SuperGhost schreef:De tijden van dat goederenpad zijn mij niet bekend, dus kan ik moeilijk was over zeggen dan.
Richting Utrecht ligt ´ie voor de (1)1700 uit, dat gaatje wordt in jouw plan maar iets korter maar zou op zich nog moeten kunnen. Andersom weet ik zogauw even niet in welk gaatje hij ligt.
Maar er zijn dus 3 paden voor sprinters en goederentreinen per half uur vrij. Hierbij is de sprinter Amersfoort-Utrecht dan de laatste die je aanwijst, want die kan in principe in al van die paden.
Je moet met dat goederenpad denk ik vooral even goed opletten hoe het ten opzichte van de rest van de treinen op Utrecht Centraal uitkomt (ook met keertijden). Als het goed is zou het na invoering ETMET op de A2-corridor weer doorgaand kunnen worden en heb je geen last meer van inwachtende goederentreinen. Desondanks kan het alleen conflictvrij door Utrecht mits je niet net op het moment van doorkomst een trein op zowel spoor 8 als 9 hebt staan (de infra kent daar verder wel genoeg gelijktijdigheden als een van beide vrij is). De andere kant op heb je iets meer opties om het in te passen omdat je vanuit Geldermalsen in principe via drie sporen (9, 11, 12) naar Amersfoort kunt waar dat andersom zonder links hoeven rijden maar via twee sporen kan)
Die sprinter naar Baarn kruist volgens mij nu vlak achter de IC Enschede->Den Haag langs. Die overkruising wordt ietsjes ruimer (die IC gaat 1 minuut eerder rijden) en de eerstvolgende trein rijdt er pas 10 minuten na en daar zit je dan nog altijd zo'n 6-7 minuten voor de volgende IC die langs komt als ik het goed heb.
Dat klopt voor de huidige ligging, maar je verschuift de Sprinter een paar minuten dus idealiter zou je voor een regelmatige kwartiersdienst tussen Den Dolder en Utrecht ook de Baarnse trein willen verschuiven.
Je concentreert je plannetje nu ook vooral op vertrektijden uit Amersfoort, maar waarom ik nu juist graag het totaalplaatje wil zien is omdat ik nu bv. nergens kan zien wanneer de Sprinter van Utrecht naar Amersfoort rijdt. En de boel moet op Overvecht - Utrecht Centraal ook nog tussen de overige treinen passen.
Overigens zou je dat probleem evt. ook al kunnen verhelpen door de IC naar Enschede altijd vanuit Schiphol te laten komen, want dan heb je die kruising dus al niet meer en kunnen die twee IC's tegelijk vertrekken.
Denk niet dat ze daar in Twente erg blij mee zijn, er zijn ook genoeg reizigers vanuit het oosten die in Amersfoort richting Utrecht blijven zitten. Wel zou dat een praktische actie zijn als je meer capaciteit tussen Utrecht en Amersfoort wilt bieden en tegelijk niet te lang met overdreven lange treinen wilt rijden.
Western Soldier schreef:Het enige is wel dat spoor 2 in Amersfoort Schothorst geen enkele functie meer overhoudt. Is het dan niet een idee om dat dan 4 sporig te maken, zodat er iets meer ruimte komt tussen Zwolle en Amersfoort.
Het voordeel van spoor 2 in Schothorst is wel, in tegenstelling tot het kopspoor bij Vathorst, dat je het van beide richtingen kunt bereiken. Daar kan je allicht in de dienstregelingsopzet mee spelen door een stukje de Sprinter en IC naast elkaar te laten rijden bijvoorbeeld.