NS stopt met 'dames en heren'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Geert »

Ik vind het een prima verandering van NS. Ik snap ook niet zo goed waar de ophef vandaan komt, wie voelt zich hierdoor benadeeld en waarom? Waarschijnlijk zit het meeste werk in het updaten van Tuffy/automatische omroepen, maar dat gebeurt elk jaar toch wel (nieuwe stations etc.) dus dat kost bijna niets extra.
Suus schreef:Kamerlid Van Aalst van de PVV heeft kamervragen gesteld :'(
//uploads.tapatalk-cdn.com/201707 ... 310dfd.jpg
Zijn dit serieus de kamervragen die gesteld zijn? Wat een niveau :roll:
Meltrain schreef:Hmm, ik dacht dat de PVV altijd zo vooruitstrevend was met de bescherming van de LHBT-gemeenschap. :?
Maar dat is dus alleen, net zoals bij Trump, als het toevallig als argument tegen (met name) Moslims gebruikt kan worden? :roll:
Joh, je meent het. Ik moet het ook nog maar zien op de PVV opkomt voor de LHBT-rechten als het echt nodig is. De afgelopen jaren waren ze in ieder geval behoorlijk onzichtbaar, en eerlijk gezegd vraag ik me ook af of hun achterban wel zo homovriendelijk is.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Hainje »

Dat er hier zoveel ophef over is komt omdat Nederland zo'n tolerant land is waar iedereen zichzelf mag zijn.

*kuch*
🍉
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Mikos »

Suus schreef:Woensdag maakte een Rotterdamse omroeper een filmpje met een genderneutrale stationsomroep als reactie op het besluit van Trump transgenders te weren uit het Amerikaanse leger. De directie zag het filmpje ook en besloot direct om de omroepen aan te passen.
:mrgreen: Geloof mij maar dat er wel wat meer achter zit. We hebben een hele groep mensen intern die zich Trainbow noemen en zich voor dergelijke zaken inzetten.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Aking »

Suus gelooft graag marketingpraatjes :Y
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door cassie127 »

En alweer een nieuw nieuwtje van de NS. Met altijd voordeel krijg je nu 40% ipv 20% korting in de spits. Alleen tussen 07:30 en 08:30 uur zal de korting 20% zijn. Tussen 11:00 - 15:00 zal de korting zelfs 60% zijn
Laatst gewijzigd door cassie127 op za 29 jul 2017, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door JWM »

En de link met dit onderwerp is...?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door cassie127 »

Bron: NOS Radiobulletin 20:00 uur en ook het NOS journaal op tv van 20:00
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Daniel »

JWM schreef:En de link met dit onderwerp is...?
Afwezig :wink: En sowieso is er hier al een topic over dat onderwerp.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Vinny »

olof schreef:Deze discussie is niet gebonden aan een bepaalde politieke opvatting. Ik beschouw mijzelf als een moderne burger met progressieve ideëen. Toch zie ik dit plan helemaal niet zitten, ik erger mij er zelfs aan. Ik vind niets progressiefs aan genderneutrale omgangsvormen. Het gaat om een brede maatschappelijke discussie over onze identiteit en hoe om te gaan met onze pluriforme samenleving. In zekere zin is het de zwartepietendiscussie in het klein.
Je ergert je omdat sommige mensen niet weten waar ze moeten beginnen om hun gram te halen op social media en andere kanalen, niet omdat er "twee kampen" bestaan die elkaar te zwaard en te vuur bestrijden.

Uiteindelijk is het gewoon een bedrijfsbeslissing om bepaalde informatievoorziening beter bij de klant over te brengen. Vroeger werd er gezegd:
"Thans naderen wij station (x) alwaar reizigers verzocht worden over te stappen voor de richting (y)."
Dit is natuurlijk enorm ouderwets taalgebruik en ook nog eens niet 100% grammaticaal correct. Het kan geen kwaad om als bedrijf je communicatiestrategie af en toe bij te werken naar gangbaar en correct taalgebruik. Daar houden klanten over het algemeen van. Het is onmogelijk om iedereen tevreden te stellen, maar met "Beste reiziger, het volgende station is Utrecht Centraal. Hier kunt u overstappen voor de richting Arnhem en voor de richting Woerden. Deze trein rijdt verder als intercity richting 's Hertogenbosch en Maastricht" is weinig mis. Het is duidelijk, correct en behulpzaam. Ik denk dat de gemiddelde persoon die met de trein reist hier goed mee uit de voeten kan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Geert »

olof schreef:Toch zie ik dit plan helemaal niet zitten, ik erger mij er zelfs aan. Ik vind niets progressiefs aan genderneutrale omgangsvormen. (...)
Er wordt niemand door benadeeld, veel mensen ergeren er zich gewoon aan. Ik erger mij aan het plan omdat het niets wezenlijks toevoegt voor transgenders, het is symboolpolitiek en al helemaal niet iets is waar een spoorbedrijf zich mee bezig zou moeten houden.
De doelgroep is breder dan transgenders, en waarom moet NS zich niet bezighouden met de manier waarop zij (en haar personeel) omroept? Het is echt niet alsof die miljoenen euro's kost om te implementeren. Symboolpolitiek - ongetwijfeld (in ieder geval deels, want NS wil hier vast mee scoren), maar daarmee nog niet een onnozel of overbodig plan.
Bovendien is de noodzaak nog steeds niet aangetoond. Dit soort maatregelen zouden gewoon veel meer draagvlak moeten hebben voordat ze worden geïmplementeerd, dan accepteren de meeste mensen het gewoon. En dan heb je dezelfde maatschappelijke verandering, alleen dan zonder gezeik.
Hoe moet dat draagvlak dan wel worden gecreëerd volgens jou? Over de noodzaak kun je zeker discussiëren, maar ik zie niet helemaal wie er slechter af wordt door niet meer iemands geslacht te benadrukken in een omroep. Ik vind het prima als NS mij als meneer aanspreekt, maar ik lig er echt niet wakker van als ze dat voortaan geslachtsneutraal doen. En ik verbaas me erover dat anderen dat blijkbaar wel een ding vinden.
Het valt mij op dat er door een vrij kleine groep voorstanders erg fel wordt gereageerd op tegenstanders. Niet alleen hier, ook in de media en in de social media. Je kunt wel lachen om de PVV die het heeft over D66-gedram, maar dit soort reacties lok je juist uit door tegenstanders steeds in het verdomhoekje te plaatsen.
Volgens mij wordt er niemand in het verdomhoekje geplaatst. Als NS voortaan "beste reizigers" was gaan omroepen zonder er een persbericht aan te wijden had er denk ik geen haan naar gekraaid.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Aking »

Er waren vast wel wat OV-fapperts hier op het forum geweest die er naar gekraaid hadden :Y
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door dennistd »

Maar ondertussen wel verplicht de keuze voor man of vrouw moeten maken als het compleet niet nodig is: https://webformulier.ns.nl/treinpakkers

Duidelijk puur voor de media-aandacht gedaan dus...
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door cassie127 »

Voor alleen iets wat ze met de post willen opsturen willen ze je email, Geboortedatum, telefoonnummer, mobiel weten... Nergens voor nodig lijkt mij?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Mikos »

Het wordt vanaf ingang nieuwe dienstregeling doorgevoerd, dus nu al klagen over dergelijke zaken is spijkers op laag water zoeken... :')
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door reisthijs »

Het wordt voor de niet-automatische omroepen toch meteen al ingevoerd? Ik heb de omroep nieuwe stijl vandaag in elk geval al kunnen horen in de trein.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Mikos »

Nee, met ingang nieuwe dienstregeling worden de automatische omroepen aangepast naar "Beste reiziger", de omroep in de trein blijft in handen van het dienstdoend personeel en die houden de vrijheid om te roepen binnen de mogelijkheden zoals ze willen. Niemand wordt verplicht om "Dames en heren" uit te bannen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door reisthijs »

nieuws.ns.nl schreef:In Intercity’s verzorgt het treinpersoneel zelf de omroep. Hen wordt gevraagd om in die omroeptekst ‘dames en heren’ te vervangen door de nieuwe aanspreekvorm.
Het is vast ook niet verplicht om te roepen dat "we op tijd volgens dienstregeling zijn vertrokken" maar toch doet bijna iedereen daar aan mee. Dat zal bij dit nieuwe idee vast niet anders zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Mikos »

Dat volgens dienstregeling zijn we om xx.xx uur uit xxx spoor xx vertrokken is wel verplicht, dit genderneutrale niet.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Durashift »

Vinny schreef:Ik denk dat sommige mensen gewoon het algemene liberale besluitvormingsschema uit de boekenkast moeten vissen:
(..)
Het liberalisme is, op sommige vlakken, een beetje doorgeschoten, vind ik.
Chrysa schreef:Op het wegenforum is men een stuk conservatiever. :mrgreen: :')
Andere flora ook. :wink:
Suus schreef:
Aking schreef:En daar is niet over vergaderd?
Nee, er is niet over vergaderd.

Woensdag maakte een Rotterdamse omroeper een filmpje met een genderneutrale stationsomroep als reactie op het besluit van Trump transgenders te weren uit het Amerikaanse leger. De directie zag het filmpje ook en besloot direct om de omroepen aan te passen.
Serieus?

:roll:

Nogmaals, als de directie dan besluit op alle (digitale) formuleren een xtra -neutraal- aankruisvak voor geslacht te maken, naast de M/V, dán wordt er echt iets gedaan aan het, individuele, probleem van genderkeuze voor wie het betreft. Vind ik.
Mikos schreef:
Suus schreef:Woensdag maakte een Rotterdamse omroeper een filmpje met een genderneutrale stationsomroep als reactie op het besluit van Trump transgenders te weren uit het Amerikaanse leger. De directie zag het filmpje ook en besloot direct om de omroepen aan te passen.
Mikos schreef: :mrgreen: Geloof mij maar dat er wel wat meer achter zit.


Gelukkig. :pos: :?
Mikos schreef: We hebben een hele groep mensen intern die zich Trainbow noemen en zich voor dergelijke zaken inzetten.
Die groep heeft dan een, voor hen, mooi resultaat behaald. Denk dat mijn vermoeden qua timing (A'dam Pride) dan ook wel redelijk in lijn ligt qua publiciteitstijdstip.
Geert schreef: (..) Ik vind het prima als NS mij als meneer aanspreekt, maar ik lig er echt niet wakker van als ze dat voortaan geslachtsneutraal doen. En ik verbaas me erover dat anderen dat blijkbaar wel een ding vinden.
Ik slaap ook nog prima. :)
Ik kan mij voorstellen dat mensen die worstelen met hun seksualiteit misschien wel 's nachts wakker liggen.
Ik snap dat als je daarmee worstelt, het niet fijn is als je met M of V wordt aangesproken.
Gisteren (vrijdag) op de radio 1 ook iemand die genderervaringsdeskundige was en graag met 'hen' aangesproken wilde worden. Prima, in één op één communicatie hier rekening mee houden lijkt mij prima en noodzakelijk.

Echter, wat mij stoort is dat er, in mijn ogen, een algehele 'oplossing' (verplicht) gekozen wordt om een individueel 'probleem' op te lossen.. Echter, een in mijn ogen directe oplossing voor, bijvoorbeeld, de vervelende M/V aanhef blijft achterwege :?: :evil:

In zeker zin raakt dit ook de, hedendaagse 'ik' cultuur, vind ik. Een individu heeft ergens last van.. en de samenleving dient dit maar voor hem[haar/hen op te lossen.. ook als die samenleving dan, collectief, moet inleveren. :(
Geert schreef: Als NS voortaan "beste reizigers" was gaan omroepen zonder er een persbericht aan te wijden had er denk ik geen haan naar gekraaid.
Voor mij zit, de verbazing en het onbehagen, ook in de combinatie met andere organisaties die hetzelfde nastreven. Ik las het bericht van de NS op NOS.nl en via de links onderaan dat artikel kwam ik erachter dat A'dam eenzelfde soort maatregel had bedacht.. én dat de Gay Pride geen Gay meer heet.
PHS

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Suus »

Als er niets over de aanpassing bekend was gemaakt had je geen ophef zitten maken. Nu kondigden ze het wel aan en is er opeens een probleem tussen de provinciën? :cry:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Wubbo »

Ik ben ook lost. Wie voelt zich nu niet serieus genomen volgens jou?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Hainje »

Afbeelding

:(
🍉
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: NS stopt met 'dames en heren'

Bericht door Mikos »

Ik na 5 posts onder elkaar van dezelfde gebruiker ook... :o
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten