Met gewone stads- en streekbussen gebeuren relatief weinig ongelukken. Zijn de eisen voor Flixbus-chauffeurs dan een stuk lager dan de eisen van streekbus-chauffeur?dennistd schreef:Dit toont maar weer eens aan hoeveel onveiliger dit soort bussen zijn dan treinen. :X
Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
-
- Berichten: 3551
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Nee. Buschauffeurs moeten ongeacht hun werk allemaal aan de wettelijke eisen voldoen.
Waar ik vermoed, en niet met feitelijke informatie kan onderbouwen, is dat chauffeurs die op touringcars rijden wat eentoniger werk hebben (je rijdt soms zo twee uur) dan in het OV (je stopt toch minstens een paar keer per uur en verkoopt dan kaartjes e.d.) waardoor verveling en vermoeidheid door eentonigheid eerder optreden. Bij treinen heb je daarvoor een beveiligingssysteem, bij bussen niet.
Waar ik vermoed, en niet met feitelijke informatie kan onderbouwen, is dat chauffeurs die op touringcars rijden wat eentoniger werk hebben (je rijdt soms zo twee uur) dan in het OV (je stopt toch minstens een paar keer per uur en verkoopt dan kaartjes e.d.) waardoor verveling en vermoeidheid door eentonigheid eerder optreden. Bij treinen heb je daarvoor een beveiligingssysteem, bij bussen niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
die komen er wel hoor! kijk maar eens wat er tegenwoordig allemaal in die Setra´s zit :D
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Juist op touringcars is veel toezicht, omdat daarin een tachograaf zit. Er zal dus altijd aan de rijtijdenregelgeving moeten worden voldaan, want dat wordt ook regelmatig gecontroleerd. Een chauffeur op een stads- en streekbus kan in theorie veel langer achter het stuur zitten, bijvoorbeeld als zijn pauze door vertraging verloren gaat en hij toch weer op tijd zijn volgende rit wil starten.
Het hangt ook veel af aan het busbedrijf. Bij FlixBus is het verplicht om ´s nachts met twee chauffeurs te rijden, waarbij beide chauffeurs voorin moeten zitten en wakker moeten zijn. Voor de wet- en regelgeving is dat niet verplicht, maar is een keuze van het bedrijf om dat tóch verplicht te stellen. Daarnaast mogen alleen bussen die zijn uitgerust met nachthulpmiddelen op nachtlijnen van FlixBus worden ingezet. Dat zijn bijvoorbeeld hulpmiddelen die de afstand tot de voorganger monitoren en een alarm geven als er te weinig afstand is, of wanneer een chauffeur over de streep rijdt.
Er was laatst een onderzoek dat het reizen per touringcar juist één van de veiligste manieren van reizen is. Of reizen per trein veiliger is wanneer je het terugrekent naar reizigerskilometers weet ik niet zo zeker. Hoeveel overwegbotsingen vinden er in een week wel niet plaats, zeker op Europese schaal? Het voordeel van treinreizigers is vooral dat treinen zo zwaar zijn, waardoor je weinig problemen hebt totdat de trein ontspoort. Maar áls dat gebeurt, is het ook goed mis. Zie Dalfsen bijvoorbeeld...
Het hangt ook veel af aan het busbedrijf. Bij FlixBus is het verplicht om ´s nachts met twee chauffeurs te rijden, waarbij beide chauffeurs voorin moeten zitten en wakker moeten zijn. Voor de wet- en regelgeving is dat niet verplicht, maar is een keuze van het bedrijf om dat tóch verplicht te stellen. Daarnaast mogen alleen bussen die zijn uitgerust met nachthulpmiddelen op nachtlijnen van FlixBus worden ingezet. Dat zijn bijvoorbeeld hulpmiddelen die de afstand tot de voorganger monitoren en een alarm geven als er te weinig afstand is, of wanneer een chauffeur over de streep rijdt.
Er was laatst een onderzoek dat het reizen per touringcar juist één van de veiligste manieren van reizen is. Of reizen per trein veiliger is wanneer je het terugrekent naar reizigerskilometers weet ik niet zo zeker. Hoeveel overwegbotsingen vinden er in een week wel niet plaats, zeker op Europese schaal? Het voordeel van treinreizigers is vooral dat treinen zo zwaar zijn, waardoor je weinig problemen hebt totdat de trein ontspoort. Maar áls dat gebeurt, is het ook goed mis. Zie Dalfsen bijvoorbeeld...
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Is dat vanuit Flixbus een regel of een richtlijn? Want de enige keer dat ik mijn rug heb opgeofferd om 's nachts per Flixbus te reizen, had mijn bus wel een tweede chauffeur, maar ging bij hem gewoon het licht uit nadat we de Périph' af waren. (A)Statler Rail schreef: Het hangt ook veel af aan het busbedrijf. Bij FlixBus is het verplicht om ´s nachts met twee chauffeurs te rijden, waarbij beide chauffeurs voorin moeten zitten en wakker moeten zijn. Voor de wet- en regelgeving is dat niet verplicht, maar is een keuze van het bedrijf om dat tóch verplicht te stellen.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
In sommige landen is het volgens mij wel verplicht om met zijn tweeën wakker te zijn. Als ze door een land rijden waar dat niet het geval is, dan gaat de ander gewoon slapen zo heb ik van een Flixbus chauffeur begrepen. En nee, geen idee meer hoe hij heet.
🍉
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Hoe komt die bijrijder dan aan zijn pauze arbeidstijdenwet (niet rijtijden)? Of wordt er sowieso een halfuur gestopt?Statler Rail schreef:.
Het hangt ook veel af aan het busbedrijf. Bij FlixBus is het verplicht om ´s nachts met twee chauffeurs te rijden, waarbij beide chauffeurs voorin moeten zitten en wakker moeten zijn. Voor de wet- en regelgeving is dat niet verplicht, maar is een keuze van het bedrijf om dat tóch verplicht te stellen. Daarnaast mogen alleen bussen die zijn uitgerust met nachthulpmiddelen op nachtlijnen van FlixBus worden ingezet. Dat zijn bijvoorbeeld hulpmiddelen die de afstand tot de voorganger monitoren en een alarm geven als er te weinig afstand is, of wanneer een chauffeur over de streep rijdt.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Naar mijn ervaring wordt er bij sommige stops gerust een half uur stil gestaan. Weet alleen niet of dat daarom is.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Internationale buschauffeurs hebben wel een grotere kans om gecontroleerd te worden, inderdaad. Echter, ook die OV-buschauffeur die volgens een dienstregeling/rooster rijdt (wat de Flixbus chauffeur eigenlijk ook doet) en geen bestuurderskaart gebruikt... zal toch ook de EG richtlijn (verordering 561/2006 ) moeten volgen en aan voldoen. Dat zal dan eerder via het bedrijf gecontroleerd worden (dienstroosters versus loggegevens van de boardcomputer, schat ik zo in.Statler Rail schreef:Juist op touringcars is veel toezicht, omdat daarin een tachograaf zit. Er zal dus altijd aan de rijtijdenregelgeving moeten worden voldaan, want dat wordt ook regelmatig gecontroleerd. Een chauffeur op een stads- en streekbus kan in theorie veel langer achter het stuur zitten, bijvoorbeeld als zijn pauze door vertraging verloren gaat en hij toch weer op tijd zijn volgende rit wil starten.
Als dat zo is, is het een prijzenswaardige maatregel wat mij betreft.Statler Rail schreef: (..) Bij FlixBus is het verplicht om ´s nachts met twee chauffeurs te rijden, waarbij beide chauffeurs voorin moeten zitten en wakker moeten zijn. Voor de wet- en regelgeving is dat niet verplicht, maar is een keuze van het bedrijf om dat tóch verplicht te stellen. (..)
Aan de andere kant.. een nachtje zitten op die 2e stoel, vooraan, zonder actief te hoeven sturen.. daar kan een mens best gaar van worden.. én dan mag die chauffeur na een uurtje of 10 zelf nog ff aan de bak.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Dat heeft te maken met de wettelijke rij- en rusttijden. De pauzes zijn niet alleen ingepland langs de Autobahn bij rustplaatsen.Chrysa schreef:Naar mijn ervaring wordt er bij sommige stops gerust een half uur stil gestaan. Weet alleen niet of dat daarom is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Hier staan wat cijfers, weliswaar uit 2014. Ik vermoed alleen dat bus hier lijnbus + touringcar is, en ik weet niet wat een splitsing daarvan met de cijfers doet.Statler Rail schreef:Er was laatst een onderzoek dat het reizen per touringcar juist één van de veiligste manieren van reizen is. Of reizen per trein veiliger is wanneer je het terugrekent naar reizigerskilometers weet ik niet zo zeker. Hoeveel overwegbotsingen vinden er in een week wel niet plaats, zeker op Europese schaal? Het voordeel van treinreizigers is vooral dat treinen zo zwaar zijn, waardoor je weinig problemen hebt totdat de trein ontspoort. Maar áls dat gebeurt, is het ook goed mis. Zie Dalfsen bijvoorbeeld...
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Er is een speciale regeling voor ritten met twee chauffeurs. Twee chauffeurs mogen samen langer rijden, ik dacht iets van 15 uur maar weet dat niet zo uit mijn hoofd. Op grond van de rijtijden zouden ze 9+9=18 uur mogen rijden.ovforens schreef:Hoe komt die bijrijder dan aan zijn pauze arbeidstijdenwet (niet rijtijden)? Of wordt er sowieso een halfuur gestopt?Statler Rail schreef:Het hangt ook veel af aan het busbedrijf. Bij FlixBus is het verplicht om ´s nachts met twee chauffeurs te rijden, waarbij beide chauffeurs voorin moeten zitten en wakker moeten zijn. Voor de wet- en regelgeving is dat niet verplicht, maar is een keuze van het bedrijf om dat tóch verplicht te stellen. Daarnaast mogen alleen bussen die zijn uitgerust met nachthulpmiddelen op nachtlijnen van FlixBus worden ingezet. Dat zijn bijvoorbeeld hulpmiddelen die de afstand tot de voorganger monitoren en een alarm geven als er te weinig afstand is, of wanneer een chauffeur over de streep rijdt.
De chauffeurs moeten op nachtlijnen van FlixBus elke 2 uur wisselen. Daarnaast moet de tweede chauffeur de eerste chauffeur in de gaten houden. De chauffeur die op de bijrijdersplaats zit mag dus ook niet slapen.Durashift schreef: Als dat zo is, is het een prijzenswaardige maatregel wat mij betreft.
Aan de andere kant.. een nachtje zitten op die 2e stoel, vooraan, zonder actief te hoeven sturen.. daar kan een mens best gaar van worden.. én dan mag die chauffeur na een uurtje of 10 zelf nog ff aan de bak.
De regel is ingevoerd omdat ongelukken met touringcars vooral ´s nachts zijn en meestal door afgeleide/vermoeide chauffeurs. Als je twee chauffeurs voorin zet, kan je het ongevalsrisico behoorlijk terugdringen. Het kost veel extra geld, maar een ongeval kost nog veel meer. Bovendien is het wel prettig dat de tweede chauffeur kan reageren op passagiers, en dat de chauffeur dat niet tijdens het rijden hoeft te doen.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Weet iemand welke operator(s) er op FlixBus lijn N80 (Dortmund-Londen) rijd(en) en met welk type bus ze dat meestal doen?
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Staf Cars met twee Van Hool Astromega dubbeldekkers.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Welke operator rijd er eigenlijk op N804, is dat toevallig Besseling of Pauw?
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Nee, daar rijden volgens mij Bakker en BOVO Tours. De N804 rijdt met hetzelfde materieel als de 804, want beide lijnen keren op elkaar.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Ik zie dat er een nieuwe nachtverbinding naar Praag is bijgekomen vanaf Amsterdam. Gaat om lijn N69 die een andere route rijd dan beide N67's. Die rijden ook beide nog. 3 nachtbussen naar Praag dus :)
En volgens mij rijd Bakker niet naar Parijs.. Of dat is nieuw. Volgens mij word de N804 gereden door Besseling met een Setra S431Dt maar zou zomaar ook weleens een van hun Tourismo's kunnen zijn
Dan nog een vraagje over Besseling 76 Deze reed altijd onder kenteken 62-BGF-5 maar zag laatst een foto van Besseling 76 met kenteken 39-BJR-4 in de nieuwe Flixbus livrei (oranje bumper) Gek dat ze dus nummers wisselen begrijp er niet zo veel van :( en waar is de oorspronkelijke 76 beide Setra S431Dt
En volgens mij rijd Bakker niet naar Parijs.. Of dat is nieuw. Volgens mij word de N804 gereden door Besseling met een Setra S431Dt maar zou zomaar ook weleens een van hun Tourismo's kunnen zijn
Dan nog een vraagje over Besseling 76 Deze reed altijd onder kenteken 62-BGF-5 maar zag laatst een foto van Besseling 76 met kenteken 39-BJR-4 in de nieuwe Flixbus livrei (oranje bumper) Gek dat ze dus nummers wisselen begrijp er niet zo veel van :( en waar is de oorspronkelijke 76 beide Setra S431Dt
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Thnx! Ook enig idee met welk materieel ze vaak mee rijden?Statler Rail schreef:Nee, daar rijden volgens mij Bakker en BOVO Tours. De N804 rijdt met hetzelfde materieel als de 804, want beide lijnen keren op elkaar.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Besseling heeft volgens mij 6 wagens rijden voor Flixbus als ik mij niet vergis. 5x Tourismo L (100-104) en 1x Setra S431dt (76) Er reden eerst 2 Setra dubbeldekkers maar de status daarvan weet ik niet. Kan dus een tourmiso of s431dt zijn. Zie trouwens af en toe nog weleens een s515HD invallen op de flixbus lijnen van Besseling
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Een Tourismo (Bovo) en een Futura (Bakker)Lange_Dre schreef:Thnx! Ook enig idee met welk materieel ze vaak mee rijden?
Besseling rijdt zover ik weet niet op de 804/N804 maar op de 803/N803 en deels op de 802. Als je er over nadenkt heeft FlixBus best wel veel lijnen vanuit Nederland naar Parijs:
800 Amsterdam - Utrecht - Antwerpen - Parijs
N800 Amsterdam - Utrecht - Breda - Parijs
801 Maastricht - Luik - Brussel - Parijs
802 Amsterdam - Antwerpen - Gent - Lille - Parijs
803 Den Haag - Rotterdam - Antwerpen - Gent - Lille - Parijs
N803 Amsterdam - Schiphol - Den Haag - Delft - Rotterdam - Antwerpen - Brussel-Luchthaven - Brussel - Lille - Parijs
804 Amsterdam - Utrecht - Breda - Parijs
N804 Amsterdam - Brussel - Parijs
De 805 Schiphol - Amsterdam - Antwerpen - Gent - Lille - Parijs reed ook nog in de zomermaanden, maar nu niet meer.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
UITBREIDING FLIXBUS NAAR DE VERENIGDE STATEN
FlixBus gaat in de Verenigde Staten de strijd aan met partijen als Greyhound en Megabus. Het Duitse bedrijf gaat haar Amerikaanse hoofdkantoor vestigen in Los Angeles.
“Op de Amerikaanse mobiliteitsmarkt vindt momenteel een belangrijke verandering plaats, waarbij het openbaar vervoer en duurzaam reizen steeds belangrijker wordt. Wij willen daar als Flixbus onderdeel van uitmaken en als goedkope en milieuvriendelijke aanbieder een alternatief bieden aan de Amerikaanse passagiers”, aldus André Schwämmlein ( Flixbus-oprichter en CEO).
Bron en rest van het artikel
FlixBus gaat in de Verenigde Staten de strijd aan met partijen als Greyhound en Megabus. Het Duitse bedrijf gaat haar Amerikaanse hoofdkantoor vestigen in Los Angeles.
“Op de Amerikaanse mobiliteitsmarkt vindt momenteel een belangrijke verandering plaats, waarbij het openbaar vervoer en duurzaam reizen steeds belangrijker wordt. Wij willen daar als Flixbus onderdeel van uitmaken en als goedkope en milieuvriendelijke aanbieder een alternatief bieden aan de Amerikaanse passagiers”, aldus André Schwämmlein ( Flixbus-oprichter en CEO).
Bron en rest van het artikel
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Greyhound mag wel oppassen. Steeds meer concurrentie.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Volgens mij zijn de busdiensten uit de Chinatowns nog altijd de grootste concurrent. Die worden op zijn Chinees uitgebaat en zijn mede daardoor ook de goedkoopste.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Iemand enig idee wat de einddatum van deze lijn was? Ik denk zelf 7 september, maar is dit juist?Statler Rail schreef:De 805 Schiphol - Amsterdam - Antwerpen - Gent - Lille - Parijs reed ook nog in de zomermaanden, maar nu niet meer.
Edit: Ik zie dat de lijn rond de kerst periode ook weer rijdt. Weet iemand of de lijn ook heeft gereden in de herfstvakantie? En zo ja met welke dienstregeling.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Flixbus breid wel echt gigantisch snel uit. Opzich een goede ontwikkeling, maar ik vraag me dan af waar ze het geld vandaan halen, is hun business model zo bizar winstgevend, of hebben ze een grote geldschieter die gelooft in hun business model, en belang ziet bij een snelle uitbereiding van het netwerk?
Bij twijfel altijd klagen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten