TLS neemt 9292 over
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
TLS neemt 9292 over
Reisplanner OV 9292 wordt zo goed als zeker overgenomen door Translink
De 'moeder aller reisplanners', OV 9292, wordt zo goed als zeker overgenomen door Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart. Na 25 jaar verliest de planner zijn zelfstandigheid, als het aan de directies van beide partijen ligt. Uiteindelijk bepalen alle ov-vervoersbedrijven - aandeelhouders en/of contribuanten - of het samengaan doorgaat en die lijken daarvoor wel te voelen.
[...]
OV 9292 is volgens directeur Stefan Hulman marktleider in het verstrekken van reisadviezen: 'Zo'n 2,5 miljoen per dag.' Hulman zegt alleen maar voordelen te zien in het samengaan met Translink, het bedrijf dat de ov-chipkaart uitgeeft en waarbij alle reisgegevens van chipkaarthouders binnenkomen. 'Het is prettiger voor de reiziger. Er zit ook een financiële gedachte achter. We kunnen efficiënter en dus goedkoper werken.'
[...]
De reisplanner heeft te maken met toenemende concurrentie. Onder meer van Google Maps, dat vooral bij jongere reizigers erg populair is. OV 9292 heeft als voordeel dat alle vervoersbedrijven op een of andere manier betrokken zijn bij deze planner. NS, Connexxion en de stedelijke vervoersbedrijven zijn aandeelhouders, alle overige zijn contribuanten. Translink is volledig in handen van de vervoersbedrijven.
Bij OV 9292 werken 40 mensen, bij Translink ongeveer 170. Volgens Hulman zal het samengaan tot baanverlies leiden. 'Ik kan zelf ook overbodig worden.' Hulman vindt wel dat de naam OV 9292 als 'sterke merknaam' behouden moet blijven.
Bron: https://www.volkskrant.nl/binnenland/re ... ~a4517672/
De 'moeder aller reisplanners', OV 9292, wordt zo goed als zeker overgenomen door Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart. Na 25 jaar verliest de planner zijn zelfstandigheid, als het aan de directies van beide partijen ligt. Uiteindelijk bepalen alle ov-vervoersbedrijven - aandeelhouders en/of contribuanten - of het samengaan doorgaat en die lijken daarvoor wel te voelen.
[...]
OV 9292 is volgens directeur Stefan Hulman marktleider in het verstrekken van reisadviezen: 'Zo'n 2,5 miljoen per dag.' Hulman zegt alleen maar voordelen te zien in het samengaan met Translink, het bedrijf dat de ov-chipkaart uitgeeft en waarbij alle reisgegevens van chipkaarthouders binnenkomen. 'Het is prettiger voor de reiziger. Er zit ook een financiële gedachte achter. We kunnen efficiënter en dus goedkoper werken.'
[...]
De reisplanner heeft te maken met toenemende concurrentie. Onder meer van Google Maps, dat vooral bij jongere reizigers erg populair is. OV 9292 heeft als voordeel dat alle vervoersbedrijven op een of andere manier betrokken zijn bij deze planner. NS, Connexxion en de stedelijke vervoersbedrijven zijn aandeelhouders, alle overige zijn contribuanten. Translink is volledig in handen van de vervoersbedrijven.
Bij OV 9292 werken 40 mensen, bij Translink ongeveer 170. Volgens Hulman zal het samengaan tot baanverlies leiden. 'Ik kan zelf ook overbodig worden.' Hulman vindt wel dat de naam OV 9292 als 'sterke merknaam' behouden moet blijven.
Bron: https://www.volkskrant.nl/binnenland/re ... ~a4517672/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: TLS neemt 9292 over
Weet nog niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Sowieso wel goed dat Hulman weggaat, erg hoog heb ik de beste man niet zitten gezien de nogal matige prestaties van 9292 de afgelopen jaren, maar of het beter gaat onder de TLS-vlag vraag ik me ernstig af. Er zullen in de praktijk nog wel minder mensen aan de reisplanner gaan werken. Er zijn best goede mogelijkheden om 9292 en ov-chipkaart te integreren, maar of dat nou zo veel oplevert?
Dat Google Maps en andere reisplanners tegenwoordig populair zijn is niet zo gek. Niet alleen omdat die er 10 jaar geleden nog niet waren, maar vooral ook omdat 9292 nauwelijks investeert in de kwaliteit van de planner zelf (en dat is toch de core business).
Wat zou er gebeuren met de jaarlijkse subsidie die ze nu nog krijgen van de aandeelhouders (ettelijke miljoenen per jaar, om de inkomsten uit advertenties en het callcenter aan te vullen)? Wordt dat straks door de aandeelhouders van TLS gedragen?
Wel zwak trouwens dat Hulman nog weinig concreets kan zeggen over het baanverlies. Je zal er maar werken.
Dat Google Maps en andere reisplanners tegenwoordig populair zijn is niet zo gek. Niet alleen omdat die er 10 jaar geleden nog niet waren, maar vooral ook omdat 9292 nauwelijks investeert in de kwaliteit van de planner zelf (en dat is toch de core business).
Wat zou er gebeuren met de jaarlijkse subsidie die ze nu nog krijgen van de aandeelhouders (ettelijke miljoenen per jaar, om de inkomsten uit advertenties en het callcenter aan te vullen)? Wordt dat straks door de aandeelhouders van TLS gedragen?
Wel zwak trouwens dat Hulman nog weinig concreets kan zeggen over het baanverlies. Je zal er maar werken.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: TLS neemt 9292 over
Dat 9292 niet investeert in de kwaliteit van de planner kunnen we denk ik inderdaad wel als een feit benoemen ja, de eigenaardigheden die ze er al jaren hebben zitten er nogsteeds in. Waarbij er zelfs sprake is van handige functionaliteiten uit het verleden die tegenwoordig uit de planner gesloopt zijn.Geert schreef:Dat Google Maps en andere reisplanners tegenwoordig populair zijn is niet zo gek. Niet alleen omdat die er 10 jaar geleden nog niet waren, maar vooral ook omdat 9292 nauwelijks investeert in de kwaliteit van de planner zelf (en dat is toch de core business).
Wat dat betreft is Google Maps een stapje verder qua ontwikkeling van de techniek, ookal omdat ze natuurlijk een stukje techniek al hadden voordat er reisinformatie over het OV beschikbaar was: looproutes kan Google over het algemeen beter plannen dan 9292 en dat is in veel adviezen wel een best cruciaal stukje van de reis.
Overigens is een vrij algemeen probleem van reisplanners wel dat je ze soms slecht kunt sturen. 9292 heeft z´n dingetjes (zoals overstappen om sneller te zijn als er veel buffertijd in een lijn zit), maar het heeft bij mij met een reis die ik recent wilde plannen toch ook wel even geduurt voor ik door had dat Google Maps weer erg op looptijd verkorten stuurt. Zo kreeg ik daar een advies uit waarbij ik eerst met een bus m´n bestemming voorbij zou reizen, een halte verder uit moest stappen en dan weer met dezelfde lijn een stukje terug gestuurd werd.
Maargoed, om weer op het oorspronkelijke nieuws terug te komen: zo´n fusie als deze lijkt inderdaad niet bepaald ten goede te komen van focus op de planner zelf.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: TLS neemt 9292 over
Grootste irritatie is wel dat de app niet echt location aware is en daar intelligent mee om gaat. Als ik op het Koningsplein in Amsterdam sta en "Koningsplein" intyp krijg ik in deze volgorde resultaten:
- Bibliotheek Koningsplein, Tilburg
- Koningsplein, Ridderkerk
- Koningsplein, Maastricht
- Koningsplein, Amsterdam
Dat slaat natuurlijk nergens op. Intelligente apps zoals Apple Maps geven het meest relevante resultaat als eerste weer waardoor het in de meeste gevallen niet nodig is "Koningsplein, Amsterdam" in te voeren, maar "Koningsplein" voldoet. Sterker nog in Apple Maps krijg ik al het resultaat Koningsplein, Amsterdam als ik "Kon" intyp.
- Bibliotheek Koningsplein, Tilburg
- Koningsplein, Ridderkerk
- Koningsplein, Maastricht
- Koningsplein, Amsterdam
Dat slaat natuurlijk nergens op. Intelligente apps zoals Apple Maps geven het meest relevante resultaat als eerste weer waardoor het in de meeste gevallen niet nodig is "Koningsplein, Amsterdam" in te voeren, maar "Koningsplein" voldoet. Sterker nog in Apple Maps krijg ik al het resultaat Koningsplein, Amsterdam als ik "Kon" intyp.
Re: TLS neemt 9292 over
Teleurstellend voor de reiziger die straks de kosten van 9292 betaalt in z'n ovchipkaart. Die word dan verstopt in de "diensten" waardoor je 7,5 euro betaalt een stukje plastic van een 1 euro. Helaas is de houding van reizigersorganisatie teleurstellend, die 1 loket fabel is loze belofte.
9292 als organisatie zit op een doodlopende weg, die 40 banen zijn niet software ontwikkelaars voor de website en de apps, dat is uitbesteed aan Q42. De planner zelf, wordt gemaakt door Tulp. Het beheer van de servers wat compleet faalt gezien ze al jaren last hebben van DDoS is in beheer van Tele2 (er staat online nog een leuk referentie van Tele2 over DDoS bescherming 9292); binnenkort wordt dat KPN/CGI. Zelfs webcare op twitter/facebook is tegenwoordig grotendeels uitbesteed. =Die 40 banen is Hulman, 7 relatiemanagers, 2-3 man databeheer, 5-10 man aan accountacy/controlling/etc, een software ontwikkeling afedling van 10 fte ofzo (geen idee wat ze nu precies doen).
Omzet is overigens maar 800k op advertenties, en voor dat bedrag moeten ze echt heel ver gaan en de meest irritante dingen door je strot douwen (auto playing video ads, complete take-over van website).
Wat ik liever zie is dat TLS een API bouwt zodat ik eindelijk eens bij mijn fucking data kan zonder gezeik.
Overigens zat dit al 2 jaar in de pijplijn, veranderde wetgeving zette 9292 op jurdisch hellend vlak. Bijvoorbeeld voor NS zouden de diensten aanbestedings plichtig worden. Het plaatsen binnen de TLS co-oporatie is een manier om de aanbestedingsplicht te ontwijken.
https://twitter.com/openOV/status/904744001668034561
Aandeelhouders 9292, is overigens 42% NS, 33% Transdev en rest is van organisatie van stadsvervoerders. TLS is nu van alle vervoerders.
9292 als organisatie zit op een doodlopende weg, die 40 banen zijn niet software ontwikkelaars voor de website en de apps, dat is uitbesteed aan Q42. De planner zelf, wordt gemaakt door Tulp. Het beheer van de servers wat compleet faalt gezien ze al jaren last hebben van DDoS is in beheer van Tele2 (er staat online nog een leuk referentie van Tele2 over DDoS bescherming 9292); binnenkort wordt dat KPN/CGI. Zelfs webcare op twitter/facebook is tegenwoordig grotendeels uitbesteed. =Die 40 banen is Hulman, 7 relatiemanagers, 2-3 man databeheer, 5-10 man aan accountacy/controlling/etc, een software ontwikkeling afedling van 10 fte ofzo (geen idee wat ze nu precies doen).
Omzet is overigens maar 800k op advertenties, en voor dat bedrag moeten ze echt heel ver gaan en de meest irritante dingen door je strot douwen (auto playing video ads, complete take-over van website).
Wat ik liever zie is dat TLS een API bouwt zodat ik eindelijk eens bij mijn fucking data kan zonder gezeik.
Overigens zat dit al 2 jaar in de pijplijn, veranderde wetgeving zette 9292 op jurdisch hellend vlak. Bijvoorbeeld voor NS zouden de diensten aanbestedings plichtig worden. Het plaatsen binnen de TLS co-oporatie is een manier om de aanbestedingsplicht te ontwijken.
https://twitter.com/openOV/status/904744001668034561
Aandeelhouders 9292, is overigens 42% NS, 33% Transdev en rest is van organisatie van stadsvervoerders. TLS is nu van alle vervoerders.
Re: TLS neemt 9292 over
Is niet eens locatie awareness probleem, maar het gaat al mis op prioriteiten van sortering. Als je Koningsplein intikt is waarschijnlijkheid dat je daarmee de tramhalte in Amsterdam bedoelt per definitie hoger dan een bibliotheek in Tilburg. Die zoeker is zowiezo bagger.n-evo schreef:Grootste irritatie is wel dat de app niet echt location aware is en daar intelligent mee om gaat. Als ik op het Koningsplein in Amsterdam sta en "Koningsplein" intyp krijg ik in deze volgorde resultaten:
- Bibliotheek Koningsplein, Tilburg
- Koningsplein, Ridderkerk
- Koningsplein, Maastricht
- Koningsplein, Amsterdam
Dat slaat natuurlijk nergens op. Intelligente apps zoals Apple Maps geven het meest relevante resultaat als eerste weer waardoor het in de meeste gevallen niet nodig is "Koningsplein, Amsterdam" in te voeren, maar "Koningsplein" voldoet. Sterker nog in Apple Maps krijg ik al het resultaat Koningsplein, Amsterdam als ik "Kon" intyp.
Re: TLS neemt 9292 over
Klopt. Ik moest eens naar De Wijk in Drenthe en toen ik dat intikte waren de eerste resultaten Wijk bij Duurstede, Wijk en Aalborg en Westerhaar-Vriezeveensewijk. Extreem irritant als je in de trein even snel wilt checken hoe laat de bus gaat.
Re: TLS neemt 9292 over
Ach, twee baggerbedrijven die samen gaan: Daar kan alleen maar meer bagger van komen
Klopt het trouwens dat er geen fatsoenlijk alternatief is voor de 9292-app, of zie ik iets over het hoofd? Uiteraard heb ik Rijdendetreinen en OVinfo, maar daar kan ik geen complete reisadviezen mee plannen...
Klopt het trouwens dat er geen fatsoenlijk alternatief is voor de 9292-app, of zie ik iets over het hoofd? Uiteraard heb ik Rijdendetreinen en OVinfo, maar daar kan ik geen complete reisadviezen mee plannen...
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: TLS neemt 9292 over
Google maps?
Re: TLS neemt 9292 over
NS Reisplanner is nou niet echt geweldig... Die stuurt je met de trein wanneer de bus sneller/goedkoper is. :')
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: TLS neemt 9292 over
Ja die laat je Emmen Groningen met de trein doen...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: TLS neemt 9292 over
Translink, dat bedrijf wat een x-aantal jaar nog verlies draaide en dankzij de ov-chipkaart rijk werd?
Ik ben benieuwd naar Tristan zijn reactie op dit bericht! :)
9292 app is zo onhandig als maar kan. Ik woon in rijtjes huis. Nummer 1106. 9292 kent alleen 1101,1102, 1104 1108 en 1109. Even en oneven zijn verschillende blokken.
Google Maps of Apple Maps zullen inderdaad veel verder zijn in technologie. Ik denk ook nog wel dat de makers van OVinfo ook bij wel eens een reisplanner kunnen gaan maken in de app zelf die dus alles op planning en realtime kan plannen en bevestigen.
Ik ben benieuwd naar Tristan zijn reactie op dit bericht! :)
9292 app is zo onhandig als maar kan. Ik woon in rijtjes huis. Nummer 1106. 9292 kent alleen 1101,1102, 1104 1108 en 1109. Even en oneven zijn verschillende blokken.
Google Maps of Apple Maps zullen inderdaad veel verder zijn in technologie. Ik denk ook nog wel dat de makers van OVinfo ook bij wel eens een reisplanner kunnen gaan maken in de app zelf die dus alles op planning en realtime kan plannen en bevestigen.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: TLS neemt 9292 over
Ach joh, dat valt nog mee... toen ik nog bij m'n ouders woonde liet 9292 me regelmatig zwemmen naar een bushalte: van tegen de dijk aan in Dordrecht-Oudelandshoek kreeg ik adviezen met lijn 4 vanaf de Staart, die was destijds namelijk 1 minuut eerder op het CS. Detail was dat er geen brug lag, maar die wel op sommige oude kaarten stond als ooit geplande verbinding over het Wantij.
En wie wil lachen om Google Maps, zie dit advies en vouw vooral even de tussenhaltes uit bij de eerste bus in het advies
En wie wil lachen om Google Maps, zie dit advies en vouw vooral even de tussenhaltes uit bij de eerste bus in het advies
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: TLS neemt 9292 over
Dat zwemmen komt omdat 9292 geen loopplanning doet maar hemelsbrede schattingen en dan kijk je niet naar dingen als kanalen. Het kaartje wat in je reisadvies komt is pas het moment dat de loopberekening wordt gedaan, door Google Maps ....
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: TLS neemt 9292 over
Gebruikt toch 9292 op de achtergrond (voor niet-treinreizen)?reisthijs schreef:Vergeet de NS reisplanner niet.
Re: TLS neemt 9292 over
En de reactie van de oppositie:
https://ovmagazine.nl/2017/09/translink ... iers-1702/
Met de overname van 9292 door Translink hebben de overige leveranciers van reisinformatie het nakijken, schrijft Stefan de Konink, voorzitter van Stichting OpenGeo die zich al jaren inzet voor het vrij beschikbaar maken en houden van ov-reisdata.
Donderdag 21 september schreef De Volkskrant dat de Reisinformatiegroep (9292) zo goed als zeker wordt overgenomen door Translink Systems (TLS), de systeemeigenaar van de OV-chipkaart. NS speelt een belangrijke rol in beide bedrijven. De samenvoeging zou kunnen verhullen dat de diensten die 9292 aan NS levert al jaren geleden door het spoorbedrijf Europees hadden moeten worden aanbesteed.
Het is openbare informatie waarmee TLS winst maakt op de exploitatie van de OV-chipkaart. Translink drukt de winst door een constructie waarbij de aanloopkosten uit het verleden worden verrekend in een later boekjaar. Het is echter niet bekend hoe die winst tot stand komt. Een plastic kaartje van een paar dubbeltjes iedere vijf jaar voor 7,50 euro verkopen, is zeer lucratief. De werkelijke kosten lijken volgens de jaarstukken uit te komen op 1,50 euro.
...
https://ovmagazine.nl/2017/09/translink ... iers-1702/
Re: TLS neemt 9292 over
Voor een reis die je plant van station naar station wordt inderdaad de NS planner gebruikt. Als je minimaal één adres invoert, gebruikt hij inderdaad 9292. Daar kwam ik achter toen ik wat nachtbussen in de app mistte en even ging vragen.Geert schreef:Gebruikt toch 9292 op de achtergrond (voor niet-treinreizen)?reisthijs schreef:Vergeet de NS reisplanner niet.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: TLS neemt 9292 over
Geen idee of deze overname ooit doorgang heeft gevonden.
Ik kwam een nieuwsbericht over 9292 tegen. Dat heeft een nieuwe directeur.. een oud-NS'er. De heer Mortier heeft daar ervaring opgedaan met o.a. de implementatie van de poortjes.. :)
Alleen een link, want deze website heeft het goed voor elkaar (zo je wilt) waardoor je tekst niet kan quoten.
https://www.transport-online.nl/site/88 ... 9292-over/
Ik kwam een nieuwsbericht over 9292 tegen. Dat heeft een nieuwe directeur.. een oud-NS'er. De heer Mortier heeft daar ervaring opgedaan met o.a. de implementatie van de poortjes.. :)
Alleen een link, want deze website heeft het goed voor elkaar (zo je wilt) waardoor je tekst niet kan quoten.
https://www.transport-online.nl/site/88 ... 9292-over/
Re: TLS neemt 9292 over
^^^^ dank voor de links, Aking. :pos:
Dat had ook gekund.. maar is niet gebeurd.
Edoch, ik las nu wel dat de overname niet is doorgegaan. :)
Dat had ook gekund.. maar is niet gebeurd.
Edoch, ik las nu wel dat de overname niet is doorgegaan. :)
Het kwartje viel bij nu ook.. de naam 'Hulman' kwam mij ergens al vaag bekend voor.. blijkt dus oud burgemeester van mijn geboortestad te zijn. :?OV magazine link van Aking schreef: (..) Veel vervoerders dragen jaarlijks bij aan 9292, maar vanuit die hoek klinkt steeds meer gemor. Aanvankelijk leek het erop dat 9292 en Translink (als coöperatie van de vervoerders) zouden fuseren, waarbij informatie en betalen onder één dak zouden komen. Hulman was een warm pleitbezorger van die constructie, maar de vervoerders willen er nog niet aan. Dat zou voor Hulman de aanleiding zijn om op te stappen.(..)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten