Waarom?
Aangezien ik niet zo denderend veel (goede) foto's heb gemaakt van het OV op Malta, heb ik besloten een mini topic te creëren, met enkele impressies en foto's. Heb wat met telefoon gemaakt, probeer later met de fotocams van vrienden. Laadtijd kan soms even duren.
Wat moet Justin in godsnaam doen op Malta? Spoorwegen zijn er immers sinds 1931 niet meer, maar goed, zon, zee en cultuur (stranden zijn er niet echt, het is vrij rotsachtig landje) brachten m'n vrienden en ik naar Zuid-Europa.
De prijzen en wegwijs door het verkeer
OV is erg goedkoop op Malta, afhankelijk door hoeveel zones (A, grootste deel; B, noordwest of C uiterlijke noordwestelijk deel van Malta) je gaat. Maar reis je door één zone, dan kost het je €0,47 per keer. Heb je een expressbus, dan betaal je €1,16. Vergeet overigens niet dat men op Malta links rijdt, dus je moet wel aan de goede wegkant staan (ben het inmiddels wel gewend na 8 dagen ;)).
Een normaalbusticket
Een nachtbusticket (qua prijs gelijk aan een expresticket)
Qua tijd-, route-, frequentieinformatie moet je niet in Malta zijn. Bij 9 van de 10 haltes tref je alleen een blauw BUS STOP bordje aan, zonder enige informatie over welke bussen er stoppen, hoe laat, met welke frequentie enz. Je kan deze eigenlijk alleen maar vinden op de eindhaltes, en dan nog niet bij alle eindhaltes. Ga er dus alleen heen als je jezelf rustig in toom kan houden ;). Je kan een lijn hebben die 5x per uur gaat, maar ook een lijn die 4x per dag gaat.
Een voorbeeld van een timetable, overigens is men niet consequent: de ene keer hanteert men alles in 24-uur notering, het papiertje ernaast een 12-uursnotering. Kolommen naast elkaar en het worden onleesbare en onbegrijpbare tabellen..., gelukkig hier niet zo erg.
Busboekje kopen dan maar? Naja, zijn er niet echt, alleen maar vage toeristische kaarten die slecht info geven over welke lijn waar en hoe rijden. Er zijn weliswaar wat gedetailleerde kaarten beschikbaar, maar niet veel. Op Gozo is er nog eens een kaartje waar men de hoofdassen belangrijker vindt dan de busroutes die er rijden, zodat het lijkt dat er sporadisch wat bussen ergens rijden.
Kaartje van Gozo
Zie hieronder (heb niet zo'n zin om enorm lange te fotoshoppen, dus vergeef me de grote foutmarges).
Maar gelukkig een wat beter overzichtelijker kaartje van de Urban Area
De bussen
De bussen zijn erg cramped meestal, vooral in het urbane gebied rondom Valletta. Ikzelf verbleef net op de grens van Gzira en Sliema ten westen van Valletta, en als ik richting St. Julian en Paceville wilde gaan met bus 62, had ik vaak geluk omdat twee haltes verderop er erg veel mensen steeds moesten instappen.
Het busstation van Valletta, met voornamelijk Leyland bussen
M'n mislukte Panoramafoto van het busstation
Veiligheid? Je zou het haast niet zeggen, maar het gaat vaak goed. Omdat het erg warm en droog is zijn alle ramen en deuren open. Wat ik mis t.o.v. Nederland en andere landen is dat er maar één deur voorin zit, naast de nooddeur achterin (die nooit gebruikt wordt). Afhankelijk van het type bus moet je als je de bus wilt verlaten aan een touw trekken voor een bel (of zweepgeluid als de bel ontbreekt), op een stopknop drukken, op een stopbalk drukken, op een bijna verborgen schakelaar drukken, op een deurbel drukken of gewoon eruit springen. Capaciteit van die dingen is gemiddeld tussen de 40 en 45 zitplaatsen en 12 staplaatsen, alhoewel dat laatste men niet zo nauw neemt bij de meeste chauffeurs. Nou moet ik er wel bij zeggen dat de bussen meestal niet harder gaan dan 30 km/h, zeker niet op de helling met een slome 15 km/h, maar ja, wat moet je anders!
Een voorbeeldje van een volle bus (ik zat uiterst achterin): hogevloersbussen met een laag plafond en een smal gangpad
Veerpontjes
Afgezien van bussen zijn er ook nog enkele veerpontjes. De belangrijkste is die naar zustereiland Gozo, ook wel het Malta van 30 jaar terug. Deze gaat van Cirkewwa naar Mgarr.
Ticket Cirkewwa-Mgarr
Een panorama (poging tot) op de veerpont, later upload ik wel nog een nieuwe foto als het me lukt
Voor- en achterzijde van de veerdienst inclusief vertrektijden
De reizen
De reizen die ik heb ondernomen:
-Voornamelijk (Valletta-)Gzira/Sliema-St. Julian-Paceville met lijn 62 v.v.
-Sliema Ferry-Cirkewwa (lijn 645) v.v.
-Mgarr-Rabat (Victoria) v.v. (lijn 25, rijdt alleen op aansluitende en vertrekkende veerboten, dus 1x per 45 minuten tot 19:00).
-Rabat (Victoria)-Djewra v.v. (lijn 91, rijdt 4x per dag)
-Valletta-Rabat (Mdina) (lijn 81)
-Rabat (Mdina)-Sliema (lijn 65)
-Valletta-Qrendi/Blue Grotto (lijn 38) v.v.
Tips voor het reizen op Malta:
-neem altijd water met je mee. Je kan soms gerust 45 minuten in de hete zon staan zonder bushalte. ;).
-neem iets mee om mee te wapperen, zoals een shirt, boekje, waaier. Op sommige plaatsen kan het windstil zijn. Ook zijn waaiers verdomd handig voor in de volle bussen wanneer je snakt naar zuurstof.
-neem goede schoenen mee voor als je bestemmingen hebt op de zuidelijke kusten. Slippers zijn niet echt aan te raden .
-de Taxi is je beste vriend. Dat is, als je ze graag wilt hebben, anders zal je gek worden van alle aanbiedingen. Nee meneer, na 15x nee zeg ik nog steeds geen ja...
Een mini-report vanuit Malta
Een mini-report vanuit Malta
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Een mini-report vanuit Malta
Het is je wel gelukt om met deze minireportage de dagelijkse gang van zaken te beschrijven ;)
Ietwat anders dan we hier in Nederland verwachten :) Leuk gedaan!
Ietwat anders dan we hier in Nederland verwachten :) Leuk gedaan!
Re: Een mini-report vanuit Malta
En dan zeuren sommige dat bij ons de bussen oud zijn. Moet je ze daar eens mee laten rijden .
Re: Een mini-report vanuit Malta
Leuk gedaan, je krijgt gelijk ook het vakantiegevoel .
Re: Een mini-report vanuit Malta
Leuke reportage. :) Lekker oude bussen daar op Malta. Voor mij was het op OV-gebied een totaal onbekend landje.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Een mini-report vanuit Malta
Leuke reportage, 'tis toch wel aardig gemoderniseerd nog in het OV daar als ik 't zo zie. Zeven jaar geleden hadden ze daar nog niet van die mooie geprinte kaartjes maar kreeg je piepkleine papieren exemplaren.
En owja, overstappen is er ook een heel avontuur als de bus onderweg kapot gaat en je een kaartje hebt dat onder normale omstandigheden geen overstaprecht geeft.
Voor wie zich na het zien van de foto's nog niet kan voorstellen dat er echt gemoderniseerd is, in 2002 reed dit er bv. ook nog rond...
Mocht er interesse voor zijn dan wil ik best een fotoreportagetje in elkaar draaien :)
En owja, overstappen is er ook een heel avontuur als de bus onderweg kapot gaat en je een kaartje hebt dat onder normale omstandigheden geen overstaprecht geeft.
Voor wie zich na het zien van de foto's nog niet kan voorstellen dat er echt gemoderniseerd is, in 2002 reed dit er bv. ook nog rond...
Mocht er interesse voor zijn dan wil ik best een fotoreportagetje in elkaar draaien :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Een mini-report vanuit Malta
Nou dat lijkt me juist moderner haha! Kom maar op met die foto's!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Een mini-report vanuit Malta
Onwillekeurig moest ik bij het zien van jouw busfoto's denken aan Mumbai.
In elk geval een mooie reportage. :D
In elk geval een mooie reportage. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten