Prijs treinkaartje schiet omhoog

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Vinny »

De trein is ongeveer 15 cent per kilometer. In veel concessiegebieden geldt een bustarief van 13 cent per kilometer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Suus »

Eh, die van de 13 cent van de busconcessies mag je mij nog even gaan uitleggen, aangezien in alle gebieden waar je nu met de OV-Chipkaart kan reizen of binnenkort kan gaan reizen een kilometertarief onder de dertien cent hebben. Zover ik weet is het Connexxiongebied van de provincie Zuid-Holland het duurste met 12,7 cent per kilometer.

Ja, RandstadRail in Zoetermeer gaat 14 cent per kilometer kosten, maar busvervoer kost daar weer gewoon 12 cent per kilometer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Fles »

Ik blijf normaal gesproken onder de 10 cent per kilometer voor ritjes van 30 km of meer, en al gauw onder de 8 cent. Kom nou niet doen of 12 cent per km goedkoop is :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Geert »

ziggy schreef:
Geert schreef:Je geeft het zelf al aan: de trein is sneller dan de bus (en flink sneller ook, Wormerveer - CS is per rechtstreekse trein 0:23 tegenover 0:58 of 1:22 + overstap volgens 9292). Is het niet meer dan normaal dat je voor een vervoermiddel dat 40 tot 60 minuten sneller is wat meer betaalt?
Goed, Wormerveer is misschien niet het beste voorbeeld ter wereld (Zdk zou beter zijn). maar dan nog: er zijn gebieden waar helemaal géén alternatief is naast de trein. Die betalen dus evengoed veel geld, omdat er geen goedkoper alternatief is.
Die gebieden zijn er niet zoveel, het busnetwerk in Nederland is in de meeste gebieden veel fijnmaziger dan het spoornet. Uitgezonderd wellicht het Syntus-net, maar daar mag je dan weer met strippenkaart reizen in de trein en betaal je dus dezelfde prijs als in de bus.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Vinny »

Ja, RandstadRail in Zoetermeer gaat 14 cent per kilometer kosten,
Waarmee bewezen is dat het helemaal niet goedkoper is dan de 'oude' treinkaartjes. Wat mij betreft was het treintarief blijven gelden: voor overstap RandstadRail-trein en andersom moet nodeloos dubbel het instaptarief worden betaald.
Het mooie is dat ik niet eens weet of mijn personeels-vervoersbewijs (NS jaarkaart) geldig is in de RandstadRail. Volgens sommige medewerkers is deze ook geldig op de voormalige Hofpleinlijn omdat de NS en de RET hierover een akkoord zouden hebben gesloten. Ik kan er echter nergens iets over vinden (of ik heb niet goed genoeg gezocht, dat kan ook)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Geert »

Volgens mij was een NS-personeelsbewijs nog enkele jaren geldig op RR.
Vinny schreef:
Ja, RandstadRail in Zoetermeer gaat 14 cent per kilometer kosten,
Waarmee bewezen is dat het helemaal niet goedkoper is dan de 'oude' treinkaartjes. Wat mij betreft was het treintarief blijven gelden: voor overstap RandstadRail-trein en andersom moet nodeloos dubbel het instaptarief worden betaald.
Dat dubbele instaptarief verdwijnt als de OV-chipkaart in RR en trein is ingevoerd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Vinny »

^^ Eerst zien, dan geloven. De verschillende vervoerders zijn in staat om de overstap van andere vervoerders niet te accepteren. Sterker nog: bij de wegwerp-OV-chipkaarten die het GVB koopt is een overstap op bijv. Connexxion of Arriva niet eens mogelijk... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Suus »

Bij de introductie van RandstadRail in Zoetermeer werd er ook al geklaagd over de tarieven, aangezien er tussen Zoetermeer en Den Haag een extra loze zone Rijksweg zit, waardoor de waarde van de gestempelde strippen meer was dan de prijs van een treinkaartje op de Zoetermeer Stadslijn. De introductie van wegwerpchipkaarten gaat bij de andere vervoerders overigens een stuk langzamer dan bij het GVB. Ik ben echt verbaasd dat de RET ze nog niet verkoopt in tram en bus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door tsov »

Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Wubbo »

18% bovenop de inflatie in 15 jaar. Da's 12% in 10 jaar als ik er van uitga dat de benzineprijs gemiddeld steeg, en dat bovenop de inflatie. En dan is er al een correctie geweest voor de grotere zuinigheid van auto's.

Benzine is dus net zoveel duurder geworden als het OV. Hoogstens kunnen de vaste lasten zijn veranderd, maar ik durf de conclusie aan dat autorijden in 10 jaar tijd net zoveel duurder is geworden als OV-rijden.

Conclusie: laten we maar gaan fietsen ;-)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:Conclusie: laten we maar gaan fietsen ;-)
Nee, dat is ook heel duur :shock: Ik kan een fiets van de zaak kopen voor 700, maar dan MOET ik er een verzekering van 3 jaar bij nemen die in mijn postcodegebied nogeens 280 eurio kost :!: SCHANDE!! :mrgreen:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Prijs treinkaartje schiet omhoog

Bericht door STF »

Wubbo schreef: Conclusie: laten we maar gaan fietsen ;-)
Volgens mij is die van mij al vastgeroest, dus zal toch met de auto moeten. :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten