Meltrain in Scotland #1: Edinburgh

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Meltrain in Scotland #1: Edinburgh

Bericht door Meltrain »

Van zaterdag 11 juli t/m zondag 2 augustus ben ik met mijn ouders en zusje op vakantie geweest naar Schotland.
De overtocht naar het VK maakten we zowel heen als terug met DFDS Seaways tussen IJuiden en Newcastle. Toevallig hadden we zowel heen als terug de MS ‘King of Scandinavia’ (hier gefotografeerd in Ijmuiden, net voordat we erop reden):
Afbeelding

Tijdens ons verblijf hadden we vier verschillende verblijven:
1) Een appartement in Edinburgh.
2) Een huisje in de buurt van Tarbet (aan de spoorlijn Glasgow - Mallaig/Oban)
3) Een huisje in de buurt van Alness (aan de spoorlijn Inverness – Wick)
4) Een huisje in de buurt van Dundee.

Tijdens onze vakantie hebben we ook verschillende uitstapjes met het OV gemaakt en in deze serie verslagen probeer ik een beeld te geven van het OV in Schotland.

We beginnen met Edinburgh. Edinburgh is de op één na grootste stad van Schotland en tevens de hoofdstad. Edinburgh heeft twaalf stations, waarvan Edinburgh Waverley het grootste is. Dit station, waarvan ‘Waverely’ ook vaak wordt weggelaten, is het eindpunt van de East Coast Main Line (vanaf London King’s Cross) al rijden een aantal treinen ook door naar Glasgow, Aberdeen of Inverness.

De bovenzijde van het station (oostkant) met een vertrekkende IC125:
Afbeelding

Iets andere positie met verschillende treinen, waaronder IC125:
Afbeelding

De westelijke kant van het station met een Class 158:
Afbeelding

Het station zelf heeft aan de buitenkanten een aantal doorgaande sporen en daartussen aan beide kanten wat kopsporen. Bij de kopsporen aan de westelijke kant staan poortjes, bij alle andere perrons niet.
De kopsporen in westelijke richting (achter de poortjes):
Afbeelding

Een Class 156 in ‘retrostijl’ op een oostelijk kopspoor:
Afbeelding

Eén van de doorgaande sporen met een Class 185 van First TransPenine, komend van Manchester Airport:
Afbeelding

Een IC225 van National Express East Coast (NXEC) die aangekomen is uit London en zo vertrekt voor het laatste stukje naar Glasgow Central aan de westkant van een doorgaand spoor (met links mijn moeder :P ):
Afbeelding

Aan de noordkant van het station liggen ook nog twee doorgaande sporen met een eilandperron, maar deze liggen buiten de muren van het station.
Class 220 van CrossCountry, die nog helemaal naar Penzance moet, op één van de buitensporen:
Afbeelding

Midden op dit eilandperron staat deze seinpaal:
Afbeelding

Op het allerbuitensta spoor staat deze IC125 van National Express East Coast klaar voor vertrek:
Afbeelding

Een Voyager van CrossCountry komt met ruim 20 minuten vertraging binnen. Het blijft Arriva, hè? :P :
Afbeelding

Ik weet niet of dit de reden van de vertraging is, maar ahterop had deze trein nog een speciale ‘reiziger’:
Afbeelding

Ons appartement lag net ten oosten van Waverley met zicht op het spoor. Ideaal voor foto’s dus. :wink:
Een Voyager van CrossCountry begint aan zijn lange reis:
Afbeelding

Een IC125 van NXEC komt binnen na een lange reis:
Afbeelding

Een Class 158 van First ScotRail begint aan een in verhouding erg korte reis:
Afbeelding

Een ander belangrijk station is Edinburgh Haymarket, al wordt hier ‘Edinburgh’ meestal weggelaten.
Van dit station kon ik alleen (vanuit de bus) een foto van het stationsgebouwtje maken:
Afbeelding

Edinburgh heeft ook een hoop bussen, waarvan een groot deel dubbeldeks is.
Er zijn twee vervoerders voor de stadsdienst: het landelijke First en het lokale Lothian.
Hier staan drie verschillende bussen van First te rusten in de avond:
Afbeelding

Twee dubbeldekkers van Lothian rijden over het eerste stuk van de Princess Street. Rechts ligt station Waverley:
Afbeelding

Nog leuker dan dubbeldeksbussen fotograferen, is dubbeldeksbussen fotograferen als je zelf in eentje zit. :lol: Dat leverde het volgende resultaat op:
First was first…:
Afbeelding

…en Lothian kwam erna:
Afbeelding

Maar ook in Edinburgh is men tot de conclusie gekomen dat busvervoer alléén ook niet alles is. Daarom is men een tramlijn aan het aanleggen, waarvoor vrijwel de gehele Princess Street open ligt.
De enige foto die ik van de werkzaamheden gemaakt heb, is deze, vanaf Edinburgh Castle:
Afbeelding

Hiermee ben ik aan het einde gekomen van dit eerste deel van mijn belevenissen in Schotland.
Deel 2: ‘Fort William – Mallaig’ volgt zo snel mogelijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Meltrain in Scotland #1: Edinburgh

Bericht door IC3 »

Leuke foto's waarbij duidelijk blijkt dat je je vermaakt hebt. :D Alleen vind ik de Engelse treinen zo gruwelijk lelijk, maar dat is een kwestie van smaak. :P
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Meltrain in Scotland #1: Edinburgh

Bericht door Stefan »

Leuke foto's meltrain!

Heerlijke treinen overigens, die HST's van NXEC! Ook fijn dat er gratis WiFi aanboord is bij die dingen. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Meltrain in Scotland #1: Edinburgh

Bericht door Mark »

Bekende boot, ben er in 2002 een keer mee van IJmuiden naar Newcastle mee gevaren. Was terug geen pretje door een behoorlijke storm. Meer dan de helft van de passagiers verdween 's avonds zeeziek uit het restaurant... ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meltrain in Scotland #1: Edinburgh

Bericht door Suus »

Sommige treinen zijn echt Brits ontwerp, spuuglelijk dus, maar verder wel mooie foto's.

En deze:
Afbeelding
Wie heeft dat gedrocht van een enkeldeksbus nu weer bedacht, dat Arriva die alsjeblieft nooit gaat bestellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Meltrain in Scotland #1: Edinburgh

Bericht door STF »

Bee schreef: Wie heeft dat gedrocht van een enkeldeksbus nu weer bedacht, dat Arriva die alsjeblieft nooit gaat bestellen.
Is niet te hopen, want dan zitten de deuren aan de verkeerde kant. :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meltrain in Scotland #1: Edinburgh

Bericht door Suus »

Zelfs als de deuren aan de andere kant zitten mogen hem daar lekker houden in Schotland :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Meltrain in Scotland #1: Edinburgh

Bericht door tsov »

Met deuren aan de goede kant rijdt het vorige model (Wright Commander) wel in Nederland rond, op de foto staat de opvolger (Wright Pulsar) ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Meltrain in Scotland #1: Edinburgh

Bericht door waldo79 »

Komt me verrekte bekend voor :) Ben vorig jaar in Edinburgh geweest en heb rond het station nog wat foto's gemaakt 8-)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Meltrain in Scotland #1: Edinburgh

Bericht door Ronald »

Leuk om eens wat te zien van die omgeving (voor mij onbekend maar lijkt me wel erg mooi)! Ben benieuwd naar deel 2 i.i.g.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Meltrain in Scotland #1: Edinburgh

Bericht door 88122903 »

Ik vindt die nieuwe Wright Pulsar wel een mooie bus.
Bussen van dat merk vindt ik altijd wel geslaagd en met de type Commender die ze gemaakt hebben zit het met de wegliching wel goed.
Helaas hebben we in de DAV regio gezien dat Wright bussen kan bouwen die meer kinderziektes hebben dan een lada!
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Meltrain in Scotland #1: Edinburgh

Bericht door Justin »

(Ja ik lees verhalen altijd achterstevoren, dus hier ook :P).

Ook hier leuke foto's, 3 weken lang in Schotland, toe maar!

Arm vogeltje overigens :p.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten