Dienstregeling 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Klaasje »

Nou, de sandwich-combinatie heeft naar verwachting in September toelating in België.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door OVinspecteur »

Staatssecretaris doet onderzoek naar betere aansluitingen voor/in Dordrecht:
http://www.rtvdordrecht.nl/d66-wil-bete ... tem?973988
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Wubbo »

"NS heeft het verzoek van de gemeente Dordrecht bestudeerd. Uit onderzoek blijkt dat het niet mogelijk is om de aansluitingen rondom Dordrecht te verbeteren zonder andere aansluitingen te verbreken. NS blijft zoeken naar mogelijkheden om in een volgende dienstregeling de reistijden rondom Dordrecht te verbeteren."

Ik citeer alvast uit het antwoord van de staatssecretaris.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Daniel »

Als je met de materieelinzet-oogkleppen van NS op er naar kijkt zal dat ongetwijfeld zo zijn, maar de situatie zou al aanzienlijk verbeteren als je de nogal merkwaardige knip van de sprinters eruit haalt. Ze doorkoppelen zou, zelfs met behoud van bestaande vertrektijden, de reistijd vanaf de stations ten zuiden van Dordrecht naar de belangrijkste bestemmingen in Rotterdam al verkorten.
In elk geval vanuit Roosendaal moet dat lukken, vanuit Breda past het niet maar daarvandaan is de overstap op de IC ook al beter en is dat de snelste verbinding.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door visgraat »

Een verzoek: Kan de huidige 9000 serie: Meppel - Leeuwarden op andere tijden gaan rijden, zodat er een betere verdeling komt over het uur met de 1800 (Den Haag - Zwolle *stops* Leeuwarden) en een betere aansluiting in zuidelijke richting? De overstap kan naar mijn idee door vrijwel alle reizigers gedaan worden in Steenwijk; daar hoef je ook geen trap te lopen. Daar moet de overstap dan strak zijn. Dat betekent met de 9000 ongeveer een kwartier eerder vertrekken uit Meppel richting Leeuwarden en omgekeerd ongeveer een kwartier later aankomen in Meppel. Dat resulteert erin dat Wolvega/Grou-Jirnsum/Akkrum - Zwolle ca. 10 minuten sneller en verder naar de Randstad/Oost NL/Zuid NL zelfs een kwartier sneller is. Alleen de verbinding naar Hoogeveen/Assen wordt dan een kwartier slechter. Voor Groningen kan je ook over Leeuwarden. Het lijkt mij dan duidelijk wat zwaarder weegt, zonder iemand voor het hoofd te willen stoten. Als je twee keer per uur sprinters rijdt, lijkt me dit helemaal een beter alternatief, omdat Wolvega/Grou-Jirnsum/Akkrum anders ca. een kwartier verder van Nederland komen te liggen (m.u.v. dus van Hoogeveen/Assen). Een laatste voordeel is dat je volgens mij ook nog een trein uitspaart, omdat de 9000 heel kort stilstaat op de eindpunten.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door jelmerrr »

1. Zulke verzoeken kun je, beter aan de, NS voorleggen
2. Kwartier eerder uit Meppel krijgt een conflict qua opvolgingstijd. (Het andere heb ik nog niet bekeken)
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door visgraat »

Ongeveer een kwartier bedoel ik. Inderdaad moet het naar de NS, maar ben benieuwd hoe er hier op het forum over gedacht wordt.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door jelmerrr »

Wat ik me bij zulke dingen meer afvraag is waarom de NS voor bijv deze tijden heeft gekozen
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door BR628 »

De verdeling over het uur tussen de IC en de sprinter tussen Lw en Mp was al een tijdje bekend (bij insiders) en het is m.i. eerder een verslechtering dan een verbetering t.o.v. de huidige situatie. Tuurlijk, tussen Lw en Zl krijg je nu 2x per uur een 'snelle' IC maar die krijgt er wel een m.i. onzinnige stop in Mp bij. Voor lokale reizigers tussen bv Lw en Hr wordt de verdeling zo slecht dat je voor het gevoel nog maar 2x een reisverbinding hebt tegen 3x per uur in de huidige situatie. Ik hoop dat eea beter verdeeld wordt over het uur zodra de 9000 door gaat rijden naar Zl.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door IC140 »

De tijdligging van de Sprinter Meppel - Zwolle wordt gebaseerd op de overstap Leeuwarden/Heerenveen - Hoogeveen/Assen in Meppel. Dat is een grotere groep mensen dan van Akkrum / Grou / Wolvega naar Zwolle en verder reist.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Roeland »

En terecht, want iedereen in de spoorwereld weet inmiddels wel dat Hoogeveen een uiterst belangrijke bestemming is :D
Laatst gewijzigd door Zugführer op vr 11 aug 2017, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door visgraat »

BR628 schreef:De verdeling over het uur tussen de IC en de sprinter tussen Lw en Mp was al een tijdje bekend (bij insiders) en het is m.i. eerder een verslechtering dan een verbetering t.o.v. de huidige situatie. Tuurlijk, tussen Lw en Zl krijg je nu 2x per uur een 'snelle' IC maar die krijgt er wel een m.i. onzinnige stop in Mp bij. Voor lokale reizigers tussen bv Lw en Hr wordt de verdeling zo slecht dat je voor het gevoel nog maar 2x een reisverbinding hebt tegen 3x per uur in de huidige situatie. Ik hoop dat eea beter verdeeld wordt over het uur zodra de 9000 door gaat rijden naar Zl.
Die stop in Meppel heb ik ook niet begrepen. Qua eenduidigheid: Meppel is geen IC-station, niet voor de IC naar Groningen en dus ook niet naar Leeuwarden. Ok, dan kan je station Bijlmer-Cruijff-ArenA ook ter discussie stellen, maar dat is natuurlijk een veel groter station. Dat gaat niet passen in alleen sprinters. En straks heb je in Meppel vier sprinters per uur: 2x naar Zwolle en 2x naar Groningen; moet daar dan ook nog een IC gaan stoppen. Lijkt me een beetje over de top. Verder weet ik niet hoeveel reizigers er reizen tussen Assen / Hoogeveen en Steenwijk / Heerenveen, maar ondanks dat deze verbinding maar 1x per uur wordt aangeboden, kan je volgens mij een kanon afschieten in de 9000.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door SuperGhost »

Ik neem aan dat je bedoelde 2x Zwolle-Leeuwarden en 2x Zwolle-Groningen die Meppel straks moet hebben? Immers: 2x naar Zwolle en 2x naar Groningen hebben ze al een aantal jaar :wink:
Maar die IC-stop op Meppel lijkt me ook niet nuttig zo. Die had alleen nuttig geweest als de sprinter uit Leeuwarden dan op de IC zou aansluiten i.p.v. de sprinter uit Groningen. Zolang dat niet gebeurd kan de IC wel Meppelloos blijven lijkt me.

Maar Meppel mag dan wel 4x een sprinter naar Zwolle krijgen straks, maar die rijden natuurlijk direct achter elkaar dus dat levert weinig extra's op natuurlijk. Mooiste voor Meppel zou zijn als die ook in een kwartiersdienst komen te liggen. Alleen moet je dan de knoop in Zwolle veranderen in een halve knoop, en zul je dan minimaal op Zwolle-Schiphol 4x p/u moeten gaan rijden (liefst ook op Zwolle-Amersfoort uiteraard, maar dat is nu niet mogelijk).
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door jelmerrr »

Zwolle-Leeuwarden met sprinter gaat niet gebeuren voor werkzaamheden bij Herfte klaar zijn.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door starx »

De knoop in Zwolle is de basis voor de complete NS-dienstregeling. Ik vermoed dat ze die niet zomaar kapot gaan maken. Sterker nog: de viersporigheid tussen Zwolle en Herfte wordt juist aangelegd om die knoop in stand te kunnen houden.

Niettemin zijn er in Zwolle nu wel twee treinseries die niet de knoop van .15/.45 als basis hebben, maar een soort "mini-knoop" rond .00/.30. Dat zijn de [serie=Sprinter|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Den Haag Centraal4600[/serie] en de [serie=Stoptrein|2017|Ommen - Zwolle13800[/serie].

Als ik dan even naar de toekomst kijk, dan zou het voor Meppel beter zijn als een van de sprinters (de [serie=Sprinter|2017|Leeuwarden - Meppel9000[/serie]) een kwartier zou verschuiven zodat er tussen Zwolle en Meppel een kwartierdienst ontstaat. Maar ik kan we een belangrijke reden geven om dat niet te doen: de spreiding van de treinen tussen Heerenveen en Leeuwarden wordt dan namelijk slechter. En nog wat anders: als de sprinter zo kort mogelijk achter de IC aan rijdt, dan zou de IC eventueel Steenwijk over kunnen slaan (want dat heeft dan toch al een halfuursdienst richting Zwolle met de sprinter).
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door MetroRET »

Dat is nu de [serie=Sprinter|2017|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie], omdat men in Shl, Amsterdam Centraal op de trein wil hebben staan.
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door evos »

^^ En als je dan uit Shl in Asd aankomt blijft soms minutenlang op de schermpjes staan: "Allemaal uitstappen, deze trein rijdt niet verder" of woorden van gelijke strekking. Wat dan pas verandert vlak voordat de trein naar Zl vertrekt. Zo toegepast vind ik die knip wel een paardenmiddel.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Vinny »

Het beste is een sprinterknoop in Zwolle en een IC knoop op het andere kwartier lijkt me.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door visgraat »

Een sprinterknoop heeft denk ik niet zoveel waarde: wie reist er tussen Dronten en Coevorden of tussen Wolvega en Raalte? Het zou wel interessant worden als een bepaalde IC ook een kwartierdienst rijdt. Dat zou kunnen als de 2400 (Dordrecht - Leiden - Schiphol - Lelystad) doorgetrokken zou worden naar Zwolle. Dan zou de 9000 in het huidige patroon 2x per uur ook logischer zijn. Maar dat zijn dan allemaal ideeën voor 2021 wanneer Herfte klaar is. Daarnaast krijg je ook nog de sneltrein uit Enschede. Al met al krijg je dan toch al een redelijke tweede knoop.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Daniel »

Ook maar even hier het linkje over de vastgestelde dienstregeling 2018.

De snelle natreinen ('s ochtends) en voortreinen ('s avonds) gaan er dus daadwerkelijk komen. Ben ergens wel heel erg benieuwd hoe InfoPlus gaat omgaan met die avondspitstreinen. Zal in de automatische omroep wel een IC naar Vlissingen en Vlissingen worden :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door MetroRET »

CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door CamilleKreemers »

Wat ik me nu afvraag, er schijnt ook een vervoersvraag te zijn naar Noord-Brabant. Waarom is niet gekozen om deze spits intercity te koppelen naar Noord Brabant?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Suus »

Dat gaat niet omdat je dan met de reguliere treindienst in de knoei komt.

De overstap op de trein van/naar Breda wordt voor de spitstreinen dan ook 29 minuten, waardoor de reguliere trein interessanter blijft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door SuperGhost »

Je zou het hooguit andersom kunnen doen: 2 'reguliere' ritten per dag niet naar Amsterdam, maar naar Zwolle sturen en dan een snelle IC naar Amsterdam sturen.
Nadeel is dan wel dat de reizigers van de kleinere stations dan extra over zullen moeten stappen op Roosendaal indien ze naar de Randstad willen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Nitein-Repart »

Op zich interessant, maar ik denk dat je dan met de omlopen van de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in de knoei komt en de [serie=Intercity|2017|Vlissingen - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] moet vanaf Roosendaaltoch met twee stellen rijden, kun je net zo goed de sneltrein en stoptrein uit Vlissingen met elkaar combineren. Voor de reizigers wellicht minder leuk, maar voor de NS een stuk eenvoudiger.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten