Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

nvdw schreef:
Suus schreef:Nee, bij station Waddinxveen kan een bus niet keren.
Het 'kan' wel... een stukje oostelijker ligt een rotonde, dan is de bus met twee of drie minuutjes weer terug op de halte bij het station met zijn neus de goede kant op. Ik denk dat het criterium eerder is dat met die lusroute de haltes langs de Kanaaldijk gehandhaafd kunnen blijven (Trooststraat, Gouweplein).
Maar de bus komt zeer waarschijnlijk juist vanaf de Kerkweg-Oost, want als je via twee richtingen over de Kanaaldijk rijdt moet je een omweg maken voor de Zuidplaslaan, waar alle interessante bushaltes zijn. Denk daarom dat Arriva de bus al wil keren bij de rotonde met de Sniepweg.
regenmaker schreef:Wat doen eigenlijk al die Volvo's 8900 buiten de spitsuren?
Niets.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door busfanNL »

Thom69 schreef:Ik gok inderdaad dat op de lijnen 410 en 470 de bestaande blauwe Volvo's omgetoverd gaan worden tot rode Volvo's (dat wordt weer een leuk materieelcircus in de spitsen in de herfst :pos: ), in het vervoerplan staat vermeld dat lijn 497 met omgebouwde Citea's gaat rijden. Overigens, in het marketingplan dat stamt uit 2014 (?) werd nog gesproken over inzet van waterstofbussen of elektrische bussen op lijn 410, maar hier is het nu verdacht stil over...
Krijgen die omgebouwde Citea's ook de R-NET bekleding op de stoelen????
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door dylanwild94 »

Tot nu toe hebben alle omgebouwde voertuigen voor r-net dat gekregen. Dus ga er vanuit van wel.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door OmniLezer »

Ik mag hopen dat er iets comfortabelere stoelen komen.
Er is nooit een Citea omgebouwd naar R-net door welke vervoerder dan ook.
Connexxion veranderde de kleur van de stoelen omdat of het in opkomst was (MRAnet Zaandam) of omdat er nieuwere voertuigen kwamen (Amstel-Meerlanden). In mijn opzicht kunnen we niet veel zeggen op basis van voorgaande voertuigen.

Plus de voorgaande R-net voertuigen van Arriva waren en zijn allemaal Qliners. Die zijn de luxe hetzelve. Logisch dat die alleen de bekleding kregen.
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 05 sep 2017, 00:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

De werkzaamheden aan de Gemeneweg lopen uit, en daarmee rijdt ook de pendelbus voor Hazerswoude-Dorp een week langer.

De bodemgesteldheid bleek anders dan verwacht waardoor aanvullende werkzaamheden nodig waren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Roeland »

Thom69 schreef: Via dezelfde website zijn ook de halfjaarcijfers van 2017-I te vinden met check-ins per lijn (https://hollandrijnland.nl/wp-content/u ... keling.pdf).
[/list]
De vervoersontwikkeling in 2017 valt eigenlijk best wel tegen.
Het totaal aantal instappers is tussen 2013-2017 weliswaar gegroeid met 17%, maar van 2016 naar 2017 slechts met 2%. Terwijl de bevolking, de werkgelegenheid en de mobiliteit in deze regio wel fors groeien...

Een paar constateringen:
Op de Katwijkse lijnen (30, 31, 37, 38) is er 2% daling van 2016 naar 2017 (tussen 2013 en 2016 was er overigens wel een mooie groei). Ook corridor D (50-250) laat een lichte daling zien.
Op corridor B (Rijnstreek) is er ook geen groei van 2016 naar 2017. Ook lijn 370 (die R-net 470 wordt) heeft geen groei van 2016 naar 2017 (tussen 2013 en 2016 is deze wel met 30% gegroeid).
De lijnen 361, 385 en 386 samen (omdat lijn 385 een deel van lijn 361 heeft overgenomen) geven een daling van 7% van 2016 naar 2017. Wellicht komt deze daling door de frequentieverlaging op de 361 's avonds en op zaterdag?
De A12-bundel (380, 381, 382, 383) is wel gestegen, waarbij de 380-381 ongeveer gelijk blijven, en de 382, en vooral de 383, aanzienlijk zijn gestegen. Niet verwonderlijk, want rond Nesselande is de bebouwing het afgelopen decennium fors toegenomen.

De stadsdienst Leiden is sinds 2013 nauwelijks gestegen, en is in 2017 zelfs met 3% gedaald.
Op de stadsdienst Alphen zijn lijn 3 en 4 nog steeds erg zwak.
De stadsdienst Gouda is wel gestegen, dit komt vooral door lijn 6.
De streeklijnen 178, 190 en 197 rond Gouda zijn in 2016-2017 ook niet gegroeid, of zelfs gedaald. De streeklijnen 175-177 zijn tussen 2013-2014 fors gedaald, en daarna weer geleidelijk gestegen tot iets boven het 2013-niveau.
Ook de streeklijnen in de Krimpenerwaard (194, 196, 292, 293, 294) zijn in 2017 gedaald met 3% en tussen 2013 en 2017 nagenoeg gelijk gebleven. Lijn 195-295 zijn tussen 2013-2016 fors gestegen, en in 2017 iets gedaald.

Op grond van deze ontwikkelingen zou ik zeggen:
* blijkbaar rijden de Alphense lijnen 3 en 4 grotendeels bijna leeg rondjes. Wellicht kunnen de minst gebruikte ritten worden geschrapt?
* en die DRU's zou je dan kunnen inzetten om groeiende lijn 383 vaker te laten rijden (bijv. ook buiten de spits).
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Roeland »

Suus schreef:De bodemgesteldheid bleek anders dan verwacht waardoor aanvullende werkzaamheden nodig waren.
Onder Hazerswoude kun je toch alleen maar zompige veengrond verwachten?
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door dylanwild94 »

OmniLezer schreef:
dylanwild94 schreef:Tot nu toe hebben alle omgebouwde voertuigen voor r-net dat gekregen. Dus ga er vanuit van wel.
Ik mag hopen dat er iets comfortabelere stoelen komen.
Er is nooit een Citea omgebouwd naar R-net door welke vervoerder dan ook.
Connexxion veranderde de kleur van de stoelen omdat of het in opkomst was (MRAnet Zaandam) of omdat er nieuwere voertuigen kwamen (Amstel-Meerlanden). In mijn opzicht kunnen we niet veel zeggen op basis van voorgaande voertuigen.

Plus de voorgaande R-net voertuigen van Arriva waren en zijn allemaal Qliners. Die zijn de luxe hetzelve. Logisch dat die alleen de bekleding kregen.
ik moet je gelijk geven dat er helemaal geen citea omgetoverd is naar R-net. Maar er zijn wel gewone streek wagens omgebouwd tot r-net (man's en Volvo's in AML) en die hebben allemaal een ander stofje over de stoelen gekregen. Dus ik ga er vanuit dat arriva dat bij de citea's ook gaat doen.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

Roeland schreef:blijkbaar rijden de Alphense lijnen 3 en 4 grotendeels bijna leeg rondjes. Wellicht kunnen de minst gebruikte ritten worden geschrapt?
Het zijn ook wel de stiefkindjes van de stadsdienst hoor.

De wijk Kerk en Zanen ligt al voor een behoorlijk deel in de invloedssfeer van het station dus die verbinding heeft al beperkte vraag (niet in het minst omdat de bus eerst nog via een omweg naar de andere kant van het spoor moet terwijl je met de fiets of lopend een heel stuk kunt afsteken) en een verbinding met de rest van Alphen is er ook niet zonder eerst via dat station om te reizen.

En wat het industrieterrein betreft: ik vraag me af hoeveel volk daar echt de bus neemt. Volgens mij kan dat ook prima met de 165 mee...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

En lijn 3 en 4 hebben geen praktische halte in het centrum maar moeten eerst nog een groot verkeersplein oversteken. Met je grote inkopen de bus nemen is er dus ook niet bij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

Het nadeel van de lijnen 3/4 is dat ze eigenlijk twee gebieden moeten ontsluiten die niet zoveel met elkaar te maken hebben: Kerk en Zanen is een wijk met een bovengemiddeld inkomen, met veel tweeverdieners, en weinigen daarvan werken in de bedrijventerreinen die langs lijn 3/4 liggen. Bovendien was het jarenlang zo dat de bus net verkeerd reed voor de eventuele forenzen die zo zouden willen reizen, lijn 3 (73) heeft jarenlang Station - Bedrijventerrein - Kerk en Zanen - Station gereden in de ochtendspits, en lijn 4 (74) precies andersom 's middags.

Daarom denk ik dat het verstandig is om de huidige opzet van lijn 3/4 op te geven, lijn 165 een extra lus te geven (via de Antonie van Leeuwenhoekweg) en lijn 3/4 om te vormen tot een luslijn door de woonwijk. De huidige stadsdienst bedient alleen de westelijke helft van de wijk, een nieuwe route zou ook de oostelijke helft kunnen bedienen. Met voldoende infrastructurele maatregelen moet het daarmee ook mogelijk worden het Archeon, toch goed voor 400.000 bezoekers per jaar, per bus te bedienen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

Wat de stagnering van de reizigersaantallen betreft: misschien is de rek er ook wel een beetje uit. Het netwerk is in de basis al tientallen jaren hetzelfde en het is niet makkelijk om nieuwe zinvolle reisrelaties aan te bieden zonder er bestaande reizigers mee weg te jagen. Idem voor productverbeteringen als Rnet. De een z'n reistijdversnelling is de ander z'n halte zien verdwijnen, dat werk.

De grootste kernen in de regio hebben ook al goede treinverbindingen, wat je overhoudt zijn de restjes: kleinere kernen waar je eerst een bus naar een station moet nemen om echt verder het land in te komen. Kijk maar eens wat het aan reistijd kost om van bijvoorbeeld Woubrugge of Nieuwkoop in Amsterdam te geraken.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

En dat is ook wel een bekend gegeven. Een vriend van me woont in Nieuwveen, en studeert in Leiden. Die denkt er niet aan met het OV te gaan, dat is een reis van een uur naar Leiden, na het opheffen van lijn 184 wordt dat waarschijnlijk zelfs 1u45. Daarmee doet hij met het OV even lang over de reis van Nieuwveen naar Leiden (met de auto een half uurtje) dan ik er over doe om van Alphen naar Antwerpen te geraken. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Lijn 45 »

dylanwild94 schreef:[Dus ik ga er vanuit dat arriva dat bij de citea's ook gaat doen.
Het lijkt mij niet voor de hand liggend dat de Citea's nieuwe bekleding krijgen. Arriva heeft de Connexxionbekleding van de Van Hools immers nog steeds niet vervangen (na 4 1/2 jaar). Ik weet niet of de bekleding van de R-Net Volvo's is aangepast, als dat zo is zie ik de nieuwe stoffering er op den duur wel komen. Als dat niet zo is, niet.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door dylanwild94 »

R-net Volvo's van arriva hebben een nieuw stofje gekregen over de stoelen. :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Lijn 45 »

Dus toch. Ik meende al een andere tint stoel te zien op mijn foto's :P
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

flipje schreef:Zoals ik het begreep komt er een pendelsdienst op lijn 30 tussen Leiden CS en biosciencepark. Op dit moment staat er een Citaro G (227) in Leiden welke gereed wordt gemaakt om deze pendeldienst te gaan rijden.
Vanochtend rond een uur of 11 zag ik de Citaro G 227 (in originele blauw/beige Arrivakleuren) een rondje rijden op Leiden Centraal, vanuit het BSP naar het BSP. De bus filmde "222 Arriva" - opvallend daar ik een paar dagen geleden in de ochtendspits ook een Citea "222 Pendelbus BioSciencePark" heb zien filmen. Zou 1 + 1 nog steeds 2 zijn, en de Citaro G in de ochtendspits op de pendellijn met het nieuwe nummer 222 gaan rijden?
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Ik zit momenteel in de 8777 (Citea), waar de voorste cico vervangen is door een nieuwe exemplaar, van Kapsch. Onderaan staat niet meer het ovc-logo, maar een handje met een kaart, en de piep is veel dieper ipv het hoge, schelle geluid uit de 'oude'. Gaan alle cico's vervangen worden, of was hier de oude toevallig defect?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

Ze lijken mij een op een uitwisselbaar. De elektrische Citea's in Gorinchem hebben deze exemplaren ook. Vorm en scherm zijn identiek.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
bartjemestrom
Berichten: 1024
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door bartjemestrom »

Landelijk is men bezig alles op 1 lijn te brengen. Zowel de cico's als de infotainmentschermen in de bus.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

En Kapsch heeft een paar jaar terug Prodata overgenomen, vandaar de andere naam voor de leverancier :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Helder, dank voor de uitleg! Ik kan me inderdaad herinneren dat ergens in maart al geroepen werd (ihkv de Prestatiemonitor) dat de lay-out van de reisinformatie binnen een maand gewijzigd ging worden (naar de nieuwe stijl in o.a. Limburg). Het is hierover nu verdacht stil, though.
Flitskikker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 01:31

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Flitskikker »

Thom69 schreef:Onderaan staat niet meer het ovc-logo, maar een handje met een kaart, en de piep is veel dieper ipv het hoge, schelle geluid uit de 'oude'.
Zijn ze ook sneller? Die oude van Arriva hebben qua snelheid nooit kunnen tippen aan bijvoorbeeld die van NS en GVB.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

Het is beter dan de oude ProData-spullen maar de snelheid van de NS-lezers halen ze nog steeds niet. Gek genoeg pakken ze die wegwerpkaartjes wel loeisnel.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
verfmeer
Berichten: 776
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door verfmeer »

Thom69 schreef:
flipje schreef:Zoals ik het begreep komt er een pendelsdienst op lijn 30 tussen Leiden CS en biosciencepark. Op dit moment staat er een Citaro G (227) in Leiden welke gereed wordt gemaakt om deze pendeldienst te gaan rijden.
Vanochtend rond een uur of 11 zag ik de Citaro G 227 (in originele blauw/beige Arrivakleuren) een rondje rijden op Leiden Centraal, vanuit het BSP naar het BSP. De bus filmde "222 Arriva" - opvallend daar ik een paar dagen geleden in de ochtendspits ook een Citea "222 Pendelbus BioSciencePark" heb zien filmen. Zou 1 + 1 nog steeds 2 zijn, en de Citaro G in de ochtendspits op de pendellijn met het nieuwe nummer 222 gaan rijden?
Gisteren heb ik van deze bus gebruik mogen maken. Helaas stond hij niet op het aankondigingsscherm en stond er op de film alleen 222 extra bus waardoor niemand doorhad waar hij heen ging. Daardoor vertrok hij halfleeg, terwijl de andere bussen nog steeds overvol waren. Om dit te laten werken moeten ze er echt meer zichtbaarheid aan geven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten