Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Daarop is maar één antwoord te geven: als je een zak geld hebt die groot genoeg is kan alles Maar het lijkt me niet reëel om een buslijn die nu eens in het kwartier rijdt te vervangen door een hoogfrequente metrolijn als er een kilometer verderop al een andere metrolijn ligt. Een hoogwaardige OV verbinding langs de A16 lijkt me alleen haalbaar indien men de snelweg onder de grond stopt en de vrijgekomen ruimte en de naastgelegen sportvelden volpleurt met flats zodat het aantal inwoners daar flink omhoog gaat.
Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Nee, gewoon niet.Gideon schreef:Is het geen mogelijkheid om na Kralingse zoom naar Alexandrium te gaan via Lage Land?
Hierdoor komt bus 36 ter vervalen.
Zeker handig als ze Alexander gaan verbouwen, dan kan je er 3 sporen maken?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Of je snijdt metrolijn A/B in de vingers of je brengt je nieuwe metrolijn G naar de filistijnen.
Lijn 36 rijdt 4x/uur. Die bus is niet eens goed gevuld dus wat verwacht je van een metro.
Meer buslijnen kan je doen, maar een tram/metro/iets op rails? Nee.
Lijn 36 rijdt 4x/uur. Die bus is niet eens goed gevuld dus wat verwacht je van een metro.
Meer buslijnen kan je doen, maar een tram/metro/iets op rails? Nee.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Je wilt "Metrolijn F" in ieder geval bij Kralingse Zoom laten eindigen. Je hebt dan meteen een verbinding met de remise 's-Gravenweg. Bij Kralingse Zoom liggen 4 sporen, dus dat moet naar mijn idee geen problemen opleveren.
Omdat Kralingse Zoom net niet onder de grond ligt, lijkt het mij het beste om de lijn volledig ondergronds te laten lopen. Anders moet je langs de universiteit omhoog, om dan vervolgens bijna gelijk weer helemaal naar beneden de Nieuwe Maas onder te gaan. (En dan krijg je "Let op, dit perron loopt schuin"-taferelen)
Omdat Kralingse Zoom net niet onder de grond ligt, lijkt het mij het beste om de lijn volledig ondergronds te laten lopen. Anders moet je langs de universiteit omhoog, om dan vervolgens bijna gelijk weer helemaal naar beneden de Nieuwe Maas onder te gaan. (En dan krijg je "Let op, dit perron loopt schuin"-taferelen)
Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Die discussie is al gevoerd, vanaf de huidige perrons op Kralingse Zoom is het haast onmogelijk de bocht naar links maken voor de tegen de bebouwing aan zit, en je zit tevens niet diep genoeg om onder die gebouwen door te gaan.
-
- Berichten: 1229
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Maar wie zegt dat het niet mogelijk is om pas af te takken als je al verder de tunnel in bent, zoals ik eerder al aangegeven had. Daar is nooit echt een reactie op gegeven.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Bijna alles is mogelijk. De vraag is alleen welk prijskaartje er aan wil hangen. Als je de aftakking in de tunnel maakt, betekent dat dus dat je een ondergrondse fly-over of een ondergrondse wissel constructie moet maken en dat je een nieuw te boren tunnel moet aansluiten op de oude tunnel. Dat is sowieso duurder dan een bovengrondse aftakking en het betekent dat metrolijnen A/B/C tijdens de aanleg van de ondergrondse aftakking voor een grote periode niet kunnen rijden.
Dan de boog. Als je ondergronds aftakt. Is de boog om onder de Kralingse Zoom uit te komen te krap. Dat betekent dat je of a) een veel langere ondergrondse tunnel moet boren via de Burgmeester Oudlaan of dat je b) onder de Erasmus Universiteit moet gaan boren met het gevaar dat je universiteitsgebouwen de grond in zakken.
Ik denk dat je sowieso vóór Kralingse Zoom moet aftakken. De enige vraag blijft dan wat mij betreft: ondergronds of bovengronds? En dan ben ik voorstander van bovengronds omdat er genoeg ruimte is en omdat dat veel goedkoper is.
Dan de boog. Als je ondergronds aftakt. Is de boog om onder de Kralingse Zoom uit te komen te krap. Dat betekent dat je of a) een veel langere ondergrondse tunnel moet boren via de Burgmeester Oudlaan of dat je b) onder de Erasmus Universiteit moet gaan boren met het gevaar dat je universiteitsgebouwen de grond in zakken.
Ik denk dat je sowieso vóór Kralingse Zoom moet aftakken. De enige vraag blijft dan wat mij betreft: ondergronds of bovengronds? En dan ben ik voorstander van bovengronds omdat er genoeg ruimte is en omdat dat veel goedkoper is.
Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Nee, bij een investeringsbeslissing hoort ook een gedegen onderzoek naar de vervoersstromen die zo'n lijn moet gaan verwerken, welke frequenties daar bij horen en hoe dat ingepast kan worden in het bestaande metronet qua lijnvoering. Daarnaast moet er mogelijkheden overblijven om in te spelen op toekomstige groei. Randstadrail is bijvoorbeeld een perfect praktijkvoorbeeld in de regio hoe het niet moet.Bemined schreef:Frequentie lijkt me nu ook niet van belang, tegen de tijd dat de lijn aangelegd wordt zal men dat wel onderzoeken.
Nu ben ik niet heel bekend aldaar maar het kan best interessant zijn om de lijn al met 1 of 2 haltes door te trekken naar de Waalhaven. Tranformatie van zo'n groot gebied gebeurd in fases en een metrostation kan een aanjager zijn voor ontwikkelingen ondanks dat de exploitatie in de beginjaren waarschijnlijk niet heel rendabel is. Zie bijvoorbeeld ook Hafencity in Hamburg waar de U4 ook in etappes wordt aangelegd.Bemined schreef:Maar om de lijn nu al te verlengen, nee dat zal naar mijn idee niet echt een succes worden, immers zo'n metro is minder flexibel, dus je kunt niet met één metrolijn alle drukke buslijnen aan deze kant vervangen.
Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Zou je voor Waalhaven niet beter een station aan lijn D nabij de remise kunnen openen? In plaats van een hele nieuwe lijn aanleggen.
Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Tsja, de ruimte is inderdaad erg beperkt als je langs/onder/over de Kralingse Zoom wilt gaan. Het lijkt mij wenselijk om sowieso een verbinding met de remise te hebben, maar via het huidige spoor wordt dat wel een dure aangelegenheid. Wellicht dat de goedkoopste optie nog wel is dat je nieuwe bovengrondse perrons aan de zuidzijde van het metrostation bouwt en de lijn doortrekt naar de remise, zoals eerder voorgesteld in deze draad.
Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Daar is al over gesproken, met pijn en moeite zou het moeten passen, maar ik zie er geen enkel voordeel van. Je maakt een omweg, het station bij de HES ligt minder gunstig en je moet alsnog de hele sporensituatie bij Kralingse Zoom overhoop gooien want een ongelijkvloerse kruising in de tunnel wordt wel erg complex. Ik zie geen voordelen van zo'n tracé, wel een hoop (dure) uitdagingen.Western Soldier schreef:Maar wie zegt dat het niet mogelijk is om pas af te takken als je al verder de tunnel in bent, zoals ik eerder al aangegeven had.
Precies zoals zei dus: het is nu niet van belang, want er is nog geen sprake van een investeringsbeslissing ;) Speculatie over de frequentie zonder dat onderzoek gedaan is naar de vervoersstromen heeft weinig nut.JWM schreef:Nee, bij een investeringsbeslissing hoort ook een gedegen onderzoek naar de vervoersstromen die zo'n lijn moet gaan verwerken, welke frequenties daar bij horen en hoe dat ingepast kan worden in het bestaande metronet qua lijnvoering.
Ligt er aan welk deel van de Waalhaven je wil bedienen. Het noordelijke puntje ligt meer dan 3 kilometer van die metrobaan verwijderd, je kunt ook niet de volledige Waalhaven op één metrolijn aansluiten (oké, je zou een Zoetermeerlijn achtige krakeling kunnen bouwen). Het zal dus altijd wel een combinatie van verschillende OV-verbindingen moeten worden hier.jossevb schreef:Zou je voor Waalhaven niet beter een station aan lijn D nabij de remise kunnen openen? In plaats van een hele nieuwe lijn aanleggen.
Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Waalhaven kan je gewoon beter laten bussen.
De frequentie van bediening schommelt echt erg en dat is niet zomaar.
Totaal 21x/uur in de spits en 8x/uur overdag en 1x/uur zondag in de avond.
Dit schommelt echt te onrendabel om hier een metrostation neer te kwakken, laat staan een hele lijn ernaar toe te trekken.
De frequentie van bediening schommelt echt erg en dat is niet zomaar.
Totaal 21x/uur in de spits en 8x/uur overdag en 1x/uur zondag in de avond.
Dit schommelt echt te onrendabel om hier een metrostation neer te kwakken, laat staan een hele lijn ernaar toe te trekken.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
-
- Berichten: 6183
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Maar in de spits puilen de bussen nogsteeds uit ondanks die hoge frequentie. Hoe wil je dat oplossen?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Nou... niet met een metro dus. :N
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9139
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Simpel: Meer bussen. *bus* Er zullen vast nog wel wat onderaannemertjes zijn die wat bussen kunnen voorrijden.dylanwild94 schreef:Maar in de spits puilen de bussen nogsteeds uit ondanks die hoge frequentie. Hoe wil je dat oplossen?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 6183
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Dan lijn 2 doortrekken om toch voldoende capaciteit daarheen te bieden.Yanaike schreef:Nou... niet met een metro dus. :N
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Nee. Ook niet.
Zoals al eerder benoemd in dit topic is de verbinding met Waalhaven op dit moment blijkbaar een erg verspitste verbinding. Bussen passen daar het best bij omdat je die flexibeler in kunt zetten: als er veel vraag is zet je veel bussen in en als er weinig vraag is zet je die bussen op andere trajecten in of rijd je ze terug naar de stalling.
Trams en metro's hebben vaste infrastructuur. De investeringskosten voor een nieuwe metrolijn of tramlijn zijn dan simpelweg te hoog voor een verbinding die alleen in de spitsuren optimaal benut wordt.
Zoals al eerder benoemd in dit topic is de verbinding met Waalhaven op dit moment blijkbaar een erg verspitste verbinding. Bussen passen daar het best bij omdat je die flexibeler in kunt zetten: als er veel vraag is zet je veel bussen in en als er weinig vraag is zet je die bussen op andere trajecten in of rijd je ze terug naar de stalling.
Trams en metro's hebben vaste infrastructuur. De investeringskosten voor een nieuwe metrolijn of tramlijn zijn dan simpelweg te hoog voor een verbinding die alleen in de spitsuren optimaal benut wordt.
Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Toch is dat exact wat Utrecht doet, met de Uithoflijn die ook erg verspitst is. Op een gegeven moment worden je flexibele kosten ook wel heel hoog als je heel veel bussen in moet zetten. Waar dat omslagpunt ligt weet ik niet.
Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Klopt! Ik zat ook al aan de Uithoflijn te denken, als perfect tegenvoorbeeld.
Maar, de Uithof is nog wel net even een schaalniveau hoger als wat er op de Waalhaven afspeelt.
En volgens mij was bij de Uithoflijn ook een belangrijke reden van de aanleg van de tram dat de betrouwbaarheid een stuk hoger zou worden. Ik vraag me af of dat bij Waalhaven een issue is?
Maar, de Uithof is nog wel net even een schaalniveau hoger als wat er op de Waalhaven afspeelt.
En volgens mij was bij de Uithoflijn ook een belangrijke reden van de aanleg van de tram dat de betrouwbaarheid een stuk hoger zou worden. Ik vraag me af of dat bij Waalhaven een issue is?
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9139
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Daarom lijkt het mij handiger om de extra spitsritten uit te besteden aan onderaannemers. Op deze manier heb je niet echt last van al het extra materieel dat je overhoudt buiten de spitsen. Wat betreft de Uithof, dat is wel een apart verhaal.Wubbo schreef:Toch is dat exact wat Utrecht doet, met de Uithoflijn die ook erg verspitst is. Op een gegeven moment worden je flexibele kosten ook wel heel hoog als je heel veel bussen in moet zetten. Waar dat omslagpunt ligt weet ik niet.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Je zit alleen in een topic over Rotterdam, waar de enige onderaannemer van de RET voor de helft eigendom is van de RET. Openbaar aanbesteden, bah
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Zuidplein/Slinge- Waalhaven/Heijplaat is gewoon een kwestie van meer bussen.
Alles op rails biedt onnodig veel capaciteit in alles behalve de spits (dus weekend/dal/avond).
Daarnaast haal je daar geen winst uit.
Een school of haven is niet dag en nacht trending. Daar gaan niet dag en nacht mensen naar toe.
Volgens mij zijn er op die RDM en Waalhaven minimaal 2x zoveel mensen als er op Heijplaat wonen.
Daarnaast heeft een aanzienlijk deel een auto.
Alles op rails is geld verspilling. Je haalt er geen winst uit.
Gewoon TCR of Van Oeveren inschakelen of des noods Snelle Vliet omdat het een schoollijn/spitslijn is (die in de avond en weekend ook rijdt).
Alles op rails biedt onnodig veel capaciteit in alles behalve de spits (dus weekend/dal/avond).
Daarnaast haal je daar geen winst uit.
Een school of haven is niet dag en nacht trending. Daar gaan niet dag en nacht mensen naar toe.
Volgens mij zijn er op die RDM en Waalhaven minimaal 2x zoveel mensen als er op Heijplaat wonen.
Daarnaast heeft een aanzienlijk deel een auto.
Alles op rails is geld verspilling. Je haalt er geen winst uit.
Gewoon TCR of Van Oeveren inschakelen of des noods Snelle Vliet omdat het een schoollijn/spitslijn is (die in de avond en weekend ook rijdt).
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
-
- Berichten: 6183
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Of de RET moet gewoon stoppen met alles in een 12 meter bus proberen te stoppen. Want 21x per uur in de spits zou best voldoende zijn met 18 meter bussen op alleen de verbinding Anthony fokkerweg - zuidplein. Maar dan krijg je een deelwagenpark en dat kost te veel geld voor de RET.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Kijk naar Arriva. Gebruik TCR en ga!!!
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom
Volgens mij zijn we nu een niet-bestaand probleem aan het oplossen. Het ging er helemaal niet over of de RET deze busaantallen heeft of wil hebben, dus of ze een onderaannemer nodig zouden hebben is helemaal nog niet aan de orde.
Als je een gebied verder wil gaan ontwikkelen is het slim om te kijken naar je OV. Een tramverbinding trekt sowieso meer reizigers dan een busverbinding.
Als je een gebied verder wil gaan ontwikkelen is het slim om te kijken naar je OV. Een tramverbinding trekt sowieso meer reizigers dan een busverbinding.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten