd gecompenseerd door BrengFlex. Ik begrijp dat de ideeën rondom busvervoer langzaam moeten wijzigen, maar gezien de huidige staat van het busvervoer: laat het experimenteren voorlopig alsjeblieft aan iemand anders over.
Een reactie van mijn kant op de voorgestelde wijzigingen:
Lijn 2/9 Arnhem: voorbeeld van mijn punt hierboven. Tien jaar geleden heeft men fors in deze lijn geïnvesteerd door er een bovenleiding op te hangen. Leuk, zeker voor de trolleyliefhebbers (waaronder ook ik). Het niet meer laten rijden van de trolleys al na 10 jaar is kapitaalvernietiging. Deze wijk bestaat al heel, heel lang. Als je de vervoersstromen goed gemonitord had, had je dan misschien ook geweten dat het geen nuttige investering was geweest. Met lijn 9 rijdt er straks 's avonds en op zondag geen bus meer en op zaterdag nog maar eenmaal per uur. Wat als je de investering destijds niet had gedaan? Verhoging van de frequentie naar De Laar Oost is mooi, hoewel het eigenlijk gewoon ter vervanging van lijn 4 is. Je zult zien dat men over een paar jaar ook hier in het dal tweemaal per uur wil gaan rijden, maar in ieder geval wordt de investering (aanleggen bovenleiding) voorlopig iets beter benut. De opzet van het lijnennet in Arnhem Zuid klink wel logischer dan het een aantal jaren geleden was: na iedere wijk een eigen lijn in plaats van één slingerroute.
Lijn 4 Arnhem: de voorgestelde route was er jaren geleden ook al, maar een langere route door Arnhem Zuid was gewenst. Heeft veel geld gekost en nu rijdt er straks 's avonds geen bus meer en is de frequentie in de spits teruggebracht naar tweemaal per uur. Zonde.
Lijn 8 Arnhem: ken de lijn niet goed, maar ik heb het idee dat lange slingerlijnen door een stad geen succes zijn. In die zin logisch dat er bezuinigd wordt. Misschien is hier opnieuw kijken naar het lijnennet in het geheel wel gewenst.
Lijn 9 richting Schaarsbergen: door het vervallen van de bus 's avonds en zondag zijn straks verstoken van OV. Dat zorgt voor een neerwaartse spiraal. Volkomen onacceptabel.
Lijn 14: een wat raar overkomende wijziging dat juist dat stadstraject gekoppeld gaat worden aan een streeklijn. Zal nog minder doorgaande reizigers opleveren dan het huidige traject via Heyendaal. Mogelijk ben ik er zelf wel een van, dat dan weer wel

. Enige kleine voordeeltje is dat er vanaf de Hazenkamp weer de gehele week door een verbinding met het centrum is, hoewel de met Plein '44 wel komt te vervallen.
Lijn 56: het uitbreiden van de diensten rondom Driel en Heteren en het doortrekken naar Wageningen hebben een paar jaar mooi busvervoer opgeleverd voor die dorpen, hoewel het wel elke drie weken wijzigde. De laatste verbetering, het doortrekken naar Wageningen, komt nu te vervallen. Het in het dal tweemaal per uur rijden tussen Arnhem en Heteren is zinvol en ik denk/hoop ook robuust (heeft het ooit heel lang uitgehouden). Wel kun je zien dat al het uitbreiden voor deze streek weinig heeft opgeleverd: het enige wat men eraan over heeft gehouden is een lagere frequentie in de spits, op zaterdag en geen rechtstreekse verbinding met Kronenburg meer...
Lijn 60/62: een lagere frequentie op zaterdagochtend kan ik nog wel begrijpen. De Liemers is een van de weinige streken waarin men nooit gepoogd heeft het OV te verbeteren; sinds de opening van station Westervoort stapelt de ene bezuiniging zich op de andere (gelukkig wordt het treinstation wel goed gebruikt en ik ben er ook erg blij mee). Zolang er op zondag geen bus naar Zevenaar rijdt is het OV in de regio beneden alle peil.
Lijn 331: tussen Arnhem en Nijmegen heeft men de verbeteringen lang weten vol te houden, hoewel al redelijk snel duidelijk werd dat viermaal per uur in het dal te hoog was. Maar omdat deze lijn aangekondigd was als het paradepaardje van de concessie kun je niet al na 3 jaar terugkrabbelen. Maar ten koste van wat? De volgende stap zal alsnog het opknippen van de lijn in 3 stukken zijn en in de spits de frequentie verlagen naar tweemaal per uur. Of een mogelijke samenvoeging met lijn 14 zoals staat omschreven, maar ook dan zal de frequentie wel teruglopen.
Lijn 352: een frequentieverhoging, lijkt mooi. Maar de frequentie was ooit al zo hoog en werd verlaagd voor de bus tussen Heteren en Wageningen. Waarom niet in de middagspits ook zesmaal per uur gaan rijden, zoals het ooit was? In de ochtendspits heeft er op het traject, in combinatie met een oude snelbus, ooit achtmaal per uur een bus op het traject gereden.
Lijn 1: deze wijziging is meen ik in 2004 al wel eens geopperd, maar toen niet doorgegaan. Men heeft met de opening van het station in Molenhoek gepoogd nog wat van deze lijn te maken, maar dat is kennelijk niet gelukt. Het was in ieder geval het proberen waard. Jammer.
Lijn 3: vervallen busvervoer naar Oosterhout blijft onacceptabel, ook al komt er een buurtbus voor in de plaats. Slijk-Ewijk krijgt er wel "OV" voor terug, maar dat is wel een mager goedmakertje.
Lijn 4: jammer dat deze lijn komt te vervallen. Het via Aldenhof rijden van de 331 zal ook reizigers weghalen, bijvoorbeeld die uit de Weezenhof. De doorsteek leek me nog niet eens heel onredelijk, maar goed. De bediening van de Hazenkamp heeft ook weer die bijzondere fluctuatie doorstaan: van 4x naar 6x naar 2x per uur overdag. Een constante bediening over de gehele concessie was veel beter geweest.
Lijn 5: mooie frequentieverhoging die denk ik ook voor de langere termijn levensvatbaar zal zijn. In de ochtendspits rijden er nu al wel drie toegevoegde ritten geloof ik en vijfmaal per uur in de middagspits is ook een beetje een vreemde frequentie.
Lijn 11: op zaterdag opheffen is logisch. Bediening Lindenholt-Oost blijft een probleempunt in het stadsvervoer van Nijmegen.
Lijn 57/58: de burgemeester van Beek was ooit tegen de reactivering van de spoorlijn tussen Nijmegen en Kleve omdat er nu eindelijk een fatsoenlijke busverbinding in z'n dorp is. Zie hier...
Zomervakantiedienstregeling: wat een gezeur van Breng. Misselijkmakend.
Stadslijnen 's avonds: nog een naar voorstel van Breng (sorry, ben een beetje cynisch vanavond). Terecht dat de provincie er niet in mee lijkt te gaan. Volgend jaar een nieuw poging van Breng? Wat mij betreft wordt de concessie dan afgenomen.
BrengFlex: gedoe, zoals ik boven omschreef. Als de uitbreiding niet door kan gaan omdat de stadslijnen 's avonds niet ingekrompen mogen worden: mooi! Hef het dan maar helemaal op.