Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Voorkeursvariant 3 defintief van de baan?
http://m.at5.nl/artikelen/173371/metro- ... al-station
Of toch niet?
http://m.at5.nl/artikelen/173401/d66-ov ... t-dode-mus
http://m.at5.nl/artikelen/173371/metro- ... al-station
Of toch niet?
http://m.at5.nl/artikelen/173401/d66-ov ... t-dode-mus
Laatst gewijzigd door fred1954 op za 23 sep 2017, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Mijn punt is meer: als er een goede S-bahn zou bestaan zouden die metrolijnen niet persé meer nodig hebben. De sprinters moeten dan wel iets meer stations bedienen en veel vaker rijden. Omdat ze nu niet voldoen aan de reizigersvraag heb je de metro nodig.paolie schreef:Oh, maar in dat geval hebben we dus ook geen rechtstreekse metro meer nodig tussen Bijlmer, Amstel en CSVinny schreef:Met een goede OV visie waarin alle transportmodaliteiten worden meegenomen is voor de relatie Zuid - Bijlmer/Arena geen metro nodig. Dat kan namelijk ook per trein. :Y
Ik bedoel meer te zeggen dat Amsterdam en de regio ook in de toekomst een best wel grote mobiliteitsuitdaging te wachten staat en de stad wil ook groeien in aantal inwoners en men beoogt een verschuiving van het autogebruik naar het OV gebruik. Zo'n beetje alle plannen die nu op tafel liggen betekenen in de praktijk een minder attractief aanbod vooral op plaatsen die net ietsje minder "druk" zijn. Die reizigers jaag je zo wel het OV uit, zeker als er geen goede alternatieven worden geboden. Voor bijvoorbeeld de relatie Zuid - Bijlmer is die er in de vorm van de trein wel, en mijn punt is dan dat een verslechtering hier minder kwaad kan omdat het alternatief nog steeds goed is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ja, zeker. Maar er is geen S-Bahn (hoewel het niet veel scheelt) en er is wèl een metro. Die wordt lekker veel gebruikt, en zorgt ervoor dat het hoofdrailnet niet nog verder uitgebreid moet worden — wat met de invoering van een S-Bahn en de opening van meer stations wellicht wèl noodzakelijk zou zijn. Ik zie, met andere woorden, niet heel erg veel voordelen in het vervangen van het ene vaak-stoppende-snel-optrekkende railvervoer door het andere, want potato-potato.Vinny schreef:als er een goede S-bahn zou bestaan zouden die metrolijnen niet persé meer nodig hebben. De sprinters moeten dan wel iets meer stations bedienen en veel vaker rijden. Omdat ze nu niet voldoen aan de reizigersvraag heb je de metro nodig.
Dat wordt anders als je zo'n ding opeens diep het achterland in kan sturen. Maar de railinfrastructuur rond Amsterdam is druk, dus daarvoor zullen ook al snel forse aanpassingen gedaan moeten worden — niet alleen in de Organisation, maar ook in het Beton. Het is de vraag, of die kool het sop waard is.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het beste S-bahn systeem is m.i. nog altijd het “Karsluher Modell”. Tramverbingen vanuit het centrum van de stad ver de regio in.
-
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Touringcar ramt spoorbrug: hinder voor treinverkeer
Het treinverkeer tussen Amsterdam en Utrecht en Gouda is ontregeld.
Het treinverkeer tussen Amsterdam en Utrecht en Gouda is ontregeld.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wat is er nou zo aantrekkelijk aan die Oosterdoksdoorvaart voor touringcars? Zoals NH al schrijft is dit de 5e keer in 2017.
Ontbreekt er een hoogtebeperking?
Ontbreekt er een hoogtebeperking?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het is de kortste weg tussen de touringcarparking in de PTA en de opstapplaatsen voor het Victoria Hotel en de Sint-Nicolaaskerk.
Er hangt bovendien een bord met een hoogtebeperking van 3,2 meter. Gaat helaas aan de andere kant van het station bij het Droogbak ook mis, daar is het 3,5 meter.
Er hangt bovendien een bord met een hoogtebeperking van 3,2 meter. Gaat helaas aan de andere kant van het station bij het Droogbak ook mis, daar is het 3,5 meter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
D66 Amsterdam vindt alvast dat metro 53 wel ingekort moet worden tot Gaasperplas - Van der Madeweg. Volgens D66 zou deze lijn capaciteit en materieel inpikken dat elders ingezet moet worden :')
http://www.at5.nl/artikelen/173401/d66- ... t-dode-mus
http://www.at5.nl/artikelen/173401/d66- ... t-dode-mus
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Laat maar eens weer zien hoe weinig verstand politici hebben van dit soort zaken _O-
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Tja, ik zou dan van de Amsterdamse. D66 wel eens willen zien hoe en waarom dat zou zijn.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De andere lijnen gaan terug van iedere 7:30 minuten naar elke 8:00 minuten! Schande! Op de barricades!
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
'Natorious schreef:Laat maar eens weer zien hoe weinig verstand politici hebben van dit soort zaken _O-
Deze man ook niet van politiek bedrijven. Gaasperplas als stompje exploiteren ligt voorlopig niet meer op tafel en is ook in de toekomst niet strikt noodzakelijk als het gaat om tunnelveiligheid of betrouwbaarheid. De bewoners van de Bijlmer weten dus nu wel wie totaal geen oog heeft voor hun belangen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zo te zien gaat de eerste onderdoorgang ook nog prima. :?Suus schreef:Het is de kortste weg tussen de touringcarparking in de PTA en de opstapplaatsen voor het Victoria Hotel en de Sint-Nicolaaskerk.
Er hangt bovendien een bord met een hoogtebeperking van 3,2 meter. Gaat helaas aan de andere kant van het station bij het Droogbak ook mis, daar is het 3,5 meter.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Misschien schop ik wel tegen schenen, maar wat is het probleem voor de passagiers van de Gaasperplaslijn om cross-platform over te moeten stappen voor het CS?
Vanaf juli 2018 verliezen de bewoners van Amstelveen en Buitenveldert ALLE directe verbindingen met het CS. En die kunnen dan nog niet eens cross-platform overstappen, die moeten nog een stuk lopen naar hun aansluiting. Dat zijn denk ik veel meer reizigers, dan het aantal op de 53.
Daar heb ik de politiek tijdens de besluitvorming over de AVL en NZL nooit over gehoord.
Vanaf juli 2018 verliezen de bewoners van Amstelveen en Buitenveldert ALLE directe verbindingen met het CS. En die kunnen dan nog niet eens cross-platform overstappen, die moeten nog een stuk lopen naar hun aansluiting. Dat zijn denk ik veel meer reizigers, dan het aantal op de 53.
Daar heb ik de politiek tijdens de besluitvorming over de AVL en NZL nooit over gehoord.
Laatst gewijzigd door fred1954 op zo 24 sep 2017, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Er zijn anders genoeg mensen die zich daar boos over gemaakt hebben, maar vooralsnog zonder resultaat.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Mensen wel, maar de lokale overheden niet.....
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wat je zegt is niet juist, Fred. Reizigers uit Amstelveen behouden wel een directe verbinding met het centrum in de vorm van lijn 5, en krijgen er een overstapmogelijkheid op de Noord/Zuidlijn bij. Gaasperplasreizigers zouden iedere directe verbinding met de rest van Amsterdam (buiten de Bijlmer) verliezen, zonder dat daar een overstap op een nieuwe verbinding tegenover staat.
Sterker nog: omdat de frequenties op alle lijnen hetzelfde blijven, zou de hele Bijlmer er qua reismogelijkheden op achteruit gaan: nu rijden er nog 16x per uur metro's richting CS voorbij Van der Madeweg; in de shuttlevariant nog maar de helft. Die andere helft gaat niet over de ring of een andere kant op (behalve terug naar Gaasperplas) rijden ter compensatie.
Dat is gewoon een achteruitgang per saldo. De huidige voorkeursvariant is ook geen vetpot, met lagere frequenties in de spits, maar verdeelt de pijn wat eerlijker. Bovendien zal de frequentie op het westelijke deel van de ringlijn er alsnog mee omhooggaan.
Wat D66 bij monde van nota bene Bart Vink doet riekt naar morele chantage: men doet het bijna voorkomen alsof de redelijke wens van Gaasperplasreizigers voor een directe verbinding met CS er de oorzaak van is dat er minder metro's voor de rest van het netwerk zijn. De werkelijke oorzaak is natuurlijk jarenlang beleid vanuit de politiek met de hand op de knip. Daarom zijn er nu te weinig metro's beschikbaar, en met de opening van de Noord/Zuidlijn en de afvoer van het sneltrammaterieel zal dat alleen maar erger worden. Daar mag D66 (en Vink) zichzelf op aankijken.
Sterker nog: omdat de frequenties op alle lijnen hetzelfde blijven, zou de hele Bijlmer er qua reismogelijkheden op achteruit gaan: nu rijden er nog 16x per uur metro's richting CS voorbij Van der Madeweg; in de shuttlevariant nog maar de helft. Die andere helft gaat niet over de ring of een andere kant op (behalve terug naar Gaasperplas) rijden ter compensatie.
Dat is gewoon een achteruitgang per saldo. De huidige voorkeursvariant is ook geen vetpot, met lagere frequenties in de spits, maar verdeelt de pijn wat eerlijker. Bovendien zal de frequentie op het westelijke deel van de ringlijn er alsnog mee omhooggaan.
Wat D66 bij monde van nota bene Bart Vink doet riekt naar morele chantage: men doet het bijna voorkomen alsof de redelijke wens van Gaasperplasreizigers voor een directe verbinding met CS er de oorzaak van is dat er minder metro's voor de rest van het netwerk zijn. De werkelijke oorzaak is natuurlijk jarenlang beleid vanuit de politiek met de hand op de knip. Daarom zijn er nu te weinig metro's beschikbaar, en met de opening van de Noord/Zuidlijn en de afvoer van het sneltrammaterieel zal dat alleen maar erger worden. Daar mag D66 (en Vink) zichzelf op aankijken.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Hoe problematisch wordt het eigenlijk op het moment dat de NZ/lijn al z'n benodigde M5's opeist en de Amstelveenlijn nog een tijdje in bedrijf is?
De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het gaat niet om een directe verbinding met CS, maar om een verbinding met de bewoonde wereld. Amstelveen heeft straks nog trams naar Zuid en een groot deel van Amstelveen zelfs de binnenstad. Het gebied rond Zuid is zelf ook een bestemmingsgebied, waar meer dan de helft van de Amstelveners uitstapt. Van der Madeweg stelt als bestemming niets voor en resulteert dus in een overstap voor echt alle reizigers. Toch wel een verschil. Niet dat een doorgetrokken Noord-Zuidlijn niet beter was geweest, natuurlijk.
Het gekrakeel zou ook een stuk minder zijn geweest als men met een lijn Gaasperplas - Isolatorweg was gekomen. Dan had Gaasperplas de lijn naar CS verloren, maar wel een lijn naar een ander bestemmingsgebied gekregen (sterker nog, hetzelfde bestemmingsgebied als Amstelveen). Ik ben er van overtuigd dat daar minder weerstand tegen zou zijn geweest.
Het gekrakeel zou ook een stuk minder zijn geweest als men met een lijn Gaasperplas - Isolatorweg was gekomen. Dan had Gaasperplas de lijn naar CS verloren, maar wel een lijn naar een ander bestemmingsgebied gekregen (sterker nog, hetzelfde bestemmingsgebied als Amstelveen). Ik ben er van overtuigd dat daar minder weerstand tegen zou zijn geweest.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Om verder te gaan op het punt dat Van der Madeweg totaal geen bestemmingsgebied is, stel nou de Geinlijn ligt eruit, waardoor M50 en M54 lekker vertraagd zijn. Dan tref je met een storing daar dus ook de Gaasperplasreizigers, aangezien ze op Van der Madeweg letterlijk geen kant op kunnen. Oftewel het systeem wordt er betrouwbaarder op, M53 kan immers doorkarren op en neer, maar voor de Gaasperplasreizigers worden de reizen er minder betrouwbaarder op.
Daarnaast is de wereld meer dan CS. Het gaat de Gaasperplasreizigers meer om het centrum. Men in Amstelveen heeft naar mijn mening altijd een obsessie gehad met CS. Maar eerlijk, zijn veel bestemmingen niet sneller bereikbaar via Zuid?
Daarnaast is de wereld meer dan CS. Het gaat de Gaasperplasreizigers meer om het centrum. Men in Amstelveen heeft naar mijn mening altijd een obsessie gehad met CS. Maar eerlijk, zijn veel bestemmingen niet sneller bereikbaar via Zuid?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vandaag (en alleen vandaag) was er een geplande omleiding voor lijnen 10, 13, 14 en 17 door een onderzoek naar verzakkingen in de Marnixstraat. Behoorlijk ingrijpend, want de hele Rozengracht werd niet bediend. Lijn 10 werd omgeleid via de Kinkerstraat, Bilderdijkstraat en Frederik Hendrikstraat. Lijn 14 werd ingekort tot Flevopark - Dam. De lijnen 13 en 17 werden op elkaar doorgekoppeld met een rondje via het Leidseplein, lijn 17 vanaf Elandsgracht naar Leidseplein en lijn 13 via de Eerste Constantijn Huygensstraat en Overtoom naar Leidseplein. Morgen rijdt het weer 'normaal', de omleiding van lijnen 13 en 14 via de Kinkerstraat blijft nog.
Deze omleidingen laten weer zien wat de kracht is van het Amsterdamse tramnet. Doordat er in het centrum veel lijnen dicht bij elkaar liggen en bij kruisingen veel wissels liggen is het bij een stremming meestal gewoon mogelijk om een lijn om te leiden. Daar zie je ook dat lijn 26 (en in mindere maten 5) ook veel sneller uitvalt, want er is geen omleiding mogelijk.
Over wissels gesproken. Goed nieuws, vanaf 2018 worden er vergrendelde wissels geplaatst (bron hier, punt B.4). Voor degene die geen idee heeft wat dat inhoud (en ik denk dat dat de meesten zijn), een kleine uitleg. In tegenstelling tot heavy rail en sneltrams heeft de stadstram (in Amsterdam in ieder geval) geen vergrendeling op het wissel zitten. Zo'n vergrendeling bestaat uit een tweede (passieve) stang die controleert of het wissel ook daadwerkelijk in de juiste stand staat. Pas als deze stang meld dat het wissel vergrendeld is kan er een rijweg over het wissel gelegd worden. Er zijn overigens wel vergrendelde wissels aanwezig op het Amsterdamse net, op de baanvakken van lijn 5 en 26. Deze worden hier aangeduid als 'motorwissel'.
Nu, wat is het gevolg daarvan? Bij het oprijden van een wissel wat niet vergrendeld is moet de tram stapvoets rijden en visueel controleren of het wissel ook in de juiste stand staat, omdat dat niet gewaarborgd is. Daarnaast mag een tram niet een kruising oprijden als er een andere tram al rijdt en er een wisselverbinding is die bij een verkeerde stand een aanrijding mogelijk maakt (in de praktijk gebeurd het soms wel omdat trambestuurders hun wit-cyclus niet willen missen). Als bijvoorbeeld tram 1 de kruising Overtoom/Eerste Constantijn Huygenstraat op wil rijden (een van de Grand Unions in Amsterdam, een kruising waar alle richtingen berijdbaar zijn) en er rijdt al een tram 1 in tegengestelde richting op het kruispunt mag deze nog niet vertrekken. Mocht het namelijk zijn dat het linksleidend wissel per ongeluk verkeerd ligt, dan veroorzaakt dat een frontale aanrijding.
Uit onderzoek van de VRA blijkt dat door besparing aan onderhoud en verbeteringen in de exploitatie het kosteneffectief is om vergrendelde wissels aan te brengen. Bij een geplande vervanging is het altijd kosteneffectief, op drukkere plekken (minimaal twee lijnen) is ook directe vervanging kosteneffectief. *O*
Deze omleidingen laten weer zien wat de kracht is van het Amsterdamse tramnet. Doordat er in het centrum veel lijnen dicht bij elkaar liggen en bij kruisingen veel wissels liggen is het bij een stremming meestal gewoon mogelijk om een lijn om te leiden. Daar zie je ook dat lijn 26 (en in mindere maten 5) ook veel sneller uitvalt, want er is geen omleiding mogelijk.
Over wissels gesproken. Goed nieuws, vanaf 2018 worden er vergrendelde wissels geplaatst (bron hier, punt B.4). Voor degene die geen idee heeft wat dat inhoud (en ik denk dat dat de meesten zijn), een kleine uitleg. In tegenstelling tot heavy rail en sneltrams heeft de stadstram (in Amsterdam in ieder geval) geen vergrendeling op het wissel zitten. Zo'n vergrendeling bestaat uit een tweede (passieve) stang die controleert of het wissel ook daadwerkelijk in de juiste stand staat. Pas als deze stang meld dat het wissel vergrendeld is kan er een rijweg over het wissel gelegd worden. Er zijn overigens wel vergrendelde wissels aanwezig op het Amsterdamse net, op de baanvakken van lijn 5 en 26. Deze worden hier aangeduid als 'motorwissel'.
Nu, wat is het gevolg daarvan? Bij het oprijden van een wissel wat niet vergrendeld is moet de tram stapvoets rijden en visueel controleren of het wissel ook in de juiste stand staat, omdat dat niet gewaarborgd is. Daarnaast mag een tram niet een kruising oprijden als er een andere tram al rijdt en er een wisselverbinding is die bij een verkeerde stand een aanrijding mogelijk maakt (in de praktijk gebeurd het soms wel omdat trambestuurders hun wit-cyclus niet willen missen). Als bijvoorbeeld tram 1 de kruising Overtoom/Eerste Constantijn Huygenstraat op wil rijden (een van de Grand Unions in Amsterdam, een kruising waar alle richtingen berijdbaar zijn) en er rijdt al een tram 1 in tegengestelde richting op het kruispunt mag deze nog niet vertrekken. Mocht het namelijk zijn dat het linksleidend wissel per ongeluk verkeerd ligt, dan veroorzaakt dat een frontale aanrijding.
Uit onderzoek van de VRA blijkt dat door besparing aan onderhoud en verbeteringen in de exploitatie het kosteneffectief is om vergrendelde wissels aan te brengen. Bij een geplande vervanging is het altijd kosteneffectief, op drukkere plekken (minimaal twee lijnen) is ook directe vervanging kosteneffectief. *O*
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zeg alsjeblieft dat bij een wissel die niet 'in de controle' komt het nog wel gewoon is toegestaan om op zicht te controleren hoe het wissel staat en door te rijden. Niet dat straks bij elke wisselstoring het wisselcomplex inclusief nevensporen buiten dienst genomen moet worden...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Hier wreekt zich het feit dat lijn 26 ook niet wordt geëxploiteerd met tweerichtingtrams zodat een versperring ergens op de route eigenlijk altijd er toe leidt dat de hele lijn wordt "kalltgestellt" , en de Piet Heijntunnel is ook nog eens een kritiek stukje infrastructuur. Dat is allemaal het gevolg van het gevoerde beleid geweest. Als de lijn als volwaardige metrolijn was aangelegd dan was er een gesloten vervoerssysteem geweest, en dat is eveneens minder vatbaar voor verstoringen.DingeZ schreef:Daar zie je ook dat lijn 26 (en in mindere maten 5) ook veel sneller uitvalt, want er is geen omleiding mogelijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Tja......een andere Grand Union: Van Woustraat/Ceintuurbaan....1969, ik was toen 15, frontale botsing lijn 4....moest ik meteen aan denken na het bericht van DingeZ.....ik stond ook tussen de toeschouwers.
https://i.pinimg.com/originals/03/9c/34 ... 86762f.jpg
https://i.pinimg.com/originals/03/9c/34 ... 86762f.jpg
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nieuwe DRIS-schermen op de ondergrondse stations Nieuwe omroepstem, waarvan ik er nog steeds niet uit ben of het een computerstem is of niet (ik bespeur wel enige intonatie) Op de verwijsborden op CS staat M51 weer aangegeven, samen met M52.. alsof de boel al rijdt Hoorde wel een metro op volle snelheid door het station suizen.. een testrit :)
Okee, even zeiken: je hoort op de ringlijn binnen een minuut VIER stemmen. Stationsomroep door Marc, 'mind the gap' door de Surinamer, 'Deze metro gaat richting Gein' door de snelprater, en vanaf het perron hetzelfde door die andere vrouw..
Okee, even zeiken: je hoort op de ringlijn binnen een minuut VIER stemmen. Stationsomroep door Marc, 'mind the gap' door de Surinamer, 'Deze metro gaat richting Gein' door de snelprater, en vanaf het perron hetzelfde door die andere vrouw..
Ik doe ook maar wat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 175 gasten