NS dreigt machinisten die veiligheid in gevaar brachten met ontslag

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

NS dreigt machinisten die veiligheid in gevaar brachten met ontslag

Bericht door JWM »

NS dreigt machinisten die veiligheid in gevaar brachten met ontslag

De NS heeft 42 machinisten een brief gestuurd waarin gedreigd wordt met ontslag. Volgens de spoorwegen hebben ze de veiligheid van reizigers en collega's in gevaar gebracht na een bijeenkomst van het Amsterdam Machinisten Kollektief (AMK). Sommige machinisten trokken aan noodremmen of dreigden op het spoor te springen. Lees verder
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS dreigt machinisten die veiligheid in gevaar brachten met ontslag

Bericht door AppleMoose »

Als deze verhalen echt kloppen kan ik NS geen ongelijk geven. We leven niet in Frankrijk waar alles maar zomaar schijnt te mogen bij stakingen :N
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS dreigt machinisten die veiligheid in gevaar brachten met ontslag

Bericht door JWM »

Aan noodremmen trekken en (dreigen met) spoorlopen is natuurlijk onacceptabel gedrag van spoorwegpersoneel. Tegelijkertijd moet de NS zich wel afvragen waarom hun eigen personeel dat doet. Ergens gaat er dan iets gruwelijk mis binnen het bedrijf.

Hoe staat het eigenlijk met de eisen van de vakbonden, het is alweer een tijdje stil qua acties.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS dreigt machinisten die veiligheid in gevaar brachten met ontslag

Bericht door Z2N »

Het mooie is natuurlijk dat het AMK de verhalen van noodremtrekken stellig ontkent. Bovendien betichten zij de NS-directie ervan dat zij medewerkers van interne zaken naar het betreffende werkoverleg hebben gestuurd, om machinisten die in vrije tijd zijn gekomen op de foto te zetten. Alleen op basis van het aanwezig zijn bij dit werkoverleg zijn deze nu openlijk via de media berispt. Het zegt wat over de sfeer... :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: NS dreigt machinisten die veiligheid in gevaar brachten met ontslag

Bericht door Hendrik »

Hoezo openlijk via de media berispt? :?:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS dreigt machinisten die veiligheid in gevaar brachten met ontslag

Bericht door Z2N »

Het bovenstaande artikel komt van de NOS, dat is een heel stuk opener dan per brief, evaulatiegesprek of zelfs een melding in de kantine. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS dreigt machinisten die veiligheid in gevaar brachten met ontslag

Bericht door JWM »

De NOS en NS zijn niet hetzelfde. Wie heeft dit de media ingeslingerd? Ik neem aan niet de NS die willen er behoudens dit bericht ook niet inhoudelijk reageren.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: NS dreigt machinisten die veiligheid in gevaar brachten met ontslag

Bericht door starx »

Ik vind het al met al wel terecht. Dat je collectief met een K schrijft vind ik tot daar aan toe. Maar het trekken aan de noodrem en over sporen lopen is niet staken, maar je reinste sabotage. Daarmee maak je duidelijk dat je je lak hebt aan de veiligheid van collega's en reizigers. Voor zoiets moet je niet alleen op staande voet ontslagen worden, maar ook strafrechtelijk vervolgd. Immers, reizigers die zoiets uitvreten moeten er wat NS betreft ook (terecht) niet mee wegkomen. Dus eigenlijk vind ik dreigen met ontslag veel te soft.

Maargoed, het is natuurlijk niet gezegd dat het AMK de machinisten heeft aangespoord tot deze sabotage.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS dreigt machinisten die veiligheid in gevaar brachten met ontslag

Bericht door Hainje »

Ontslaan voor het trekken aan de noodrem is ronduit bespottelijk. Ontslag kan een bom onder je gezinsleven leggen, dat staat in geen verhouding tot het vergrijp. Er moet echt veel meer spelen om een dergelijk ontslag stand te laten houden bij de rechter. Uiteraard krijgen wij in de media maar een fractie van het hele dossier mee, dus ik ga er maar vanuit dat e.e.a. uit het verband is getrokken en de waarheid wat genuanceerder is.
🍉
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: NS dreigt machinisten die veiligheid in gevaar brachten met ontslag

Bericht door Post »

Hoezo is ontslag nou weer ronduit bespottelijk. Je hebt met je poten van andermans spullen af te blijven. Deze machinisten hebben dit gedaan om treinen te vertragen, wat de NS schade kan opleveren in de vorm van geld terug bij vertraging en extra kosten om alles weer in orde te krijgen. Je bent volgens mij als personeel bekeerd bezig als je spontaan reizigers gaat pesten.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS dreigt machinisten die veiligheid in gevaar brachten met ontslag

Bericht door Z2N »

Dat andersmans spullen valt natuurlijk wel mee, de noodrem is deel van het werkgebied, en machinisten en conducteurs zijn spoorbevoegd en mogen dus over het spoor lopen. Dat er vertraging is ontstaan door een sociale actie van een deel van het personeel is lichtelijk irriterend voor de reizigers, maar dit is natuurlijk niet van de een op de andere dag ontstaan. Deze actie was er een in een hele serie, maar de eerste die reizigers direct grootschalig trof. Dat NS dan klaagt is te begrijpen, maar het stakingsrecht is een groot goed, en ontslag om iets onbenulligs waar personeel toe bevoegd is is natuurlijk helemaal bizar.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS dreigt machinisten die veiligheid in gevaar brachten met ontslag

Bericht door Klaasje »

Ik weet het niet zo goed eigenlijk. Zeker omdat ik mij afvraag of het gebeurde eigenlijk nog wel binnen het stakingsrecht valt. Het is duidelijk dat het AMK op een rare werkwijze aan de slag is gegaan: Roepen dat je geen rondjes rond de kerk mag rijden waarbij veiligheid een belangrijk argument is en om dat kracht bij te zetten tijdens een werkoverleg het treinverkeer verstoren door een onveilige situatie te creëren. Verder zijn er genoeg andere voorbeelden van communicatie van het AMK op z'n zachtst gezegd ernstig misplaatst zoals in geval van de vergelijking met de jodendeportatie. Toch vraag ik mij af of ontslag nou zo'n goede is. Het lijkt mij duidelijk dat dat bij herhaling van dit soort praktijken aan de orde is maar tegelijkertijd denk ik dat een flinke waarschuwing meer op zijn plaats is.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS dreigt machinisten die veiligheid in gevaar brachten met ontslag

Bericht door JWM »

Hainje schreef:Ontslag kan een bom onder je gezinsleven leggen,
Reden te meer dan om niet van dit soort dwaze acties uit te voeren. Een beetje respect voor de broodheer kan geen kwaad.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: NS dreigt machinisten die veiligheid in gevaar brachten met ontslag

Bericht door Jultar »

In het artikel in het AD wordt gezegd dat degene die ontslag aangezegd heeft gekregen al 4x eerder is geschorst. Dan lijkt mij er toch meer aan de hand te zijn.

Maar goed, ik heb geen inhoudelijke kennis van zaken, dus ik ga er verder geen commentaar op geven.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS dreigt machinisten die veiligheid in gevaar brachten met ontslag

Bericht door Hainje »

JWM schreef:
Hainje schreef:Ontslag kan een bom onder je gezinsleven leggen,
Reden te meer dan om niet van dit soort dwaze acties uit te voeren. Een beetje respect voor de broodheer kan geen kwaad.
True, echter dit:
Jultar schreef:In het artikel in het AD wordt gezegd dat degene die ontslag aangezegd heeft gekregen al 4x eerder is geschorst. Dan lijkt mij er toch meer aan de hand te zijn.
...brengt de zaak in heel ander daglicht natuurlijk.
Als je al 4x zo'n zware maatregel hebt gehad, dan houdt het uiteraard een keer op. We moeten er met zijn allen (als maatschappij) ook voor waken dat we niet richting het Amerikaanse systeem gaan waarbij je bij het minste of geringste ontslagen kunt worden. Nu zijn het vooral toetsenbordhelden die zoiets vaak (op Facebook) eisen, als je niet uitkijkt sijpelt dat standpunt door naar het Parlement en dan sla je echt alle pijlers onder een samenleving vandaan.
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS dreigt machinisten die veiligheid in gevaar brachten met ontslag

Bericht door trolly »

Hainje schreef:Nu zijn het vooral toetsenbordhelden die zoiets vaak (op Facebook) eisen, als je niet uitkijkt sijpelt dat standpunt door naar het Parlement en dan sla je echt alle pijlers onder een samenleving vandaan.
Facebook, nou ja! Laat zo'n parementariër maar lekker twitter gebruiken :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: NS dreigt machinisten die veiligheid in gevaar brachten met ontslag

Bericht door Mr-W »

De huidige wetgeving bied al voldoende ruimte om maatregelen te nemen. http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel678
Z2N schreef:Dat andersmans spullen valt natuurlijk wel mee, de noodrem is deel van het werkgebied, en machinisten en conducteurs zijn spoorbevoegd en mogen dus over het spoor lopen. Dat er vertraging is ontstaan door een sociale actie van een deel van het personeel is lichtelijk irriterend voor de reizigers, maar dit is natuurlijk niet van de een op de andere dag ontstaan. Deze actie was er een in een hele serie, maar de eerste die reizigers direct grootschalig trof. Dat NS dan klaagt is te begrijpen, maar het stakingsrecht is een groot goed, en ontslag om iets onbenulligs waar personeel toe bevoegd is is natuurlijk helemaal bizar.
Het onaangekondigd platleggen van Amsterdam centraal heeft in het verleden gezorgd voor rellen. Daarnaast is de spoorbevoegheid niet absoluut, meneer heeft al 4 waarschuwingen opgelopen dus dan lijkt me ontslag op staande voet op zijn plaats. Een deel van de 26 overige actievoerders had wat mij betreft moeten worden geschorst.

Overigens mocht je de arbeidsvoorwaarden bij NS te slecht vinden niets houd je tegen om bij een andere werkgever te gaan werken als machinist of in de horeca.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Actievoerende NS-machinist terecht ontslagen

Bericht door Mr-W »

*stoft het topic af *

NS-machinist TF staat 1 januari 2018 op straat. De kantonrechter vindt het ernstig verwijtbaar dat hij probeerde om bij een actie van het Amsterdams Machinisten Kollektief (AMK) het treinverkeer rond Amsterdam stil te laten leggen.
Volgens de kantonrechter Midden-Nederland waren er geen collectieve onderhandelingen gaande waren en diende de actie enkel om stoom af te blazen. Daardoor valt de actie niet onder het collectieve actierecht en is daarom onrechtmatig.
AD.nl
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS dreigt machinisten die veiligheid in gevaar brachten met ontslag

Bericht door Vinny »

Lijkt me een redelijke en billijke uitspraak.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS dreigt machinisten die veiligheid in gevaar brachten met ontslag

Bericht door AppleMoose »

Kan mij er ook wel in vinden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: NS dreigt machinisten die veiligheid in gevaar brachten met ontslag

Bericht door Statler Rail »

Voor wie de uitspraak wil nalezen: link
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten