Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

31 wordt vanaf de Europalaan gereden, da's niet zo gek dat daar stadswagens op zitten. 72 had toen 't nog 252 was wel omlopen vanaf de Europalaan (die moest ik 's ochtends op een willekeurige plek in Amersfoort nog weleens de weg naar het station wijzen :lol: ), maar volgens mij tegenwoordig niet meer.
De wagens op 52/53 zouden weleens stadsgeledes uit Nieuwegein kunnen zijn geweest want die zitten wel in een omloop waarop geleed voorkomt. Hoewel er, in elk geval eerder deze maand, ook nog een 12-meter Citaro op de streek rondreed. Het is alleen lastig vaststellen wat waar zit doordat je geen consequente omlopen van bepaald materieel hebt op de streek: de laatste drie keer dat ik de 66 van rond 16.15 uur vanaf Europaplein Noord ri. CS had heb ik daarop achtereenvolgens een stadscitaro 12m, een Ambassador en een Citaro LE gehad :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Welke bussen rijden er eigenlijk op de stad en welke op de streek? In dit topic wordt daar veel over gesproken maar een uitleg kan ik zo snel niet vinden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Op de stad rijdt Citaro C2 12-meter en geleed (en Optare Solo, Ebusco 01, Van Hool AGG300 en Hess LighTram maar da's hier even niet relevant), op de streek Ambassadors, "oude" Citaro G's en tijdelijk nu ook een stel Citaro LE's.
Echter rijden er nu dus een aantal wagens afkomstig van de stad op de streek, daarnaast zijn er wat streeklijnen die (deels) door de stad worden uitgevoerd en andersom.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Oke, duidelijk. :pos: ik zag trouwens gisteren de 4152 op de 52, dat lijkt me een afwijking.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Nou dat kan dus een van de twee stadsgeledes zijn die nu op de streek rondrijdt, ik trof er vanmorgen eentje op CS (op de 65 van 7.35 naar Plettenburg Noord, die lijkt vaker met een stadswagen te rijden) en vervolgens nog eentje op de Europalaan. Echter totaal niet op nummertjes gelet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door busfanNL »

Daniel schreef: Daarnaast zijn er wat streeklijnen die (deels) door de stad worden uitgevoerd en andersom.
Waarom dat eigenlijk. Maakt dat het niet onnodig lastig??
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door robertgvu »

Sinds de invoering van de huidige dienstregeling rijden de gelede stadsCitaro's 4150,4151 en 4152 op de streek. Ook de stads 12 meter Citaro 4051 is veel op de streek waargenomen. Het klopt dat van de 'voorgeschreven' materieelinzet op de streekomlopen nogal eens wordt afgeweken. Uiteindelijk zijn in Nieuwegein negen omlopen voor 12 meter stadsCitaro's voorzien en vier omlopen voor 18 meter stadsCitaro's. Dit alles uiteraard na volledige inzet van de Ebusco's op lijn 1. De Citaro LE's zullen dan het veld hebben geruimd. Jammer, voor de meeste bestuurders en passagiers de beste bussen van de afgelopen jaren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

@BusfanNL: Het is gewoon een kwestie van efficiënt plannen in veel gevallen. Zo gaan er spitsritten vanaf lijn 65 als lijn 38 naar Maarssen om daarvandaan weer spitsritten op 48 te rijden. En de drukke Uithoflijn 31 rijdt bijvoorbeeld weer met stadswagens waardoor er meer geleed materieel vanuit Bilthoven kan rijden (wat ook wel hard nodig is).
Ook lijn 10 is, al jaren, een deels door de streek gereden lijn. En in het verleden had je ook ritten van de stad op 252 vanuit Amersfoort, wat weer met de koppeling aan lijn 30 te maken had die toen nog los lag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door busfanNL »

Aha dank. En inderdaad als de chauffeurs de route goed weten is het inderdaad gewoon mogelijk.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door ovforens »

Correct. Dat ging ook fout met 252. Stadschauffeurs die ook prive nooit in Amersfoort komen. En dan zijn er twee diensten die daar komen. Elke dienst krijg je hoogstens 2x per jaar, vaak minder. Dan is het logisch dat er af en toe eentje verdwaalt met een best lastige route.
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 19 sep 2017, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Over het algemeen verdwaalden ze op 252 op de MAT-rit. De normale route was zo ingewikkeld niet met Utrechtseweg > LA Daam Fockemalaan > RA Barchman Wuttierslaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door isadora »

Ik kan me niet aan de gedachte onttrekken, dat veel van de berichten in dit topic eigenlijk thuis horen in het "busmaterieel-topic":
viewtopic.php?f=34&t=13260
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door ovforens »

Niet per se, want dat gaat om Syntus. Dit is Qbuzz. Qbuzz is wat rustiger en daarom 1 topic.
Laatst gewijzigd door Gekko123 op wo 20 sep 2017, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote van voorgaand bericht verwijderd
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Gaat U-OV de lijnen 53 en 59 die over de Bergweg in Zeist rijden permanent verleggen? Op het moment rijden de bussen via de Schaerweijdelaan en de Jacque van Lenneplaan, maar is dit permanent? Zullen 53 en 59 deze route volgens als de reconstructie van de Bergweg klaar is?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door Durashift »

Daniel schreef:
Durashift schreef:Ps: moet dat nou, het beeldmerk van het Utrechts Filmfestival op de spiegelkappen??
Dat gebeurt al jaren...

(..).
Het viel mij nu op..
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door Durashift »

Lijn 45 schreef:Twee opmerkingen:
1. Je zit in het verkeerde topic
Oh, welke van de 3 (?) mot ik dan hebben?
Lijn 45 schreef: 2. Het is een Citaro en geen Citea. :wink:
Ja, dat is wel stom foutje van mij.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Bus klem bij Ledig Erf in Utrecht
UTRECHT - Een bus is vanmorgen klem komen te zitten bij het Ledig Erf in Utrecht. De weg werd daardoor geblokkeerd wat hinder voor ander verkeer veroorzaakte. Hoe het ongeluk kon gebeuren, is niet bekend. De bus kwam schuin over de weg te staan en zat vast op de verhoogde middenberm.

Lees verder

Betreft een HESS die aan de foto´s te zien te vroeg afgeslagen lijkt te zijn (naar de rijbaan ri. station), hij staat er bijzonder bij in elk geval :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
AlbertPool
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 15:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door AlbertPool »

Als je kijkt naar de andere foto's op https://www.duic.nl/algemeen/bus-die-kl ... lemmering/ dan zie je juist een Van Hool die in de bocht op het Ledig Erf richting station op het linkerfietspad is beland en waar de fietsers omheen geleid worden. De HESS lijkt te proberen links om die bus heen te rijden. Als je goed kijkt zie je dat Van Hool ZZ-94-92 op beide foto's op dezelfde plek staat en de HESS 4220 op de foto's van DUIC is doorgereden en reizigers laat instappen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Ik krijg bij die foto´s van de Van Hool meer het idee dat die om de stremming heen probeert te rijden. In elk geval is de foto van RTV Utrecht op hun Twitter wat groter te zien en daarop lijkt de HESS klemvast op de middenberm te zitten.
De Van Hool lijkt er redelijk beheerst overheen te rijden op een manier waarmee je niet vast komt te zitten, maar zal stilstaan vanwege de chauffeur die met het in de weg staande pijlbord aan de wandel is (zoals op de foto´s van DUIC te zien is).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Durashift »

Ja, op basis van het bericht op rtvutrecht.nl d8 ik ook dat de HESS de veroorzaker was.. denk echter dat het toch de, linksrijdende, vanHool is die vastzit. Mogelijk het gevolg van een uitwijkactie?
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Terugkomend op dat Uithof/Heidelberglaan: sinds begin maand doe ik een opleiding op de Daltonlaan, Rijnsweerd Zuid. Als de 71 of 72 te lang duren pak ik de 28. Vaak volgepropt maar dan op Oorsprongpark eruit en in de 50/51 naar Zeist. Nu zie ik heel vaak, zeg maar altijd de Syntus 17xx bufferen op de strook na Rijnsweerd Noord. Zou het probleem van bijv. Heidelberg laan niet oplosbaar zijn als die 2xx lijnen vanuit Amersfoort doortrekken tot Utrecht CS en dan vanaf Rijnsweerd Noord 'snel dienst' naar Utrecht CS gaan?

Hierdoor ontlast je deel van capaciteit te kort van U-OV en kan je de capaciteit die de Syntus bussen dan leeg rijden op de Uithof ook weer invullen.

Wellicht trap ik een open deur in of de spijker op z'n?
Zal nanatuurlijk buiten Syntus gebied vallen en zullen geen DRU's voor zijn. Alleen gezien het feit dat Qbuzz en Syntus voor dezelfde opdrachtgever werken, zou er iets geregeld kunnen woorden in theorie...?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door MdJ »

Normaal rijdt lijn 55 naar Maartensdijk van 18:43 met een ambassador (komt vanuit lijn 38), vandaag met een citaro (4013). Omloopbordje op 152, wat normaal een elektrische omloop lijn 1 is. Ovzoeker geeft wel "gewoon" oml 600620.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Durashift schreef:Ja, op basis van het bericht op rtvutrecht.nl d8 ik ook dat de HESS de veroorzaker was.. denk echter dat het toch de, linksrijdende, vanHool is die vastzit. Mogelijk het gevolg van een uitwijkactie?
Vrij sluitend bewijs dat het de HESS was: qua DGB's was de stalling vanmiddag geheel leeg, op een HESS bij de werkplaats na :wink: Die zal ongetwijfeld op schade aan de onderkant gecontroleerd moeten worden.
dnmw2705 schreef:Zou het probleem van bijv. Heidelberg laan niet oplosbaar zijn als die 2xx lijnen vanuit Amersfoort doortrekken tot Utrecht CS en dan vanaf Rijnsweerd Noord 'snel dienst' naar Utrecht CS gaan?
Nee want ze rijden de verkeerde kant op om de spitsdrukte te ontlasten. 's Ochtends rijden er namelijk geen 2xx-lijnen naar Amersfoort toe en in de avondspits rijden er geen 2xx-lijnen richting Utrecht.
Die bufferende bussen komen non-stop vanaf het eindpunt in Amersfoort via de A28 naar Rijnsweerd Noord en daar zit uiteraard wat buffertijd in om vertraging door files op de rit naar Amersfoort te voorkomen.

Overigens gaat er in de ochtendspits al één bus door naar Utrecht Centraal, die rijdt namelijk na een ritje richting Rijnsweerd terug naar Amersfoort als lijn 681.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Duidelijk, was een te open deur!
Daniel schreef:Overigens gaat er in de ochtendspits al één bus door naar Utrecht Centraal, die rijdt namelijk na een ritje richting Rijnsweerd terug naar Amersfoort als lijn 681.
Die komt uit Doorn. 50 van 6.53 vanaf Doorn Centrum. Die gaat over in 681.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door ovforens »

MdJ schreef:Normaal rijdt lijn 55 naar Maartensdijk van 18:43 met een ambassador (komt vanuit lijn 38), vandaag met een citaro (4013). Omloopbordje op 152, wat normaal een elektrische omloop lijn 1 is. Ovzoeker geeft wel "gewoon" oml 600620.
De rit van 18:43 is planmatig een heel andere omloop en zou ook een halfuur te laat zijn geweest. De 152 rukt niet in rond dat moment.

Zal wel een drukke spits geweest zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 45 gasten