Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Geert »

Suus heeft wel een punt. Op een gegeven moment is ICR gewoon op en gaat het veel geld kosten om in dienst te houden.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Oh absoluut. Maar deze aanpassingen zijn dus niet om het spul per definitie rijdende te houden.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Mr-W »

Suus schreef:Ja ho is even. Materieel met een ongelijkvloerse instap, een waslijst aan kwaaltjes en dat revisie- na revisieproject doorloopt (nu weer voor de elektrische installaties) om maar rijdend te houden, dat kan je niet voor eeuwig volhouden.
De ongelijkvloerse instap gaat ook voor VIRM een probleem opleveren de overheid wil zo snel mogelijk alle treinen toegangkelijk hebben.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door AppleMoose »

Dat is begin jaren 30 aan de orde. Dan zal de eerste serie Virm sowieso al uit dienst gaan. Voor de overige series zal wellicht een uitzondering worden gemaakt. Het zou van de zotte zijn als goed materieel vroegtijdig ter zijde wordt gesteld.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ODRAIL »

Mr-W schreef:
Suus schreef:Ja ho is even. Materieel met een ongelijkvloerse instap, een waslijst aan kwaaltjes en dat revisie- na revisieproject doorloopt (nu weer voor de elektrische installaties) om maar rijdend te houden, dat kan je niet voor eeuwig volhouden.
De ongelijkvloerse instap gaat ook voor VIRM een probleem opleveren de overheid wil zo snel mogelijk alle treinen toegangkelijk hebben.
Dan vergeet je het andere dubbeldeksmaterieel. Die hebben ook een ongelijkvloerse instap. Wil je die er dan in een keer gelijk uit knikkeren?
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Wageningen1998 »

Het andere dubbeldeksmaterieel (DDAR/DDZ) is ouder dan de eerste generatie VIRM dus die zullen waaarschijblijk nog eerder uit dienst gaan.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Hainje »

DDM & DDAR is ook alweer uit 1991-1998, ongeveer even oud als VIRM dus. Het is dus niet onwaarschijnlijk dat er na de oplevering van ICNG gekeken gaat worden naar nieuwe dubbeldekkers.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Die zijn daarom verbouwd en steeds meer naar de IC-dienst gestuurd. Daar mag nog langer met een ongelijkvloerse instap gereden worden, dit met het idee dat de stations waar intercity's stoppen over het algemeen bemenst zijn en er dus reizigersassistentie verleend kan worden. Zijn natuurlijk ook wel intercitystations te vinden waar dat niet niet klopt, maar theorie en praktijk kloppen wel vaker niet.

Overigens hebben zowel VIRM als DDZ een beduidend lagere instap dan ICR en ICM, zie hier wat een decennium al voor een verschil maakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Durashift »

Hainje schreef:(..) na de oplevering van ICNG gekeken gaat worden naar nieuwe dubbeldekkers.
Met gelijkvloerse instap?

Bestaat dat al of wordt het dan écht laag bij de grond zitten in de bak zelf.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef:Die zijn daarom verbouwd en steeds meer naar de IC-dienst gestuurd. Daar mag nog langer met een ongelijkvloerse instap gereden worden, dit met het idee dat de stations waar intercity's stoppen over het algemeen bemenst zijn en er dus reizigersassistentie verleend kan worden. Zijn natuurlijk ook wel intercitystations te vinden waar dat niet niet klopt, maar theorie en praktijk kloppen wel vaker niet.

Overigens hebben zowel VIRM als DDZ een beduidend lagere instap dan ICR en ICM, zie hier wat een decennium al voor een verschil maakt.
Daar heb je ook wel weer gelijk in. Maar in je eerdere post leek het niet of je al het dubbeldeksmaterieel er in een keer uit wilde gooien.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ArrivaBas »

Durashift schreef:
Hainje schreef:(..) na de oplevering van ICNG gekeken gaat worden naar nieuwe dubbeldekkers.
Met gelijkvloerse instap?

Bestaat dat al of wordt het dan écht laag bij de grond zitten in de bak zelf.
In Duitsland en Oostenrijk rijden volop dubbeldekkers met instap op de benedenverdieping. Gaat alleen ten koste van zitplaatsen erboven. Alleen zijn de perrons daar twintig centimeter lager.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Mr-W »

Hainje schreef: Het is dus niet onwaarschijnlijk dat er na de oplevering van ICNG gekeken gaat worden naar nieuwe dubbeldekkers.
De infrastructuurheffing voor dubbeldekkers is een stuk hoger en alle nieuwe intercitytreinen moeten geschikt zijn voor 200 of hoger. Oa de Hanzelijn zie ik nog overgaan op ICNG.
Ronaldussen schreef:Dat is begin jaren 30 aan de orde. Dan zal de eerste serie Virm sowieso al uit dienst gaan. Voor de overige series zal wellicht een uitzondering worden gemaakt. Het zou van de zotte zijn als goed materieel vroegtijdig ter zijde wordt gesteld.
Ik denk dat het gebruikt gaat worden voor spitstreinen.
De rijksoverheid wil er tussen 2030 en 2040 vanaf. De politiek zelf waarschijnlijk nog eerder.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-iedereen
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Durashift schreef:
Hainje schreef:(..) na de oplevering van ICNG gekeken gaat worden naar nieuwe dubbeldekkers.
Met gelijkvloerse instap?

Bestaat dat al of wordt het dan écht laag bij de grond zitten in de bak zelf.
Bombardier heeft voor de SNCF een type dubbeldekker ontwikkeld met enkeldeks-rijtuigen om in te stappen en dubbeldeksrijtuigen om te zitten: de Régio2N. Klinkt raar, maar is zeer effectief: gelijkvloerse instap maar toch veel zitplaatsen. Siemens heeft het afgekeken, de Desiro HC die in Noordrijn-Westfalen gaat rijden kent een soortgelijke oplossing.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Nu zijn de Régio2N’s die ik op de foto heb gezien wel foeilelijk. Ik hoop er tijdens mijn vakantie een tegen te komen in de hoop mijn beeld iets bij te kunnen stellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tjitte19
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 23:27
Locatie: Delfgauw

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door tjitte19 »

Ik heb er in Lille nog èèn gezien, ik vind ze best aardig om te zien hoor.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ArrivaBas »

Die Regio2N's zijn vooral breed. Ik vrees dat die dingen onaangepast buiten het profiel van vrije ruimte vallen in Nederland. De grote hoeveelheid aan (grove) naden maakt het treinstel ook nog eens enorm lelijk om te zien.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef: Bombardier heeft voor de SNCF een type dubbeldekker ontwikkeld met enkeldeks-rijtuigen om in te stappen en dubbeldeksrijtuigen om te zitten: de Régio2N. Klinkt raar, maar is zeer effectief: gelijkvloerse instap maar toch veel zitplaatsen. Siemens heeft het afgekeken, de Desiro HC die in Noordrijn-Westfalen gaat rijden kent een soortgelijke oplossing.
De Desiro HC is toch wel grotendeels anders hoor: de kopbakken zijn enkeldeks omdat daar alle elektrische apparatuur op het dak ligt. Alle bakken hebben ook gewoon deuren.
De Régio2N leek me ook wel iets voor Nederland, maar ik weet niet of de perronhoogtes in Frankrijk vergelijkbaar zijn met die in Nederland?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Het concept van de Régio2N is leverbaar in met verschillende vloerhoogtes voor het enkeldeks gedeelte, 800mm (dezelfde vloerhoogte als ICNG) is ook mogelijk.
ArrivaBas schreef:Die Regio2N's zijn vooral breed. Ik vrees dat die dingen onaangepast buiten het profiel van vrije ruimte vallen in Nederland. De grote hoeveelheid aan (grove) naden maakt het treinstel ook nog eens enorm lelijk om te zien.
Frankrijk heeft qua breedte profiel van vrije ruimte als Nederland. Een Regio2N is ongeveer 3 m breed, dat is vergelijkbaar met een VIRM ook, dus dat zal waarschijnlijk wel passen.
Mr-W schreef:De rijksoverheid wil er tussen 2030 en 2040 vanaf. De politiek zelf waarschijnlijk nog eerder.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-iedereen
De politiek heeft het al jaren over 2030.
Maar het ministerie van financiën ziet natuurlijk liever niet dat materieel voortijdig buiten dienst gaat (kapitaalvernietiging), en VIRMm kan nog zeker mee tot 2040. De nieuwere series kunnen misschien nog wel langer in dienst blijven.

Het meest voor de hand liggende lijkt mij dan dat VIRM tegen 2030 verbouwd zal worden, zodat er in elk stel één balkon komt met gelijkvloerse instap.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Durashift »

Okay, helder. :pos:

Ik heb ff naar die Deciro HC gekeken.
Klopt het dat de gelijkvloerse instap (richting de bak dus) alleen in het enkeldeks gedeelte gerealiseerd is?
De dubbeldeks bakken hebben in ieder geval een verhoging naar boven toe, zie ik.
Spoiler: show
Afbeelding
Bron: http://railcolornews.com/2017/07/18/de- ... d-outside/
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door OmniLezer »

Mooie treinen die RRX dingen. Ik heb ze wel eens eerder gezien, maar de luxe lijkt me echt op die van een veredelde metro.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

De deuren bij de dubbeldeksbakken zitten naast de draaistellen, daardoor kan een instap op 55 centimeter gerealiseerd worden. Wel zit er dan achter de deur nog een lichte helling naar beneden, omdat de vloer nog lager zit. Bij de enkeldeksbakken kan wel een instap op 76 centimeter gerealiseerd worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

@Durashift: Als je even alle plaatjes als een geheel bekijkt dan zie je dat de trap in de RRX stellen boven de draaistellen zit, daarom is daar dus ook een opstap heen vanaf de deuren. Met deuren die niet boven de draaistellen zitten lijkt het dat die op perronhoogtes afstembaar zijn, zoveel lager zijn die toch niet in Duitsland?
In elk geval zitten er dus ook zitplaatsen op de bovenverdieping boven de deuren, dat geeft ook al aan dat die lager zitten als bv. bij een VIRM.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Als de deur op de onderverdieping zit, is de instaphoogte dus 55 centimeter. Dat is een van de twee standaardhoogtes in Europa. Vanaf een perron van 76 centimeter is dat echter een flinke afstand naar beneden en niet echt heel erg prettig om te doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

Maar zo laag zijn die Duitse perrons toch niet, althans, in mijn ervaring?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Wubbo »

Mr-W schreef:
Hainje schreef: Het is dus niet onwaarschijnlijk dat er na de oplevering van ICNG gekeken gaat worden naar nieuwe dubbeldekkers.
De infrastructuurheffing voor dubbeldekkers is een stuk hoger[...]
Waar staat dat? In de Netverklaring 2018 lees ik van alles over gebruiksvergoeding en infraheffing, maar niets specifieks over dubbeldekkers (ik heb gezocht op het woord "dubbel").
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten