Hekwerken onder spoorbomen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Dubbele P »

Tja, niet. Learn to live with it, zou ik zeggen...
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door AppleMoose »

JWM schreef:Enig idee hoeveel een dode kost en hoeveel zo'n hekje kost? In een land als Nederland waar men vooral naar de economische waarde kijkt zoals in Nederland is een simpel rekensommetje echt het enige waar naar gekeken wordt.
Okey, op de eerste vraag kan ik heel flauw antwoorden, maar ik hou me in.

Alleen een hekje plaatsen is goedkoop.
Maar dit is niet de eerste maatregel die ze verzonnen hebben.
Iedereen kent die groene hekjes wel, op veel overgangen staan camera's, er lopen BOA's die mensen bekeuren die zich niet aan de regels houden en er zijn al veel bewustwordingscampagnes geweest, en ik gok dat dit bij lange na niet de laatste maatregelen zijn die getroffen worden om een aantal symptonen te bestrijden.

Als we echt puur naar de kosten kijken, gok ik toch zomaar dat "een dode" goedkoper is als de maatregelen die er getroffen zijn.
Het is cru, maar wel waar.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door AppleMoose »

JWM schreef:In het nieuwsbericht staat dat de hekjes werken op de proeflocatie én dat ProRail ook met een informatiecampagne begint.

Wat is er nu zo tegen die hekjes?
Ik ben niet tegen hekjes, laat dat duidelijk zijn. Ik ben wel tegen het feit dat we het met z'n allen als "normaal" beschouwen en dat die hekjes nodig zijn.

En de strekking van Prorail vind ik ook verkeerd.
Het lijkt alsof die campagne op de tweede plaats komt, deze komt er naast de hekjes bij die overgangen.
Mijns inziens zou het zo moeten zijn; "Wij komen met een bewustwordingscampagne, en daarnaast plaatsen we ook hekjes bij 100 spoorwegovergangen, om de ergste problemen op korte termijn te verminderen"
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door JWM »

Okay we gaan nu even heel economisch worden, dus verwacht hier even geen ethisch verhaal. Iemand boven de 65 is feitelijk economisch afgeschreven. Deze gaat de maatschappij voor de rest van zijn leven alleen nog maar geld kosten. (Denk aan AOW, pensioen, ziektekosten, enz.). In iemand onder de 65 is door de maatschappij flink geïnvesteerd (denk aan scholing). Als deze persoon overlijdt gaat er dus kostbare arbeidsproductie verloren en is er geen maximaal profijt geweest van de investering. Voor een persoon van een jaar of 25 loopt dit totaalbedrag zelfs in de miljoenen. Dit kost de maatschappij gewoon een hoop geld.

In het bericht staat verder heel duidelijk dat het wél helpt. Inderdaad het is symptoonbestrijding, maar het is het geld meer dan waard lijkt me :mrgreen:
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Ennes »

Als we dan toch even on-etisch bezig zijn:
Dat blijft ook maar suggestief natuurlijk, het kan immers ook een ongeschoolde werkloze betreffen, in dat geval zou het dus geld opleveren

En zolang we alleen maar bezig blijven met symptoombestrijding zal dat alleen maar geld blijven kosten, en uiteindelijk niets opleveren.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Vinny »

Bah, ik verlies bijna mijn goede humeur met het denken aan de overwegproblematiek in Nederland. 90% van de problemen die zich voordoen zouden zich niet voordoen als iedereen zijn best zou doen om te doen zoals een normale opvoeding voorschrijft.

Een paar dagen geleden bijvoorbeeld: Taxi rijdt om de spoorbomen heen en wat staat er in de media?
De bomen stonden open, schande, ProRail etc.
Maar de bomen stonden [disclaimer][vooruitlopend op het onderzoek, dus geen 100% zekerheid [/disclaimer] niet open: er staan helemaal geen bomen aan de 'uitrijzijde' van de overweg. :neg:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Vinny »

In iemand onder de 65 is door de maatschappij flink geïnvesteerd (denk aan scholing). Als deze persoon overlijdt gaat er dus kostbare arbeidsproductie verloren en is er geen maximaal profijt geweest van de investering. Voor een persoon van een jaar of 25 loopt dit totaalbedrag zelfs in de miljoenen. Dit kost de maatschappij gewoon een hoop geld.
Puur economisch gezien zijn [ernstig] gewonden veel duurder dan doden: immers als iemand dood gaat dan levert dat direct slechts de kosten van een begrafenis op en als iemand gewond raakt dan zullen de medische kosten om zo iemand te laten leven (vaak) enorm zijn, terwijl ook nog maar de vraag is of zo iemand nog aan het arbeidsproces kan meedoen. Mensen die op hun 25e in een rolstoel belanden en arbeidsongeschikt worden kosten de maatschappij relatief het meeste geld.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door JWM »

Ennes schreef:En zolang we alleen maar bezig blijven met symptoombestrijding zal dat alleen maar geld blijven kosten, en uiteindelijk niets opleveren.
Laatste keer: DE HEKJES WERKEN! Sommige problemen zijn nou eenmaal niet 1-2-3 op te lossen. Zelf lukt het je ook niet hier voorbeelden van te geven. Dan is het toch het beste om dan maar de symptonen zoveel mogelijk te beperken?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door AppleMoose »

JWM schreef:
In het bericht staat verder heel duidelijk dat het wél helpt. Inderdaad het is symptoonbestrijding, maar het is het geld meer dan waard lijkt me :mrgreen:
Waar zie je mij beweren dat de hekjes niet helpen om de symptonen te bestrijden ?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Suus »

Bovendien vergeten we nog de slachtofferhulp voor machinist en omstanders, het reintegratieproject van de machinist, die erdoor een zwarte psychische klap kan krijgen en daardoor zelfs in de WIA terecht kan komen, ook weer iets wat de maatschappij een hoop geld kost. Overigens vind ik dit een bijzonder botte discussie over levens zo, een leven van mens of dier is niet in waarde uit te drukken, en daar dreigt dit wel in te vervallen.

Ik krijg een beetje het idee dat er een beetje geschopt wordt tegen de maatschappij zoals die er nu in Nederland is zonder een echt constructieve bijdrage er aan te leveren (indien je dat wel doet, een dikke pluim). Bovendien heb ik het idee dat sommigen het een beetje te somber in ziet, misschien ook wel omdat het openbaar vervoer ook een flink aantal bijzonder merkwaardige mensen aantrekt waardoor mogelijk problemen zouden kunnen ontstaan. Daar tegenover staat ook een flink aantal mensen die wel hun best doen om de maatschappij leefbaar te houden, hoe hard ze ook worden tegengewerkt door sommigen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Daan »

Maargoed, hekjes onder een AHOB? Daar ga je toch gewoon omheen dan... :?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Suus »

Voetgangersgedeeltes zijn vaak wel voor 100% afgeschermd. Ik neem ook aan dat het voornamelijk daarover gaat :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Daan »

Ik mag het hopen, anders wordt dat de blunder van het jaar...
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door JWM »

Ronzol schreef:Waar zie je mij beweren dat de hekjes niet helpen om de symptonen te bestrijden ?
Nergens. Ik beweer toch ook nergens dat jij beweert dat die die hekjes niet helpen om de symptonen te bestrijden :lol:

Die opmerking was meer richting Ennes bedoeld.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Ennes »

@Bee Bovendien vergeten we nog de slachtofferhulp voor machinist en omstanders, het reintegratieproject van de machinist, die erdoor een zwarte psychische klap kan krijgen en daardoor zelfs in de WIA terecht kan komen, ook weer iets wat de maatschappij een hoop geld kost. Overigens vind ik dit een bijzonder botte discussie over levens zo, een leven van mens of dier is niet in waarde uit te drukken, en daar dreigt dit wel in te vervallen.
Allereerst kan ik je vertellen dat ik dondersgoed weet waar ik het over heb, ik heb zelf al een aantal keren meegemaakt en met me pakje afdekfolie naar buiten mogen stappen!

En om toch maar even bot te blijven, bij degene die alle bestaande veiligheidsmaatregel bewust negeert op een overweg... valt daar nog te spreken over de waarde van het leven?

@JWM: ook ik heb aangegeven dat het in eerste instantie "even" zal helpen om die symptomen te bestrijden.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Suus »

Ik weet het, ik ben ook wel eens omstander geweest bij een spoorwegovergang, al schijnt die man het overleefd te hebben. Daarom ik de ellende ook nog eens benadruk die sommige lijken te vergeten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Geert »

Wat een emoties in deze discussie zeg.
Ennes schreef:@Bee: misschien om te beginnen door zonder er doekjes om te winden ze te confronteren met de (mogelijke) gevolgen van hun handelen.
Goed idee, maar...
Maar dat is in dit pamperende landje natuurlijk padagogisch gezien weer "not done"
...waarom dan je argument gelijk verkwanselen met zo'n opmerking? Er zijn in het verleden wel meer confronterende campagnes geweest (denk maar aann reclames voor de brandwondenstichting), dus ik heb zo mijn twijfels over het "not done" zijn van een campage. Trouwens, dan nog: als zoiets "not done" is (en dus provocerend) vestig je juist de aandacht er op en daarmee op het illegale oversteken en de gevolgen ervan.
@JWM: er is op zich niets tegen hekjes, waar het om gaat is dat het de problemen niet oplost en klauwen met gemeenschapsgelden kost!
Hoe duur is zo'n hekje nou helemaal? Op het totaal aan belastinggelden in Nederland stelt het niet zoveel voor denk ik. Voorkom dan liever dat de Belastingdienst futuristische vergaderzaaltjes opent (zie krant van vanochtend), dàt is pas verspild gemeenschapsgeld.

Algemene opmerking in deze discussie: volgens mij is het probleem van oversteken onder gesloten spoorbomen niet iets dat alléén in Nederland speelt. In de hele wereld steken mensen nog snel over voordat de trein bij de overweg is, en volgens mij realiseren veel mensen zich niet hoe lang de remweg van een trein kan zijn, onderschatten ze de snelheid van de trein en overschatten ze hun eigen snelheid bij het oversteken.
De enige oplossing is het afschaffen van overwegen en ze vervangen door tunnels, viaducten of simpelweg niet vervangen (dat laatste gebeurt ook). Je kunt wel vinden dat mensen hun gedrag moeten veranderen, maar het blijkt keer op keer dat mensen hun gedrag niet veranderen. Als dat wél zo was hadden we nu ook geen inbrekers, zwartrijders, te hard rijdende automobilisten, belastingfraudeurs enzovoort meer.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Geert »

Ennes schreef:En om toch maar even bot te blijven, bij degene die alle bestaande veiligheidsmaatregel bewust negeert op een overweg... valt daar nog te spreken over de waarde van het leven?
Ja. Iemands leven bestaat uit meer dan het wel of niet opvolgen van een rode lamp, en iedereen maakt wel eens een verkeerde afweging.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door JWM »

Eindelijk hekwerk onder spoorbomen

30-07-2009 • Tot tevredenheid van de SP gaat spoorbeheerder ProRail eindelijk hekwerk plaatsen onder spoorbomen. Al enige tijd pleit de SP hierover na dodelijke ongevallen bij onder andere Oss, Driebergen en Diemen. Door hekwerk onder spoorbomen te plaatsen kan voorkomen worden dat voetgangers onder de spoorboom door kruipen om nog snel een trein te halen.

Na herhaaldelijk aandringen op betere beveiliging van de spoorwegovergangen, kwam de SP in oktober 2008 met een voorstel voor een veiligheidsplan. Van de vier concrete voorstellen die de SP hier deed, zal ProRail er nu twee gaan uitvoeren.

Lees verder
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door JWM »

Wat mij betreft moet de politiek eens ophouden om zelf allemaal ideeën te verzinnen om problemen op te lossen, zoals dit "veiligheidsplan" van de SP. Geef een organisatie als ProRail nu gewoon de opdracht om de veiligheid te verbeteren en het aantal ongevallen te verminderen. Hoe ze dat doen kunnen ze waarschijnlijk heel goed zelf verzinnen en reken ze dan vervolgens af op het resultaat en niet op de gekozen oplossing.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Wubbo »

Ik meen me trouwens te herinneren dat ProRail sinds vorig jaar ofzo ook een bewustwordingscampagne doet wat betreft spelen op het spoor. Is er enig zicht op de resultaten daarvan? Die campagne was behoorlijk confronterend (het kan dus wel ;-)), herinner ik mij uit de diverse artikelen die volgens mij ook hier stonden.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door AppleMoose »

JWM schreef:Wat mij betreft moet de politiek eens ophouden om zelf allemaal ideeën te verzinnen om problemen op te lossen,
Volgensmij is dat gewoon de taak van de politiek en overheid.
Veiligheid van haar burgers proberen te waarborgen en als er ergens problemen daarmee zijn, proberen tot een oplossing te komen.
En of je het met die oplossing eens bent of niet, dat mag je minimaal eens in de 4 jaar laten weten door te stemmen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door JWM »

Ronzol schreef:Volgensmij is dat gewoon de taak van de politiek en overheid.
Veiligheid van haar burgers proberen te waarborgen en als er ergens problemen daarmee zijn, proberen tot een oplossing te komen.
En of je het met die oplossing eens bent of niet, dat mag je minimaal eens in de 4 jaar laten weten door te stemmen.
Ik weet meteen weer waarom ik niet op de SP stem :D

De veiligheid van burgers op spoorwegovergangen is een taak van ProRail, de politiek moet er wat mij betreft vooral voor zorgen dat Prorail daar voldoende zorg voor draagt. Laat het dan verder vooral aan Prorail zelf over hoe ze die veiligheid waarborgen en geef ze als politieke partij niet zo'n ontzettend slecht beargumenteerd "veiligheidsplan" mee. De afweging tussen dubbele spoorwegbomen of hekjes is wat mij betreft echt niet iets waar de 2e kamer zich mee bezig moet houden.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door AppleMoose »

Als jij als partij vindt, dat degene die daar verantwoordelijk voor zijn, het niet goed doen, of omdat je gewoon vindt dat het beter kan, mag je daar als partij best wat over zeggen :)

Dit doet iedere partij en is niet alleen iets typisch SP.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hekwerken onder spoorbomen

Bericht door Vinny »

^^ Die hekjes waren een test om te kijken of ze ook zouden voldoen bij automatisch bediende overwegen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten