Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Marrick
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 22:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Marrick »

Het valt me op dat Q-link 1 regelmatig de aansluiting op de trein richting Leeuwarden in Zuidhorn mist. In het verleden heb ik hierover geklaagd bij Qbuzz, maar sinds de nieuwe dienstregeling is het alleen maar erger geworden. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Voor mij is het extra vervelend, omdat ik dan mijn belbus-aansluiting in Buitenpost mis (dus afbellen en een uur vertraging).
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JP13357 »

De tijden met qlink 1 zijn niet veranderd, maar vanwege de drukte. Het is het begin van het school jaar, meeste studenten blijven thuiswonen. Meeste 1e jaars gaan dan voor de sensor van de achterste deur staan die niet dicht wil gaan, hierdoor loopt de vertraging op en je mist je trein. Waar moet je heen met lijn 12? Is dan niet een overweging om met 133, 39, 139 of 314,304,12,13 te gaan rijden.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Chrysa »

Er rijden wel meer belbussen dan lijn 12 bij Buitenpost hoor. :P
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JP13357 »

Sinds het arriva is geworden rijdt er daar alleen maar belbussen en een trein. Vroeger reed daar lijn 11 een gewone lijndienst.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Eikenlaan kost ook meer tijd voor bus 1.

Waarom reden er toch veel meer extra bussen op lijn 15? Nu soms zo vol dat je beter met andere lijnen kan.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

aldus Deze site rijden er drie streeklijnen vanuit Buitenpost.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

JP13357 schreef:De tijden met qlink 1 zijn niet veranderd, maar vanwege de drukte. Het is het begin van het school jaar, meeste studenten blijven thuiswonen. Meeste 1e jaars gaan dan voor de sensor van de achterste deur staan die niet dicht wil gaan, hierdoor loopt de vertraging op en je mist je trein. Waar moet je heen met lijn 12? Is dan niet een overweging om met 133, 39, 139 of 314,304,12,13 te gaan rijden.
Het ligt niet aan de sensor, dat was voorheen ook nooit een probleem. Het ligt aan de fietsenoversteek bij de Eikenlaan. Alle bussen die daar langs moeten lopen meerdere minuten vertraging op, bovenop de vertraging die ze sowieso al hebben als gevolg van de (verkeersdrukte). Ik zat onlangs nog meerdere keren een overvolle lijn 1/2 en toen viel het me op dat er nauwelijks vertraging ontstond door de sensor, maar dat het uitstappen juist voor de meeste oponthoud zorgde.
Basislijn
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Chrysa »

JP13357 schreef:Sinds het arriva is geworden rijdt er daar alleen maar belbussen en een trein. Vroeger reed daar lijn 11 een gewone lijndienst.
Ja, daarom vraag ik me ook af hoe jij opeens bij lijn 12 komt. :p
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Natorious »

gebruiker77 schreef:Eikenlaan kost ook meer tijd voor bus 1.
De vorige situatie was niks, dit is niet heel veel beter. Door die constante stroom aan fietsers zit je al snel aan +3.
gebruiker77 schreef:Waarom reden er toch veel meer extra bussen op lijn 15? Nu soms zo vol dat je beter met andere lijnen kan
Wat een goed alternatief is, is om met de trein vanaf HS door te reizen naar Groningen Noord en dan Qlink Groen te pakken. Deze optie zou wel wat gepromoot worden, je bent in veel gevallen sneller op Zernike dan met bus 15.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Ik hoor af en toe ook verhalen dat er op Groningen Noord niemand meer bij Qlink Groen in past, dus het is misschien wel een beetje twijfelachtig.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Natorious »

Nou, ik pak wel 'ns lijn 2 van UMCG naar 't Zernike. Vol raakt ie wel, maar niet zó ramvol als lijn 15. Het is de piek van studenten die om 0900 beginnen die zó hoog is, daar is weinig nog aan te doen.

De volgende uitbreidingen van Qlink-groen lijken mij op termijn nodig:
- Lijn 1 in de spits 4x/u. De aansluitingen met de treinen blijven behouden, de spitsritten sluiten dus niet aan en rijden ook niet naar Zuidhorn. (Ergens denk ik dat het vanaf nu alleen maar rustiger wordt, dus betwijfel ik of de ritten nog dit schooljaar geïmplementeerd moeten worden, maar voor volgend jaar zeker niet gek)
- Lijn 2 krijgt ritten op zondag, maar dan Station Noord - Europapark. Het stuk naar P+R Reitdiep vervalt dan. Verder zouden avondritten Noord-Europapark niet misstaan, maar ik begrijp dat de provincie daar niet heel veel in ziet.
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JP13357 »

Voor mij mag de 17 wel de hele dag rijden met een mooie aansluiting op de 133,304,3/4 bij P+R.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Lijn 17 reed eerst om het kwartier in de middag. Dat waren slecht bezette ritten. Kan je beter lijn 1 mee uitbreiden.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Natorious schreef: - Lijn 2 krijgt ritten op zondag, maar dan Station Noord - Europapark. Het stuk naar P+R Reitdiep vervalt dan. Verder zouden avondritten Noord-Europapark niet misstaan, maar ik begrijp dat de provincie daar niet heel veel in ziet.
Vanaf december moet lijn 1 elektrisch gaan rijden en er komen alleen laadpalen op P+R Reitdiep en station Zuidhorn te staan. En als die bussen tussendoor niet op kunnen laden vallen ze na een tijdje stil.
Laatst gewijzigd door Lijn65 op wo 20 sep 2017, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Basislijn
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

JP13357 schreef:Voor mij mag de 17 wel de hele dag rijden met een mooie aansluiting op de 133,304,3/4 bij P+R.
In het begin van de huidige lijn 17 reed deze 4x/uur. Daarbij bleek in de middag de ritten slecht bezet waren. OV-bureau koos er eerst voor dit te schrappen (2x/uur was een optie geweest), omdat men via Hoofdstation reisten. Nu rijdt deze 1x/uur en ik denk niet dat we snel naar 2x/uur gaan.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Bjarte »

Nicketick schreef:OV-Magazine heeft foto's van de nu blauw gespoten VanHool Astromegas. In het artikel staat ook een lijstje met specificaties. Het worden dus geen T100 bussen.
Lekker dan. De bus mag dan wel meer zitplekken hebben, maar sneller op je eindbestemming ben je niet met 80km/h en de rest van het verkeer mag er achteraan sukkelen op de N34. :?

Wel positief zijn de zitplaatsindicatoren en de USB aansluitingen. Gemiste kans dat er geen tafeltjes worden ingebouwd.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door regenmaker »

Blijkbaar rijden al hybride Citaro's al in Emmen.

Bron OVPro
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

Die rijden al een paar weken.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/183935/Zo ... nlaan-Stad

Geen enkele bus die in de avondspits de treinaansluiting haalt in Zuidhorn?
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ov'tje »

Geen enkele bus? Dat is overdreven. Ik heb deze week eens gekeken en bussen lopen er op sommige momenten zo vier minuten vertraging op. Met +5 en door kunnen rijden op de N355 kan het net aan gehaald worden. Dan ben je drie minuten voor de trein op het station (er vanuit gaande dat Aduard-Zuidhorn zes minuten rijtijd is en niet negen zoals in de dienstregeling).

Lijn 7 lijdt er ook flink onder. Die lijn heeft op het CS wel wat marge, maar richting Noord is die bus regelmatig in de plus en vertrekt dan ook met een plus die dan weer verder oploopt.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ja, je hebt gelijk, misschien vermeldt RTVnoord het verkeerd. Want het zijn hooguit enkele bussen per dag dan.

Het lijkt wel of richting St Noord meer vertraging wordt opgelopen.

Dit artikel vermeldt meer: http://www.dvhn.nl/groningen/Busreizige ... 33908.html
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Vind reactie van Consumentenplatform over Bussen over West ook wel een beetje overdreven. Ben zelf groot voorstander van de nieuwe centrumhalte, maar dit klinkt een beetje als zeuren nu we toch bezig zijn. De verkeersregelinstallaties zijn gisteren aan gezet dus ik verwacht ook een betere doorstroming en mijn vermoeden is dat de bussen die +15 pakken een “bruggen-jackpot” pakken waarbij Eelderbrug + Emmabrut of een andere combinatie open staan. Het is sowieso lastig, want er is weinig onderbouwing voor de claims die ze doen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Hier staat er anders dat er fors files ontstaan en daardoor een zeer onbetrouwbare dienstregeling.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Het erge is dat de reactie van Consumentenplatform helemaal niet zo heel erg overdreven is. Het is natuurlijk wel een beetje aangedikt om het kracht bij te zetten, maar het loop momenteel echt vast in de binnenstad en op de Eikensingel. Voorheen haalde lijn 1 98% van de aansluitingen in Zuidhorn, dat is nu gedaald tot rond de 52%. Die cijfers komen van Qbuzz zelf, daar is niks overdreven aan. Het gaat dus echt niet om een paar bussen per dag, maar om bijna de helft van de bussen. Als het om een paar bussen per dag ging hadden Qbuzz en het OV-bureau niet dergelijke maatregelen genomen zoals nu op 1 oktober in gaan.

Dat de verkeerslichten bij de nieuwe centrumhalte nu aan staan zal de situatie niet veel verbeteren. Zelfs met de verkeersregelaars die alle bussen zo snel mogelijk door lieten gaan liep het vast. De gemeente heeft toegezegd dat de nieuwe route in dezelfde rijtijd afgelegd kan worden (zie inrichtingsplan bussen over west (pdf)), maar dat kan gewoon niet. Die route is langer dan de route via het A-kerkhof en heeft veel meer kruisingen. Daarnaast zijn de verkeerslichten bij het Emmaplein niet goed afgesteld. De gemeente had ook toegezegd dat er een busstrook zou komen op de Emmaburg, vergelijkbaar met die op de Herebrug, maar die is niet aangelegd.

Gezien de gemeente daarnaast ook bezig is met de bouw van een grote parkeergarage pal naast de Grote Markt (terwijl de afgelopen jaren juist zo hard is gebouwd aan een goed P+R systeem), de bus juist van de Grote Markt af moet en er over denkt om de busbaan Oosterhamrikkade voor auto beschikbaar te stellen kun je je afvragen waar ze in godsnaam mee bezig zijn op het stadhuis. :-?
Basislijn
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Durashift »

^^ te weinig GroenLinks partijleden aan de knoppen daar, denk ik. :?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten