Sneltrein MerwedeLingelijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door hidihi »

JWM schreef:Ik mis in dit forumonderdeel vaak het antwoord op de waarom-vraag. Zo ook bij het voorstel van een Sneltrein vanuit Dordrecht naar Arnhem of Nijmegen. Zoals Daniel terecht opmerkt is Tilburg vanuit Dordrecht nog redelijk forensbaar, Arnhem of Nijmegen gaan dat door de afstand nooit worden. Zo'n trein zal dus ook nooit in een grote vervoersbehoefte voorzien.
Maakt dit iets uit? Je hebt in Nederland helemaal geen grote reizigers stromen nodig om uit de kosten te komen. Neem de treinen op de Merwede Linge lijn. Deze treinen zijn extreem licht(lage infrastructuur heffing) ze nemen weinig stroom af en ze worden modules in opgebouwd dus een andere stroomafnemer en software/beveiligingspaket is relatief makkelijk te installeren. Het break even punt van zo'n trein is 30 a 40 reizigers. Als je de trein over de Betuwe route laat rijden naar Nijmegen is de trein zelfs een goed alternatief voor de Rotterdammers. Want van Nijmegen naar Sliedrecht is zo'n 80 km via de Betuwe route. Deze goederen lijn heeft een baanvak snelheid van 100 kmh. Dus de trein doet zo'n 50 a 60 minuten over dat stuk. Het resterende stuk Sliedrecht Rotterdam doe je in 20 a 25 minuten. De reistijd Rotterdam Nijmegen is dus tussen de 70 en 85 minuten. De snelste verbinding doet er nu 90 minuten over waarbij er niet veel meer tijdswinst te halen valt. Ik beken het is niet veel tijdswinst voor Rotterdam maar het is genoeg om passagiers over de drempel te trekken en Dordrecht heeft een grote tijdswinst en daar doe je het voor.

Er lijken hier mensen overtuigd te zijn dat de Betuwe route ooit zo vol zou raken dat er geen reizigerstreinen meer tussen passen. Ik blijf bij mijn eerder opmerking dat deze passagiertrein er eventueel uitgehaald kan worden als het te druk wordt. Maar afgezien daarvan moeten jullie mij toch eens uitleggen hoe men tot 100% benutte capaciteit gaat komen. Stel je voor er is voldoende vraag om de Betuwe route daadwerkelijk op te vullen(lijkt me sterk met het wegtransport en binnenvaart als alternatief). Dit betekend dat niet alleen de Hollandse kant voor 100% gevuld is maar ook de Duitse kant voor 100%. Je hebt in Duitsland een minder geavanceerd beveiliging systeem dan op de Betuwe route dus deze treinen kunnen minder dicht bij elkaar rijden in Duitsland. Daarnaast als het goederenvervoer zo druk is betekend dit dat de goederentreinen constant twee sporen inneemt. Dit betekend dat er voor alle lokale passagiers treinen en ICE treinen slechts 1 spoor overblijft. Want in Duitsland krijg je tenslotte maar 3 sporen. Gaat het lukken om al die passagiers treinen tussen Emmerich en Oberhausen over 1 spoor te laten rijden? Ik denk dat we allemaal het antwoord wel kunnen geven.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door CamilleKreemers »

Mag je met reizigers treinen op de Betuwelijn?
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door SLToilet »

De lijn (reizigers) of route (goederen)?

Maar goed over de lijn natuurlijk. De route is weer een ander verhaal maar het is geen harde nee in de zin dat uitzonderingen gemaakt mogen worden. Die uitzondering is de ICE als tussen Utrecht en Arnhem geen treinen kunnen rijden door geplande werkzaamheden. Die ruimte is de komende jaren nog wel aanwezig op de route. Ze willen met die route voorkomen dat ze een aantal cruciale bestemmingen in het Ruhrgebied moeten schrappen door via Eindhoven te moeten rijden.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door reisthijs »

hidihi schreef:Ik blijf bij mijn eerder opmerking dat deze passagiertrein er eventueel uitgehaald kan worden als het te druk wordt.
Je denkt toch dat bedrijven willen investeren in het benodigde materieel (nieuw of omgebouwd) voor een dergelijke verbinding, als die verbinding zomaar geschrapt kan worden?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Yanaike »

hidihi schreef:Maakt dit iets uit? Je hebt in Nederland helemaal geen grote reizigers stromen nodig om uit de kosten te komen. Het break even punt van zo'n trein is 30 a 40 reizigers.
Kun je toelichten hoe je aan dit getal komt, want voor mijn gevoel komt dit getal behoorlijk uit de lucht vallen? De kosten voor de stroomafname zullen inderdaad relatief goedkoop zijn. Wat wel duur is, zijn de kosten voor de aanleg van nieuwe infrastructuur (in ieder geval de aansluiting tussen Betuwelijn/Betuweroute bij Sliedrecht (fly-over?) en waarschijnlijk ontkom je er ook niet aan om de spoorlijn tussen Dordrecht en Sliedrecht geheel dubbelsporig te maken). Daar komt dan bij de investeringskosten voor extra veiligheidsmaatregelen over de Betuweroute die nu alleen nog geschikt is voor goederentreinen. Verder heb je natuurlijk het onderhoud van de infrastructuur. De treinstellen zijn ook niet gratis. En tenslotte heb je het uurloon van op zijn minst één machinist en één conducteur.
Als 30-40 passagiers al genoeg zijn om break-even te spelen, dan zou toch in principe zo'n beetje elke succesvolle buslijn die 4x/uur of vaker rijdt omgezet kunnen worden in een trein-verbinding? Als dat echt het geval is, vraag ik me serieus af waarom Nederland niet vol ligt met spoorlijnen?
Er lijken hier mensen overtuigd te zijn dat de Betuwe route ooit zo vol zou raken dat er geen reizigerstreinen meer tussen passen.[...]
Dit stuk van je betoog vind ik sowieso onzin. Wat doet het er toe of de Betuweroute vol is ja of nee. Het is een goederenlijn en dus in principe bedoeld voor goederen. Als er niet genoeg goederen over de lijn gaan is dat toch nog geen reden om de hele lijn dan maar vol te proppen met passagierstreinen?

Daarnaast ga je er van uit dat alle goederentreinen ook daadwerkelijk bij Zevenaar de grens over gaan. Als ik de PHS-plannen goed begrepen heb zijn/komen er ook treinen die via de Betuweroute van Rotterdam naar Den Bosch - Eindhoven - Venlo - Duitsland gaan rijden en via de Betuweroute naar Arnhem - Deventer - Hengelo - Duitsland. Als de Betuweroute tussen Sliedrecht en Meteren vol zit, hoeft dat nog niet te betekenen dat de Betuweroute tussen Meteren en Zevenaar of het traject in Duitsland óók vol zit.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door hidihi »

Ik heb een aantal jaren geleden eens een rapport gelezen over lokaal treinvervoer in Nederland. Daar werd het getal van 30 reizigers aan gevoerd voor een break even punt op basis van een infraheffing van €0,50 tot €1 per km en op basis van een afschrijving van een een kleine 2 baks trein. Ik zal eens kijken of ik dit onderzoek terug kan vinden. Ik heb een aanpassing van de infrastructuur niet in de kosten mee genomen in de kosten. Je hoeft niet veel te veranderen in de infrastructuur. Je hebt een aantal wissels nodig om en verbinding te maken tussen de Merwede Linge lijn en de Betuwe route. Als je de seinen tussen stadspolders en Sliedrecht aanpast dan heb je helemaal geen tweede spoor nodig. De aantakking van Merwede Linge lijn en Betuwe route gaat in mijn plan tussen Sliedrecht baanhoek en Sliedrecht station plaats vinden. Tussen de aftakking en Sliedrecht station zit 60 tot 90 seconde rij tijd. De twee stoptreinen ontmoeten elkaar in Sliedrecht en hebben 1 minuut wachttijd. Dit betekend dat de aftakking 3 tot 4 minuten vrij is elk kwartier. Voor de trein Rotterdam Nijmegen betekend dit dat deze trein 5 tot 6 minuten later (in Dordrecht) achter de stoptrein naar Gorinchem gaat vertrekken. De trein slaat de haltes Stadspolders en Sliedrecht baanhoek over waarmee ze 4 minuten in lopen op de stoptrein en 1 tot 2 minuten achter de stoptrein zitten als deze op de aftakking zit. Aangezien de te gemoed komende trein 3 tot 4 minuten later op de aftakking komt past dit precies. Voor de trein vanaf Nijmegen geldt dat deze trein 1 tot 2 minuten na de stoptrein Dordrecht-Geldermalsen op de Merwede Linge lijn invoegt. Daarmee voegt deze trein na de trein naar Geldermalsen in maar voor de trein naar Dordrecht. Met dit systeem kan het huidige stop trein dienstregeling behouden blijven zonder conflicten. Het enige nadeel is dat de IC treinen Rotterdam-Nijmegen elkaar niet kunnen passeren op de Merwede Linge lijn waarmee de frequentie van deze lijnen wel gereduceerd worden naar 2x per uur.

Mijn redenering van de Betuwe route is helemaal niet slecht. Je hebt gelijk dat er goederen treinen eerder van de Betuwe route kunnen rijden om een andere route naar Duitsland of België te kunnen nemen maar welke route moeten de treinen dan nemen? Bij Meteren kun je vanaf de Rotterdamse kant niet uitvoegen naar Brabant of Utrecht. En Vanaf Brabant en Utrecht kun je niet invoegen naar Rotterdam. Dit betekend dat je de Betuwe route niet kunt gebruiken om naar Venlo of Kerkrade of Belgie te gaan (tenzij je via Nijmegen en Een Bosch wilt omrijden) Naar Bad Bentheim gaan is ook niet praktisch want je moet je locomotief in Deventer gaan keren want er is tussen Zutphen en Hengelo geen ruimte voor goederentreinen.

Als de Betuwe route niet vol zit en je kunt een passagiers trein inleggen die sneller is dan de huidige treinen waarom niet?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Gekko123 »

Omdat de betuweroute is aangelegd als spoorlijn puur voor goederentreinen zul je daar ook voorrang moeten gaan verlenen aan goederentreinen. Dat heeft nogal wat gevolgen voor de betrouwbaarheid van de reizigerstreinen. Zeker als je ze niet sneller in kan leggen dan de pakweg 80 km/h van de cargo's voor hem zal de tijdwinst verwaarloosbaar, zo niet compleet afwezig zijn.

Verder zeg je dat een simpel spoortje met wat wissels voldoende is. Voor een betrouwbare dienst is dat echter zeer zeker niet voldoende. Het liefste wil je een fly-over, zodat een reizigerstrein die vanaf de betuweroute richting Dordrecht moet niet de treinen richting Meteren/Zevenaar/Duitsland hindert.

Daarnaast zal je ook nog een stuk spoor nodig hebben voor de spanningssluis. Op de betuweroute staat namelijk 25 kV wisselspanning, terwijl er op de reizigerslijn bij Sliedrecht 1500 V gelijkstroom staat.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Wubbo »

De bogen van de Betuweroute voor de verbinding Kijfhoek - Meteren - Venlo staan in de planning en worden binnen de komende 10 jaar aangelegd, met name om Breda - Tilburg te ontzien.

Bij goederen speelt daarnaast dat de dynamiek heel anders is dan bij reizigerstreinen: goederentreinen rijden niet als er geen lading is, en rijden dus ook later als de lading later is. Dat betekent dat je op een andere manier moet plannen en je dus relatief laat pas weet of een pad daadwerkelijk gevuld is. Reizigerstreinen rijden ook als de reizigers er niet zijn.

Daarnaast blijft een dienstregeling natuurlijk gedicteerd worden door een aaneenschakeling van knoop- en knelpunten. Zonder volledig te willen zijn zijn dat op de Betuweroute in ieder geval:
* De Sofiaspoortunnel waar de volgende trein pas in mag als de vorige eruit is (ivm het risico op stranden in de tunnel)
* Het in- en uitvoegen bij Meteren waar je tussen de reizigerstreindienst moet passen
* Het in- en uitvoegen bij Elst waar je tussen de reizigersdienst moet passen
* Het aansluiten op de mogelijkheden in Duitsland waar gedeeld spoorgebruik plaatsvindt met het reizigersvervoer

De vraag is of je al die punten in een dienstregeling krijgt. Daarnaast heb ik je ook nog niet gehoord over hoe je Nijmegen passend krijgt, want daar past nu echt niks extra's in.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door JWM »

hidihi schreef:Maakt dit iets uit? Je hebt in Nederland helemaal geen grote reizigers stromen nodig om uit de kosten te komen. Neem de treinen op de Merwede Linge lijn. Deze treinen zijn extreem licht(lage infrastructuur heffing) ze nemen weinig stroom af en ze worden modules in opgebouwd dus een andere stroomafnemer en software/beveiligingspaket is relatief makkelijk te installeren. Het break even punt van zo'n trein is 30 a 40 reizigers.
Het is vaak de vraag waar de kosten worden neergelegd. Maar als we er even vanuit gaan dat een treinrit met 30 á 40 reizigers al uit kan zonder aanvullende bijdrage betwijfel ik nog of dat gemiddeld wel elk uur of half uur haalbaar is tussen Dordrecht en Nijmegen omdat je over de Betuweroute geen tussenstations aan doet. Met de relatief hoge investeringen die nodig zijn en de beperkingen die het oplevert voor het goederenverkeer acht ik dit idee niet haalbaar.

Ik zou eerder eens kijken of er een zonetrein kan rijden die tussen Dordrecht en Gorinchem niet of nauwelijks stopt en na Gorinchem alle stations aan doet. Verder lijkt het mij wel interessant om de trein Arnhem - Tiel door te laten rijden naar Geldermalsen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door reisthijs »

Arnhem-Tiel doortrekken is zeker een goed idee. Zeker omdat bij ETMET de [serie=Sprinter|2017|Tiel - Utrecht Centraal6000[/serie] weer gaat verschuiven en er dan geen goede aansluiting meer is in Tiel. Dat zou waarschijnlijk net moeten lukken met een korte kering in Geldermalsen op spoor 1 (zodra dat een perron heeft).
Gekko123 schreef:Omdat de betuweroute is aangelegd als spoorlijn puur voor goederentreinen zul je daar ook voorrang moeten gaan verlenen aan goederentreinen. Dat heeft nogal wat gevolgen voor de betrouwbaarheid van de reizigerstreinen. Zeker als je ze niet sneller in kan leggen dan de pakweg 80 km/h van de cargo's voor hem zal de tijdwinst verwaarloosbaar, zo niet compleet afwezig zijn.
Je zou ze in kunnen leggen met dezelfde 95 km/h als de meeste cargo's (containertreinen) op de Betuweroute.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:Arnhem-Tiel doortrekken is zeker een goed idee. Zeker omdat bij ETMET de [serie=Sprinter|2017|Tiel - Utrecht Centraal6000[/serie] weer gaat verschuiven en er dan geen goede aansluiting meer is in Tiel. Dat zou waarschijnlijk net moeten lukken met een korte kering in Geldermalsen op spoor 1 (zodra dat een perron heeft).
De vraag is dan wel wat het oplevert qua aansluitingen: als de MerwedeLingeLijn in Geldermalsen eenmaal los ligt kan 'ie wel weer in een normale symmetrie rijden (en daardoor in beide richting dezelfde aansluiting bieden), maar de vraag is dan nog wel even welke dat wordt.
Van de oostelijke naar de westelijke betuwelijn lijkt wel de meest relevante, immers heeft Tiel al een rechtstreekse verbinding naar Utrecht (hoewel een hogere frequentie met overstap ook voordelen kan opleveren) en kent Kesteren als iets grotere kern aan de oostelijke betuwelijn al een verbinding naar Utrecht via de bus naar Rhenen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door SuperGhost »

olof schreef:Idealiter zou de MerwedeLingeLijn moeten doorrijden naar Tiel (en verder?) en dan met de sprinter Den Bosch - Utrecht kruisen te Geldermalsen. Dan krijg je ook vier reismogelijkheden per uur tussen Tiel en Utrecht. Helaas zal dit wel wensdenken blijven :D
Vandaar dat ik ook pleitte voor een doorgaande stoptrein Arnhem-Dordrecht, zodat die trein (verknoopt te Geldermalsen met Utrecht C - 's-Hertogenbosch) vanuit beide Arriva-trajecten in Geldermalsen aansluiting geeft ri. Utrecht en 's-Hertogenbosch en Tiel daarbovenop 4 verbindingen per uur krijgt.

Op de gehele Betuwelijn krijg je dan:
Ma-za overdag:
2x Dordrecht - Gorinchem - Geldermalsen - Tiel - Elst - Arnhem Centraal (buiten spits slechts 1x p/u tussen Elst en Arnhem Centraal)
2x Dordrecht - Gorinchem
2x Woerden - Utrecht Centraal - Geldermalsen - Tiel

Avond/zondag:
2x Dordrecht - Gorinchem - Geldermalsen, 1x door naar Tiel - Elst - Arnhem Centraal
1x Den Haag Centraal - Utrecht Centraal - Geldermalsen - Tiel (vormt halfuursdienst met Den Haag C - 's-Hertogenbosch + Dordrecht - Arnhem C)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Wubbo »

Dat worden dure treintjes, want in combinatie met 6 ICs per uur ontkom je waarschijnlijk niet aan minimaal 1 fly-over bij Geldermalsen (en waarschijnlijk zelfs 2). Naast dat ik de vermindering van de frequentie tussen Utrecht en Geldermalsen in de avond en op zondag niet begrijp, en de verknoopte ligging in Geldermalsen die niet cross-platform wordt betekent ook een stilstand van in totaal minimaal 8 minuten voor de beide verknoopte stoptreinen. Of de doorgaande reiziger daar zo veel mee op schiet vraag ik me af.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door SuperGhost »

Als je 2 fly-overs gaat bouwen, kun je natuurlijk ook gewoon het huidige eilandperron gebruiken als je die fly-overs goed bouwt. :wink:
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Western Soldier »

Wat ik dan zou doen is:

Stoptrein: Dordrecht-Gorinchem-Geldermalsen-Tiel-Elst (2x per uur, in het weekend en in de avond slechts 1x per uur op Tiel-Elst)
Sprinter: Den Bosch-Utrecht Centraal (4x per uur).

Hiermee wordt een rechtstreekse verbinding tussen Utrecht en Tiel helaas onderbroken, maar dat lijkt mij makkelijker inpasbaar. Bovendien heb je daarmee wel ruimte voor 4x per uur een sprinter naar Den Bosch. Dat lijkt mij ook geen overbodige luxe. Je hebt dan inderdaad wel fly-overs nodig.

De stoptrein vanuit Tiel naar Arnhem doortrekken moet maar eens afgelopen zijn. De kruising met de treinen Arnhem->Nijmegen is zeer onbetrouwbaar en daarmee vaak ellende. Laat desnoods de IC Roosendaal-Zwolle wel stoppen op Elst en sluit daarop aan. Maar je zou ook gewoon de sprinter Zutphen-Wijchen v.v. kunnen aansluiten op de trein naar Tiel.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Yanaike »

Waarom zou de doorgaande verbinding Tiel <-> Dordrecht belangerijker zijn dan de doogaande verbinding Tiel <-> Utrecht?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Daniel »

En waarom zou je de oostelijke Betuwelijn knippen in Elst terwijl dat plan juist niet doorgegaan is omdat de lijn dan pas echt ten dode opgeschreven is?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door JWM »

Omdat Western soldier waarschijnlijk het logistieke plaatje zwaarder laat wegen dan reizigersstromen (A)
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Western Soldier »

Yanaike schreef:Waarom zou de doorgaande verbinding Tiel <-> Dordrecht belangerijker zijn dan de doogaande verbinding Tiel <-> Utrecht?
Ik zeg niet dat Tiel-Utrecht minder belangrijker is. Het is echter wel eenvoudiger, bovendien kan je dan op zijn minst 4x per uur naar Den Bosch met een sprinter, wat zeker ook waardevol is. Eigenlijk zou ik in Geldermalsen dan ook 2 eilandperrons willen zien, waar aan de binnenkant gestopt wordt door de treinen Utrecht<>DB en aan de buitenkant de treinen Dordrecht<>Elst. Als er uiteindelijk ook nog sneltreinen komen heb je daarmee gewoon een goede extra verbinding tussen Arnhem/Nijmegen en Dordrecht. Voor Nijmegen naar Rotterdam zal een sneltrein via de MLL bovendien sneller kunnen zijn dan via Utrecht.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Yanaike »

Het is niet eenvoudiger, want, zoals je eerder al opmerkte is er voor de rechtstreekse treindienst Dordrecht - Elst een fly-over nodig bij Geldermalsen.

Daarmee komt het eigenlijk neer op:

4x/uur SPR Geldermelsen (Utrecht) - Den Bosch en de kosten voor een fly-over VS. 2x/uur SPR Utrecht - Tiel en 2x/uur SPR Utrecht zonder een fly-over.

Dus met andere woorden: is de SPR-verbinding Utrecht - Den Bosch zo groot en belangrijk (voor 4x/uur) dat de directe verbinding Utrecht - Tiel er voor opgeofferd mag worden én dat de kosten voor de fly-over eruit gehaald kunnen worden?

Ik denk het niet eigenlijk. Voor de verbinding Utrecht - Den Bosch heb je de IC al. Houten, Culemborg (en Tiel) zijn vooral op Utrecht gericht en minder op Den Bosch (of Dordrecht). Utrecht is ook groter, ligt dichterbij en heeft meer aansluitingen met de rest van Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Vinny »

Dordrecht-Utrecht lijkt me niet sneller via de MLL zelfs als er IC treinen gaan rijden. Voor Dordrecht-Arnhem ontbreekt vervoersvraag. Ik vind beide vervoersrelaties geen investeringen in de infrastructuur rechtvaardigen. Ik zie Utrecht-Tiel-Nijmegen wel als kansrijke optie omdat deze route wel sneller kan zijn dan via Arnhem. In afstand ontloopt het elkaar niet veel en door het niet meer kopmaken kan wat tijdwinst worden gepakt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Western Soldier »

Yanaike schreef:Het is niet eenvoudiger, want, zoals je eerder al opmerkte is er voor de rechtstreekse treindienst Dordrecht - Elst een fly-over nodig bij Geldermalsen.

Daarmee komt het eigenlijk neer op:

4x/uur SPR Geldermelsen (Utrecht) - Den Bosch en de kosten voor een fly-over VS. 2x/uur SPR Utrecht - Tiel en 2x/uur SPR Utrecht zonder een fly-over.

Dus met andere woorden: is de SPR-verbinding Utrecht - Den Bosch zo groot en belangrijk (voor 4x/uur) dat de directe verbinding Utrecht - Tiel er voor opgeofferd mag worden én dat de kosten voor de fly-over eruit gehaald kunnen worden?

Ik denk het niet eigenlijk. Voor de verbinding Utrecht - Den Bosch heb je de IC al. Houten, Culemborg (en Tiel) zijn vooral op Utrecht gericht en minder op Den Bosch (of Dordrecht). Utrecht is ook groter, ligt dichterbij en heeft meer aansluitingen met de rest van Nederland.
Maar momenteel kruist de sprinter vanuit Utrecht Centraal richting Tiel alle treinen vanuit Den Bosch gelijkvloers. Nu zijn dat 2x per uur een sprinter en 4x uur een IC. Dat worden daar 6 IC per uur. In dezelfde situatie bij Elst leverde dat met 8 treinen per uur regelmatig vertragingen op. Ik ben dus heel benieuwd hoe het bij Geldermalsen uitpakt. Ik ben dus bang dat een Fly-Over richting Tiel op termijn hoe dan ook noodzaak wordt. In dat geval weet ik niet of die in te passen is vanaf het huidige vertrekspoor. De splitsing is immers onmiddellijk na het verlaten van station Geldermalsen. Vanaf het nieuwe perron van de MLL is een dergelijke Fly-Over makkelijker in te passen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Suus »

Je kan ook de intercitytreinen vanuit Den Bosch naar Utrecht door een dive-under sturen. Dan hoeft de trein naar Tiel alleen te kruisen met de sprinters uit Den Bosch.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
bobo17
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 jan 2015, 12:42

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door bobo17 »

of je verlegd het spoor parallel aan de betuweroute tot aan waar de betuwelijn de a15 kruist en gebruikt die fly-over van de betuweroute? of komt er dan weer gezeur met beveiligingssystemen en wisselspanning? anders zou dat op zich toch een goedkope redelijke oplossing zijn. goederentreinen maakt het ook niet uit als ze 5 minuten moeten wachten voor een sprinter.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten