OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Een enkele reis Amsterdam Bijlmer Arena - Amstelveen Gas en water (lijn 300, ik neem aan dat je zo gereisd hebt), kost €1,42 (€0,94 met korting) inclusief basistarief (via http://www.9292ov.nl/9292ov1063.asp). Voor zover ik kan beoordelen lijkt het erop alsof de overstap niet herkend is. Zoals je zegt, zou je verschil moeten zien.
NS-Reiziger schreef:Edit: gedaan, nu ik erover diep nadenk :P zou het kunnen dat Connexxion vandaag (of nooit) communiceert met het centrale systeem. Het ziet dan in zijn bus én niet dat ik al eerder heb betaald bij GVB, en dat het niet doorgeeft dat ik instapkosten heb zitten betalen bij het beginnen van mijn Cxx-reis. Blijft de vraag waarom GVB's kaartlezer en het transactieoverzicht aangeeft dat ik overstap, en evengoed nog hetzelfde betaal als een overstaploze reis op Bijlmer ArenA - Weesperplein. Prutding.
Of je wel of niet al eerder bent ingecheckt en overstapt, staat op je kaart. Het in- en uitchecken in de voertuigen gebeurt offline. Als je overstapt wordt er niet eerst in "het centrale systeem" gekeken of je overstapt, maar dat wordt afgelezen van je kaart.

Wat ik me kan bedenken is dat de tijd bij een van de vervoerders niet goed staat. Als dat niet goed is gesynchroniseerd kan het zijn dat een overstap niet herkend wordt. Blijft het wel vaag dat je bij de GVB-automaten 'overstap' ziet staan. Wellicht dat het met de centrale verwerking alsnog gecorrigeerd wordt, dat kan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

Frank schreef:Dat laatste waarschijnlijk, maar dat had je ver voor de invoering van de chipkaart ook al kunnen weten :wink: .
Kan, maar ik lette daar nooit zo op. Nu ging ik een dagje naar Marken en toen viel het me gewoon op. Volgende keer koop ik lekker een Dagkaartje Waterland voor 6 euro. Dat is goedkoper dan dat chip-ding en je hebt er onbeperkt reizen door het - overigens schitterende - landschap ten noorden van Amsterdam voor...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

NS-Reiziger schreef:Ik ga er maar eens een klacht naar Translink aan wijden, sinds ik niet inzie waarom of Cxx of GVB fout is, maar des te meer het centrale systeem.

Edit: gedaan, nu ik erover diep nadenk :P zou het kunnen dat Connexxion vandaag (of nooit) communiceert met het centrale systeem. Het ziet dan in zijn bus én niet dat ik al eerder heb betaald bij GVB, en dat het niet doorgeeft dat ik instapkosten heb zitten betalen bij het beginnen van mijn Cxx-reis. Blijft de vraag waarom GVB's kaartlezer en het transactieoverzicht aangeeft dat ik overstap, en evengoed nog hetzelfde betaal als een overstaploze reis op Bijlmer ArenA - Weesperplein. Prutding.
Transacties worden ook op de kaart opgeslagen, dus hij zou gewoon de tijd van de laatste transactie moeten herkennen.

Het later terugstorten van teveel betaald geld, als dat echt zou gebeuren, zou wel vreemde transacties van opladen 75 cent en opladen 50 cent die ik vele transactiebonnen terugvind kunnen verklaren. Ik ga er mijn licht eens over laten schijnen morgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Bee schreef:Al schijnen er wel problemen te zijn met de sneltram, maar daar weet ik het fijne niet van.

Wat is het kilometertarief in Utrecht eigenlijk?

Ah, 12 cent: http://www2.provincie-utrecht.nl/prvutr ... rieven.pdf
Ik vind het maar een dure bezigheid, een ritje van mijn werk in Vianen naar Utrecht CS is - afhankelijk van de bus die je neemt - 2,03 tot 2,06 euro (de bus die omrijdt via Nieuwegein en een kwartier langer over hetzelfde ritje doet is 3 cent duurder. Maar natuurlijk! :roll: ). Strippen kost maar 1,60 euro. Ik weet wel wat ik voorlopig nog even blijf doen... (Zelfs als ik alleen naar de Lekbrug ga - de eerste halte na de zonegrens - is strippen voordeliger. Ergens klopt er iets niet... :? )
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

Van de site van Rover:

Het KAN nog erger!

In een vorige column sprak ik over de vervanging van wagenkaartjes door een wegwerpchipkaart in Amsterdam en de treurigheden daarbij.

Maar het kan erger. In de stadsregio KAN (Knooppunt Arnhem-Nijmegen) hebben ze ontdekt dat er nog meer te verdienen valt aan de verkoop van losse kaartjes. Afhankelijk van de afstand komen hier wegwerpkaartjes van € 2, 3 en 5 te koop bij de busbestuurder. Anders dan in Amsterdam, waar de overstapmogelijkheden ook beperkt zijn, mag er in het KAN-gebied helemaal niet mee worden overgestapt. De betrokken reizigers worden dubbel gepakt.

http://www.rover.nl/nieuws/columns/colu ... =col090804
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

De vorige column was bijzonder kortzichtig en er moest en zou de chipkaart volledig de grond in geboord worden, dus die nam ik niet serieus, de waarheid werd zo gedraaid dat het hun uitkwam.

Van de kaartjes die het KAN introduceert weet ik nu nog steeds niet of dat wegwerpchipkaarten zijn.

Rover zou trouwens tegen wagenverkoop moeten zijn, daardoor gaat de gemiddelde snelheid van een bus fors omlaag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ruben »

Geert schreef:Ik vind het maar een dure bezigheid, een ritje van mijn werk in Vianen naar Utrecht CS is - afhankelijk van de bus die je neemt - 2,03 tot 2,06 euro (de bus die omrijdt via Nieuwegein en een kwartier langer over hetzelfde ritje doet is 3 cent duurder. Maar natuurlijk! :roll: ). Strippen kost maar 1,60 euro. Ik weet wel wat ik voorlopig nog even blijf doen... (Zelfs als ik alleen naar de Lekbrug ga - de eerste halte na de zonegrens - is strippen voordeliger. Ergens klopt er iets niet... :? )
Ik vind het ook maar krom dat je voor de relatieve afstand betaalt i.p.v. de absolute; net alsof een busrit zo genieten is dat een omweg me meer waard is. Uiteindelijk wil je van A naar B komen, dus zouden de kosten ook gebaseerd moeten zijn op de afstand tussen deze 2. Op die rit gister moest ik omreizen via Bijlmer ArenA omdat metro 51 deze zomer niet rijdt. Dit omreizen komt voor mijn rekening, terwijl zij besluiten een metrolijn gewoon eruit te flikkeren. Ik was gister (even zonder de 2x instaptarief) 1,83 kwijt, waar de reis normaal 1,24 kost. En dan heb ik er ook nog een overstap bij. Met de strippenkaart gaat de reis tenminste tussen 2 zones, i.p.v. hoe je het daadwerkelijk aflegt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Precies! Je hebt toch juist iets meer over voor een reis die sneller gaat dan voor een reis die enorm omrijdt? Als Connexxion volgend jaar besluit om alle bussen van Utrecht naar Zeist via Groningen te laten rijden en weer terug is dat toch niet in mijn belang (zolang ik niet uitstap), waarom zou ik daar voor moeten betalen?
Voor het feit dat je meer betaalt wanneer je overstapt omdat je dan omreist kan ik me nog wel enigszins in vinden, maar het eerste is puur een beleidskeuze en waarschijnlijk alleen omdat deze manier van afrekenen meer geld oplevert.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Overigens was vanmorgen in de spits te lezen dat er heel deze week al wel maarliefst 10 OV-chipkaarten zijn verkocht in Utrecht :P Zie dan ook nagenoeg nooit iemand in- of uitchecken: op de ene keer afgelopen maandag na dat de chauffeur het vroeg doe ik 't zelf ook nog niet om gewoon de extra handeling te besparen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Op een normale dag worden er minstens 10 per metrostation per uur aangevraagd in Amsterdam :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ruben »

Translink helpt je niet verder met verkeerd berekende kosten, naja misschien logisch, maar ze hebben de troep wel geleverd. Nu wel een klacht naar Cxx gestuurd, maar denk dat ik aangewezen ben op restitutieformulieren bij zowel Cxx als GVB. Wat een gedoe, maar ga het wel doen; helpt hen ook weer met het verbeteren van de apparatuur lijkt me. :?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Oja, die spooktransacties van 50 cent en 75 cent die regelmatig voorbij komen in transactieoverzichten, dan heeft de computer blijkbaar eerder een fout gemaakt en een opdracht gestuurd om saldo terug te storten. Alleen weet niemand nu precies wat de computer aanzet om dit soort transacties uit te gaan voeren :lol:

Verder vandaag een mevrouw die er op stond dat ze uitleg kreeg waarom ze vier euro was kwijtgeraakt, en ze wilde dat ik dat liet zien. Het was fout gegaan in een bus (er stond een voertuignummer ergens in de 200 bij, dus dat is een bus bij het GVB), maar toen ik zei dat ze in een bus had gezeten die ochtend werd ze woedend omdat ik wist dat ze in een bus had gezeten. Het kon niet aan die bus liggen en het moest en zou aan de apparatuur op het station liggen waar ik stond. Vervolgens liep ze scheldend flikker op met je *insert scheldwoorden hier* bus weg, om na de weg overgestoken te zijn toch terug te komen om nog een keer flink in mijn gezicht te schreeuwen dat het toch echt aan mij lag en niet aan haar of de bus. De toezichthouders stonden op het punt om er versterking bij te halen, maar na wat woorden op normale toon dat ik niets meer kan doen dan de informatie die de kaart geeft uitleggen droop ze toch maar af.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ruben »

Kreeg vandaag een email van Connexxion terug, waarin ze aangaven een onderzoek in te hebben gesteld. De apparatuur op de wagens had vaker geen verbinding met de centrale computer de laatste tijd, waardoor dit soort transacties mis gaan. Anyway, ze hebben ook al gelijk de 50 cent die GVB hierdoor teveel berekend had toegevoegd, en 1 euro bijgeladen. Nu moet ik alleen ff inchecken in een Connexxion voertuig om dat er bij te laden ofzo :?
Prima service gelukkig, ze moeten natuurlijk ook wel, anders wil men de strippenkaart houden.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Ik kreeg vandaag trouwens nog een mail over het transactieoverzicht
Beste forumgebruikers,

Het reis- en transactieoverzicht op Mijn OV-chipkaart is weer beschikbaar voor u als forumgebruiker!

We hebben vele reacties ontvangen waarvoor we u heel hartelijk willen bedanken. Ondanks dat wij (nog) niet alle verbetersuggesties hebben kunnen verwerken, zijn wij ervan overtuigd dat wij u nu een betrouwbaar overzicht kunnen presenteren.

In de afgelopen periode hebben wij de tijd genomen om de problemen met het overzicht te analyseren en de oplossingen uitgebreid en zorgvuldig te testen. In het overzicht dat vanaf vandaag weer beschikbaar is, zijn:
- dubbele transacties niet meer aanwezig;
- alle transacties aangevuld met bijvoorbeeld product of haltenamen; en
- onvolledige reizen niet meer aanwezig. Check-in en check-out transacties worden eerst verzameld en als reis in uw overzicht gepresenteerd. Alleen een volledige reis wordt nu in uw overzicht getoond.

Let wel, het is helaas niet mogelijk om historische gegevens bij te werken. Bovenstaande verbeteringen gelden voor alle transacties die vanaf 1 augustus plaatsvinden.

Na ontvangst van uw transacties van deelnemende OV-bedrijven heeft Trans Link Systems (TLS) maximaal zeven dagen nodig om deze transacties te verzamelen, te verrijken met missende gegevens en te combineren tot reis. Dit betekent dat u na maximaal zeven dagen na het gebruik van uw OV-chipkaart uw transacties in uw reis- en transactieoverzicht terugvindt. Wij hebben er vertrouwen in dat deze manier van werken ervoor zorgt dat de gepresenteerde gegevens betrouwbaar zijn.

Hierbij nodigen wij u uit om het reis- en transactieoverzicht goed te bekijken en ons komende week via het forum te laten weten wat u ervan vindt. Daarna zullen wij het reis- en transactieoverzicht weer beschikbaar stellen voor alle OV-chipkaartgebruikers.

Bij voorbaat dank voor het wederom leveren van uw bijdrage.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door mb90 »

Tijdens mijn vakantie kreeg ik weer SOV-post met dit keer een 2e Studenten OV-Chipkaart. :shock: En mij werd altijd verteld dat ze geen foto's hadden en dat ik weer een nieuwe foto in moest sturen. De foto's waren dus wel beschikbaar, want de foto is de 2e ingestuurde foto. Het is nu dus wachten op de 3e OV-Chipkaart, want ik heb 3 foto's in moeten sturen. :roll:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

Zo'n vergelijkbaar verhaal heb ik meermaals gehoord...
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Stefan »

mb90 schreef:Tijdens mijn vakantie kreeg ik weer SOV-post met dit keer een 2e Studenten OV-Chipkaart. :shock: En mij werd altijd verteld dat ze geen foto's hadden en dat ik weer een nieuwe foto in moest sturen. De foto's waren dus wel beschikbaar, want de foto is de 2e ingestuurde foto. Het is nu dus wachten op de 3e OV-Chipkaart, want ik heb 3 foto's in moeten sturen. :roll:
Hmm, daar is dus mijn OV-Chipkaart gebleven.. :mrgreen: Ik wacht namelijk nog steeds op mijn OV-Chipkaart en niemand weet wanneer ik 'm ga krijgen.. De IB-groep noch TLS weten het.. :roll: :neg:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

NS-Reiziger schreef:Nu moet ik alleen ff inchecken in een Connexxion voertuig om dat er bij te laden ofzo :?
Wat op je kaart staat, staat op je kaart. Het saldo staat dus ook op je kaart en wordt niet uit een centrale database geladen. Vervoerders zijn (dus) niet in staat om het saldo op je kaart aan te passen. Dat kan pas gebeuren op het moment dat er contact is met de kaart en de aanpassingen overgegeven kunnen worden. Dat is op het moment dat je incheckt :)
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Raymond »

HEMA-poortjes schrijven geld van OV-chipkaart af'
AMSTERDAM – Volgens verschillende gebruikers van de OV-chipkaart in Amsterdam wordt er geld afgeschreven wanneer zij een HEMA-poortje passeren. Dat meldt AT5.
Myriam Bergervoet is van plan het probleem volgende week aan te kaarten bij de Stadsregio, de verantwoordelijk partij voor het invoeren van de pas.

Lees verder

Ben ik toch benieuwd wat de kosten zijn van het passeren van zo'n Hema-poortje :)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door webguy »

Is idd interessante kwestie... Zou niet mogelijk moeten zijn, tenzij HEMA en de OVC apparatuur zelfde sleutels gebruiken en zo bytes geschreven kunnen worden. Overigens vraag ik me af wat OVC daar mee doet, want dat komt nooit in je overzicht, maar er mist dan volgens het systeem een euro of wat aan tegoed.
Oud forumgebruiker

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Oud forumgebruiker »

Hahahahah, wat een bak! :lol:

Als je binnen 20 minuten uitchecked bij de Hema wordt er potdorie toch niets afgeschreven he :(.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Ah, dan kan je hem bij de AH ernaast in iig Amsterdam hem weer opladen. Voor de rest bijzonder knullig dit :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door STF »

Dus als ik binnen 20 minuten inkopen doe bij de HEMA, is het gratis? OVERSTAP OK :pos:
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door M57 »

NS-Reiziger schreef:Kreeg vandaag een email van Connexxion terug, waarin ze aangaven een onderzoek in te hebben gesteld. De apparatuur op de wagens had vaker geen verbinding met de centrale computer de laatste tijd, waardoor dit soort transacties mis gaan.
Dat is dezelfde standaardtekst die Connexxion al maanden stuurt. Het is dus zeker geen probleem van de laatste tijd. Treurig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Dat HEMA-verhaal bleek dus gewoon een broodje aap eh, rookworst. Aldus de HEMA en het GVB.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 44 gasten