Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Daniel »

Verrassend om te lezen dat men door dat nieuwe deel van Vathorst een bus heen wil laten rijden i.p.v. alles op de ring te houden zoals nu. Grote loopafstanden naar de ring zijn blijkbaar geen bezwaar immers, anders hadden ze De Bron wat nu in aanbouw is ook een lijn door de deelwijk moeten geven. Daar heb je huizen die toch behoorlijk ver van de busroute af liggen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Jurre »

Ik zit een beetje te puzzelen, maar is er geen verbetering mogelijk in Amersfoort met het oog op lijn 1, 8 en 19? En dan vooral gericht op het trajectgedeelte in het Bergkwartier, Leusderkwartier en Vermeerkwartier. Naar mijn mening is dat een overbediend gedeelte van Amersfoort.
Daniel schreef:Zo is lijn 7 vooral naar Vathorst gaan rijden om de omgeving van de halte Finse Mark (waar nu veel bijgebouwd wordt nog) beter te bedienen, maar is de rest van de ring Vathorst eigenlijk bijvangst. Als je die lijn nu zou omleggen en vanaf de Laan naar Emiclaer via het Masker door Kattenbroek heen stuurt en dan via de Rondweg Noord, Bergpas en Valutaboulevard er een ringlijntje van maakt kan je waarschijnlijk zonder dat het ook maar één DRU extra kost meerdere vliegen in één klap slaan: de verbinding tussen Kattenbroek en station Schothorst keert terug, je kunt een betere verbinding tussen Kattenbroek en Emiclaer krijgen en je blijft het deel van Vathorst bedienen waar lijn 7 de meeste meerwaarde heeft. Kaartje ervan.
Eventueel zou je dan nog kiezen om afhankelijk van reizigersstromen de rijrichting rond het middaguur om te draaien zoals met lijn 1.
Goed idee Daniel, lijn 7 rijdt in Vathorst vrijwel altijd leeg rond.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5259
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Lijn 45 »

Ik zou de 202 door Hoogland laten rijden, dat kost amper extra dru en zorgt voor een rechtstreekse verbinding tussen Hoogland en Nieuwland.

De lijnen 1 en 8 waren vroeger gedeeltelijk gecombineerd in de lijnen 9 en 10. Een combinatie van de lijnen op de huidige route lijkt me mogelijk door de volgende route te rijden: station - Borneoplein (route van lijn 380) - Leusderweg - Daltonstraat, en dan verder op de route van lijn 8.
De haltes die dan niet bediend worden zouden met een combinatie van de routes van de lijnen 1 en 19 aangedaan kunnen worden. De route zou dan als volgt zijn: station - Vossnstraat (route lijn 1) - Arnhemseweg - Dodeweg - Rusthof - station. Hierbij kan de rijrichting 's ochtends met de klok mee en 's middags tegen de klok in zijn.
noahlvb
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 05 mei 2017, 14:53

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door noahlvb »

Ik denk zelf dat 202 door Hoogland niet wijs is. De mensen die tussen Hoogland en Nieuwland reizen gaan denk ik niet in de spits richting en daarbij komt dan ook nog dat de 202 er langer over gaat doen en de Zevenhuizerstraat erg druk wordt.

Ik weet heb geen inzicht in de cijfer van de lijn 2 toen deze nog via hoogland reed. Maar wat ik het meeste van mensen hoor is dat ze voornamelijk mensen uit Nieuwland naar Hoogland willen omdat er meer winkels zijn en voor de caffee's. Ik krijg vaak de indruk dat deze mensen Nieuwland willen ontvluchten maar dat is slechts speculatie.

Waar ik wel eens over heb zitten denken is als je lijn 7 door Kattenbroek laat gaan en de Frequentie van X4 iets verlaagt van 6x per uur naar 4x dan kan je met die vrijgekomen dru's misschien een lijntje van 2x per uur laten rijden op het traject Nieuwland - Hoogland - CS. Zo houd je van Hoogland naar CS een even hoge freqentie maar de andere kant op krijg je meer bestemmingen. Het zelfde geld voor Kattenbroek. Zij kunnen dan kiezen om via Hoogland of Schothorst naar CS te rijden met alle nieuwe reis mogelijkheden die daar bij komen. Het is maar een idee. Laat maar horen wat jullie er van vinden.

Ik woon zelf niet in Amersfoort zuid maar ik zou graag willen horen wat daar dan niet in orde is met het lijnen net. Iets wat ik wel altijd vreemd heb gevonden is dat lijn 1 op de Surinamelaan en Kapelweg zo omrijd in plaats van gewoon de route die twee straten gewoon over te slaan.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door SuperGhost »

noahlvb schreef:Afbeelding
Eigenlijk ontbreekt er een busbaantje vanaf de route van lijn X4 (waar jouw rode lijntje afbuigt naar het oosten) naar het Meander ziekenhuis. Met zo'n busbaantje kun je immers lijnen X2 en 3 door de wijken zelf (route X4) sturen, waardoor X4 een andere route kan rijden. Hierdoor zou je lijnen X2 en X4 kunnen mengen tot 2 ringlijnen (X2 met de klok mee, X4 tegen de klok in). Zo'n lijn kan dan vanaf station Amersfoort via het Meander en Hoogland (route X4) naar Nieuwland rijden, om in Nieuwland vervolgens verder te rijden naar Kattenbroek en dan jouw blauwe lijn naar station Schothorst en dan de route van lijn 7 ri. Amersfoort nemen. Hierdoor kan Kattenbroek (en Nieuwland) ook met station Schothorst verbonden worden. Dan kun je lijn 7 schrappen (en evt. die DRU's elders inzetten).

Verder ontgaat mij zo het nut van lijnen 19 (wat bediend die nu eigenlijk?) en 217 (waarom niet gewoon een ringlijn van lijn 17 maken?) en waarom lijnen 2 en 4 een X ervoor hebben staan.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door marvinkok »

In de praktijk rijden veel ritten van 217 bij de Horst door als 17 en andersom, effectief dus al een ringlijn.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door SuperGhost »

Ik bedoelde dat ze in Amersfoort ook de route van lijn 17 rijden ;-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Daniel »

Als je dat doet ben je het hele voordeel van lijn 217 kwijt, want dan rijdt je niet meer de snelle route buitenom maar ga je dwars door de spitsdrukte van de binnenstad heen. (En herstel je feitelijk de oude verbinding die lijn 78 bood, terwijl lijn 217 juist extra reizigers trekt door de snellere route).
noahlvb schreef:Ik weet heb geen inzicht in de cijfer van de lijn 2 toen deze nog via hoogland reed. Maar wat ik het meeste van mensen hoor is dat ze voornamelijk mensen uit Nieuwland naar Hoogland willen omdat er meer winkels zijn en voor de caffee's.
Tja, als je daarvoor naar Hoogland wilt dan kan je net zo goed een kort stukje vanaf de halte Zevenhuizerstraat lopen. Immers zit die halte juist vlak bij de winkels en horeca in Hoogland.
Ik woon zelf niet in Amersfoort zuid maar ik zou graag willen horen wat daar dan niet in orde is met het lijnen net. Iets wat ik wel altijd vreemd heb gevonden is dat lijn 1 op de Surinamelaan en Kapelweg zo omrijd in plaats van gewoon de route die twee straten gewoon over te slaan.
Nou da's toevallig, hier wel een Amersfoort-Zuid bewoner :P Dat lijn 1 zo omrijdt bij de Surinamelaan heeft de logische reden dat het een deel van het bestaansrecht van de lijn daar is: immers bedient 'ie er zo nog wat bewoond gebied i.p.v. compleet langs het bos te rijden.

Het voornaamste nadeel van het huidige lijnennet in Amersfoort Zuid is dat door de herindeling van de lijnen deze wel wat efficiënter (en eenvoudiger te onthouden) zijn geworden, maar dat je de verbindingen binnen de wijk kwijt geraakt bent. Vanaf de huidige route van lijn 1 is het bijvoorbeeld minder makkelijk om de winkels op het noordelijker gedeelte van de Leusderweg te bereiken: wil je als oudere bewoner van De Eemgaarde bijvoorbeeld met de bus naar een supermarkt dan heb je de keuze uit een flink stuk lopen vanaf het Borneoplein of blijven zitten tot het Eemplein! Vanuit Schuilenburg mag je daarnaast ook eerst heel Randenbroek en het Leusderkwartier door voor je bij het centrum bent terwijl je met de ringlijnen voorheen zo op de Stadsring zat (en terug geldt dat juist weer naar Randenbroek toe).

Waarschijnlijk is de voornaamste aanleiding om dit destijds zo in te richten de ontsluiting van het voormalige Meander MC Elisabeth geweest, maar nu het ziekenhuis daar weg is zou je voor logische reizigersstromen eigenlijk twee ringlijnen moeten hebben: de huidige 8 tot de Gasthuislaan, dan naar de Eemgaarde en via de huidige 1 terug. En daarnaast een ringlijn vanaf de Stadsring door Randenbroek en Schuilenburg.
Die laatste lijn kan je op zich (doordat je de lus vanaf het Euterpeplein maakt) in één richting blijven rijden zoals nu, de grote ring door Leusder-, Vermeer- en Bergkwartier + Dorrestein zou je in twee richtingen moeten bedienen, maar kan dan waarschijnlijk wel volledig met midi's uitgevoerd worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Littlebusdriver »

Daniel schreef:
noahlvb schreef:Ik weet heb geen inzicht in de cijfer van de lijn 2 toen deze nog via hoogland reed. Maar wat ik het meeste van mensen hoor is dat ze voornamelijk mensen uit Nieuwland naar Hoogland willen omdat er meer winkels zijn en voor de caffee's.
Tja, als je daarvoor naar Hoogland wilt dan kan je net zo goed een kort stukje vanaf de halte Zevenhuizerstraat lopen. Immers zit die halte juist vlak bij de winkels en horeca in Hoogland.
Vergeet niet dat bij Kraailandhof in Hoogland een aardig groot winkelcentrum zit. Daar loop je niet even naar toe vanaf de halte Zevenhuizerstraat.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door CamilleKreemers »

Wellicht kan Maxim nog naar mijn volgende vraag kijken:

Waarom rijdt de 299 niet overdag à la Amersfoort-Uithoflijnen? Misschien is er wel vraag voor.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door SuperGhost »

https://drive.google.com/open?id=1iWv4- ... sp=sharing

Ik heb ook eens een opzetje voor Amersfoort geprobeerd. Alleen de reguliere lijnen heb ik ingetekend, de spitslijnen en de Uithoflijnen staan er niet bij.

Heb hierbij wel 3 infra-uitbreidingen erbij genomen:
- een (bus)baan vanaf het Meander naar de route door Hoogland, zodat je het ziekenhuis kan bedienen.
- busbaantje bij winkelcentrum Nieuwland 2-richtings maken.
- de fietstunnel onder het spoor bij Liendert ook geschikt maken voor een bus (desnoods onder het spoor zelf maar in 1 richting tegelijk)

1) Oude lijn 1 tot halte Kapelweg, daarna doorgestuurd naar het hoofdkantoor van Royal HaskoningDHV ter vervanging van lijn 19 (zodat die lijn wat nuttiger wordt, doordat er wat woonwijken meegenomen kunnen worden).
2) Oude lijn X2, maar dan via Hoogland. Rijdt in Hoogland verder als lijn 5. Door (bus)baantje kan ziekenhuis bediend blijven door deze lijn.
3) Geen wijzigingen.
4) Oude lijn 7, maar dan via Hooglanderveen i.p.v. de wijk Vathorst.
5) Nu via Kattenbroek naar Nieuwland i.p.v. via Hooglanderveen naar station Vathorst. Is in Nieuwland gekoppeld aan lijn 2.
6) In plaats van het rondje door Liendert-Rustenburg te voltooien nu naar station Schothorst gestuurd, opdat op de trein en andere buslijnen kan worden aangesloten (andere buslijnen dan wel stoppend aan andere zijde station)
7) Vervangt oude lijn 8. Snellere route naar Schuilenburg en rijdt voortaan door naar Hoevelaken i.v.m. wegvallen lijn 102 (aangezien Gelderland die als ik het goed heb wilt inkorten tot Apeldoorn - Barneveld).
8) Oude lijn 17, geen routewijzigingen.
9) Vervangt zuidoostelijk deel oude lijn 1 en westelijk deel oude lijn 8. Hiermee krijgt Eemsgaarde de verbinding met de winkels op de Leusderweg weer terug.

Streeklijnen heb ik (nog) ongewijzigd gelaten, alleen de aanpassingen die Gelderland wil op 102 (inkorten tot Apeldoorn-Barneveld) en 103 (inkorten tot Schothorst - Harderwijk) heb ik meegenomen.

Ideeën/aanmerkingen zijn welkom.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door ArrivaBas »

Laat ik allereerst voorop stellen dat je (en ook Gelderland) beter van lijn 102 kan/kunnen afblijven. Voorthuizen en andere kleinere dorpen versteek je daarmee van een busverbinding naar Amersfoort, door ze te laten overstappen op een plaats, waar de lijn normaal al niet eens komt. Omreizen zal significant langer duren als gewoon met lijn 102 naar Amersfoort afreizen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Daniel »

Je laat in Liendert en Kattenbroek wel hele helften van de wijk onbediend, of dat nu wenselijk is om (bv. in geval Liendert) in plaats daarvan het half leegstaande De Hoef te gaan bedienen?
En lijn 1 door de Timorstraat wordt ook wel wat krap.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Yanaike »

Twee opmerkingen:

- De huidige buslijnen 1, 6 en 8 zien er een stuk logischer en rechtstreekser uit dan de buslijnen 1, 7 en 9 zoals die in jouw plan zitten. Wat is je reden om de buslijnen meer slingerende routes te geven? En kun je niet beter de lijn naar Hoevelaken en de lijn naar Schuilenburg gescheiden houden?

- Het noorden van Amersfoort lijkt er ook behoorlijk op achteruit te gaan. Reizigers uit Nieuwland raken hun snelle verbinding met CS in de vorm van X2 kwijt. Reizigers uit Kattenbroek raken hun snelle verbinding met CS in de vorm van X4 kwijt en moeten extra omreizen via Zielhorst en aan de oostkant om het centrum van Amersfoort of helemaal via Nieuwland én Hoogland, of moeten verder lopen naar de haltes van lijn 3. Sowieso wordt ook niet meer de hele ring in Kattenbroek bediend. En verder zie ik het nut van lijn 3 niet zo (behalve in Vathorst). De buslijn ligt eigenlijk met zijn rug naar de woonwijken toe en schaaft ze eigenlijk alleen maar. De snelle route is maar voor een beperkte groep mensen interessant, Vathorst heeft immers ook al een veel snellere een treinverbinding. Bovendien wordt het Meander in jouw plan toch al bediend door lijn 2 en 76. Ik zou sowieso overwegen om de routes van lijn 2 en 3 om te draaien (d.w.z. lijn 3 via Hoogland en lijn 2 via de N199), op die manier houd Nieuwland een snelle verbinding met het centraal station terwijl lijn 3 er nog niet eens zo veel langer over hoeft te doen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef:Je laat in Liendert en Kattenbroek wel hele helften van de wijk onbediend, of dat nu wenselijk is om (bv. in geval Liendert) in plaats daarvan het half leegstaande De Hoef te gaan bedienen?
En lijn 1 door de Timorstraat wordt ook wel wat krap.
De Liendert: niet om De Hoef te bedienen, maar juist het station, dat had ik erbij gezegd ;-) En je laat niet de helft onbediend. Het deel dat overgeslagen wordt heeft nog altijd bushaltes vlakbij. Je hebt daar altijd nog binnen 500 meter (haltes Valkenhorst of Ganzenstraat) of lijn 6 zelf, of lijn 5 (halte Evertsenstraat). Ook kun je nog kijken of je die haltes van lijn 5 nog iets kan verplaatsen. Halte Evertsenstraat kun je dan evt. verplaatsen tot de kruising met de Ringweg Kruiskamp (net buiten Liendert) en eventueel zou je halte Pullstraat zou je kunnen verplaatsen naar de kruising met de Van Spilbergenstraat. Haltes De Flint, Pullstraat en Evertsenstraat liggen immers wel erg dicht op elkaar (450 meter slechts).

Bij Kattenbroek had ik gedacht dat je door lijn 3 het noordelijke deel alsnog redelijk bediend. Anders kun je alsnog besluiten om gewoon het rondje te blijven rijden i.p.v. doorrijden naar Nieuwland.

De Timorstraat kan wellicht inderdaad wat krap worden. Hier zou je natuurlijk alsnog via het Borneoplein kunnen rijden. Reistijd naar Royal Haskoning wordt dan wel net ietsjes langer.
ArrivaBas schreef:Laat ik allereerst voorop stellen dat je (en ook Gelderland) beter van lijn 102 kan/kunnen afblijven. Voorthuizen en andere kleinere dorpen versteek je daarmee van een busverbinding naar Amersfoort, door ze te laten overstappen op een plaats, waar de lijn normaal al niet eens komt. Omreizen zal significant langer duren als gewoon met lijn 102 naar Amersfoort afreizen.
Ligt eraan waar in Amersfoort je moet zijn. Als je op het station moet zijn, is de Valleilijn sneller:
35 minuten met lijn 205 en overstappen op station Barneveld Centrum* (overstap van 4 minuten)
35 minuten met lijn 102 + overstap op station Hoevelaken (overstap van 7 minuten)
46 minuten met lijn 102 rechtstreeks
*lijn 205 moet wegens werkzaamheden omrijden en komt daardoor niet op station Barneveld Noord.

Maar ben het verder wel met je eens met betrekking tot de bediening van Terschuur en Zwartebroek. Juist op dat deel bediend lijn 102 nog wel kernen en juist tussen Voorthuizen en Apeldoorn liggen geen kernen meer die 102 bediend. Maarja, dat deel kun je alleen schrappen als er perrons langs het hoofdspoor komen op Barneveld Noord en je hier op de trein naar Apeldoorn kan stappen en dat wil NS vooralsnog niet.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Littlebusdriver »

In Nieuwland moet je overal haltes en haltekommen aanleggen omdat je in 2 richtingen gaat rijden. Bij het winkelcentrum is geen ruimte voor een busbaan in 2 richtingen, dus je moet een VRI neerzetten. De busbaan in Nieuwland wordt nutteloos omdat je verder naar het oosten gaat rijden. De busbaan tussen het ziekenhuis en Hoogland is niet eenvoudig aan te leggen omdat de grond aangekocht moet worden. Omdat er een extra kruispunt op de toch al drukke weg in Hoogland komt. Omdat de VRI en het kruispunt bij het ziekenhuis aangepast moeten worden.
Ik zie veel meer verslechteringen dan verbeteringen. Met welk doel heb je dit idee uitgeschreven? Besparen door efficiënter te rijden of had je gewoon zin ook wat te knutselen? Het huidige lijnennet van Syntus is vele malen logischer dan wat ik nu zie.

Veel handiger en leuker is om met elkaar te kijken hoe de nieuwe wijk Vathorst west bediend kan worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door SuperGhost »

Ik ging verder op de discussie die noahlvb begon :wink:

Ik heb geprobeerd te kijken of ik iets kon met enkele puntjes die ik hier las:
- missende verbinding Nieuwland - Hoogland
- missende verbinding Kattenbroek - station Schothorst
- missende verbinding Eemgaarde - winkels Leusderweg
- slechte bediening Emiclaer
- klacht dat routes van lijn 1, 8 en 19 onlogisch lijken.
- buslijn 7 die (vrijwel) leeg door Vathorst rijdt.
- klachten over routes van lijnen 1, 8 en 19 en een lege buslijn 7 in Vathorst.

En daarnaast dus het (mogelijke) wegvallen van lijn 102.

Maar dit was een eerste opzet en ga hem dus verder wijzigen met enkele opmerkingen die ik gekregen heb.

Wat betreft de bediening van Vathorst: dat is inderdaad problematisch, aangezien die wegen binnendoor te smal zijn voor grote bussen maar als je door gaat rijden naar het centrum en CS weer grote bussen nodig gaat hebben voor de reizigers die onderweg in willen stappen. Wellicht dat je met een kleine bus een lijntje tussen stations Vathorst en Schothorst kunt openen die wel dwars door de wijk kan rijden. Reizigers ri. centrum kunnen op Schothorst dan overstappen op een van de andere lijnen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Yanaike »

SuperGhost schreef:- missende verbinding Nieuwland - Hoogland
Er is altijd (en zeker in de OV-wereld) een soort verzet tegen verandering. Lijn 2 heeft jaren [bron?] via Hoogland naar Nieuwland gereden. Als Syntus dan besluit om de route te versnellen (niet meer via Hoogland), dan heb je altijd een aantal reizigers die gaan klagen. Maar je hoort nooit de reizigers die wel tevreden zijn met de verandering en die nu een paar minuten sneller in het centrum of op het centraal station zijn. Daardoor lijkt het alsof de route van X2 een enorme achteruitgang is, want je hoort alleen maar de nadelen van de nieuwe route. Als je een reële schatting wilt maken van de beste route moet je weten welke reisrelatie groter is: Nieuwland <-> Centrum/Centraal of Nieuwland <-> Hoogland en hoeveel een bepaalde reisrelatie er op achteruit gaat als er voor de andere route gekozen wordt.
- missende verbinding Kattenbroek - station Schothorst
Maar in jouw plan offer je dus (min of meer) de sneller verbinding Kattenbroek <-> Centraal op voor de verbinding Kattenbroek <-> Schothorst. Is de verbinding Kattenbroek <-> Schothorst belangrijker dan de verbinding Kattenbroek <-> Centraal
- missende verbinding Eemgaarde - winkels Leusderweg
De huidige lijn 1 stopt bij Borneoplein, aan de zuidrand van de winkels op de Leusderweg. Verder zie ik het probleem niet zo. Is de relatie Eemgaarde <-> Leusderweg echt zo belangrijk dat het de slingerroute verantwoord?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door SuperGhost »

Yanaike schreef:
- missende verbinding Kattenbroek - station Schothorst
Maar in jouw plan offer je dus (min of meer) de sneller verbinding Kattenbroek <-> Centraal op voor de verbinding Kattenbroek <-> Schothorst. Is de verbinding Kattenbroek <-> Schothorst belangrijker dan de verbinding Kattenbroek <-> Centraal
Is dat wel zo? Als ik nu vanaf Steenbes naar CS een rit plan, krijg ik een reistijd van 23 minuten.
Aangezien ik ten zuiden van Schothorst de route van de huidige lijn 5 heb gekozen, voor het noorden van Kattenbroek t/m waar hij met de huidige lijn 5 samen komt is even ver als halte Danzigweg (huidige lijn 5) van dat punt ligt. Vanaf die halte is het 26 minuten rechtstreeks en 21 minuten indien je op Schothorst op de IC naar 'CS' stapt (overstap van 8 minuten te Schothorst).

De reistijd is dus 3 minuten meer tot het CS, dat valt dus wel mee. Door op station Schothorst op de trein te stappen kun je de reistijd zelfs nog korter maken en kun je afhankelijk van de overstap tot zo'n 5 minuten sneller zijn dan nu (haltes in Kattenbroek gemiddeld, aangezien je nu uiteraard van een andere kant binnen rijdt). Als je naar Amersfoort CS reist om met de trein verder te reizen richting Utrecht of Hilversum (en verder), is reizen via Schothorst volgens mij zelfs altijd sneller.

Verder bedien je op deze manier weer het winkelcentrum bij Emiclaer volledig en verbind je Kattenbroek ook beter met het stadscentrum.

Vandaar dat ik denk dat Kattenbroek beter af kan zijn via Schothorst.
Yanaike schreef:
- missende verbinding Eemgaarde - winkels Leusderweg
De huidige lijn 1 stopt bij Borneoplein, aan de zuidrand van de winkels op de Leusderweg. Verder zie ik het probleem niet zo. Is de relatie Eemgaarde <-> Leusderweg echt zo belangrijk dat het de slingerroute verantwoord?
Volgens Daniel was dat een probleem en hij zegt dat hij in dat deel van Amersfoort woont, dus ik nam zijn woorden dan maar voor waarheid aan. De exacte route ga ik nog aanpassen, zodat die minder slingert.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Yanaike »

SuperGhost schreef:Is dat wel zo? Als ik nu vanaf Steenbes naar CS een rit plan,[...]
Vandaar dat ik denk dat Kattenbroek beter af kan zijn via Schothorst.
Hm... dat had ik eigenlijk niet verwacht, maar je hebt gelijk. Een route via Schothorst en helemaal aan de oostkant om het centrum heen lijkt nog niet eens zo gek veel langer te zijn dan de huidige route van X4. Voor een deel denk ik dat dit komt doordat X4 via Rondweg Noord rijdt (=2 extra verkeerslichten). Een (bus)doorsteek van de Kerklaan naar Woudzoom of via de Dominee Posthumus Meijjesweg zou een flinke verbetering kunnen zijn voor X4. Maar met de huidige infrastructuur is jouw lijn zo gek nog niet.
SuperGhost schreef:Volgens Daniel was dat een probleem en hij zegt dat hij in dat deel van Amersfoort woont, dus ik nam zijn woorden dan maar voor waarheid aan. De exacte route ga ik nog aanpassen, zodat die minder slingert.
Ik kom niet uit Amersfoort. Dus ik weet niet hoe belangrijk de relatie Eemsgaard <-> Leusderweg is. Je huidige slingerroute blijft in ieder geval erg onaantrekkelijk, ik ben benieuwd naar je latere aanpassing.

Verder vind ik het jammer dat je niet op mijn eerste puntje gereageerd hebt.

De route van jouw lijn 6 en de bediening van Liendert lijken me ook nog niet echt aantrekkelijk. Er verdwijnen een hoop haltes in die wijk. Een groot deel van de wijk zal een stuk verder moeten lopen naar halte Ganzenstraat. De haltes aan de Trekvogelweg zijn voor reizigers richting CS niet zo aantrekkelijk omdat ze dan de hele lus door Rustenburg moeten rijden. En ook vraag ik me af of er veel reizigers zijn die voor die laatste paar haltes de bus naar Schothorst zullen nemen als je net zo goed de fiets kan pakken.

Ook de route van lijn 7 ben ik niet van overtuigd. Ik zou de overwegen om de buslijnen naar Schuilenburg en Hoevelaken toch los van elkaar te houden. Ook vraag ik me af of de lijn zo nodig naar het station van Hoevelaken moet? En indien ja, waarom dan niet met de route van de huidige lijn 102?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door SuperGhost »

Yanaike schreef:Verder vind ik het jammer dat je niet op mijn eerste puntje gereageerd hebt.
Omdat ik naar eerder commentaar al een wijziging aan het overwegen ben. Iemand stelde voor lijnen 2 en 3 om te ruilen. Lijn 3 dan door Hoogland heen en 2 er langsheen. Lijn 3 moet nu immers eerst helemaal om Hoogland heen rijden, dus dat idee leek me zo gek nog niet.
Yanaike schreef:De route van jouw lijn 6 en de bediening van Liendert lijken me ook nog niet echt aantrekkelijk. Er verdwijnen een hoop haltes in die wijk. Een groot deel van de wijk zal een stuk verder moeten lopen naar halte Ganzenstraat. De haltes aan de Trekvogelweg zijn voor reizigers richting CS niet zo aantrekkelijk omdat ze dan de hele lus door Rustenburg moeten rijden. En ook vraag ik me af of er veel reizigers zijn die voor die laatste paar haltes de bus naar Schothorst zullen nemen als je net zo goed de fiets kan pakken.
Of ze kunnen naar lijn 5 lopen, voor sommigen dichterbij als je de halte Evertsenstraat iets noordelijker (bij de ingang naar Liendert) zou verplaatsen. Maar het commentaar neem ik mee.
Yanaike schreef:Ook de route van lijn 7 ben ik niet van overtuigd. Ik zou de overwegen om de buslijnen naar Schuilenburg en Hoevelaken toch los van elkaar te houden. Ook vraag ik me af of de lijn zo nodig naar het station van Hoevelaken moet? En indien ja, waarom dan niet met de route van de huidige lijn 102?
Ik heb ook liever het behoud van lijn 102, maar heb het Gelderse even als vaststaand genomen om me alleen op het Amersfoortse te richten. Wellicht dat Gelderland dat bewust wil om mensen de Valleilijn in te krijgen, ik weet het niet.
Ik ga Hoevelaken er ook los van maken dan. Het doorrijden naar het station heeft 3 redenen:
1) de verbinding in oostelijke richting (Barneveld, Ede, Voorthuizen, Apeldoorn)
2) als je Hoevelaken goed wilt bedienen, dan kom je op elke manier wel vlak bij het station, het station dan links laten liggen zou dan zonde zijn.
3) bij het station is al een keervoorziening gereed, aangezien lijn 102 op dit moment in beide richtingen daar keert.
Yanaike schreef:
SuperGhost schreef:Volgens Daniel was dat een probleem en hij zegt dat hij in dat deel van Amersfoort woont, dus ik nam zijn woorden dan maar voor waarheid aan. De exacte route ga ik nog aanpassen, zodat die minder slingert.
Ik kom niet uit Amersfoort. Dus ik weet niet hoe belangrijk de relatie Eemsgaard <-> Leusderweg is. Je huidige slingerroute blijft in ieder geval erg onaantrekkelijk, ik ben benieuwd naar je latere aanpassing.
Ik woon er pas, maar niet in dat deel, dus ik weet het verder ook niet. Vandaar dat ik de woorden van Daniel maar aanneem ;-)
Die slingerroute was ik ook nog niet zo van onder de indruk, maar soms kun je beter alvast laten zien wat je hebt om input te krijgen en daarna verder te puzzelen ;-)
Laatst gewijzigd door SuperGhost op do 10 aug 2017, 19:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Daniel »

Yanaike schreef:
SuperGhost schreef:Volgens Daniel was dat een probleem en hij zegt dat hij in dat deel van Amersfoort woont, dus ik nam zijn woorden dan maar voor waarheid aan. De exacte route ga ik nog aanpassen, zodat die minder slingert.
Ik kom niet uit Amersfoort. Dus ik weet niet hoe belangrijk de relatie Eemsgaard <-> Leusderweg is. Je huidige slingerroute blijft in ieder geval erg onaantrekkelijk, ik ben benieuwd naar je latere aanpassing.
De Eemgaarde is een seniorenflat, dus relatief veel publiek wat sneller de bus zal nemen om een boodschap te doen. Ik vermoed dat halte Borneoplein niet als alternatief gezien wordt omdat je net aan de verkeerde kant zit. Deels is het ook een verlangen terug naar de situatie voor een wijziging: de oude lijn 9/10 kwam langs halte Daltonstraat (huidig 8) en dan zitten de supermarkten op de Leusderweg direct om de hoek.

Voor de beeldvorming even een kaartje van de situatie toen. Frequentie op de gemeenschappelijke route van 9/10/11/12 via Arnhemseweg - Leusderweg - Daltonstraat - Everard Meysterweg - Gasthuislaan was toen gelijk aan nu: alle lijnen reden 2x/uur in één richting, dus komend van het station was daar een kwartiersdienst maar richting station op de Leusderweg/Daltonstraat maar een halfuursdienst. Lijn 8 rijdt daar nu elk kwartier in twee richtingen, op de Vermeerstraat komt geen bus meer (is ook lastig omdat die op een éénrichtingsstraat richting Stadsring uitkomt).
Afbeelding

(En inderdaad, ik woon in dat deel van Amersfoort... als globale plaatsbepaling komen lijn 8, X80, 280, 202, 203, 204, 206 en 380 vrijwel voor m'n deur langs :P )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door SuperGhost »

Er zit overigens (mag ik hopen) wel een enorme fout in die oude kaart, iets met lijn 12 in Schuilenburg :')
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door regenmaker »

Ach, die reed daar blijkbaar alleen voor de sier. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door SuperGhost »

Nieuwe update

wijzigingen:
- lijn 1 via Borneoplein gestuurd i.v.m. te krappe straat waar ik hem eerst over had laten rijden.
- lijn 2 weer snelle route laten rijden
- lijn 3 via Hoogland i.p.v. er omheen
- lijn 5 in Kattenbroek laten eindigen
- lijn 6 weer oude route teruggezet
- lijn 7 (voorlopig) niet naar Hoevelaken en gewijzigde route in Schuilenburg
- lijn 9 rechter getrokken. Halte Ganskuil vervalt daardoor.

Ben nog niet geheel tevreden over Amersfoort-Zuid. Met name het gat dat tussen lijnen 8 en 9 valt. Alternatief is dat het woonzorgcomplex (naast halte Amerhorst) geen bus meer vlak voor de deur krijgt, maar weet niet of dat wenselijk is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten