Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

De compacte opzet van de Sluisbuurt maakt de wijk nu juist bij uitstek geschikt om met één - goed uitgebouwde - halte te bedienen. Men plant 5500 woningen - had je datzelfde aantal in een VINEX-achtige opzet kwijt gewild, dan had je veel meer oppervlakte nodig gehad en dus ook meer haltes. Wat weer in langere lijnen resulteert met dito rijtijden, terwijl het aantal potentiële reizigers hetzelfde blijft.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

Een mooi uitgebouwde halte zoals Rietlandpark is in ieder geval geen overbodige luxe. Misschien met aparte sporen voor de twee lijnen daar.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik vrees wel een beetje dat het OV-gebruik onderschat gaat worden, vooral omdat de fietsbrug die van de Sluisbuurt naar Sporenburg moet gaan zeer ongewenst is door Rijkswaterstaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Roeland »

Ik kan mij voorstellen dat bus 37 (Noord - Zeeburgereiland - Amstel) in de toekomst hoogfrequent gaat rijden.
Niet alleen voor de ontsluiting van Zeeburgereiland / Sluisbuurt, maar ook omdat de NZ-lijn zal leiden tot andere vervoerstromen in Noord.
Ook voor reizigers vanuit de oosthoek van Noord (omgeving Waterlandplein) naar Amstel en Zuidoost, die nu nog bus 32/33 en metro 54 nemen, zou bus 37 weleens een aantrekkelijk alternatief kunnen worden.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Mojito »

Wat het inwonertal betreft: ik herinner me iets dat men voor het Zeeburgereiland uit gaat van een gemiddelde woningbezetting van 2,3.
Voor de Sluisbuurt zou dat dan neerkomen op 2,3 bewoners x 5.500 woningen = 12.650 inwoners. Maar dat kan uiteraard allang weer achterhaald en bijgesteld zijn.
足元にご注意下さい
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

Thnx voor de info. Dat zijn nét iets minder inwoners dan bijvoorbeeld Nieuw Sloten. En dat dan op één (misschien twee) bushalte en één tramhalte. Ik ben benieuwd hoe dat gaat. Moet wel kunnen lukken.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Kan je eens uitleggen waarom het precies een probleem zou zijn als een hele buurt dezelfde tramhalte gebruikt? Wat is het grote verschil als die reizigers verspreid op meerdere tramhaltes instappen?
Alargule schreef:(vraag is wel even waar de keerlus nog in te passen valt):
Dat is geen vraag als je tweerichtingstrams bestelt! :idea:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

Minder drukte op één punt. Vandaar dat ik ook vroeg hoeveel inwoners de wijk uiteindelijk zal hebben. Gebaseerd op het antwoord van Mojito zal het denk ik wel meevallen uiteindelijk.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Waarom zou drukte op één punt een probleem zijn? Dat is toch juist een beetje hoe OV in elkaar zit?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

Je kan je geen voorstelling maken hoe een te grote drukte op een enkele locatie tot problemen kan leiden?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Als de halte ruim genoeg is en het materieel genoeg capaciteit heeft (gekoppelde trams) hoeft dat niet tot problemen te leiden.
Als er een metro zou gaan rijden krijg je ook hooguit één station op het Zeeburgereiland.
n-evo schreef:Halte Zuiderzeeweg moet ook nog eens naar de andere kant verlegd worden anders kan een tram vanuit Oost er niet stoppen.
Waarom moeten alle trams op dezelfde halte stoppen? Je wilt toch niet nog meer drukte op één punt?
Een tram uit Oost kan ook een eigen halte krijgen op de Zuiderzeeweg.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

reisthijs schreef:Als de halte ruim genoeg is en het materieel genoeg capaciteit heeft (gekoppelde trams) hoeft dat niet tot problemen te leiden.
Als er een metro zou gaan rijden krijg je ook hooguit één station op het Zeeburgereiland.
Dat klopt. Al is een M5-treinstel een stukje schaalvergroting t.o.v. een gekoppelde 15G-tram en zijn stations veel ruimer opgezet dan de meeste tramhaltes.
reisthijs schreef:Waarom moeten alle trams op dezelfde halte stoppen? Je wilt toch niet nog meer drukte op één punt?
Een tram uit Oost kan ook een eigen halte krijgen op de Zuiderzeeweg.
Zou kunnen, al vraag ik me af ze die spreiding daadwerkelijk zullen maken.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

n-evo schreef:Je kan je geen voorstelling maken hoe een te grote drukte op een enkele locatie tot problemen kan leiden?
Zo lang je de halte/station aanpast op de vraag niet, nee.

Het lijkt me logisch dat je, als je meer reizigers verwacht op een halte, een bredere halte aanlegt, betere oversteekvoorzieningen, meer ruimte om te wachten etc. Als de halte ontworpen is op een groter aantal reizigers dan een normale halte, voorzie ik geen problemen, nee.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

Als de gemeente/regio dat soort maatregelen altijd netjes én tijdig trof waren er nu ook geen problemen met de bereikbaarheid rondom IJburg geweest.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 12 sep 2017, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Twee aparte haltes lijkt mij ook de beste oplossing. Kun je de drukte spreiden, en het is ook voor de aanpassingen die nodig zullen zijn aan de remise en de keerlus het minst ingrijpend. In dit document (p. 117) is een ontwerpopzet gemaakt. Daaruit valt ook af te leiden waar de sporen en de aansluiting moeten komen. Dan is een mogelijke halteligging voor de nieuwe tramlijn naar Flevopark e.v. ook snel bedacht (weergegeven in oranje - lengte en ligging indicatief):

Afbeelding
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dus als die metrolijn wordt aangelegd tot Zeeburgereiland, komt de tweede tramlijn naar IJburg weer te vervallen. Voor zover ik begrijp uit het document.

Is IJburg daarmee niet terug bij af? Er van uitgaand dat ze niet een O/W-lijn én IJ-meerlijn of Ringlijn naar IJburg tegelijk aanleggen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Vandaar dat ik voorstelde twee tramlijnen die kant uit te sturen. Eéntje rechtdoor richting sluis, en de andere samen met de 26 naar IJburg. Alle kolen en geiten gespaard.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

Je kan geen trams vanaf Flevopark laten rijden nadat het spoor is overgenomen door de metro. Ze hebben het in het document op pagina 117 over een tijdelijk tramtracé. Aangezien de O/W-lijn niet verder dan Zeeburgereiland komt is IJburg weer terug bij af. Althans daar lijkt het op.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Tsja. Dan hoop ik voor je dat er inderdaad gekeken wordt naar een derde railverbinding naar IJburg '-)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door JWM »

De trams van lijn 26 zitten vooral vol tussen het Zeeburgereiland en CS en niet zozeer op IJburg zelf. Er is nog genoeg groei mogelijk met voertuigen met meer capaciteit. Tweede tramlijn lijkt mij niet echt nodig daar.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Vinny »

De wijk IJburg is ontworpen voor 45.000 inwoners, en beoogt wordt een hoog percentage OV-gebruik. Eén tramlijn en één buslijn is eigenlijk betreurenswaardig weinig eerlijk gezegd. Overigens heeft de wijk in mijn ogen meer aan een tangentiële verbinding. Lijn 26 is wel goed als verbinding met het centrum van Amsterdam en inderdaad op IJburg zelf zijn daar nauwelijks capaciteitsproblemen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Klaasje »

IJburg moet gewoon een fatsoenlijke verbinding krijgen naar het gebied rondom station Bijlmer=Arena en station Zuid. Het huidige gepruts met die tweede ontsluiting maakt van IJburg het meest autoafhankelijke deel van de hele regio. De OV-bereikbaarheid is nog minder dan in Oudekerk aan de Amstel. Dat kan toch niet bij een van de laatste plekken met serieuze groei bij Amsterdam?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

JWM schreef:De trams van lijn 26 zitten vooral vol tussen het Zeeburgereiland en CS en niet zozeer op IJburg zelf. Er is nog genoeg groei mogelijk met voertuigen met meer capaciteit. Tweede tramlijn lijkt mij niet echt nodig daar.
Ik ken een aantal mensen op IJburg en het gaat hun niet zozeer om overvolle trams, maar het feit dat er geen echte optie "B" is op het moment dat de 26 er weer eens tussenuit ligt.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Roeland »

Klaasje schreef:IJburg moet gewoon een fatsoenlijke verbinding krijgen naar het gebied rondom station Bijlmer=Arena en station Zuid. Het huidige gepruts met die tweede ontsluiting maakt van IJburg het meest autoafhankelijke deel van de hele regio. De OV-bereikbaarheid is nog minder dan in Oudekerk aan de Amstel. Dat kan toch niet bij een van de laatste plekken met serieuze groei bij Amsterdam?
Ik lees hier tussen de regels door een pleidooi voor het doortrekken van de Ringlijnmetro vanaf Diemen-Zuid naar IJburg 2 (via het destijds geschetste IJmeerlijn-tracé)?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Vinny »

n-evo schreef:
JWM schreef:De trams van lijn 26 zitten vooral vol tussen het Zeeburgereiland en CS en niet zozeer op IJburg zelf. Er is nog genoeg groei mogelijk met voertuigen met meer capaciteit. Tweede tramlijn lijkt mij niet echt nodig daar.
Ik ken een aantal mensen op IJburg en het gaat hun niet zozeer om overvolle trams, maar het feit dat er geen echte optie "B" is op het moment dat de 26 er weer eens tussenuit ligt.
Het GVB heeft net iets te vaak gezegd dat mensen "maar moesten lopen" omdat ze niet zo snel pendelbusjes konden inzetten en er (zeker in de begintijd) regelmatig technische problemen waren met de exploitatie van de tram. Dat op lijn 26 geen twee richtingstrams rijden wreekt zich op deze lijn heel sterk omdat de lijn vrijwel geïsoleerd ligt van de rest van het netwerk én de Piet Heijntunnel ook nog eens dwingende materieelbeperkingen oplegt. Je kunt niet even een tram van de Havenstraatremise een slagje IJburg laten doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten