Maakt dit iets uit? Je hebt in Nederland helemaal geen grote reizigers stromen nodig om uit de kosten te komen. Neem de treinen op de Merwede Linge lijn. Deze treinen zijn extreem licht(lage infrastructuur heffing) ze nemen weinig stroom af en ze worden modules in opgebouwd dus een andere stroomafnemer en software/beveiligingspaket is relatief makkelijk te installeren. Het break even punt van zo'n trein is 30 a 40 reizigers. Als je de trein over de Betuwe route laat rijden naar Nijmegen is de trein zelfs een goed alternatief voor de Rotterdammers. Want van Nijmegen naar Sliedrecht is zo'n 80 km via de Betuwe route. Deze goederen lijn heeft een baanvak snelheid van 100 kmh. Dus de trein doet zo'n 50 a 60 minuten over dat stuk. Het resterende stuk Sliedrecht Rotterdam doe je in 20 a 25 minuten. De reistijd Rotterdam Nijmegen is dus tussen de 70 en 85 minuten. De snelste verbinding doet er nu 90 minuten over waarbij er niet veel meer tijdswinst te halen valt. Ik beken het is niet veel tijdswinst voor Rotterdam maar het is genoeg om passagiers over de drempel te trekken en Dordrecht heeft een grote tijdswinst en daar doe je het voor.JWM schreef:Ik mis in dit forumonderdeel vaak het antwoord op de waarom-vraag. Zo ook bij het voorstel van een Sneltrein vanuit Dordrecht naar Arnhem of Nijmegen. Zoals Daniel terecht opmerkt is Tilburg vanuit Dordrecht nog redelijk forensbaar, Arnhem of Nijmegen gaan dat door de afstand nooit worden. Zo'n trein zal dus ook nooit in een grote vervoersbehoefte voorzien.
Er lijken hier mensen overtuigd te zijn dat de Betuwe route ooit zo vol zou raken dat er geen reizigerstreinen meer tussen passen. Ik blijf bij mijn eerder opmerking dat deze passagiertrein er eventueel uitgehaald kan worden als het te druk wordt. Maar afgezien daarvan moeten jullie mij toch eens uitleggen hoe men tot 100% benutte capaciteit gaat komen. Stel je voor er is voldoende vraag om de Betuwe route daadwerkelijk op te vullen(lijkt me sterk met het wegtransport en binnenvaart als alternatief). Dit betekend dat niet alleen de Hollandse kant voor 100% gevuld is maar ook de Duitse kant voor 100%. Je hebt in Duitsland een minder geavanceerd beveiliging systeem dan op de Betuwe route dus deze treinen kunnen minder dicht bij elkaar rijden in Duitsland. Daarnaast als het goederenvervoer zo druk is betekend dit dat de goederentreinen constant twee sporen inneemt. Dit betekend dat er voor alle lokale passagiers treinen en ICE treinen slechts 1 spoor overblijft. Want in Duitsland krijg je tenslotte maar 3 sporen. Gaat het lukken om al die passagiers treinen tussen Emmerich en Oberhausen over 1 spoor te laten rijden? Ik denk dat we allemaal het antwoord wel kunnen geven.