Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Geert »

Comfortabel en snel naar De Uithof
Door RENÉ CAZANDER

UTRECHT - Komt er een tram naar De Uithof? Utrecht neemt over deze al jaren slepende vraag dit najaar een besluit. Het moet wel heel raar lopen, wil een sneltram niet de geplande bus om de Zuid vervangen.
De kans is groot dat de sneltram in de toekomst tevens gaat rijden naar station Driebergen/Zeist, Vianen en Leidsche Rijn.

De Nieuwegeinse wethouder Lubbinge, portefeuillehouder Openbaar Vervoer van het Bestuur Regio Utrecht (BRU): ,,We zetten de komende jaren in op hoogwaardige trams als dragers van het openbaar vervoer.'' Hij meent dat er inmiddels genoeg draagvlak is voor een tram. ,,De mensen die langs de hov-baan (hoogwaardig openbaar vervoer) wonen en die ik gesproken heb, zijn allemaal voor een tram.'' Het BRU gaat over het openbaar vervoer in de regio.

De Utrechtse politiek voelt in meerderheid wel wat voor een schoner en comfortabeler alternatief voor een bus naar het universiteitscentrum. Ze moet nog wel het groene licht geven. Dat gebeurt op basis van een nader onderzoek, dat rond deze zomer klaar is. Hierin staat wat de aanleg van de trambaan met zich meebrengt en wat het allemaal gaat kosten. Opdrachtgever zijn het BRU en gemeente Utrecht.

Sommige fracties willen niet dat de keuze voor een tram de uitbreiding van het openbaar vervoer naar De Uithof vertraagt. De nood is hoog. Lijn 12 zit elke dag mudvol.

Prima dat er een tram komt, vindt ook professor Evers, emeritus hoogleraar logistieke systemen van de TU Delft. Evers heeft zich in de Utrechtse materie verdiept en komt op de valreep met een nieuwe variant op de bus en 'gewone' tram: een tram op luchtbanden.

Een alternatief dat niet onderzocht is en waar BRU-portefeuillehouder Lubbinge ook geen behoefte aan heeft, zo laat hij in een reactie weten. ,,We hebben de tram onderzocht. Deze trein rijdt nu. Die gaan we niet stoppen.'' Jammer, oordeelt professor Evers. Hij beschuldigt Lubbinge en de andere Utrechtse bestuurders van een 'verkokerde' visie.

Evers wijst op de zogeheten Phileas, een soort tram die in de regio Eindhoven rijdt. De Phileas rijdt grotendeels over een vrije busbaan. De geleiding bestaat uit een voorgeprogrammeerde route, die geverifieerd wordt door middel van in het wegdek verwerkte magneten. Evers: ,,De wielen worden (via een intelligent mechanisme) zódanig gestuurd, dat deze elkaars spoor volgen. Het principe wordt al decennia toegepast bij het vervoer van containers in het Rotterdamse havengebied.''

De Phileas heeft voordelen boven de conventionele tram, zegt Evers. ,,De bestaande busbanen zijn in principe toereikend. Dus weinig kosten en geen desastreuze afsluiting van de binnenstad tijdens de ombouw tot rails. Een tweede voordeel is dat deze tram niet gebonden is aan rails. Tijdens de daluren kan men de tram parkeren en de dienst laten overnemen door kleine bussen. Dat is gunstig voor de exploitatie.'' De verwachting is dat de sneltram tussen 2012 en 2014 naar De Uithof zou kunnen rijden. De kosten worden globaal geschat op 150 miljoen euro. De kosten voor de bus zijn begroot op 50 miljoen. Een van de problemen is hoe de tram moet worden ingepast in de nieuwe plannen voor het Stationsgebied.

Het tracé om de Zuid is al eerder vastgesteld. De tram komt te rijden op de hov-baan, waarvan een deel nog moet worden aangelegd. De bedoeling is dat hij aansluit bij de bestaande, te moderniseren sneltram naar Nieuwegein/IJsselstein.

Bron: Algemeen Dagblad
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Wubbo »

O ja, die Phileas rijdt volgens mij nog steeds niet zonder problemen (ze zijn er nu een jaar of 5 mee bezig, zegt mijn geheugen). Lijkt me dus een goed alternatief :?
Nieuwsbericht schreef:Komt er een tram naar De Uithof? Utrecht neemt over deze al jaren slepende vraag dit najaar een besluit.
Eerst zien, dan geloven.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Ruben »

Vervangen door kleine bussen is leuk, maar die mag je dan overdag lekker laten staan, en als ze al beschikbaar zijn door uitdunning van de overige lijnen...dan weegt het exploitatievoordeel heus niet op tegen de kosten van het laten staan van de Phileas-achtige "trams".
De mobiliteitsvisie van Verkeer en Waterstaat is nu eenmaal dat als een buslijn niet toereikend is, er spoorvervoer moet komen, dus een "ouderwetse" tram heeft denk ik het meest kans van slagen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Justin »

Ach, ik zal het nooit echt meemaken in ieder geval. ben allang blij dat ik niet elke dag meer in lijn 12 hoef te zitten/staan... Vooral om 8.30 is dat een ramp!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Vinny »

Afbeelding
Mijn voorstel:
* Doorgaande IC's Amersfoort - Den Haag via de Uithof.
* Museumpendel voortaan via Utrecht Overvecht, integreren in het Utrechtse OV systeem, kopmaken Lunetten vermijden.
* Bundeling met A 27. Optie langs de komgrens van De Bilt (met station).

Voordelen:
* Spitspendel naar De Uithof wordt opgevangen met een aanzienlijke tegenspitsrichting (IC Amersfoort - Utrecht), zodat de exploitatie van het OV systeem rendabel wordt
* Reistijdverkorting voor reizigers van/naar De Uithof, eventueel voor De Bilt (zuid) indien daar een station komt
* Kopmaken op Utrecht Centraal vervalt voor doorgaande IC treinen. Dit zorgt voor een aanzienlijk grotere capaciteit van dit station.

Nadelen:
* Dure kunstwerken bij aanslutingen Lunetten, kruising van snelwegen A 27/A 28, en op de lijn naar Amersfoort.
* Verslechtering reistijd Amersfoort - Utrecht per IC. Op de relatie Den Haag/Rotterdam - Amersfoort zal de reistijd weinig tot niets uitmaken, of misschien zelfs ietsje inkrimpen.
* Aantasting open ruimte tussen Utrecht en de Bilt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Wubbo »

Op zich een leuke optie, maar er zijn meer nadelen:
* Slechte ontsluiting van De Uithof (met name het WKZ en het AZU zitten niet in de buurt van de A27, van de A27 naar de meeste universiteitsgebouwen is het sowieso een aardige wandeling
* Geen voordelen voor Zeist
* Uitbreiding emplacement Utrecht zuidzijde en vrije kruisingen (meerdere) bij Lunetten Aansluiting zijn noodzakelijk
* Gezien de omweg en de grotere loopafstanden waarschijnlijk nauwelijks reistijdwinst in de relatie Utrecht C - De Uithof
waldo79
Berichten: 7639
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door waldo79 »

In het kader van een schepje erbovenop: leg die mintkleurige lijn maar onder de Soestdijkseweg en de N412 :idea: Dan kom je tegemoet aan Wubbo's bezwaren :mrgreen:
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door math1985 »

Wubbo schreef:* Gezien de omweg en de grotere loopafstanden waarschijnlijk nauwelijks reistijdwinst in de relatie Utrecht C - De Uithof
Ook de geplande tram gaat de aangegeven route volgen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Wubbo »

Maar ik neem aan dat die meer haltes op de Uithof krijgt? Heidelberglaan en de ziekenhuizen? Dat scheelt al behoorlijk ten opzichte van een halte pal aan de A27.
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door math1985 »

Klopt. Haltes komen (blijven) bij het Kruytgebouw, Bestuursgebouw, AZU en WKZ.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Geert »

Vinny schreef: http://img151.imageshack.us/img151/2711 ... eindc1.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens is er volgens mij weinig ruimte voor die spoorlijn naast de A27: aan de Rijnsweerd-zijde staan al gebouwen, aan de Uithofzijde ook al deels (Wentgebouw, Buys Ballotlab, Ornsteinlab) en zijn er ook nieuwe gebouwen gepland in deze hoek (op het stuk gras tussen de Leuvenlaan en de Weg tot de Wetenschap/Padualaan komt als ik me niet vergis een nieuw Sciencegebouw). Leuk bedacht, maar waar zou die spoorlijn dan precies over de Uithof moeten lopen?
waldo79 schreef:In het kader van een schepje erbovenop: leg die mintkleurige lijn maar onder de Soestdijkseweg en de N412 :idea: Dan kom je tegemoet aan Wubbo's bezwaren :mrgreen:
Ik mis nog steeds de voordelen voor Zeist ;-)
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door math1985 »

Geert schreef:Overigens is er volgens mij weinig ruimte voor die spoorlijn naast de A27: aan de Rijnsweerd-zijde staan al gebouwen
Ja, en als je het maar uit je hoofd laat om voor te stellen dat gebouw te slopen!!!
aan de Uithofzijde ook al deels (Wentgebouw, Buys Ballotlab, Ornsteinlab)
Went is inderdaad krap, BBL red je makkelijk, en die labs zijn inderdaad een probleem. Hoewel die relatief laag zijn, dus misschien is de schade daarvan nog wel te overzien.
en zijn er ook nieuwe gebouwen gepland in deze hoek (op het stuk gras tussen de Leuvenlaan en de Weg tot de Wetenschap/Padualaan komt als ik me niet vergis een nieuw Sciencegebouw).
Volgens mij komt dat tussen de Levenlaan en de botanische tuinen (op de plek van de grindbak cq parkeerplaats).
waldo79
Berichten: 7639
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door waldo79 »

Geert schreef:
waldo79 schreef:In het kader van een schepje erbovenop: leg die mintkleurige lijn maar onder de Soestdijkseweg en de N412 :idea: Dan kom je tegemoet aan Wubbo's bezwaren :mrgreen:
Ik mis nog steeds de voordelen voor Zeist ;-)
Een zijtak strak langs de A28 met een station nabij Vollenhove :wink:
Joost
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 14:52
Locatie: Uto & Zwd

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Joost »

Leuk plan. :) Zoals sommigen echter al zeggen, is er echter geen handige plaats op de Uithof voor een station. Vlak langs de A27 kan wel (een paar laboratoria moeten plat, en volgens mij gaat het Wentgebouw toch over een paar jaar al plat?). Ergens anders kan niet, tenzij je het onder de grond verstopt, maar dat kost een beetje veel.
Je kunt het dan dus langs de A27 bouwen (bijvoorbeeld in het weiland tussen BBL en Went), maar dan zit je inderdaad nog met de afstanden naar allerlei andere gebouwen. Enige fatsoenlijke oplossing: een bus(- of tram)lijn die alleen vanaf dat station naar de ziekenhuizen rijdt en terug. Nadeel: bijna alle studenten komen dan tegelijkertijd uit
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Vinny »

Gewoon niet doen. Laat die studenten alsjeblieft lopen. Daar is nog nooit iemand slechter van geworden... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Linkerspoor »

Lekker als je met een gebroken been naar je opleiding wil. :pos:
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door math1985 »

En niet te vergeten als je naar het UMC moet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Gewoon niet doen. Laat die studenten alsjeblieft lopen. Daar is nog nooit iemand slechter van geworden... :roll:
Je kent de Uithof? Vanaf de (noord)westhoek (waar jouw station zou komen) naar WKZ is een wandeling van ruim een kwartier als je doorloopt, en waarschijnlijk nog wel langer als je slecht ter been bent. Iedereen moet maar gaan lopen dus? Er is gewoon geen handige plek voor een station op de Uithof.
Joost schreef:(een paar laboratoria moeten plat, en volgens mij gaat het Wentgebouw toch over een paar jaar al plat?)
Van het Wentgebouw verdwijnt alleen de hoogbouw volgens mij.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Chauf21 »

Wubbo schreef:Maar ik neem aan dat die meer haltes op de Uithof krijgt? Heidelberglaan en de ziekenhuizen? Dat scheelt al behoorlijk ten opzichte van een halte pal aan de A27.
Aanleggen van lange, snelle, loopbanden wellicht een optie, of PeopleMovers zoals in Rotterdam laten rondkarren :idea:

Typische modelscenario's :P
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Vinny »

Een tram aanleggen is gewoon verspilling van belastinggeld. Je haalt de investeringskosten never-nooit-niet terug, en op de exploitatie zal zwaar verlies worden gereden omdat de tegenspitsrichting leeg is. Misschien als de tram wordt doorgetrokken naar Zeist en De Bilt/Bilthoven/Soest dat de situatie een beetje anders komt te liggen omdat dan de forensen uit betreffende voorsteden de tegenspitsrichting gaan gebruiken (voor hen is dat de spitsrichting).

Zit je nog steeds met kopmakende treinen op Utrecht Centraal. Hoewel je die treinen ook (uit Amersfoort) naar Breda kan laten rijden wanneer dat plan wordt uitgevoerd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Ruben »

Takje naar Zeist, takje naar de Bilt en Soest. Zondag nog op dat Soesterlijntje geboemeld en zat toen al te denken aan de termijn waarop dat hele lijntje vertramd gaat worden, tis geen trein waardig.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Een tram aanleggen is gewoon verspilling van belastinggeld. Je haalt de investeringskosten never-nooit-niet terug, en op de exploitatie zal zwaar verlies worden gereden omdat de tegenspitsrichting leeg is.
Momenteel is de tegenspitsrichting van de buslijnen 11 en 12 ook behoorlijk leeg en GVU maakt er weinig verlies op volgens mij, anders zouden er niet zoveel bussen rijden. :idea: Feit is: de huidige verbinding (met bussen) tussen Utrecht Centraal en De Uithof voldoet niet; er zijn gewoon teveel reizigers. (En dat zijn trouwens niet allemaal studenten, maar ook onderzoekers, docenten, chirurgen, verplegers, noem maar op: er werken ook heel veel mensen op de Uithof. Het argument 'laat die studenten maar lopen' gaat niet op.)

Doortrekken van de tram naar Zeist is wel een idee (en ik zou er ook geen bezwaar tegen hebben), maar ik vraag me af of je veel reizigers zou trekken tussen Utrecht-Centrum en De Bilt/Zeist. Daar rijden nu al veel buslijnen met hoge frequenties (daluren 12 bussen per uur per richting, in de spits 16-18 bussen per uur per richting) en ik betwijfel bovendien of die tram dat zoveel sneller kan.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Wubbo »

De tram doortrekken zal ongetwijfeld het einde van de buslijnen tussen Zeist en Utrecht Centraal betekenen. Dan gaan die reizigers vanzelf de tram in. Moet je hem wel op een nuttige plek Zeist in weten te krijgen, zodat je op een nuttige plek over kunt stappen. Doortrekken van die tram naar station Driebergen-Zeist is wat dat betreft wel een optie, denk ik.

@Vinny: hoe bekend ben je met de situatie op De Uithof en wat is je bron van dat het zwaar verlieslijdend zal zijn?
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Jeroen »

Geert schreef:Feit is: de huidige verbinding (met bussen) tussen Utrecht Centraal en De Uithof voldoet niet; er zijn gewoon teveel reizigers.
Met een tram op de huidige busbaan los je dat probleem ook niet op. Mensen nemen in een tram niet ineens minder ruimte in als een bus. Je hebt ongeveer dezelfde voertuiglengtes nodig, en trams kun je ook niet oneindig lang maken. Je hebt iets minder voertuigen nodig, maar de voertuigen zelf zijn wel weer een stuk langer. Met andere woorden: de chaos zal er nauwelijks minder op worden, terwijl je wel een dure trambaan moet bouwen
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tram Utrecht: Comfortabel en snel naar De Uithof

Bericht door Vinny »

wat is je bron van dat het zwaar verlieslijdend zal zijn
Dat is omdat verbindingen met een sterk spitsgeorienteerde verplaatsing verlieslijdend is, en omdat studenten met een OV kaart reizen natuurlijk niet bijdragen aan een hoge kostendekkingsgraad (immers het geld van de overheid hiervoor wordt uitgesmeerd over alle vervoerders). Het GVU MOET wel veel bussen laten rijden omdat ze in de spitsrichting allemaal vol zitten. In de tegenspitsrichting moet je die bussen ook laten rijden: hetzij als leeg mat. (helemaal duur) of ge
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten