Sneltrein MerwedeLingelijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Yanaike »

bobo17 schreef:of komt er dan weer gezeur met beveiligingssystemen en wisselspanning?
... ja
goederentreinen maakt het ook niet uit als ze 5 minuten moeten wachten voor een sprinter.
... jawel. De spoorlijn is gemaakt voor goederentreinen. Dus die moeten in ieder geval door kunnen blijven rijden (prioriteit!). Bedenk ook dat het voor een goederentrein veel langer duurt om af te remmen en om weer op volle snelheid te komen. Bovendien zou dit ook gevolgen hebben voor de goederentrein die daar achter aan komt (die moet dan ook remmen). Waarschijnlijk komt het erop neer dat niet de goederentrein, maar de SPR moet wachten tot er een gaatje vrij is op de Betuweroute en dat maakt de SPR-dienst erg traag en onbetrouwbaar.
bobo17
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 jan 2015, 12:42

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door bobo17 »

hij hoeft toch niet echt de betuweroute op, ik bedoel dat je de betwuwelijn langs de betuweroute omlegt tussen de fly-over en daar waar de betuwelijn onder de snelweg doorgaat, dan hoef je geen 2e fly-over te bouwen op 500 meter afstand. Lijkt me namelijk ook wel lastig inpassen daar vlak na het station. Dan zijn er toch niet meer conflicten dan dat er nu zijn? en dan voor de beveiliging maar ertms aanleggen, dat komt er toch ook op geldermalsen te liggen dus die paar honderd meter zullen dan ook niet uitmaken.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door reisthijs »

Bouw dan maar gewoon die extra flyover, dat lijkt me toch een stuk goedkoper dan 5 km helemaal nieuw spoor inclusief diverse viaducten...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Yanaike »

Of gewoon allebei niet...?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door reisthijs »

Als je er geen bezwaar tegen hebt dat de sprinter naar Tiel altijd gelijkvloers zal blijven kruisen met de IC's...?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Yanaike »

Hangt er vanaf over welke SPR je het hebt.

Een eventuele SPR Dordrecht - Tiel - Elst?
Nee, ik denk niet dat de vervoersvraag ooit groot genoeg gaat worden om deze fly-over te verantwoorden.

De SPR Utrecht - Tiel?
Misschien, ooit in de toekomst. Maar voor de korte termijn zeg ik ook hier nee. Bij Geldermalsen is ruimte genoeg om treinen te laten wachten tot de IC voorbij is. Er zijn plekken in Nederland aan te wijzen met meer kruisende treinen en/of in de buurt van een knoop waar zo'n fly-over harder nodig is.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Vinny »

Als je de verkeersstromen wilt scheiden denk ik eerder aan een dive-under bij Tricht en bij de Kalenberg. De sprinters halteren te Geldermalsen aan het eilandperron (de binnenste sporen) en de intercity's rijden aan de buitenzijde van het station zonder er te stoppen (de sporen hoeven dan ook geen perron te hebben).

Wat het erg lastig maakt is dit:
https://goo.gl/maps/1HcxcPp7EmC2

Zeker als er drie sporen komen, of het treinverkeer aanzienlijk toeneemt wordt de noodzaak voor een ongelijkvloerse oplossing alleen maar groter. Daar is niet onmiddellijk ruimte voor: er moet behoorlijk gesaneerd worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Daniel »

Eerlijk gezegd denk ik dat die dive-under bij de Kalenberg lastiger is vanwege dit: https://www.google.nl/maps/@51.8786179, ... a=!3m1!1e3 (daar ligt dus al een wegtunnel onder het spoor door)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Vinny »

Maar die dive-under hoeft niet op een perronspoor aan te sluiten, je kunt hem dus wel op niveau -2 leggen denk ik.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door waldo79 »

Vinny schreef:
Wat het erg lastig maakt is dit:
https://goo.gl/maps/1HcxcPp7EmC2

Zeker als er drie sporen komen, of het treinverkeer aanzienlijk toeneemt wordt de noodzaak voor een ongelijkvloerse oplossing alleen maar groter. Daar is niet onmiddellijk ruimte voor: er moet behoorlijk gesaneerd worden.
Die overweg gaat al verdwijnen :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten