Drie minuten metro voor 320 miljoen euro (Berlijn)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39195
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Drie minuten metro voor 320 miljoen euro (Berlijn)
Drie minuten metro voor 320 miljoen euro
Geplaatst op: zaterdag 8 augustus 2009 om 18:06
Laatst bijgewerkt: zaterdag 8 augustus 2009 om 18:07
BERLIJN - In Berlijn wordt zaterdag de kortste metrolijn van Duitsland geopend: 1,8 kilometer van het centraal station naar de Brandenburgse Poort. De aanleg van de lijn met een reistijd van drie minuten heeft 320 miljoen euro gekost en duurde dertien jaar.
Uniek is dat lijn U55, met maar drie haltes, geen verbinding heeft met de rest van het metronet.
Lees verder
Geplaatst op: zaterdag 8 augustus 2009 om 18:06
Laatst bijgewerkt: zaterdag 8 augustus 2009 om 18:07
BERLIJN - In Berlijn wordt zaterdag de kortste metrolijn van Duitsland geopend: 1,8 kilometer van het centraal station naar de Brandenburgse Poort. De aanleg van de lijn met een reistijd van drie minuten heeft 320 miljoen euro gekost en duurde dertien jaar.
Uniek is dat lijn U55, met maar drie haltes, geen verbinding heeft met de rest van het metronet.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Drie minuten metro voor 320 miljoen euro
Moest deze lijn eigenlijk al niet klaar zijn voor het WK van 2006?
Maar goed, leuk dat lijn U55 nu toch in dienst wordt gesteld.
Maar goed, leuk dat lijn U55 nu toch in dienst wordt gesteld.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Drie minuten metro voor 320 miljoen euro
Pfffff wie kan er ZO goed lobbyen?
Toch gauw een kleine 1800 euro per strekkende centimeter Daarvoor kan je misschien wel 12 Betuweroutes naast elkaar aanleggen
Toch gauw een kleine 1800 euro per strekkende centimeter Daarvoor kan je misschien wel 12 Betuweroutes naast elkaar aanleggen
Re: Drie minuten metro voor 320 miljoen euro
Deze man. Komt hij je bekend voor? Dat kan kloppen, dat is de oud Bundeskanselier Helmut Kohl, die er voor zorgde dat de metrolijn werd opgenomen in het Hoofdstadverdrag wat Oost- en Westduitsland met elkaar sloten.
Het stuk tussen Brandenburger Tor en Alexanderplatz moet maar 400 miljoen gaan kosten, wat mij nogal onmogelijk lijkt :? De andere kant op naar vliegveld Tegel is al helemaal onzeker, omdat het vliegveld gesloten wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Drie minuten metro voor 320 miljoen euro
Hilarisch dat ze dat oude type metrotreinen die tunnel in hebben getakeld. Je zou verwachten dat op een nieuwe lijn modern materieel wordt ingezet, helemaal vanwege marketingdoeleinden e.d. Niet dat met dit oude besje iets mis is, zeker relatief met GVB bijvoorbeeld niet.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Drie minuten metro voor 320 miljoen euro
Was trouwens afgelopen zaterdag, zie hier:
http://www.morgenpost.de/berlin/article ... b_auf.html
Ook voor filmpje!
http://www.morgenpost.de/berlin/article ... b_auf.html
Ook voor filmpje!
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Drie minuten metro voor 320 miljoen euro
Van Ardan hoorde ik dat ze expres met een oude metro gaan rijden, aangezien er dan 'slechts' een oude metro opgeofferd is, mocht er iets misgaan op die lijn. Dan zijn ze geen nieuwe metro kwijt.NS-Reiziger schreef:Hilarisch dat ze dat oude type metrotreinen die tunnel in hebben getakeld. Je zou verwachten dat op een nieuwe lijn modern materieel wordt ingezet, helemaal vanwege marketingdoeleinden e.d.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Drie minuten metro voor 320 miljoen euro
Nou dat is dan alleen als ie in zou storten opeens, zoiets vind ik waarschijnlijker bij de NZL hier; laten we daar dus zilvermeeuwen in gaan stoppen?
Dat de lijn nooit verbonden gaat worden met de rest van het metronet is dan waarschijnlijker, in dat geval had men beter een nieuw type erin kunnen takelen, had je minder snel vervanging hoeven regelen. Als het goed is is dit voor zo'n 5 jaar, dan moet de hele lijn af zijn, dus dan kan het oude ding er weer normaal uit. :)
Dat de lijn nooit verbonden gaat worden met de rest van het metronet is dan waarschijnlijker, in dat geval had men beter een nieuw type erin kunnen takelen, had je minder snel vervanging hoeven regelen. Als het goed is is dit voor zo'n 5 jaar, dan moet de hele lijn af zijn, dus dan kan het oude ding er weer normaal uit. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Drie minuten metro voor 320 miljoen euro
Is zo'n type H niet misschien een beetje overkill voor die lijn? Ze zijn niet deelbaar waardoor je gedurende de hele dag dezelfde capaciteit hebt, terwijl dat 's avonds misschien uit sociaal oogpunt niet een goed idee is (ook in een stad als Berlijn zal er flink wat gespuis rondlopen)
Edit: Volgens de Duitse Wikipedia is dat inderdaad de reden.
Edit: Volgens de Duitse Wikipedia is dat inderdaad de reden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Drie minuten metro voor 320 miljoen euro
Misschien wel idd. H is natuurlijk ook 6 bakken lang, waar Hk vanwege perronlengte wat korter is. Voordeel van H was wel geweest dat alle bakken met elkaar verbonden zijn, dat is dan wel weer positief voor de sociale veiligheid. De lijn zal 's avonds weinig vervoeren lijkt me. Het is erg gezellig op de Pariser Platz, maar er zal weinig vandaan richting Hauptbahnhof hoeven dan.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Drie minuten metro voor 320 miljoen euro
Het ingezette metro-type is volgens mij gewoon F.
Hk is immers de klinprofiel versie van H en lijn U55 is een grootprofiel-lijn.
Hk is immers de klinprofiel versie van H en lijn U55 is een grootprofiel-lijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Drie minuten metro voor 320 miljoen euro
Gaaf. Die lijn wordt doorgetrokken naar Heemskerk a 110 miljoen per kilometer? Zo zo :D
Re: Drie minuten metro voor 320 miljoen euro
Klopt, dat bedoelde ik ook niet met Hk. Meer hypothetisch dat als het een kleinprofiellijn was geweest.meltrain schreef:Het ingezette metro-type is volgens mij gewoon F.
Hk is immers de klinprofiel versie van H en lijn U55 is een grootprofiel-lijn.
Type is de F79.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten