Prijs treinkaartje schiet omhoog

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Geert »

Prijs treinkaartje schiet omhoog
Geplaatst op: dinsdag 4 augustus 2009 om 8:22
Laatst bijgewerkt: dinsdag 4 augustus 2009 om 8:25
Nieuwsfoto
De prijs van het treinkaartje is in tien jaar veel sneller gestegen dan de inflatie. Dat blijkt uit een overzicht van de prijsverhogingen die de Nederlandse Spoorwegen sinds 2000 hebben doorgevoerd. Het gemiddelde treinkaartje is 36,6 en de jaarkaart 51,1 procent duurder geworden, terwijl de inflatie 24,2 procent bedroeg. Reizigersclub Rover is verbaasd over de enorme prijssprong.
Lees verder
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Fles »

Enorme prijssprong, toe maar. Tien jaar lang niks in de gaten en nu moord en brand schreeuwen over een "enorme prijssprong"? Naja, typisch Rover weer :pos:

Misschien heeft het er wel wat mee te maken dat ook de kwaliteit van het produkt is toegenomen. Extra stations, gestegen punctualiteit, moderner materieel, meer capaciteit, hogere frequenties. Wordt voor het gemak allemaal maar even over het hoofd gezien. Als we maar kunnen schreeuwen en jammeren. Nou, wat weer een paniek :roll:
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Bastiaan »

Vind ik niet echt goede excuzen. Ik mag aannemen dat er tien, twintig jaar geleden ook in kwaliteitsverbetering werd geïnvesteerd. Had dat toen ook zulke forse prijsstijgingen als gevolg? Het zou daarnaast ook betekenen dat al die investeringen nauwelijks nieuwe klanten hebben getrokken en dat lijkt me niet al te best.
Oud forumgebruiker

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Oud forumgebruiker »

Fles schreef:Misschien heeft het er wel wat mee te maken dat ook de kwaliteit van het produkt is toegenomen. Extra stations, gestegen punctualiteit, moderner materieel, meer capaciteit, hogere frequenties. Wordt voor het gemak allemaal maar even over het hoofd gezien. Als we maar kunnen schreeuwen en jammeren. Nou, wat weer een paniek :roll:
Je mag van een vervoerder toch verwachten dat er op zijn tijd moderniseringen en kwaliteitsslagen plaats vinden ja (anticiperen op vervoersvraag en vervangen van 45 jaar oud materieel lijkt me redelijk normaal in die zin). Dat dat zo'n uit-een-verband-gerukte verhoging van het treinkaartje tot gevolg heeft is schandalig. Als ik voor het gemak kijk naar een stations als Wormerveer: op de verbinding Wormerveer - Amsterdam is geen klap veranderd, afgezien van het feit dat de treinen (SGM) gemoderniseerd zijn.

Op deze manier wint de plaatselijke vervoerder uiteraard dik terrein (Connexxionbus naar Amsterdam: €2,50 retour, trein: >€5), vanwege de schandalige prijzen die gevraagd worden voor het vervoer per trein.

Voor de lange afstand zul je nog wel veel geld op tafel moeten leggen, maar gelukkig is er altijd de auto nog: een goedkoper alternatief.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Fles »

Bastiaan schreef:Ik mag aannemen dat er tien, twintig jaar geleden ook in kwaliteitsverbetering werd geïnvesteerd.
Jij mag aannemen wat je maar wilt :D Dat betekent niet dat dat dan ook echt waar is natuurlijk. Waarom hebben we anders nu ELK weekend op tien plekken werkzaamheden, al drie jaar lang? Vast niet omdat er in de daaraan voorafgaande 20 jaar zo verschikkelijk veel in geïnvesteerd is :idea:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Fles »

ziggy schreef:Je mag van een vervoerder toch verwachten dat er op zijn tijd moderniseringen en kwaliteitsslagen plaats vinden ja (anticiperen op vervoersvraag en vervangen van 45 jaar oud materieel lijkt me redelijk normaal in die zin).
Ja, dat mag je verwachten ja. En dat gebeurt ook. Maar dat neemt niet weg dat dat geld kost natuurlijk. Flink wat geld zelfs.
Dat dat zo'n uit-een-verband-gerukte verhoging van het treinkaartje tot gevolg heeft is schandalig.
Mja, dat mag je vinden :)

Ik zou om te beginnen weleens meer cijfers van Trouw uit willen zien. Wat moet ik me voorstellen bij "Het gemiddelde treinkaartje"? Hoe is dat gedefinieerd? Hoe heeft zich bijvoorbeeld de nettowinst per miljard reizigerskilometers ontwikkeld? (En wat is het antwoord op die laatste vraag waard? Want: Stijgend => "Zie je wel, geldwolven :neg: "; Dalend => "Falend management :neg: ")

Waarom is het eigenlijk zo'n eenzijdig "alle-kortingen-zijn-afgeschaft.-Punt."-stuk geworden?

Het is gewoon TE makkelijk om lekker met Rover mee te gaan staan schreeuwen. Na 10 jaar nu ineens.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Wubbo »

Hoe verhouden deze stijgingen zich eigenlijk tot die van de auto en de bus/tram/metro over dezelfde periode?
Pas als je daar wat van weet kun je echt met conclusies komen volgens mij.
Oud forumgebruiker

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Oud forumgebruiker »

Fles schreef:
ziggy schreef:Je mag van een vervoerder toch verwachten dat er op zijn tijd moderniseringen en kwaliteitsslagen plaats vinden ja (anticiperen op vervoersvraag en vervangen van 45 jaar oud materieel lijkt me redelijk normaal in die zin).
Ja, dat mag je verwachten ja. En dat gebeurt ook. Maar dat neemt niet weg dat dat geld kost natuurlijk. Flink wat geld zelfs.
Mag je dan ook niet verwachten dat NS dat voor eigen rekening neemt? Als GVB nieuwe bussen besteld wordt het aantal strippen voor mijn reis toch ook niet verdubbeld?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Suus »

Dat is een kromme vergelijking.

De NS was een bedrijf dat tot zo'n 15 jaar geleden gewoon een zak geld kreeg, en dat was het. Als het niet uitkwam, dan werd het gewoon wegbezuinigd (onderhoud aan het spoorwegennet!).

Nu is er niet meer zo'n zak geld, hebben we te maken met een andere organisatorische manier hoe de spoorwegen zijn opgezet. Daardoor is het echter ook niet mogelijk om zomaar iets niet te doen, aangezien de politiek er tegenwoordig bovenop ligt als het niet goed is, en toen er dus uitkwam dat er dus structureel te weinig onderhoud was gepleegd, werd duidelijk dat ProRail extra geld nodig had. ProRail komt hieraan door beheerskosten te vragen, en dat drukt ook mee op de treinkaartjes.

Zouden die beheerskosten niet verhoogd worden, dan zouden hier weer boze reacties verschijnen dat ProRail helemaal niets doet aan het onderhoud van het spoorwegennet en dat het zo onveilig is.

Bovendien is de infrastructuur de afgelopen 10 jaar flink uitgebreid, of wordt nog flink uitgebreid. Dat brengt ook hogere vasten lasten zoals onderhoud mee. We hebben de Utrechtboog, Hemboog, vier sporen tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Bijlmer, station Holendrecht, station Zuilen, station Weidevenne, station Europapark, viersporigheid Woerden - Harmelen, Harmelen - Utrecht is viersporig in aanbouw, Utrecht - Houten is dat ook, Hilversum is fors uitgebreid, vier sporen tussen Boxtel en Eindhoven, Gooiboog.

Zo maar een paar redenen waarom de exploitatiekosten gestegen zijn. En als het aan Rover had gelegen was er nog veel meer gebouwd en waren de treinkaartjes daardoor nog duurder geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Oud forumgebruiker »

Bee schreef:Bovendien is de infrastructuur de afgelopen 10 jaar flink uitgebreid, of wordt nog flink uitgebreid. Dat brengt ook hogere vasten lasten zoals onderhoud mee. We hebben de Utrechtboog, Hemboog, vier sporen tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Bijlmer, station Holendrecht, station Zuilen, station Weidevenne, station Europapark, viersporigheid Woerden - Harmelen, Harmelen - Utrecht is viersporig in aanbouw, Utrecht - Houten is dat ook, Hilversum is fors uitgebreid, vier sporen tussen Boxtel en Eindhoven, Gooiboog.
En als je nu geen zak gebruik maakt van deze 'uitbreidingen'? Om bij het altijd-fijne-Wormerveer te blijven: die zijn er maar mooi vet mee. Omdat er in groningen ene Europapark is geopend wordt de reis van Wormerveer naar Amsterdam duurder... Zo zijn er nog vele delen van Nederland die 0,0% profiteren van die uitbreidingen, maar wel de hoofdprijs mogen betalen. :roll:
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Ennes »

mompelt iets over afspraken met regering van een inhaalslag door verhoging van tarieven bij behaalde cijfers
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Vinny »

Wanneer is een dienst 'duur'?
Feit is dat het hele spoorwegsysteem nog steeds niet kostendekkend wordt geëxploiteerd. De enige reden dat de NS tegenwoordig winst maakt is omdat de gebruiksvergoeding die ProRail krijgt lager is dan de kosten die ProRail voor het instandhouden van de infrastructuur maakt. Op zich hoeft dat niet aangezien ProRail een staatsbedrijf is (nog altijd). Maar kom dan niet zeuren dat het treinvervoer "te duur" is. Dat is gewoon niet zo. We kunnen natuurlijk hier en daar nog wel wat versoberen. Maar dan gaan de vakbonden klagen: boehoehoe we krijgen te weinig centjes. Want ambtenaren hebben meer secundaire arbeidsvoorwaarden, en in het bedrijfsleven wordt meer geld verdiend, en wij willen minstens allebei plus nog een beetje extra want anders gaan we de boel platgooien.
Dan heb je nog linkse partijen die gaan klagen: boehoehoe er wordt te weinig geïnvesteerd in het spoorwegnet en zo wordt het nooit wat, stel je voor dat mensen auto gaan rijden. Nee er moet perse nog een dubbelsporige Nieuweschans/Roodeschool boog komen.

Zoals bekend: voor niets gaat de zon op. Het spoor is geen vrijwilligerswerkorganisatie. Jammerlijk genoeg lijken mensen de realiteit gauw uit het oog te verliezen. En tja de altijd glimmende pot met belastinggeld staat ook wel heel verleidelijk te blinken in de zon...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Oud forumgebruiker

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Oud forumgebruiker »

Vinny schreef:Zoals bekend: voor niets gaat de zon op. Het spoor is geen vrijwilligerswerkorganisatie. Jammerlijk genoeg lijken mensen de realiteit gauw uit het oog te verliezen. En tja de altijd glimmende pot met belastinggeld staat ook wel heel verleidelijk te blinken in de zon...
De spoorwegen hebben ook nog een sociale functie die mensen de gelegenheid moet geven zich te kunnen verplaatsen (zodat zij deel kunnen nemen aan maatschappelijke acitiviteiten), voor een betaalbare prijs. Op het moment dat er een alternatief is dat meer dan twee maal zo goedkoop is, denk ik dat je gerust kunt stellen dat de dienst duur is ja :roll:.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Vinny »

Dan ga je toch lekker met de Connexxionbus? Of gewoon lekker fietsen, dat kan ook.

Een treinabbonement is het allergoedkoopst wat je kunt hebben. Voor iets meer dan 10 euro per dag kun je onbeperkt tweede klas reizen door Nederland. Dat lukt je per auto echt nóóit... :!:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Oud forumgebruiker

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Oud forumgebruiker »

Vinny schreef:Een treinabbonement is het allergoedkoopst wat je kunt hebben. Voor iets meer dan 10 euro per dag kun je onbeperkt tweede klas reizen door Nederland. Dat lukt je per auto echt nóóit... :!:
Inderdaad, een treinabbonement, zoals je zelf zegt. Oftewel: voor de grootverbuikers. Als je er 2 dagen geen gebruik van maakt ben je ook al 20,- kwijt :roll:. Hoe moet het met ouderen die niet dagelijks met de trein gaan?

Gelukkig is er in bepaalde gebieden een (veel) goedkoper alternatief in de vorm van bus of tram, maar lang niet in alle gebieden in Nederland is dat zo. Die mensen zijn dus aangewezen op het belachelijk hoge tarief van NS (wanneer je geen voordeelurenkaart hebt) of de auto. Ja, zo doe je bepaald wat aan de stijgende milieuverontreiniging...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Wubbo »

Een auto kost ook geld als die niets staat te doen voor je deur. Zelfs een fiets kost geld, al is het veel minder. En een busabonnement kost ook geld als je hem niet gebruikt. Zo kun je alles wel bagatelliseren.

De vraag is wat je met de trein wil. Wil je dat die voor iedereen weinig geld kost moet je integraal treinkaartjes in prijs verlagen (en dan dus de kosten uit de belastingpot verhogen, aangezien lagere prijzen een groter gebruik en dus stijgende kosten veroorzaken), wil je dat de trein zichzelf kan bedruipen moeten de prijzen echt nog omhoog. De waarheid ligt ongetwijfeld ergens in het midden, ik ben in ieder geval tegen altijd goedkope treinkaartjes. Gezien het gebruik van de trein en ook het aantal opstappers in Wormerveer (zo'n 4000 per dag in 2005; terwijl ze 10.000 inwoners hebben!) zijn er ook nog best veel mensen die het ervoor over hebben.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Suus »

ziggy schreef:
Bee schreef:Bovendien is de infrastructuur de afgelopen 10 jaar flink uitgebreid, of wordt nog flink uitgebreid. Dat brengt ook hogere vasten lasten zoals onderhoud mee. We hebben de Utrechtboog, Hemboog, vier sporen tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Bijlmer, station Holendrecht, station Zuilen, station Weidevenne, station Europapark, viersporigheid Woerden - Harmelen, Harmelen - Utrecht is viersporig in aanbouw, Utrecht - Houten is dat ook, Hilversum is fors uitgebreid, vier sporen tussen Boxtel en Eindhoven, Gooiboog.
En als je nu geen zak gebruik maakt van deze 'uitbreidingen'? Om bij het altijd-fijne-Wormerveer te blijven: die zijn er maar mooi vet mee. Omdat er in groningen ene Europapark is geopend wordt de reis van Wormerveer naar Amsterdam duurder... Zo zijn er nog vele delen van Nederland die 0,0% profiteren van die uitbreidingen, maar wel de hoofdprijs mogen betalen. :roll:
Zonder dat je het doorhebt profiteer je er ook van. Door de viersporigheid tussen Amsterdam en Utrecht rijden de treinen tussen Amsterdam en Alkmaar ook beter op tijd, omdat stoptreinen niet meer de intercity in de weg zitten totdat ze opzij gaan. Overal in het land profiteert men er van. Er rijden meer stoptreinen tussen Woerden en Gouda, meer intercity's naar Den Bosch en Eindhoven. Maar nee hoor, meneer wil niet meer betalen omdat er extra capaciteit ontstaat elders. En dan durf jij het woord sociaal in de mond te nemen? Het is sociaal omdat de kosten over alle reizigers worden verdeeld, zodat ze per persoon een minder hoge prijsstijging ervaren dan als bijvoorbeeld alleen de kaartjes Amsterdam - Utrecht in prijs stijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Fles »

ziggy schreef:
Bee schreef:Bovendien is de infrastructuur de afgelopen 10 jaar flink uitgebreid, of wordt nog flink uitgebreid. Dat brengt ook hogere vasten lasten zoals onderhoud mee. We hebben de Utrechtboog, Hemboog, vier sporen tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Bijlmer, station Holendrecht, station Zuilen, station Weidevenne, station Europapark, viersporigheid Woerden - Harmelen, Harmelen - Utrecht is viersporig in aanbouw, Utrecht - Houten is dat ook, Hilversum is fors uitgebreid, vier sporen tussen Boxtel en Eindhoven, Gooiboog.
En als je nu geen zak gebruik maakt van deze 'uitbreidingen'? Om bij het altijd-fijne-Wormerveer te blijven: die zijn er maar mooi vet mee. Omdat er in groningen ene Europapark is geopend wordt de reis van Wormerveer naar Amsterdam duurder... Zo zijn er nog vele delen van Nederland die 0,0% profiteren van die uitbreidingen, maar wel de hoofdprijs mogen betalen. :roll:
Als er weer een schandaal is omdat een statenlid in Wormerveer zich beklaagt over het OV weten we dat je de politiek in gegaan bent :roll:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Wubbo »

Overigens is de strippenkaart (15 strippen vol tarief) in 10 jaar ook 36,9 procent duurder geworden: van 11 gulden 75 (5 euro 33) naar 7 euro 30. De prijs van een 1-ster weekabonnement vol tarief is zelfs 50% omhoog gegaan: van 17,75 (gulden) naar 12,10 (Euro). Zie voor historische gegevens hier. Prijzen uit 1999 ontleend aan hier.
Oud forumgebruiker

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wubbo schreef:Gezien het gebruik van de trein en ook het aantal opstappers in Wormerveer (zo'n 4000 per dag in 2005; terwijl ze 10.000 inwoners hebben!) zijn er ook nog best veel mensen die het ervoor over hebben.
Tja, waarschijnlijk weegt qua rijtijd de bus niet op tegen de trein, en met een (voordeeluren)abbonement is het te doen. Maar stel dat je in de wijk Kogerveld woont, in Zaandam, ben je zo goed als genoodzaakt buslijn 91 te gebruiken. Qua reistijd scheelt het niet veel meer (niet eens een rechtstreekse verbinding met Asd CS), qua prijs schelt het aanzienlijk, en dan heb je nog het comfort niet over te hoeven stappen ook.
Bee schreef:Zonder dat je het doorhebt profiteer je er ook van. Door de viersporigheid tussen Amsterdam en Utrecht rijden de treinen tussen Amsterdam en Alkmaar ook beter op tijd, omdat stoptreinen niet meer de intercity in de weg zitten totdat ze opzij gaan.
Die is mooi! Het lijkt me niet meer dan normaal is dat treinen op tijd rijden... Tussen Amsterdam en Alkmaar is concreet sinds (eind) 2003 geen steek veranderd, afgezien van de 3000-stops te Zaandam en Castricum. Ja, wel, één ding. De verbinding Zaanstreek-Alkmaar is de poeier in geholpen :roll: - sterker nog: vanaf december wordt die nog verder uitgekleed.
Bee schreef:Maar nee hoor, meneer wil niet meer betalen omdat er extra capaciteit ontstaat elders. En dan durf jij het woord sociaal in de mond te nemen? Het is sociaal omdat de kosten over alle reizigers worden verdeeld, zodat ze per persoon een minder hoge prijsstijging ervaren dan als bijvoorbeeld alleen de kaartjes Amsterdam - Utrecht in prijs stijgen.
Fijn, maar 36,6% (en jaarkaart ruim 51%)? Excusez-moi, maar is gewoon buitenproportioneel. Zelf vind ik de extra kosten op het treinkaartje niet opwegen tegen een extra IC'tje tussen Bijlmer en Utrecht (en liever: sindsdiens een 2x per uur een IC MINDER tussen Asd en Ut), of een extra stoptreintje tussen Breda en Tilburg. Daarnaast, werkt het niet tegengesteld op deze manier? Er wordt uitgebreid, meer capaciteit gecreërt, en vervolgens worden de prijzen verhoogd waardoor de trein minder aantrekkelijk wordt.
Fles schreef:Als er weer een schandaal is omdat een statenlid in Wormerveer zich beklaagt over het OV weten we dat je de politiek in gegaan bent :roll:
Van de gemeente Zaanstad verwacht ik jaren niets meer...
Wubbo schreef:Overigens is de strippenkaart (15 strippen vol tarief) in 10 jaar ook 36,9 procent duurder geworden: van 11 gulden 75 (5 euro 33) naar 7 euro 30. De prijs van een 1-ster weekabonnement vol tarief is zelfs 50% omhoog gegaan: van 17,75 (gulden) naar 12,10 (Euro). Zie voor historische gegevens hier. Prijzen uit 1999 ontleend aan hier.
Klopt, maar in de trein kun je niet anders dan een treinkaart gebruiken. Bij welke busvervoerder heb je tegenwoordig geen dalkaart meer? Waarvoor je tegen een spotprijsje op neer kunt? Volgens mij zijn er nog weinig gebieden zonder dergelijke goedkope kaarten die algemeen verkrijgbaar zijn in de bus (ik heb het dan dus niet over ene Kruidvatkaart die na een halve dag al uitverkocht is).
Laatst gewijzigd door Oud forumgebruiker op di 04 aug 2009, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Wubbo »

Er is een flink aantal concessiegebieden waar dalkaartjes of niet bestaan of duurder zijn dan de strippenkaart. Met name die laatste vertegenwoordigt een aardige groep.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Wubbo »

Overigens lijkt Connexxion geen informatie meer te geven over de Dalkaart Zaanstreek. Ik kan alleen nog de informatie op onze Wiki vinden, en die heeft het over reizen binnen 1 zone voor 1,20 en in 2 zones voor 2,10. Dan is een strippenkaart (15 strippen vol tarief) toch echt voordeliger (7,30 voor 15 strippen is net geen 50 cent per strip). Kennelijk is de Zaanstreek een van die regio's waar het dalkaartje duurder is dan de gewone strippenkaart...

Volgens onze Wiki heeft Wormerveer geen rechtstreekse bus naar Amsterdam Centraal. Zaandam Kogerveld naar Amsterdam Centraal met bus 91 is 5 strippen, net goedkoper dan het dalkaartje dat 2,50 voor een enkele reis naar Amsterdam kost.

Ik zie werkelijk waar het probleem steeds minder moet ik eerlijk zeggen...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Geert »

ziggy schreef:
Wubbo schreef:Overigens is de strippenkaart (15 strippen vol tarief) in 10 jaar ook 36,9 procent duurder geworden: van 11 gulden 75 (5 euro 33) naar 7 euro 30. De prijs van een 1-ster weekabonnement vol tarief is zelfs 50% omhoog gegaan: van 17,75 (gulden) naar 12,10 (Euro). Zie voor historische gegevens hier. Prijzen uit 1999 ontleend aan hier.
Klopt, maar in de trein kun je niet anders dan een treinkaart gebruiken. Bij welke busvervoerder heb je tegenwoordig geen dalkaart meer? Waarvoor je tegen een spotprijsje op neer kunt? Volgens mij zijn er nog weinig gebieden zonder dergelijke goedkope kaarten die algemeen verkrijgbaar zijn in de bus (ik heb het dan dus niet over ene Kruidvatkaart die na een halve dag al uitverkocht is).
Daarentegen bestaat er voor de trein een voordeelurenkaart waarmee je in de daluren 40% korting krijgt, en voor de bus niet. Dat is wel redelijk vergelijkbaar met de dalurenkaartjes lijkt me.
ziggy schreef:De spoorwegen hebben ook nog een sociale functie die mensen de gelegenheid moet geven zich te kunnen verplaatsen (zodat zij deel kunnen nemen aan maatschappelijke acitiviteiten), voor een betaalbare prijs. Op het moment dat er een alternatief is dat meer dan twee maal zo goedkoop is, denk ik dat je gerust kunt stellen dat de dienst duur is ja :roll:.
ziggy schreef:Tja, waarschijnlijk weegt qua rijtijd de bus niet op tegen de trein, en met een (voordeeluren)abbonement is het te doen.
Je geeft het zelf al aan: de trein is sneller dan de bus (en flink sneller ook, Wormerveer - CS is per rechtstreekse trein 0:23 tegenover 0:58 of 1:22 + overstap volgens 9292). Is het niet meer dan normaal dat je voor een vervoermiddel dat 40 tot 60 minuten sneller is wat meer betaalt?
Oud forumgebruiker

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wubbo schreef:Overigens lijkt Connexxion geen informatie meer te geven over de Dalkaart Zaanstreek. Ik kan alleen nog de informatie op onze Wiki vinden, en die heeft het over reizen binnen 1 zone voor 1,20 en in 2 zones voor 2,10. Dan is een strippenkaart (15 strippen vol tarief) toch echt voordeliger (7,30 voor 15 strippen is net geen 50 cent per strip). Kennelijk is de Zaanstreek een van die regio's waar het dalkaartje duurder is dan de gewone strippenkaart...
Dat hangt er van af. Al moet je van Zdk naar Asd is het 5 strippen, zoals je zelf aangaf: oftewel 2,50. Ongeveer hetzelfde als de dalkaart, waarbij de dalkaart als voordeel heeft in bepaalde periodes als retour te gelden. Overigens is die informatie hier te vinden: http://www.connexxion.nl/bus/19/shophopper_zaandam/166/.
Geert schreef:Je geeft het zelf al aan: de trein is sneller dan de bus (en flink sneller ook, Wormerveer - CS is per rechtstreekse trein 0:23 tegenover 0:58 of 1:22 + overstap volgens 9292). Is het niet meer dan normaal dat je voor een vervoermiddel dat 40 tot 60 minuten sneller is wat meer betaalt?
Goed, Wormerveer is misschien niet het beste voorbeeld ter wereld (Zdk zou beter zijn). maar dan nog: er zijn gebieden waar helemaal géén alternatief is naast de trein. Die betalen dus evengoed veel geld, omdat er geen goedkoper alternatief is.
Wubbo schreef:Volgens onze Wiki heeft Wormerveer geen rechtstreekse bus naar Amsterdam Centraal.
Ja, ik zat nog met een oudere dienstregeling in mijn hoofd :oops:. De enige rechtstreekse verbinding is een Nachtbus welke 3,50 kost en er plusminus een half uur / driekwartier over doet. Ondanks het nachttarief goedkoper dan de trein.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Wubbo »

ziggy schreef:Dat hangt er van af. Al moet je van Zdk naar Asd is het 5 strippen, zoals je zelf aangaf: oftewel 2,50. Ongeveer hetzelfde als de dalkaart, waarbij de dalkaart als voordeel heeft in bepaalde periodes als retour te gelden. Overigens is die informatie hier te vinden: http://www.connexxion.nl/bus/19/shophopper_zaandam/166/.
"In bepaalde periodes" betekent dus een tijdelijke actie, die je dus moet vergelijken met andere tijdelijke acties. Als je tijdelijke acties gaat vergelijken met het normale tarief winnen tijdelijke acties altijd, daar zijn het tenslotte acties voor ;-). Overigens staat in de link die jij geeft niets over een kaartje naar Amsterdam, en lijkt het daar alsof het alleen op winkeltijden (koopavond, zaterdag en koopzondag) geldig is. Daar hebben normale dagelijkse reizigers dus niks aan.
ziggy schreef:maar dan nog: er zijn gebieden waar helemaal géén alternatief is naast de trein. Die betalen dus evengoed veel geld, omdat er geen goedkoper alternatief is.
Ook de mensen uit Wormerveer, die wel een alternatief hebben, betalen kennelijk graag het tarief van een treinkaartje, gezien het aantal reizigers. Een goedkoper alternatief is er altijd: de fiets. Onafhankelijk van waar je bent is dat alternatief er altijd. Bovendien is er nog de auto (iemand die een beetje inzicht heeft in de kostenontwikkeling van aanschaf/afschrijvingen, brandstofprijzen en verbruik van auto's voor de afgelopen 10 jaar? Ben benieuwd hoe die verhouding is).

De discussie was dat treinkaartjes abnormaal veel in prijs zijn gestegen. Ik heb daartegenover gezet dat de strippenkaart vergelijkbaar in prijs is gestegen. Jij zegt daarop dat er gebieden zijn waarbij busvervoer niet zoveel in prijs is gestegen omdat er dalkaartjes zijn gekomen, maar daarvan hebben we nu nog geen voorbeeld gevonden. In ieder geval in de door jou beschreven regio is dat niet zo. Blijft volgens mij de conclusie dat de trein ten opzichte van de bus niet opvallend veel in prijs is gestegen.
ziggy schreef:De enige rechtstreekse verbinding is een Nachtbus welke 3,50 kost en er plusminus een half uur / driekwartier over doet. Ondanks het nachttarief goedkoper dan de trein.
Enkele reis Wormerveer - Amsterdam Centraal met de trein: 23 minuten, vol tarief 3 Euro 40. De trein is dus goedkoper dan het nachttarief van de bus.
Dagtarief bus: op de goedkoopste route 6 strippen, op basis van vol tarief 15-strippenkaart 2,92. Inderdaad goedkoper dan de trein. Retourtje met de bus is dan 5,84; trein 6 Euro. Een prijsverschil van maarliefst 16 cent, voor een reis die (retour gerekend) twee uur sneller is.

Nog een voorbeeld: Utrecht Centraal - Amsterdam Bijlmer ArenA. Rechtstreeks met de bus 1 uur en 18 minuten, 9 strippen is 4,38; retour 8,76. Rechtstreeks met de trein 16 minuten, enkele reis 5,30 en retour 9,70. Prijsverschil een euro op 2 uur reistijdwinst.

Volgens mij is de trein, de veel hogere gemiddelde snelheid in acht genomen, echt goedkoper dan de bus.

[EDIT]Omdat ik toch bezig was nog even de maandkaarten naast elkaar gelegd: Wormerveer-Amsterdam C met de trein 94,80; met de bus 3 sterren = 97,65. Utrecht - Bijlmer met de trein 157, met de bus 161,85. Vergelijkbare prijzen dus.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten