Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Zeeland overweegt keuze tussen stoptrein en intercity

Bericht door Mr-W »

De verschillende overheden in Zeeland moeten dit jaar de afweging maken of ze liever een snelle intercity tussen de grote stations willen of een langzamere trein die op veel verschillende kleine stations stopt. Dit laatste is ook nu al het geval. Deze trein garandeert weliswaar een goede bereikbaarheid van de kleine kernen in Zeeland, maar leidt ook tot een beduidend langere reistijd. NS heeft Zeeland gevraagd de toekomstwensen in kaart te brengen.
Provinciebestuurder Harry van der Maas legt aan Omroep Zeeland uit welke overwegingen de provincie en andere overheden meenemen in het overleg. Momenteel rijdt er een trein van Bergen op Zoom naar Vlissingen, via Goes en Middelburg. Verder stopt deze trein – die vier keer per uur rijdt – nog op zes andere kleine stations. Twee daarvan bedienen nog geen 250 reizigers per dag.
OVpro.nl
thejay schreef:Jammergenoeg rijdt tram 6 niet naar Linkeroever; dit zou een anders nog beter zijn: laat lijn 19 dan maar stoppen aan de nieuwe P+R Luchtbal.

Overigens al de werkzaamheden in Antwerpen staan uitgelegd op de website http://www.noorderlijn.be/
Naar Antwerpen Luchtbal is ook richting Breda een handig overstappunt, immers stopt de toekomstige trein naar Breda daar en de huidige L trein naar Roosendaal.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door visgraat »

Misschien is dit iets voor de kleine stations in Zeeland: Afbeelding

Even een gek idee natuurlijk.
Maar wel: Als je met de IC 6x minder stopt (met ongeveer 2 minuten per stop), spaar je bijna een kwartier uit. Dat betekent volgens mij dat je 2x uur een trein minder nodig hebt, omdat je sneller weer uit Vlissingen kan vertrekken. Omdat je dan treinen uitspaart kan je ter compensatie twee sprinters laten pendelen tussen Bergen op Zoom en Vlissingen in een uurdienst (52 minuten). En dat is dan denk ik goedkoper, omdat het kleiner materieel is. Eventueel kan je die trein dan goedkoper aanbesteden aan een regionale vervoerder. Dat lijkt me een prima oplossing: Een snelle IC en nog altijd, zei het in mindere mate, bediening van de kleine stations.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door DrechtBlub »

Dat vind ik nou een goed idee.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zeeland overweegt keuze tussen stoptrein en intercity

Bericht door Suus »

Mr-W schreef:Naar Antwerpen Luchtbal is ook richting Breda een handig overstappunt, immers stopt de toekomstige trein naar Breda daar en de huidige L trein naar Roosendaal.
De toekomstige trein naar Breda stopt daar niet. De huidige treindienst naar Noorderkempen gaat er vanaf december ook niet meer stoppen, alleen de P-treinen blijven dat doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door PatrickM »

Maar de IC naar Essen gaat er wel stoppen. Je hebt er weinig aan, maar toch...

Dat kreng moet eerst eens doorgetrokken worden naar Roosendaal, dan praten we verder.

Over de stoptrein: goed plan, maar ik zou wel voor Roosendaal-Middelburg, omdat je anders in Bergen op Zoom én in Roosendaal moet overstappen voor Breda. In de huidige drgl kun je makkelijk 4 minuten afsnoepen van de keertijd in Vs op op Souburg te stoppen. Het reizigersaantal is daar nog best redelijk, dus waarom niet?

Maar voor de rest prima plan, stoptrein aanbesteden (liefst met de ferry en busvervoer erbij) zodat je van de HRN-eis voor 2x/uur af bent, en de IC gewoon 2x/uur. Er is dan altijd nog een alternerende bestemming mogelijk, dus 1x/uur koppelen aan de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie], en 1x/uur gewoon de [serie=Intercity|2017|Vlissingen - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Suus »

Niet om het een of ander, maar je weet wie dan voor de kosten voor de treindienst mag opdraaien?
Spoiler: show
Juist, die provincie die nu amper al geld heeft om het busvervoer in de lucht te houden
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door PatrickM »

Als je het een beetje goed plant spaar je 2 IC's uit. Dan zijn je extra kosten enkel onderhoud en een beetje stroom.

Daar staat tegenover dat het héél veel regionale vervoerders is gelukt om op regionale lijntjes de dienst toch weer enigszins rendabel te maken. Je mag dan hopen dat voor de Zeeuwse lijn hetzelfde geldt.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je geen gelijk hebt. Voor de provincie is het gewoon zwaar klote dat er 7 ton per maand naar Termphos moet om dat fabrieksterrein te saneren. Als dat in 2020 (hopelijk) klaar is, is er hopelijk meer mogelijk.

WSF is ook een leuke kostenpost die niemand wil hebben. Er zijn wel eens gedachten geweest om daar weer een autoveer van te maken, maar dat gaat de NV Westerscheldetunnel allesbehalve leuk vinden.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door visgraat »

Suus schreef:Niet om het een of ander, maar je weet wie dan voor de kosten voor de treindienst mag opdraaien?
Spoiler: show
Juist, die provincie die nu amper al geld heeft om het busvervoer in de lucht te houden
Ik neem aan dat ze daar in Limburg ook uitgekomen zijn. NS hoeft minder treinen te rijden en krijgt dan neem ik aan naar ratio wat minder subsidie voor dit deel van het netwerk. De provincie krijgt dan neem ik aan meer subsidie. Maar als dat problemen geeft, kan je het ook niet regionaal aanbesteden. Twee IC's minder en twee sprinters meer lijkt me een interessante business case. Iets meer stroom, omdat je in het scenario meer kilometers maakt, maar qua onderhoud en verbruik is een sprinter weer veel voordeliger.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Yanaike »

Zucht... Deze discussie is al vaker gevoerd.

Een stoptrein Vlissingen - Roosendaal, Goes - Roosendaal, Goes - Breda of wat dan ook is op zichzelf een té kleine spoorconcessie om apart aan te besteden. Dat betekent dat de concessiehouder relatief veel geld kwijt is aan extra vaste kosten (reserve treinstellen, technisch personeel etc.).
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat de spitstreinen een goed iets is om te beginnen met een IC. Ik denk dat dan ook de vraag het hoogst is naar goede verbindingen.
Een idee kan zijn om deze spitstrein te koppelen aan de IC naar Arnhem, zodat Zeelanders ook snel en zonder overstap naar Tilburg kan reizen.
De frequentie van deze spitstrein kan 1 of 2x/uur wezen.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door visgraat »

Yanaike schreef: Een stoptrein Vlissingen - Roosendaal, Goes - Roosendaal, Goes - Breda of wat dan ook is op zichzelf een té kleine spoorconcessie om apart aan te besteden. Dat betekent dat de concessiehouder relatief veel geld kwijt is aan extra vaste kosten (reserve treinstellen, technisch personeel etc.).
Goed punt, maar laat het dan gewoon bij de NS. Per saldo heb je dan twee IC's minder en twee sprinters meer. Dat moet toch uit kunnen?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Wubbo »

visgraat schreef:
Suus schreef:Niet om het een of ander, maar je weet wie dan voor de kosten voor de treindienst mag opdraaien?
Spoiler: show
Juist, die provincie die nu amper al geld heeft om het busvervoer in de lucht te houden
Ik neem aan dat ze daar in Limburg ook uitgekomen zijn. NS hoeft minder treinen te rijden en krijgt dan neem ik aan naar ratio wat minder subsidie voor dit deel van het netwerk.
NS krijgt geen subsidie, NS betaalt voor het mogen uitvoeren van de treindienst.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door sirvinniei »

Ik weet niet hoe het in Zeeland zit, maar op bepaalde lijnen krijgen ze subsidie om een bepaalde dienst uit te voeren.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Suus »

NS krijgt alleen beperkte subsidie van Friesland voor het rijden van stoptreinen.

Daarnaast wordt er soms een startsubsidie verleend voor nieuwe stations of uitbreiding van treindiensten, maar op termijn moet dat zelf de broek zien op te houden, wat niet altijd lukt, zoals Utrecht - Breukelen of Almelo - Enschede.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door PatrickM »

CamilleKreemers schreef:Ik denk dat de spitstreinen een goed iets is om te beginnen met een IC. Ik denk dat dan ook de vraag het hoogst is naar goede verbindingen.
Een idee kan zijn om deze spitstrein te koppelen aan de IC naar Arnhem, zodat Zeelanders ook snel en zonder overstap naar Tilburg kan reizen.
De frequentie van deze spitstrein kan 1 of 2x/uur wezen.
Zeeuwen :evil:

Maar het is geen slecht idee. Iets staat me bij dat dat in de jaren '90 ook zo was.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door CamilleKreemers »

sirvinniei schreef:Ik weet niet hoe het in Zeeland zit, maar op bepaalde lijnen krijgen ze subsidie om een bepaalde dienst uit te voeren.
Op de wiki staat een aantal decentrale lijnen vanuit onderzoek uit 1996 (al vallen een aantal tegenwoordig onder HRN). Een aantal ervan zijn nog steeds trein en een aantal zijn omgebouwd tot sneltram / metro.

Kijkende naar de lijst zie ik nog als HRN staan:
Alkmaar-Schagen–Den Helder
Alkmaar–Hoorn
Zaandam–Hoorn–Enkhuizen
Haarlem–Uitgeest
Weesp–Lelystad

Ik verwacht dat de verbinding Weesp - Lelystad nu rooskleuriger is geworden.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door ZO6176 »

Het is balen dat de provinciegrens er ligt. Of ze zouden net als Groningen - Drenthe moeten doen. Ik zou de spoortlijn Dordrecht - Roossendaal bij deze betrekken en het busvervoer ten westen van Breda bij Zeeland betrekken. Is ook het probleem lijn 19 opgelost. Breda-stad zou dan met de rest van Brabant al dan niet met ZuidOost kunnen.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door BusFreakRotterdam »

Buslijn 19 (Hulst - Breda Station) blijft rijden, althans in het weekend, dat is wat Connexxion nu voorgesteld heeft. Diverse gemeentes in Zeeuws-Vlaanderen, provincie Brabant en Zeeland zijn met Connexxion in overleg om de buslijn ook doordeweeks te behouden. Deze buslijn is van vitaal belang voor de omgeving. Ronduit belachelijk dat er al zolang over gesproken wordt. Volgens mij is de bezettingsgraad van deze buslijn perfect en tevens een Kernnetlijn opgenomen in het programma van eisen die tijdens de aanbesteding zijn gesteld.

http://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/bre ... ~a99a8231/
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door CamilleKreemers »

ontwikkelingen in treinvervoer of wegenlayout kan soms een wijziging van PvE opleveren.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door BusFreakRotterdam »

Dan moet de OV-chipkaart wel geldig zijn op de trein van en naar Breda in België en dat is niet zo. Extra kaartje + extra kosten voor de forens.
Daarnaast worden de reizigers geconfronteerd met een extra overstap in België als de bus überhaupt doordeweeks blijft rijden.
Voor de meeste reizigers is Breda namelijk niet het eindpunt maar wel sneller dan via Goes of Antwerpen CS.
Laatst gewijzigd door Zugführer op vr 25 aug 2017, 03:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Yanaike »

Dat is een probleem van de trein, lijkt mij. Als er een trein tussen Breda en Antwerpen gaat rijden, wil je dan echt nog een parallelle buslijn hebben tussen Antwerpen en Breda "omdat de OV-chipkaart niet geldig is op de trein", of is het misschien beter om een manier te vinden waardoor de OV-chipkaart wél geldig is op de trein? Bijvoorbeeld een OV-chipkaartpaal op Antwerpen die alleen geldig is voor overstap tussen lijn 19 en trein (en v.v.)?
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door BusFreakRotterdam »

NMBS heeft al gezegd dat de OV chipkaart niet geldig wordt op het treintraject, het is namelijk een Belgische treinverbinding en geen Nederlandse.
Op grensoverschrijdende buslijn 42 (Breskens-Brugge) is de OV chipkaart na St Anna Ter Muiden ook niet geldig, moet je uitchecken en een kaartje kopen van busmaatschappij de Lijn ook als je in een bus van Connexxion reist.

Nogmaals Breda is voor het merendeel van de reizigers niet het eindpunt waardoor je als je de trein moet pakken in Belgie weer een extra overstap creëert. Vorig jaar was de provincie Brabant voorstander van het afschaffen maar ook zij halen nu bakzeil.

"Wat goed is, moet goed blijven!". De Bredabus rijdt al meer dan 50 jaar en ineens is deze lijn niet goed meer terwijl deze een hele goede bezettingsgraad heeft. Zal wel een centenkwestie zijn en roostertechnisch moeilijk in te vullen...!
Laatst gewijzigd door Zugführer op vr 25 aug 2017, 03:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Suus »

Het is geen centenkwestie of roosterprobleem, de mobiliteitscrisis in Antwerpen is het probleem.

Een middeleeuwse stad is gewoonweg niet in staat grote hoeveelheden auto's te verwerken die door belastingmaatregelen in België ook nog bijna gratis rondrijden. Dat heeft ontwrichtende effecten op buslijn 19.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Zonnig »

Is het geen idee om de route van deze buslijn in te korten/verleggen van Hulst naar Bergen op Zoom (niet via Antwerpen).
Voordeel,: de route is korter en je kan dan vanuit Bergen op Zoom met de trein verder.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Yanaike »

BusFreakRotterdam schreef:
Yanaike schreef:Dat is een probleem van de trein, lijkt mij. Als er een trein tussen Breda en Antwerpen gaat rijden, wil je dan echt nog een parallelle buslijn hebben tussen Antwerpen en Breda "omdat de OV-chipkaart niet geldig is op de trein", of is het misschien beter om een manier te vinden waardoor de OV-chipkaart wél geldig is op de trein? Bijvoorbeeld een OV-chipkaartpaal op Antwerpen die alleen geldig is voor overstap tussen lijn 19 en trein (en v.v.)?
NMBS heeft al gezegd dat de OV chipkaart niet geldig wordt op het treintraject, het is namelijk een Belgische treinverbinding en geen Nederlandse.
Op grensoverschrijdende buslijn 42 (Breskens-Brugge) is de OV chipkaart na St Anna Ter Muiden ook niet geldig, moet je uitchecken en een kaartje kopen van busmaatschappij de Lijn ook als je in een bus van Connexxion reist.

Nogmaals Breda is voor het merendeel van de reizigers niet het eindpunt waardoor je als je de trein moet pakken in Belgie weer een extra overstap creëert. Vorig jaar was de provincie Brabant voorstander van het afschaffen maar ook zij halen nu bakzeil.

"Wat goed is, moet goed blijven!". De Bredabus rijdt al meer dan 50 jaar en ineens is deze lijn niet goed meer terwijl deze een hele goede bezettingsgraad heeft. Zal wel een centenkwestie zijn en roostertechnisch moeilijk in te vullen...!
Dat doet er niet toe. Het is onzin om bus en trein parallel hetzelfde traject te laten rijden.

Ik ben er mee eens dat er een oplossing moet komen zodat de Zeeuwen goedkoop naar Breda kunnen blijven rijden en andersom, maar ik snap ook dat de OV-chipkaart niet geldig gaat worden op het treintraject. Vandaar mijn eerdere voorstel: maak de OV-chipkaart geldig tussen Antwerpen - Breda maar alleen voor reizigers die van/naar Hulst reizen. In Antwerpen zouden dan OV-chipkaartpaaltjes moeten komen waar je alleen kunt overstappen. Reizigers tussen Antwerpen en Breda zouden gewoon gebruik maken van de NMBS-tarieven. Reizigers tussen Hulst en Breda maken wel gewoon gebruik van de OV-chipkaart-tarieven. Ik geef toe, het is een ingewikkelde constructie, maar iedereen heeft er verder voordeel bij: de reiziger is sneller in Breda en de vervoerders hoeven geen parallelle busverbinding te rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten