De vervoersontwikkeling in 2017 valt eigenlijk best wel tegen.
Het totaal aantal instappers is tussen 2013-2017 weliswaar gegroeid met 17%, maar van 2016 naar 2017 slechts met 2%. Terwijl de bevolking, de werkgelegenheid en de mobiliteit in deze regio wel fors groeien...
Een paar constateringen:
Op de Katwijkse lijnen (30, 31, 37, 38) is er 2% daling van 2016 naar 2017 (tussen 2013 en 2016 was er overigens wel een mooie groei). Ook corridor D (50-250) laat een lichte daling zien.
Op corridor B (Rijnstreek) is er ook geen groei van 2016 naar 2017. Ook lijn 370 (die R-net 470 wordt) heeft geen groei van 2016 naar 2017 (tussen 2013 en 2016 is deze wel met 30% gegroeid).
De lijnen 361, 385 en 386 samen (omdat lijn 385 een deel van lijn 361 heeft overgenomen) geven een daling van 7% van 2016 naar 2017. Wellicht komt deze daling door de frequentieverlaging op de 361 's avonds en op zaterdag?
De A12-bundel (380, 381, 382, 383) is wel gestegen, waarbij de 380-381 ongeveer gelijk blijven, en de 382, en vooral de 383, aanzienlijk zijn gestegen. Niet verwonderlijk, want rond Nesselande is de bebouwing het afgelopen decennium fors toegenomen.
De stadsdienst Leiden is sinds 2013 nauwelijks gestegen, en is in 2017 zelfs met 3% gedaald.
Op de stadsdienst Alphen zijn lijn 3 en 4 nog steeds erg zwak.
De stadsdienst Gouda is wel gestegen, dit komt vooral door lijn 6.
De streeklijnen 178, 190 en 197 rond Gouda zijn in 2016-2017 ook niet gegroeid, of zelfs gedaald. De streeklijnen 175-177 zijn tussen 2013-2014 fors gedaald, en daarna weer geleidelijk gestegen tot iets boven het 2013-niveau.
Ook de streeklijnen in de Krimpenerwaard (194, 196, 292, 293, 294) zijn in 2017 gedaald met 3% en tussen 2013 en 2017 nagenoeg gelijk gebleven. Lijn 195-295 zijn tussen 2013-2016 fors gestegen, en in 2017 iets gedaald.
Op grond van deze ontwikkelingen zou ik zeggen:
* blijkbaar rijden de Alphense lijnen 3 en 4 grotendeels bijna leeg rondjes. Wellicht kunnen de minst gebruikte ritten worden geschrapt?
* en die DRU's zou je dan kunnen inzetten om groeiende lijn 383 vaker te laten rijden (bijv. ook buiten de spits).