Hekwerken onder spoorbomen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Daniel »

Hekwerken onder spoorbomen
Geplaatst op: donderdag 30 juli 2009 om 5:44
Laatst bijgewerkt: woensdag 29 juli 2009 om 21:54

UTRECHT - Spoorbeheerder ProRail gaat hekwerken aanbrengen onder spoorbomen om te voorkomen dat mensen de rails oversteken bij een naderende trein. Proeven in Deurne en Oisterwijk hebben uitgewezen dat dit werkt, meldde Prorail woensdag.
De spoorbeheerder begint nog dit jaar met het aanbrengen van een hekwerk op honderd locaties in ons land.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Justin »

Stonden die hekken-onder-spoorbomen reeds niet ergens op de Gooilijn, en nu ook in Almelo de Riet?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Suus »

Diemen heeft ze, en volgens mij Station Naarden-Bussum ook. Zutphen heeft volgens mij nog ook nog een handbediende spoorwegovergang, dus ook daar zullen wel hekjes onder de bomen aanwezig zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door AppleMoose »

Er zitten nog inderdaad hekwerken onder de overgang.

Maar waarom een proef houden als het in het verleden al toegepast is ?
Vroeger had je bijna niet anders...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door MdJ »

... en waarom hebben ze die dingen er ooit vanaf gehaald?
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Geert »

Dat was vast voordeliger...

Volgens mij hadden alleen de bewaakte overgangen nog die hekwerkjes onder de slagboom. In andere landen zie je het veel meer.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Dubbele P »

Ik vind het wel wat hebben, zo'n hekwerkjes onder spoorbomen. Wat mij betreft mogen ze dus terugkomen :) Overigens zijn die dingen wel gevoeliger voor wind, dus er moet mogelijk wel nog naar een stevige constructie gezocht worden.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Mark »

Justin schreef:Stonden die hekken-onder-spoorbomen reeds niet ergens op de Gooilijn, en nu ook in Almelo de Riet?
Klopt, daar zijn ADOB's en die hebben al hekjes :)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Ennes »

Hoe ver moet je gaan en hoeveel moet het weer gaan kosten om te proberen idioten zonder enig zelf verantwoordelijkheidsgevoel te proberen te stoppen!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Dubbele P »

Ik hoorde vanmiddag op de radio dat enkele politieke partijen een zonnebankverbod in wilden voeren onder de 18 jaar. Als ik dat hoor, komt inderdaad de gedachte op die je in je post beschrijft. Bij een overweg vind ik dat wat anders. Het zorgt ook voor een stukje extra duidelijkheid omdat het de zichtbaarheid verhoogt. Ook voor kinderen is het een goede beveiliging.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Ennes »

Omdat het de zichtbaarheid zal verhogen :shock: Alsof spoorbomen niet zichtbaar zijn, als je er bewust onderdoor bukt ( zoals het in de meeste gevallen immers gaat) dan heeft dat verdomd weinig met onzichtbaarheid van de spoorbomen te maken hoor!!! Hoe duidelijk moet je iets maken???

En zolang je nog steeds van die idioten hebt die het als sport zien om op de overweg te staan om zo stoer mogelijk op het aller laatste moment weg te springen....

Sorry maar daar heb ik dus weinig medelij mee, klinkt misschien keihard, maar ik leg er wel een stuk afdekfolie overheen hoor!

Vergeet immers niet dat wij met zijn allen de extra kosten voor die eikels moeten ophoesten!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Dubbele P »

Huidige spoorbomen zijn niet per definitie slecht zichtbaar, maar met zo'n hekwerk eronder is nog het duidelijker dat de weg afgesloten is en je er niet door kunt. Alleen zo'n staaf die over de weg steekt, wekt bij sommigen blijkbaar de indruk niet tegengehouden te worden en nog wel even door te kunnen. Uiteraard ben ik het met je eens dat het idioten zijn die toch nog over willen steken, maar je kunt het ook uit oogpunt van de machinisten bekijken. Ik denk dat dit iets is, in tegenstelling tot hekwerken langs het spoor, dat wel succes heeft.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Ennes »

geloof je nu werkelijk dat het degene die "BLIND" hun treintje willen halen zal tegenhouden????? hoe ver moeten we in vredesnaam gaan met iedereen te pamperen?

Als complede hekwerken mensen al niet tegenhouden.... dan zouden hekjes onder een spoorboom ze wel tegenhouden?

Zolang ik nog steeds zie dat mensen (zelfs met kleine kinderen bij zich) de bomen optillen en er met kinderwagen en al onderdoorgaan, en dan ook nog eens uit hun plaat gaan als je ze er op wijst, en ze weigert mee te nemen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door AppleMoose »

Dubbele P schreef:Huidige spoorbomen zijn niet per definitie slecht zichtbaar, maar met zo'n hekwerk eronder is nog het duidelijker dat de weg afgesloten is en je er niet door kunt.
Okey, wat is hier niet duidelijk genoeg aan:

We zien een spoorweg steeds dichterbij komen waar wel eens treintjes overheen kunnen gaan.
We zien twee lange latten met een beweegbare constructie. Voor de leukigheid zijn er ook nog gekruiste rood/witte latten te zien.

Er gaan rode lampje knipperen, er gaan belletjes rinkelen. Een witrood geschilderde balk daalt met enige snelheid naar beneden en blijft over de weg een tijdje hangen. De lampjes blijven knipperen, de belletjes (in meeste gevallen) blijven rinkelen.
Naast dit vreemde verschijnsel staat een blauw bordje met witte tekst "Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kan nog een trein aankomen"

Het lijkt MIJ vrij duidelijk dat er dan bedoeld wordt dat je even moet wachten... :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Suus »

In Alphen hebben ze de enige juiste oplossing voor spoorwegovergangen die veel gehaaste passagiers aantrekken gewoon doorgezet: Een tunneltje. Ja, het is een dure oplossing, maar naar mijn mening de beste oplossing voor het probleem :pos:

Het geval Diemen is er eentje van een enorme combinatie aan factoren die elkaar allemaal in de weg zitten.
- Drie sporen waarvan maar 2 voor doorgaande treinen
- Eilandperron halverwege de spoorwegovergang, ook onbereikbaar van de kant van Diemen-Noord terwijl er in 99% van de gevallen dat de spoorwegovergang gesloten is dat spoor niet wordt gebruikt. Gevolg: Mensen springen over twee bomen heen (want er zit een hekje onder).
- Extreem lange sluiting van de spoorwegovergang, soms tot wel 7 minuten. De bomen gaan ongeveer twee minuten voor vertrektijd van de trein dicht, waardoor je dus ruim op tijd op het station moet zijn. Vanuit de bus komen, een kaartje kopen (drukte bij de automaat) en vervolgens bij de trein komen is met de overstaptijd van 7 minuten soms al onmogelijk :|
- Koppige gemeente, die enorm voet bij stuk houdt bij hun standpunt over het elimineren van de spoorwegovergang. Ze willen wel, maar de eisen zijn bijzonder extreem en haast onmogelijk zonder grote aanpassingen.

Ja, de hekjes zijn erg handig om kleine kinderen tegen te houden, maar de lenige geirriteerde reiziger houd je er in Diemen niet mee tegen. Erg spijtig, want terwijl de sprinter komt binnenrijden komt er vaak vanaf de andere kant een intercity aansnellen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Ennes »

natuurlijk.... we pletteren heel het land vol met miljoenen kostende tunnels om een handje vol gestreste/gehaaste cq suïsidale dodo's te beschermen!

vergeet straks niet te OH-en als we dat straks met zijn allen mogen ophoesten hè !!!!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door AppleMoose »

De enige juiste oplossing is gewoon het spoor- en treinennetwerk afschaffen.
En wacht, doe daar dan ook alle autowegen weg, zat mensen die zich daar ook niet weten te gedragen :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Suus »

Nee, dat is niet de oplossing, dat weet je best. Maar het lijkt mij een een vaststaand feit dat een tunneltje of loopbrug uit veiligheidsoverwegingen natuurlijk wel de beste oplossing is. Daarbij ontken ik niet dat het een dure oplossing is, waardoor het niet altijd haalbaar is. Maar als er budget voor beschikbaar is, is het zeker iets om te overwegen. In Alphen was er budget door de verkoop van het gemeentelijke kabelbedrijf aan Casema, waardoor nu een prachtig project als Appel aan den Rijn kan worden opgeleverd.

Daarnaast wil ik duidelijk onderstrepen dat een hekje onder de spoorbomen wel een deel van de problematiek oplost, maar in sommige gevallen niet de gehele problematiek, wat bij de spoorwegovergang aan de Ouddiemerlaan toch wel erg duidelijk zichtbaar is (Vraag maar aan Vinny wat een hoofdpijndossier die overweg is).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Ennes »

Ben het met je eens dat bij de aanpak van een heel stations gebied het soms best mogelijk zou zijn om daar een tunnel aan te leggen om de gebieden aan beide zijden van het spoor op elkaar aan te sluiten.

Verder wat Diemen betreft, dat hoef ik niet aan Vinnie te vragen hoor, kom er regelmatig en heb ook tenenkrommend gezeten.

Maar dat neemt niet weg dat ik bij mijn mening blijft dat je voor wat van die sukkels geen miljoenen gemeenschapsgelden zou moeten investeren.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door AppleMoose »

Anders neem je die post even serieus... :roll:

Hekjes onder de spoorbomen lossen geen enkel deel van de problematiek op, je bestrijdt hooguit enkele symptonen van de problematiek.

De problematiek is namelijk dat iedereen haast heeft, geen zin heeft om uit hun doppen te kijken en/of daarbij ook niet of nauwelijks opvoeding heeft gehad.
Daar ligt het probleem, en dat moeten we oplossen en niet de maatschappij opzadelen met onnodig hoge kosten voor tunneltjes etc.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door JWM »

Enig idee hoeveel een dode kost en hoeveel zo'n hekje kost? In een land als Nederland waar men vooral naar de economische waarde kijkt zoals in Nederland is een simpel rekensommetje echt het enige waar naar gekeken wordt.

Hele verhalen over deze verrotte maatschappij waarin mensen geen tijd meer hebben en niet meer nadenken is iets wat gegroeid is en waar vele generaties overheen zijn gegaan. Omdat te veranderen ben je langer bezig dan het installeren van een paar hekjes.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Ennes »

oké we plaatsen hekjes..... vervolgens verzint men weer iets anders om toch die trein te proberen te halen, vervolgens verzinnen we daar een miljoenen kostende oplossing voor, enz enz enz...
Waar houdt het dan op?

Zullen we niet gewoon eens gaan proberen om het probleem (mensen die overal schijt aan hebben) aan te pakken, ipv alleen maar doorgaan met geldverspillende symptoom bestrijdingen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Suus »

Hoe wil je dat doen dan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door JWM »

In het nieuwsbericht staat dat de hekjes werken op de proeflocatie én dat ProRail ook met een informatiecampagne begint.

Wat is er nu zo tegen die hekjes?
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Ennes »

@Bee: misschien om te beginnen door zonder er doekjes om te winden ze te confronteren met de (mogelijke) gevolgen van hun handelen.

Maar dat is in dit pamperende landje natuurlijk padagogisch gezien weer "not done"

@JWM: er is op zich niets tegen hekjes, waar het om gaat is dat het de problemen niet oplost en klauwen met gemeenschapsgelden kost!
Laatst gewijzigd door Ennes op do 30 jul 2009, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten