OVNL Rail: België
OVNL Rail: België
Na het grote succes van OVNL Rail bij de Noordelijke Nevenlijnen is het nu tijd om België te veroveren!
We nemen in het geheel de NMBS over is het plan, want men onderzoekt het plan om het bedrijf te privatiseren. Dus geen geëmmer met losse lijntjes aanbesteden of depots die toch niks opleveren over de schutting van de concurrent te gooien, maar het bedrijf omvormen tot een aantrekkelijke vorm van spoorvervoer waar de reiziger vrolijk van wordt en de aandeelhouders uiteindelijk ook. Niet gaan gooien met geld, want het moet financieel haalbaar zijn en om te voorkomen dat het hele bedrijf met de hakken in het zand gaat staan, hebben we ook een voorzichtige, maar overtuigende visie nodig.
- We hebben een duidelijke dienstregeling nodig die uitnodigt om de trein te gebruiken op het moment dat de reiziger dat wil.
- De belangrijkste verbinding is Antwerpen-Brussel en ook de dwarsverbinding richting Luik, de Ardennen en Luxemburg is van belang. Daarnaast speelt de kust een rol. En vergeet de internationale luchthaven Zaventem niet.
- Internationaal wordt er samengewerkt met SNCF richting Parijs, NS richting Amsterdam, DB richting Keulen en Eurostar richting Londen. Vergeet de treinparen richting Luxemburg ook niet.
Samen de schouders eronder en op naar een uitvoerbaar plan!
Uw Directeur
We nemen in het geheel de NMBS over is het plan, want men onderzoekt het plan om het bedrijf te privatiseren. Dus geen geëmmer met losse lijntjes aanbesteden of depots die toch niks opleveren over de schutting van de concurrent te gooien, maar het bedrijf omvormen tot een aantrekkelijke vorm van spoorvervoer waar de reiziger vrolijk van wordt en de aandeelhouders uiteindelijk ook. Niet gaan gooien met geld, want het moet financieel haalbaar zijn en om te voorkomen dat het hele bedrijf met de hakken in het zand gaat staan, hebben we ook een voorzichtige, maar overtuigende visie nodig.
- We hebben een duidelijke dienstregeling nodig die uitnodigt om de trein te gebruiken op het moment dat de reiziger dat wil.
- De belangrijkste verbinding is Antwerpen-Brussel en ook de dwarsverbinding richting Luik, de Ardennen en Luxemburg is van belang. Daarnaast speelt de kust een rol. En vergeet de internationale luchthaven Zaventem niet.
- Internationaal wordt er samengewerkt met SNCF richting Parijs, NS richting Amsterdam, DB richting Keulen en Eurostar richting Londen. Vergeet de treinparen richting Luxemburg ook niet.
Samen de schouders eronder en op naar een uitvoerbaar plan!
Uw Directeur
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: OVNL Rail: België
Ik staak alvast.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: OVNL Rail: België
Wel direct geld beschikbaar stellen voor een GEN-net rond Brussel, Gent, Leuven en Antwerpen. (A)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: OVNL Rail: België
Een automatiseringsslag slaan en overbodig werkschuw seinhuis- en loketpersoneel eruit sturen. En een andere directeur nemen.
Ik doe ook maar wat
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8713
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: OVNL Rail: België
Allereerst zou ik de naam van de Intercity Maastricht - Hasselt veranderen in stoptrein.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: OVNL Rail: België
Een aantal keuzes zijn vrij eenvoudig gemaakt als je een paar technische beperkingen van het netwerk kent.
Eerst operationeel: De bestaande IC-verbinding Oostende - Brugge - Gent - Brussel - Leuven - Luik - Verviers - Eupen is eigenlijk volledig te hanteren, vooral omdat naast de 200 km/uur die nu tussen Brussel en Luik gereden kan worden, over een paar jaar ook is gerealiseerd voor Brussel - Brugge. Er is op het moment slecht beperkt materieel voor deze snelheid beschikbaar (I11-rijtuigen in combinatie met een HLE18) en dat rijdt al op deze verbinding. M6 mag maximaal 180 na vibratieproblemen.
Voor de treinverbinding tussen:
Doornik - Lille
Moeskroen - Lille
Dinant - Bertrix - Athus - Arlon; Bertrix - Libramont
Rivage - Troisvierges
De HSL-lijnen
en vanaf zomer 2018 Arlon - Luxemburg
Is materieel met 25 kV vereist. Geschikt hiervoor is een subserie MS96, een subserie MS08 en de locomotiefserie HLE18. Daarnaast kunnen voor de verbinding naar Luxemburg nog enkele jaren HLE13's geleasd worden van Lineas (ex B-Cargo) totdat de toelating vervalt.
Diesellijnen zijn:
Mol - Hamont
Mol - Hasselt
Melle - Zottegem - Dendermonde
De Pinte - Oudenaarde - Ronse
Gent-Dampoort - Eeklo
Aalst - Burst
Charleroi - Couvin
Dan Brussel:
De Noord-Zuidverbinding heeft drie kokers met elk twee sporen. In Brussel-Noord sluiten op elke koker vier sporen aan (1 t/m 12), in Brussel-Zuid iets meer (3 t/m 21). Je hebt daardoor iets meer manoeuvreerruimte in Brussel-Zuid, bijvoorbeeld om treinen te laten keren. In Brussel-Noord kan je in de normale dienst niet keren, daarvoor heb je eventueel Schaarbeek. De tussenstations Congres en Kapellekerk kunnen alleen door treinen op de midden- en hoge sporen bediend worden. Treinen laten stoppen op spoor 3 t/m 6 in Brussel-Zuid is drie keer zo duur als stoppen op de overige sporen, vandaar dat deze sporen bijna exclusief worden gebruikt voor internationale treinen.
Gezien de ligging van de spoorlijnen uit Antwerpen in Brussel-Noord (hoge kant) en de ligging van de spoorlijn uit Charleroi in Brussel-Zuid (ook hoge kant), ligt het net zoals nu ook daar voor de hand liggend dit als doorgaande verbinding uit te blijven voeren.
De "snelle" spoorverbinding naar Luik, de langzame spoorlijn naar Gent (en Dendermonde) en de nieuwe spoorlijn uit Mechelen sluiten in Brussel-Noord aan op de lage sporen. In Brussel-Zuid sluiten hierop de westelijke ring, de snelle spoorlijn naar Gent aan en de HSL naar Frankrijk aan. Treinen kunnen bij Zaventem een lus rijden, waardoor treinen die bij Zaventem via het noorden rijden op de lage sporen in Brussel kunnen rijden.
De "trage" spoorverbinding naar Luik en de spoorlijn uit Namen sluiten in Brussel-Noord aan op de middensporen. In Brussel-Zuid sluit op de middensporen de spoorlijn naar Bergen, Doornik en La Louvière aan. De aftakking naar Zaventem vanuit het zuiden sluit ook op de "trage" sporen tussen Brussel en Leuven aan.
Er kan beperkt tussen de corridors worden geschoven in Brussel, voornamelijk tussen Schaarbeek en Brussel-Noord en op Brussel-Zuid. Maar je kan eigenlijk altijd maar een stapje opzij maken, omdat je anders een trein over de gehele breedte van het emplacement laat rijden, wat de capaciteit van de tunnel beperkt.
Eerst operationeel: De bestaande IC-verbinding Oostende - Brugge - Gent - Brussel - Leuven - Luik - Verviers - Eupen is eigenlijk volledig te hanteren, vooral omdat naast de 200 km/uur die nu tussen Brussel en Luik gereden kan worden, over een paar jaar ook is gerealiseerd voor Brussel - Brugge. Er is op het moment slecht beperkt materieel voor deze snelheid beschikbaar (I11-rijtuigen in combinatie met een HLE18) en dat rijdt al op deze verbinding. M6 mag maximaal 180 na vibratieproblemen.
Voor de treinverbinding tussen:
Doornik - Lille
Moeskroen - Lille
Dinant - Bertrix - Athus - Arlon; Bertrix - Libramont
Rivage - Troisvierges
De HSL-lijnen
en vanaf zomer 2018 Arlon - Luxemburg
Is materieel met 25 kV vereist. Geschikt hiervoor is een subserie MS96, een subserie MS08 en de locomotiefserie HLE18. Daarnaast kunnen voor de verbinding naar Luxemburg nog enkele jaren HLE13's geleasd worden van Lineas (ex B-Cargo) totdat de toelating vervalt.
Diesellijnen zijn:
Mol - Hamont
Mol - Hasselt
Melle - Zottegem - Dendermonde
De Pinte - Oudenaarde - Ronse
Gent-Dampoort - Eeklo
Aalst - Burst
Charleroi - Couvin
Dan Brussel:
De Noord-Zuidverbinding heeft drie kokers met elk twee sporen. In Brussel-Noord sluiten op elke koker vier sporen aan (1 t/m 12), in Brussel-Zuid iets meer (3 t/m 21). Je hebt daardoor iets meer manoeuvreerruimte in Brussel-Zuid, bijvoorbeeld om treinen te laten keren. In Brussel-Noord kan je in de normale dienst niet keren, daarvoor heb je eventueel Schaarbeek. De tussenstations Congres en Kapellekerk kunnen alleen door treinen op de midden- en hoge sporen bediend worden. Treinen laten stoppen op spoor 3 t/m 6 in Brussel-Zuid is drie keer zo duur als stoppen op de overige sporen, vandaar dat deze sporen bijna exclusief worden gebruikt voor internationale treinen.
Gezien de ligging van de spoorlijnen uit Antwerpen in Brussel-Noord (hoge kant) en de ligging van de spoorlijn uit Charleroi in Brussel-Zuid (ook hoge kant), ligt het net zoals nu ook daar voor de hand liggend dit als doorgaande verbinding uit te blijven voeren.
De "snelle" spoorverbinding naar Luik, de langzame spoorlijn naar Gent (en Dendermonde) en de nieuwe spoorlijn uit Mechelen sluiten in Brussel-Noord aan op de lage sporen. In Brussel-Zuid sluiten hierop de westelijke ring, de snelle spoorlijn naar Gent aan en de HSL naar Frankrijk aan. Treinen kunnen bij Zaventem een lus rijden, waardoor treinen die bij Zaventem via het noorden rijden op de lage sporen in Brussel kunnen rijden.
De "trage" spoorverbinding naar Luik en de spoorlijn uit Namen sluiten in Brussel-Noord aan op de middensporen. In Brussel-Zuid sluit op de middensporen de spoorlijn naar Bergen, Doornik en La Louvière aan. De aftakking naar Zaventem vanuit het zuiden sluit ook op de "trage" sporen tussen Brussel en Leuven aan.
Er kan beperkt tussen de corridors worden geschoven in Brussel, voornamelijk tussen Schaarbeek en Brussel-Noord en op Brussel-Zuid. Maar je kan eigenlijk altijd maar een stapje opzij maken, omdat je anders een trein over de gehele breedte van het emplacement laat rijden, wat de capaciteit van de tunnel beperkt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVNL Rail: België
Zou het mogelijk zijn om een van de drie kokers in de Brussel-tunnel (de middelste) geheel voor GEN/stoptreinen te gebruiken? En die dan op alle tussengelegen stations laten stoppen en de overige treinen alle tussengelegen stations laten overslaan (inclusief Brussel Centraal). Misschien dat je op die manier nog meer capaciteit in de Brussel-tunnel kan halen?
Re: OVNL Rail: België
Allereerst zou ik kritisch gaan kijken naar de lijn Aalst-Burst. Of het nuttig is die lijn open te houden. Ik heb het idee dat die verbinding prima verbust kan worden. Aangezien er eigenlijk niets rijdt en die lijn eigenlijk een dieseleiland is en weinig passagiers kent.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: OVNL Rail: België
Ik zou ook naar Hamont-Weert gaan kijken. De heropening van die lijn kan voor beperkte kosten de relatie tussen de Kempen en Eindhoven en Nederlands Limburg verbeteren.
Re: OVNL Rail: België
Lijkt mij nu nog even niet. Eerst maar eens een (rendabel) concept bedenken voor heel België, dan kunnen we daarna altijd nog kijken waar er eventuele interessante extra's geboden kunnen worden zoals de verbinding Hamont - Weert.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: OVNL Rail: België
Ik zou allereerst toewerken naar strakke halfuursdiensten op doordeweekse dagen (m.u.v. avonduren). Hierbij kunnen eventueel sommige treindiensten dan wel ingekort worden, mits ze goed aansluiten op een andere trein (liefst intercity) ri. Brussel.
Uiteraard op drukkere delen aanvullen tot kwartiersdiensten (of waar meerdere halfuursdiensten samen komen tot kwartiersdiensten laten verdichten)
Uiteraard op drukkere delen aanvullen tot kwartiersdiensten (of waar meerdere halfuursdiensten samen komen tot kwartiersdiensten laten verdichten)
Re: OVNL Rail: België
Nee, want dan ga je gezien het aantal treinen heel veel kruisende bewegingen krijgen. S3 en S10 (samen 2x/uur) rijden nu over de lage sporen, S2, S8 en S6 (samen 5x/uur) door de middensporen en S1 (2x/uur) over de hoge sporen. De eenvoudigste manier om meer structurele capaciteit te winnen is door de P-treinen eruit te gooien, dat zijn er op het hoogtepunt van de spits 19 in één uur.Yanaike schreef:Zou het mogelijk zijn om een van de drie kokers in de Brussel-tunnel (de middelste) geheel voor GEN/stoptreinen te gebruiken? En die dan op alle tussengelegen stations laten stoppen en de overige treinen alle tussengelegen stations laten overslaan (inclusief Brussel Centraal). Misschien dat je op die manier nog meer capaciteit in de Brussel-tunnel kan halen?
- Spoiler: show
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVNL Rail: België
Hier zie je de spoorkaart van Brussel:
Ik zou zelf de piekuurtreinen zoveel mogelijk laten keren te Brussel Noord resp. Brussel Zuid.
Ik vraag me verder af of de stations Brussel Kapellekerk en Brussel Congres niet beter helemaal kunnen worden gesloten.
Ik zou zelf de piekuurtreinen zoveel mogelijk laten keren te Brussel Noord resp. Brussel Zuid.
Ik vraag me verder af of de stations Brussel Kapellekerk en Brussel Congres niet beter helemaal kunnen worden gesloten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: OVNL Rail: België
Je hebt zeker niet de tijd genomen om de analyse even te lezen? Er is geen capaciteit om te keren op Brussel-Noord omdat je het doorgaand treinverkeer in de weg staat. Aan elk setje sporen is aan de noordzijde een spoorlijn gekoppeld.Vinny schreef:Ik zou zelf de piekuurtreinen zoveel mogelijk laten keren te Brussel Noord resp. Brussel Zuid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVNL Rail: België
Na het gepruts op de noordelijke nevenlijntjes verheugd het me, dat OVNL Rail nu de ambitie toont om een serieus nationaal spoorbedrijf over te nemen.
Maar om te voorkomen dat we niet alleen het personeel, maar ook onze klanten de gordijnen injagen, stel ik voor dat OVNL Rail de exploitatie uitvoert onder de merknaam OVB. Hebben we direct een stukje verwachtingsmanagement geregeld.
Maar om te voorkomen dat we niet alleen het personeel, maar ook onze klanten de gordijnen injagen, stel ik voor dat OVNL Rail de exploitatie uitvoert onder de merknaam OVB. Hebben we direct een stukje verwachtingsmanagement geregeld.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: OVNL Rail: België
Ja, dat is dus eigenlijk heel onhandig. In Nederland proberen we steeds meer toe te werken naar gescheiden infrastructuur voor SPRs en ICs (en zelfs goederentreinen, zie Betuweroute). Het zou op zich handig zijn als we dat in België ook kunnen bereiken. Zou S1 met een beetje moeite naar de middensporen kunnen en dan S3 en S10 omleiden over Brussel West en/of Schuman?Suus schreef:Nee, want dan ga je gezien het aantal treinen heel veel kruisende bewegingen krijgen. S3 en S10 (samen 2x/uur) rijden nu over de lage sporen, S2, S8 en S6 (samen 5x/uur) door de middensporen en S1 (2x/uur) over de hoge sporen.Yanaike schreef:Zou het mogelijk zijn om een van de drie kokers in de Brussel-tunnel (de middelste) geheel voor GEN/stoptreinen te gebruiken? En die dan op alle tussengelegen stations laten stoppen en de overige treinen alle tussengelegen stations laten overslaan (inclusief Brussel Centraal). Misschien dat je op die manier nog meer capaciteit in de Brussel-tunnel kan halen?
Re: RE: Re: OVNL Rail: België
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: OVNL Rail: België
Ik ben bezig met de dienstregeling van België. Is alternerend rijden ook mogelijk? Ik probeer zoveel mogelijk in een 30-cadans te liggen en te plannen vanuit Thalys.
Wat zijn waardige frequenties? Basis 2*/uur en spits vaker?
Wat zijn waardige frequenties? Basis 2*/uur en spits vaker?
Re: OVNL Rail: België
Ligt aan de verbinding. Sommige uiteinden kun je wel op 1x/uur laten en dan op het kerntraject een overlap aanbieden. Als dat een beetje in een rechte ligging kan ben je spekkoper.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: OVNL Rail: België
Ik zal thuis eens kijken ernaar, wat ik als ideeën had gemaakt. Afhankelijk van traject uiteraard
Re: OVNL Rail: België
In hoeverre is sporenplan.nl nog up to date met de sporenplannen van België?
Re: OVNL Rail: België
Ik zie in ieder geval dat de volledig Diabolo-spoorlijn ontbreekt, de indeling van het emplacement van Gent-Sint-Pieters flink verouderd is, de spoorlijn Jemeppes - Gembloux tegenwoordig enkelsporig gemaakt is, de Josephat-Schumantunnel ontbreekt, de verdubbeling van de spoorlijn tussen Brussel-Schuman en Brussel-Luxemburg niet is toegevoegd en de nieuwe stations in de regio Brussel en in Limburg niet zijn toegevoegd.
De satellietbeelden van Google lijken wel heel actueel :Y
De satellietbeelden van Google lijken wel heel actueel :Y
Laatst gewijzigd door Suus op wo 30 aug 2017, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3581
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: OVNL Rail: België
Is het een idee om zoveel mogelijk internationale treinen als de Benelux en Thalys in Brussel-West te laten stoppen, omdat Brussel-West een prima aansluiting geeft op het metronetwerk, Brussel-West wel wat opfleuring kan gebruiken en je gelijk de overvolle Noord-Zuidtunnel ontlast. Dat internationale treinen dan in een mindere buurt stoppen, lijkt mij niet zo'n punt, want Praha Hlavni Nadrazi bevindt zich ook in een mindere buurt en daar gaat het ook goed.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: OVNL Rail: België
Je zit met de Eurostar-terminal in Brussel-Zuid en bijbehorende eisen, die zou je dan ook moeten verplaatsen. Zolang die op Brussel-Zuid zit moeten alle snelle internationale verbindingen daar ook blijven.
Ten zuiden van Namur kan je dan wel weer af met een uursdienst, er worden daar heel weinig mensen.
Er zijn nu wel spoorlijnen waar sommige intercity's stations overslaan. Bijvoorbeeld Gent - Brugge, Antwerpen - Brussel of Namen - Bergen.CamilleKreemers schreef:Ik ben bezig met de dienstregeling van België. Is alternerend rijden ook mogelijk? Ik probeer zoveel mogelijk in een 30-cadans te liggen en te plannen vanuit Thalys.
Ten zuiden van Namur kan je dan wel weer af met een uursdienst, er worden daar heel weinig mensen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVNL Rail: België
Nou ja, je zal wel een goede verbinding met het centrum moeten hebben. Ook zal het voor de rest een duidelijke reistijdwinst moeten bezorgen.Erno-BE schreef:Is het een idee om zoveel mogelijk internationale treinen als de Benelux en Thalys in Brussel-West te laten stoppen, omdat Brussel-West een prima aansluiting geeft op het metronetwerk, Brussel-West wel wat opfleuring kan gebruiken en je gelijk de overvolle Noord-Zuidtunnel ontlast. Dat internationale treinen dan in een mindere buurt stoppen, lijkt mij niet zo'n punt, want Praha Hlavni Nadrazi bevindt zich ook in een mindere buurt en daar gaat het ook goed.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten