Uitbreiden Randstadrail

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Roeland »

Ik vroeg me af: zou het vervoerkundig haalbaar zijn om de metrolijnen op Randstadrail uit te breiden? Ik zat daarbij te denken aan twee nieuwe takken aan metrolijn E:
* doortrekken metro A vanaf Ommoord via de Rotterdamse Noordrand naar RR Rodenrijs
* Zoetermeer aansluiten op de metro, door ten noorden van Pijnacker een nieuwe metrolijn aan te leggen (door De Balij) die vanaf de Balijbrug (noordelijk) parallel aan de A12 loopt naar station Driemanspolder, en vandaar via de RR-lijn naar eindpunt Zoetermeer CW.
Op RR-tram 3 kan dan het stukje Driemanspolder - Centrum West vervallen.

De lijnvoering tussen Den Haag en Rotterdam kan dan worden:
* metro A: Den Haag CS - Leidschenveen - Pijnacker - Rodenrijs - Ommoord - Alexander - Oostplein - Schiedam
* metro E: Zoetermeer CW - Driemanspolder - Pijnacker - Rodenrijs - Rotterdam CS - Slinge
In Zoetermeer stopt metro E op de haltes:
* Centrum West
* Dorp
* Station / Driemanspolder
* Balijbrug

Belangrijkste voordelen hiervan zijn volgens mij:
* Rechtstreekse verbinding Alexander / Capelle - Den Haag
* Rechtstreekse verbinding Zoetermeer - Rotterdam
* Meer capaciteit op de metro tussen Pijnacker en Rotterdam
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door JWM »

Wat is je definitie van 'vervoerkundig haalbaar'?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Suus »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog een spoorlijn door niemandsland tussen Leidschenveen en Zoetermeer niet helemaal verantwoord vind. Je hebt dan op een afstand van nog geen kilometer drie spoorverbindingen parallel lopen, terwijl het grootste deel van Lansingerland het nog steeds met twee, straks drie haltes helemaal aan de rand van de kernen moet doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Gekko123 »

Metro E is vooral populair omdat die en langs Rotterdam Centraal en langs het centrum van Rotterdam komt. Op het moment dat je lijn A ook langs Rodenrijs en Pijnacker stuurt zul je aannemelijk niet de drukte van lijn E af laten nemen, terwijl je tegelijkertijd wel de benodigde ruimte voor extra (spits-)ritten op lijn E al opsnoept met lijn A.
De reistijd naar het centrum van Rotterdam met lijn A zal aanzienlijk langer zijn dan met lijn E die de directe route rijdt (vanaf Pijnacker en Rodenrijs bekeken). Dan laat ik een verlies van reizigers die nu tussen Den Haag en Pijnacker in lijn E stappen die naar Rotterdam willen nog achterwege. Die pakken dan wel de auto.

Ander probleem is dat je pas bij Pijnacker aftakt, terwijl er een paar jaar geleden voor veel geld een vrijliggende busbaan is aangelegd tussen Rodenrijs, Bleiswijk en Zoetermeer. Ik zou zelf meer zien in het vermetroën van deze verbinding. Op die manier wordt ook het bezwaar van Suus deels tegemoet gekomen: Lansingerland krijgt er dan immers een station bij midden in het gebied, hoewel die wel langs de kernen zal blijven lopen. Het deel Pijnacker - Zoetermeer wordt nu door een buslijn van/naar Delft bediend en die bussen zitten vooral vol met studenten van/naar de TU.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Roeland »

Dankjewel voor de terechte kanttekeningen.
Mijn idee was vooral ingegeven door de slechte bereikbaarheid van Rotterdam-oost (Ommoord, Alexander, Schenkel) vanuit Den Haag, Zoetermeer en Lansingerland.
De verbinding Alexander - Den Haag zou met zo'n doorgetrokken metro A een stuk beter worden, en wellicht veel extra reizigers trekken.
En ik weet niet of de huidige bus 170 voor Zoetermeerders nou zo'n snelle verbinding met Rotterdam biedt?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door JWM »

Klinkt leuk, zo'n nieuwe busbaan die je kan ombouwen tot lightrail maar die busbaan eindigt nu ergens tussen de kassen waarna het verder gaat over normale wegen en over busstroken en baantjes die absoluut niet geschikt zijn om even om te bouwen tot metro. Ik zie op Google Maps ook geen goedkoop en makkelijk te realiseren tracé door Zoetermeer naar de twee grote centrale OV-knopen, de Mandelabrug en Centrum West. Dan is de voorgestelde route van Roeland een stuk eenvoudiger te realiseren. Wat wel kan is de metro vanaf die busbaan naar het nieuwe station BleiZo (of wat voor fancy naam dat ook mag krijgen) sturen maar een directe hart-op-hart verbinding tussen Rotterdam en Zoetermeer (125.000 inwoners) is dat nogsteeds niet.
En ik weet niet of de huidige bus 170 voor Zoetermeerders nou zo'n snelle verbinding met Rotterdam biedt?
Nee, volgensmij is Zoetermeer CW <> Rotterdam sneller en zeker comfortabeler en frequenter met overstap tussen E en RR 3 en 4 in Leidschenveen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Suus »

Ik denk ook niet dat je dat krijgt. Met de opening van station Lansingerland-Zoetermeer moet ZoRo-bus 170 (Z'meer Centrum West - Rodenrijs Metro) een tussenstop krijgen bij dit nieuwe station.

Een reiziger uit Oosterheem naar Rotterdam stapt dan straks over op lijn 4, daarna op de 170 en tot slot op lijn E. Zou je lijn 4 doortrekken naar Rodenrijs metro over de busbaan, dan heb je in ieder geval een overstap geëlimineerd.

Uiteraard zou een station aan de HSL wel een overstapvrije verbinding geven, maar zo'n station zal dan weer heel slecht aangesloten worden op het Zoetermeerse Randstadrail, met een overstap met behoorlijke loopafstand (tegen de 500 meter).

Nog een alternatief is het vrijgehouden tracé in Rokkeveen gebruiken voor een metroviaduct of verdiepte constructie en dan ten noorden van Pijnacker Centrum aantakken op Randstadrail E. Nadeel hiervan is dat deze route de spoorlijn precies tussen station Zoetermeer en Zoetermeer Oost zou kruisen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door JWM »

Ik zie bij dat laatste alternatief geen voordeel ten opzichte van het tracé wat Roeland heeft geschetst omdat Lansingerland dan nogsteeds niet wordt aangedaan en de inpassing een stuk duurder is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Suus »

Eens dat Lansingerland niet beter wordt ontsloten, maar het heeft wel de voordelen van een overstapvrije verbinding en in dit geval ontsluit je ook Rokkeveen, zodat je alleen Noordhove als wijk zonder spoorverbinding met Zoetermeer Centrum overhoudt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Roeland »

Suus schreef:Eens dat Lansingerland niet beter wordt ontsloten, maar het heeft wel de voordelen van een overstapvrije verbinding en in dit geval ontsluit je ook Rokkeveen, zodat je alleen Noordhove als wijk zonder spoorverbinding met Zoetermeer Centrum overhoudt.
Noordhove kan trouwens vrij eenvoudig op RR worden aangesloten, door een RR-4-halte te openen ter hoogte van de Schansbaan.
Matt
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Matt »

Met de upgrade van de busbaan naar RR heb je wel een overstap minder, maar ik denk dat het qua tijd (vanaf het centrum van Zoetermeer) weinig uitmaakt. Daarnaast, hoeveel behoefte is er aan een directe verbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam? Zoetermeer is vooral een forenzenstad van Den Haag.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Bemined »

Den Haag Centraal - Rotterdam Alexander per trein is nu 39 minuten inclusief een overstap van 11 minuten in Gouda, per rechtstreekse metro met een tracé onder de Molenlaan schat ik dat het zo'n 37 minuten zal worden (Alexander - Binnenhof is 5 minuten, Rodenrijs - Den Haag Centraal zijn er 23, en Binnenhof - Rodenrijs is zo'n 6 kilometer met een gemiddelde snelheid van 40km/u, vergelijkbaar met De Akkers - Tussenwater). Eigenlijk alleen interessant dus als je op tussengelegen stations in- en uitstapt, en niet voor de totale reis.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door JWM »

Matt schreef:Met de upgrade van de busbaan naar RR heb je wel een overstap minder, maar ik denk dat het qua tijd (vanaf het centrum van Zoetermeer) weinig uitmaakt. Daarnaast, hoeveel behoefte is er aan een directe verbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam? Zoetermeer is vooral een forenzenstad van Den Haag.
Dat is natuurlijk een kip/ei verhaal. Omdat de verbinding niet overhoudt is er weinig vervoersvraag tussen twee grote plaatsen die relatief dicht op elkaar liggen. Als een gebied zichzelf metropoolregio noemt is het natuurlijk cruciaal dat de grotere kernen daarbinnen snel rechtstreeks met elkaar zijn verbonden zodat het ook als dusdanig kan functioneren.
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Gideon »

Ik wil wel weten hoe je lijn A door wilt trekken naar Berkel.
Ik keek wel eens als dit verder kon naar R'dam Airport, maar dat lijkt me lastig als ik naar Maps kijk.
Zeker sinds je naar Berkel wilt
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Roeland »

Gideon schreef:Ik wil wel weten hoe je lijn A door wilt trekken naar Berkel.
Ik keek wel eens als dit verder kon naar R'dam Airport, maar dat lijkt me lastig als ik naar Maps kijk.
Zeker sinds je naar Berkel wilt
Het makkelijkste is vanaf Binnenhof naar het westen, vanaf de Rotte richting noord-west (parallel aan de Hogelanddreef tussen Hilligersberg en het Bergsebos), en dan vanaf de Grindweg weer westelijk (ongeveer parallel aan de Doenkade) en dan op de bestaande RR aantakken (tussen station Rodenrijs en de Doenkade).
Voordeel is dat dit tracé grotendeels bovengronds kan worden aangelegd, omdat het dunbebouwd gebied is. Nadeel van dit tracé is, dat er weinig kansrijke stationslocaties zijn tussen Binnenhof en Rodenrijs. Misschien zou alleen een halte ter hoogte van de Hogelanddreef nog een beetje kans maken.

Een andere mogelijkheid is, om in Hilligersberg een ondergronds tracé aan te leggen. Nadeel is dat dit veel duurder is, en dat de bouw veel meer overlast en complicaties geeft. Voordeel is wel weer, dat je een paar kansrijke metrohaltes kunt aanleggen. In Hilligersberg zie ik dan inderdaad een mogelijk (grotendeels ondergrondse) tracé onder de Molenlaan. Metrohaltes kun je dan maken bij de Kempensingel en bijv. ergens tussen de Grindweg en de Ledastraat.

Welke van de twee je kiest, zou moeten afhangen van de vervoerwaarde en van de aanlegkosten. Mijn vermoeden is, dat de aanlegkosten voor een ondergronds tracé onder de Molenlaan niet opwegen tegen de extra reizigers die dat tracé trekt...
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door JWM »

Eerlijk gezegd zie ik niet veel vervoerswaarde van dat hele stuk. Voor een verantwoorde metro-exploitatie zijn echt hogere dichtheden nodig.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Roeland »

JWM schreef:Eerlijk gezegd zie ik niet veel vervoerswaarde van dat hele stuk. Voor een verantwoorde metro-exploitatie zijn echt hogere dichtheden nodig.
Klopt. Voor Hilligersberg heb je absoluut geen metro nodig.
Maar wellicht dat de schakels:
* Lansingerland --> Rotterdam Oost
* Leidschendam / Leidschenveen --> Rotterdam Oost
* Rotterdam Oost --> Den Haag
wel potentie hebben (en een mogelijk tracé daarvoor loopt toevallig door Hilligersberg)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door JWM »

Ben het wel met je eens dat het wat missing-links in het netwerk zouden wegwerken alleen een metro aanleggen is een erg duur grapje, zeker in bebouwd gebied. Wat ik interessanter had gevonden was een overstapstation op het punt waar metro E de spoorlijn Rotterdam - Gouda kruist waar dan minimaal 6 sprinters per uur op zouden rijden. Mij lijkt dat door de ligging van de tunnel van metro E alleen echt niet meer te realiseren.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Western Soldier »

Daar kan dat wellicht niet, maar een overstapstation daar waar E de spoorlijn van Gouda naar Den Haag kruist.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door JWM »

Andere discussie die niets met de relatie Alexander - Den Haag te maken heeft.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door OmniLezer »

Voordat je gaat proeven van het sapje genaamd "Alexander- Den Haag" geef ik een tip:
Hoe ging het bus 176 af van Qbuzz? Deze reed van Alexander naar Berkel station.

Juist, die ging niet goed.
Buslijn 183 is ,nog erger zelfs, een opeenhoping van file, maar die wordt niet opgeheven. Die kreeg zelfs een broertje bij genaamd 283.
Er is meer dan alleen file nodig om een buslijn op te heffen.

Daarnaast ga je echt snijden in een pot met goud als je Lijn A van Ommoord via Berkel naar Den Haag laat gaan.
Lijn E groeit zelfs zo erg dat de vakantiedienstregeling eruit gaat en als je die naar Zoetermeer omlegt via de A12, neem ik aan.... RIP Randstadrail.

Ten slotte heb je de trein binnen 37 minuten. Misschien niet zo toegankelijk door de instaptarief, maar het is een prima alternatief.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door verfmeer »

Roeland schreef:
Gideon schreef:Ik wil wel weten hoe je lijn A door wilt trekken naar Berkel.
Ik keek wel eens als dit verder kon naar R'dam Airport, maar dat lijkt me lastig als ik naar Maps kijk.
Zeker sinds je naar Berkel wilt
Het makkelijkste is vanaf Binnenhof naar het westen, vanaf de Rotte richting noord-west (parallel aan de Hogelanddreef tussen Hilligersberg en het Bergsebos), en dan vanaf de Grindweg weer westelijk (ongeveer parallel aan de Doenkade) en dan op de bestaande RR aantakken (tussen station Rodenrijs en de Doenkade).
Voordeel is dat dit tracé grotendeels bovengronds kan worden aangelegd, omdat het dunbebouwd gebied is. Nadeel van dit tracé is, dat er weinig kansrijke stationslocaties zijn tussen Binnenhof en Rodenrijs. Misschien zou alleen een halte ter hoogte van de Hogelanddreef nog een beetje kans maken.

Een andere mogelijkheid is, om in Hilligersberg een ondergronds tracé aan te leggen. Nadeel is dat dit veel duurder is, en dat de bouw veel meer overlast en complicaties geeft. Voordeel is wel weer, dat je een paar kansrijke metrohaltes kunt aanleggen. In Hilligersberg zie ik dan inderdaad een mogelijk (grotendeels ondergrondse) tracé onder de Molenlaan. Metrohaltes kun je dan maken bij de Kempensingel en bijv. ergens tussen de Grindweg en de Ledastraat.

Welke van de twee je kiest, zou moeten afhangen van de vervoerwaarde en van de aanlegkosten. Mijn vermoeden is, dat de aanlegkosten voor een ondergronds tracé onder de Molenlaan niet opwegen tegen de extra reizigers die dat tracé trekt...
Hoe wil je dit gaan doen in combinatie met de nieuwe A16? Die vervangt de Doenkade en gaat daarna met een landtunnel door het Bergse bos en met een aquaduct onder de Rotte: https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pr ... index.aspx

Voor je bovengrondse plan betekent dat dat je ten noorden/oosten van de A16 moet blijven, doordat je niet op het dak van de tunnel kan bouwen. De vraag is alleen of je dan nog genoeg ruimte overhoud om aan te sluiten ten zuiden van station Rodenrijs.
Voor je ondergrondse tracé staat het Rotteaquaduct in de weg. Je zult dan al vlak na station Binnenhof naar beneden moeten óf pas in Hillegersberg, wat beide niet echt optimaal is. Bovendien wordt de knoop A16-HSL-metro ook nog stukken ingewikkelder, waarbij het de vraag is of het allemaal past?
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Bemined »

Een route buiten de bebouwing om lijkt me sowieso niet aan de orde, een metro leg je niet om woonkernen heen aan maar gaat er juist doorheen. In zou dus primair kijken naar een tracé onder de Molenlaan mocht er hier ooit een metro komen. Ter hoogte waar de Molenlaan afbuigt richting de Irenebrug zul je dan of met een slinger onder de Rotte door moeten boren om in het Weiland tussen Terbregge en de A16 boven te komen richting Binnenhof, of je gaat gewoon simpelweg rechtdoor, via Nieuw Terbregge en sluit ergens rondom het Terbregseplein aan op de spoorlijn Rotterdam - Gouda (met eigen sporen uiteraard).
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Daan76 »

Weer een nieuwe ontwikkeling die in de Gemeente Zoetermeer in gang gezet is, wat weer ruimte geeft om ideeën op te gooien m.b.t. OV. Het gaat hierom:
https://www.zoetermeer.nl/inwoners/ruim ... 99928.html
en
https://www.zoetermeeractief.nl/actueel ... zoetermeer

Er zijn nog meer artikelen over te vinden maar het komt er wat OV betreft op neer dat het huidige busstation Zoetermeer Centrum West verplaatst gaat worden naar een nieuw te bouwen OV-knooppunt over de A12 heen t.h.v. het huidige NS station Zoetermeer cq Randstadrailhalte Driemanspolder.

Dit gaat dus sowieso alle buslijnen binnen Zoetermeer betreffen. Maar het opent ook de mogelijkheden om andere ideeën neer te leggen over de verbindingen vanuit R-net oogpunt. Zo lijkt het me interessant om te bekijken of er naast dat busstation over de A12 heen ook een RandstadRail-halte aangelegd kan worden. Bijv. komend vanaf Centrum West/Dorp bij de A12 aftakken van bestaand spoor en over de A12 heen een soort crossplatform overstap op het busstation bieden zoals bij BleiZo momenteel ook aangelegd wordt.
Of zelfs een rechtstreekse RaRa-verbinding Zoetermeer - Rotterdam Centrum mogelijk kan worden.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiden Randstadrail

Bericht door Bemined »

Daan76 schreef:Zo lijkt het me interessant om te bekijken of er naast dat busstation over de A12 heen ook een RandstadRail-halte aangelegd kan worden.
De RandstadRail komt daar toch al, zei het op niveau 0 en niet op niveau +1 waar de bussen dan komen?

Voor wat betreft een verbinding Zoetermeer - Rotterdam, wat zijn de voornaamste bestemmingen in Zoetermeer waar zo'n verbinding langs moet komen? Ik ken Zoetermeer niet, maar afgaande op de plattegrond zou ik zeggen dat je bij voorkeur Bleizo, station Zoetermeer en Centrum-West alle drie aan zou willen doen. Er is echter geen bestaand tracé wat alle drie deze stations aandoet, en de vorm van de wijken is hier ook niet op ingericht zonder ergens een scherpe bocht te maken, iets te slopen of een tunnel te boren. met een HOV bus is het wel te doen, maar daarvan zie ik niet zo snel gebeuren dat die het centrum van Rotterdam in gaat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten