Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 1)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 1)

Bericht door BR628 »

Van zondag 30 juli tot woensdag 9 augustus heb ik de tweede hobbyvakantie van 2017 gevierd. Ditmaal ging het eerst naar het Oosten van Duitsland, waarna al snel de grens overgestoken werd naar Tsjechië waar rond de hoofdstad Praag diverse spoorlijnen werden bezocht. Het werd een reis langs de riveren de Elbe en Moldau. In een nog onbekend aantal delen laat ik jullie de meest bijzondere / mooiste foto's zien. Te beginnen met de heenreis op zondag 30 juli en de eerste fotodag op maandag 31 juli.

Terwijl ik zaterdagmiddag 29 juli in verband met het voorspelde afwisselende weertype, nog niet zeker wist of ik wel zou gaan heb ik rond het avondeten toch de knoop doorgehakt. Er stond eigenlijk maar 1 ding vast: een vol weekend aan een van de diesellijnen ten zuiden van Praag omdat hier nog oude Tsjechische diesellocomotieven worden ingezet. Om niet te veel vast te leggen boekte ik alleen de heenreis en het hotel in Dresden voor drie nachten. Daarna zou ik wel verder kijken. Met een flinke internetbundel die tegenwoordig in heel Europa bruikbaar is kan je veelvuldig het weer checken en hotels en treinreizen plannen en boeken zonder dat je wifi nodig hebt.

De heenreis werd zoals gebruikelijk geboekt bij de Tsjechische spoorwegen omdat het daar vergeleken met de DB minimaal de helft goedkoper is. Sowieso zou blijken dat het treinverkeer in Tsjechië zelf spotgoedkoop is, maar daarover later meer. De reis start om 8:20 in Leeuwarden en via Groningen en Weener mocht ik ditmaal voor het eerst de stopbus lijn 620 uitproberen ipv de snelbus. Lijn 620 reed in het verleden nagenoeg alleen op werkdagen maar wordt sinds dat Arriva zelf deze stopbusverbinding aan DB heeft uitbesteed 7 dagen per week minimaal 1x per uur gereden, aansluiting op de trein van Arriva uit Groningen. Iets over half 12 's ochtends werd vertrokken uit Leer met de RE naar Bremen, waarna een IC me binnen het uur in Hamburg bracht. Vanaf hier had ik de laatste Eurocity van de dag naar Praag, die ik overigens in Dresden zou verlaten. Van de reis zelf zijn geen foto's gemaakt, maar de reis verliep dan ook zonder enige noemenswaardigheden. Op de defecte airco tussen Bremen en Hamburg na dan, misschien.

Na een prima nacht in het ibis hotel in Dresden (aanrader want erg netjes geprijsd en zeer dicht bij het station) zette ik met de S-Bahn koers richting het Elbedal.

AfbeeldingNa een bewolkte start van maandag 31 juli 2017 kwam de zon lekker te voorschijn toen de inmiddels geNajbrt'e 371 004 van de Tsjechische staatsspoorwegen České dráhy hier met EC 171 "Carl Maria von Weber" naar Praag door het nog in oude staat zijnde stationnetje van Schmilka-Hirschmühle rijdt. Dit was een van de doelen van deze vakantie omdat vanaf december 2017 de oude locomotieven in de Eurocitydienst wordt vervangen door de Siemens Vectron.

Schöna is het eindpunt van de Dresdner S-Bahn. Slechts enkele huizen zijn rondom het stationnetje te vinden; het eigenlijke dorpje ligt boven op de heuvel en is samengeklonterd met Reinhardtsdorf. Net als Schmilka-Hirschmühle is ook de halte Schöna alleen aangelegd voor de vele wandelaars die met het pontje de Elbe oversteken. Ga je bij Hirschmühle naar de andere kant dan bereik je het dorpje Schmilka maar ga je bij Schöna de Elbe over dan steek je de Duits/Tsjechische grens over en sta je in Hřensko.

Dit kleine dorpje is behoorlijk toeristisch ingesteld. Er zijn meerdere hotels en restaurants en werkelijk op elke hoek van de straat zijn kioskjes met goedkope drank te vinden. Voor mij was het voornamelijk zaak het uitzichtpunt halverwege de rotsbergen te vinden. In eerste instantie liep ik natuurlijk compleet verkeerd en uiteindelijk bleek een trap vanaf de parkeerplaats je in nog geen 5 minuten op dit fraaie punt te brengen.

AfbeeldingOmdat het maandag was had ik al rekening gehouden met weinig goederenvervoer, maar achteraf bleek alleen een DB 189'er met een staaltrein gepasseerd te zijn toen ik nog op het pontje zat. Daarom een foto van de passage van de ČD 371 015 die hier met EC 173 "Hungaria" uit Hamburg naar Budapest door Schöna rijdt.

De Hongaarse spoorwegen MAV zijn hun materieelpark overigens aan het vernieuwen: al enige tijd rijden Railjet-achtige rijtuigen mee in de Eurocitytreinen tussen Hamburg en Budapest.

Toen ik twee jaar geleden voor het laatst in het Elbedal was lukte het niet echt om de middagstek bij Krippen in foto's om te zetten. Omdat er ook een grotere kans op Tsjechische diesellocomotieven is tussen de grens en Bad Schandau stond dit fotopunt dan ook hoog op het lijstje. Ondanks de relatieve maandagsrust, er reed 's ochtends wel wat maar alleen richting Duitsland, begon het in de namiddag toch een beetje te rijden.

Vanwege de systeemwisseling op de grens bij Schöna rijdt ČD Cargo tussen Děčín en Bad Schandau/Pirna alleen met multisysteemlocomotieven van de series 372 en 383. Doorgaande treinen tussen Tsjechië en Duitsland krijgen daardoor onderweg één of meerdere locomotievenwissels

AfbeeldingEen mooi voorbeeld was trein 43398 uit Lovosice (CZ) naar Sangershausen (D) die op maandag 31 juli 2017 vanaf Děčín nákladní nádraží getrokken werd door de 372 012 en bijna Bad Schandau heeft bereikt. Raildox Deutschland nam de trein hier over van ČD Cargo.

Op de achtergrond zijn de zeer fraaie kalkzandstenen rotsen van het Elbsandsteingebirge te zien. De huisjes geheel links in beeld behoren tot het stadje Bad Schandau, dat, in tegenstelling tot het station, aan de rechteroever van de Elbe ligt.

ČD Cargo heeft voor het grensoverschrijdend goederenvervoer tussen Tsjechië en Duitsland naast locomotieven van de serie 372 sinds 2016 vijf Vectrons in de serie 383 in dienst gesteld. Ze rijden sindsdien met name de autotreinen tussen Děčín en Falkenberg(Elster).

AfbeeldingOp de zonnige namiddag van maandag 31 juli 2017 kwam de 383 005 met een beladen BLG autotrein uit Nymburk vjezd nádraží (CZ) hier door Krippen gereden en is als trein 48338 op weg naar Falkenberg.

Het reizigersvervoer in het Elbedal bestaat naast de S-Bahn (Schöna-Dresden-Meißen Triebischtal) en de Eurocitytreinen uit de regionale spoorverbinding U28 "Nationalparkbahn" die gezamenlijk door de DB en de ČD geëxploiteerd wordt. De Duitse spoorwegen leveren een aantal treinstellen van de serie 642 en de Tsjechische spoorwegen stellen het personeel.

Het bijzondere aan deze treinverbinding is dat deze van Tsjechië via Duitsland naar Tsjechië rijdt. De route loopt van Děčín via Schöna en Bad Schandau naar Rumburk en er wordt behoudens een uurdienst in de vroege ochtend een tweeuursdienstregeling gereden.

AfbeeldingOp maandag 31 juli 2017 had ik het geluk dat het enige bestickerde stel, de 642 537, werd ingezet en zo kon tijdens een kortstondig zonnig moment het vertrek van RB 5451 uit Krippen richting Bad Schandau worden vastgelegd. In de hoogzomer zou het hier ruim een uur mogelijk moeten zijn treinen schaduwvrij vast te leggen. Door de bestickering van het stel valt de schaduw hier nu niet heel erg op.

Ook vanaf het perron van het stationnetje van Krippen zijn nog foto's te maken, maar helaas is het oude stationsnaambordje wel verdwenen. Het lege geraamte staat er nog wel steeds dus ik vermoed geen opruimactie van de DB, ook omdat aan de Bad Schandauer-zijde het bordje nog wel aanwezig is (...).

AfbeeldingTerwijl de bewolking in rap tempo weer toenam, er was onweer op komst, scheen de zon nog even uitbundig toen Eurocity 170 "Carl Maria von Weber" uit Praag naar Berlijn Hbf door Krippen reed. De 371 002, in tegenstelling tot de 001, 003, 004 en 015 nog in de Najbert1-kleurstelling, trekt de trein tot Dresden Hbf.

Omdat er voorlopig geen goederentreinen meer zouden rijden besloot ik het voor gezien te houden en met de S-Bahn terug te reizen naar Dresden. Vanaf Krippen duurt dit ongeveer 45 minuten. Terug op het centraal station van Dresden besloot ik alvorens ergens avondeten te halen, nog even te kijken onder de stationskap van de middenhal. Hier bleek ik geluk te hebben want net na mijn aankomst vertrok er een dieseltreinstelletje naar Zittau.

De Vogtlandbahn is sinds einde 2010 overgegaan in de Länderbahn GmbH en voert sinds 2014 het concept Trilex, ook wel de Drieländerexpress genaamd. Hierbij staat Tri voor de drie landen waarin het opereert: Duitsland, Tsjechië en Polen en is -lex afgeleid van de alex (Arriva Länderbahn Express), een van de eerdere marketingconcepten van de Vogtlandbahn/Netinera. De Länderbahn rijdt momenteel op een vijftal trajecten in het oosten van Sachsen, waaronder Dresden-Görlitz en Dresden-Zittau.

AfbeeldingDe 642 314 vertrekt hier in een laagstaand zonnetje onder de fraaie kap van Dresden Hauptbahnhof als trein 80177 naar Zittau.

Het Dresdner Hauptbahnhof is in 2007 grondig gerenoveerd maar het deel buiten de overkapping van de middenhal lijkt overgeslagen.

Hiermee komt een einde aan de eerste dag en aan deel 1 van deze reeks. In deel 2 blijven we nog even in Duitsland, want voor dinsdag 1 augustus werd stralend mooi weer voorspeld.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 1)

Bericht door Zugführer »

Leuk! Kijk nu al uit naar de rest, heb vorig jaar inderdaad ook ervaren dat Tsjechië een tof spoorland is en het allemaal erg goedkoop is.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 1)

Bericht door isadora »

Goed, informatief en bondig verhaal BR628, dank je. :D
En opgesierd met schitterende foto's, ja hoor.....we hebben er weer eentje . :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5261
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 1)

Bericht door Lijn 45 »

Leuk verslag uit een fraaie regio. :D :pos:
marcel.nl
Berichten: 641
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 1)

Bericht door marcel.nl »

leuk :Y
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 1)

Bericht door Etienne »

Dit zijn zeker mooie foto's :pos: :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 1)

Bericht door ZO6176 »

Kijk uit naar het 2e deel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 1)

Bericht door Daniel »

Erg fraai zo met ook nog wat achtergrondinfo erbij, zeer de moeite van het kijken waard :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 1)

Bericht door jelmerrr »

Leuk verslag
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 1)

Bericht door mb90 »

Fraaie serie! Zelf ben ik 2 jaar geleden bij een rondreis door Duitsland al eens in het Elbetal geweest, maar toen vooral voor een bezoek aan Dresden en de rotspartijen (Bastei) bij Rathen. Toen zag ik al genoeg fotolocaties voor een vervolgbezoek die hier ook weer mooi te zien zijn. :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten