2 weken geen metro ten noorden van Rotterdam Alexander
2 weken geen metro ten noorden van Rotterdam Alexander
Van 1 augustus t/m 16 augustus reden er geen metro's tussen de stations Alexander en Ommoord / Nesselande in Rotterdam door het vernieuwen van het wisselcomplex bij de kruising naar Ommoord en Nesselande en de sporen en overwegen daaromheen. Hierdoor reden er 2 pendelbussen: Lijn 96 (Alexander - Nesselande v.v.) & 98 (Alexander - Hesseplaats v.v.). Deze week is alleen de Ommoord-tak nog buiten dienst en dus rijdt nu alleen lijn 98 nog. Doordat het grootste deel al voorbij is, zijn hier alvast wat foto's van de werkzaamheden. De foto's zijn van maandag 10 augustus jl.
De metro's zijn dus ingekort tot Alexander. De Teetjes kunnen dit gewoon filmen:
De veel nieuwere Bommetjes merkwaardig genoeg niet en daarom filmden zij gewoon Nesselande of Ommoord en na Alexander tijdens het omlopen Niet Instappen:
Er werd overigens onder het viaduct van de A20 overgelopen naar het andere spoor om niet veel later aan de terugreis te beginnen. Hier is dit te zien met een metro wat staat te wachten:
Dan naar de werkzaamheden zelf. Het belangrijkste was de vernieuwing van het genoemde wisselcomplex:
De overweg President Rooseveltweg was tijdens de eerste week al vernieuwd:
Er waren overigens Duitse arbeiders actief:
De sporen zijn totaan het einde van de bogen vernieuwd. Aan de Nesselande kant (dus bij station Hesseplaats) was dit al gebeurd. Links het oude spoor en rechts het nieuwe:
Aan de Ommoord-kant (dus bij station Romeijnshof) was men nog druk bezig en lag ook de overweg eruit:
Hier was overigens ook een straalbedrijf actief:
De overweg bij Romeijnshof ligt er dus uit:
Als alternatief ligt er een tijdelijke brug tussen de perrons van Romeijnshof. Nou ja, een brug wil ik niet echt noemen :
Bij elk station stond overigens dit bord:
Dan tot slot naar de pendelbussen. Als eerste ging ik met lijn 96 naar Nesselande. Een leuke Vinex-wijk. Bij elke halte hing dit kaartje:
De lijnstickers die de pendelbussen hadden waren wit. Hier die van lijn 96:
Ik stond dus bij de halte Pablo Picassostraat aan de Laan van Avant-Garde. Eerst kwam hier echter Interliner 383 vanaf Den Haag naar Capelle a/d IJssel langs:
Maar, daarna gewoon lijn 96 naar Station Alexander:
Daarna ging het naar de Laan van Magisch Realisme. Een plek waar normaal geen bus komt. Eerst weer een bus naar Station Alexander:
Een stukje verderop bij het bruggetje bij de hoogspanningsmasten een bus richting Nesselande:
Als laatste van deze lijn nog een busje naar Alexander:
Hierna ging het naar de andere lijn, lijn 98. Deze lijn rijdt bij station Binnenhof een last-minute ommetje via de Debijeweg en de Lorentzweg doordat dit net wat dichter bij het station komt dan de oorspronkelijke route. Bij de Debijeweg heeft nooit een lijnbus gereden. Hier is de tijdelijke halte:
Dan de pendelbus op de Debijeweg:
Tot slot de Lorentzweg. Hier heeft wel ooit een bus gereden, namelijk van ongeveer 1995 tot 2002 in periodes lijn 46 (Kralingse Zoom - Alexander - Ommoord, via de route van de huidige lijn 36) en daarvoor lijn 48 (Zuidplein - Lombardijen - Kralingen - Alexander - Ommoord). De sporen van de oude halte zijn hier nog steeds te zien met Citaro 305 op lijn 98:
Lijn 98 is nog steeds actief, dus waarschijnlijk volgt er nog meer aan het eind van deze week.
De metro's zijn dus ingekort tot Alexander. De Teetjes kunnen dit gewoon filmen:
De veel nieuwere Bommetjes merkwaardig genoeg niet en daarom filmden zij gewoon Nesselande of Ommoord en na Alexander tijdens het omlopen Niet Instappen:
Er werd overigens onder het viaduct van de A20 overgelopen naar het andere spoor om niet veel later aan de terugreis te beginnen. Hier is dit te zien met een metro wat staat te wachten:
Dan naar de werkzaamheden zelf. Het belangrijkste was de vernieuwing van het genoemde wisselcomplex:
De overweg President Rooseveltweg was tijdens de eerste week al vernieuwd:
Er waren overigens Duitse arbeiders actief:
De sporen zijn totaan het einde van de bogen vernieuwd. Aan de Nesselande kant (dus bij station Hesseplaats) was dit al gebeurd. Links het oude spoor en rechts het nieuwe:
Aan de Ommoord-kant (dus bij station Romeijnshof) was men nog druk bezig en lag ook de overweg eruit:
Hier was overigens ook een straalbedrijf actief:
De overweg bij Romeijnshof ligt er dus uit:
Als alternatief ligt er een tijdelijke brug tussen de perrons van Romeijnshof. Nou ja, een brug wil ik niet echt noemen :
Bij elk station stond overigens dit bord:
Dan tot slot naar de pendelbussen. Als eerste ging ik met lijn 96 naar Nesselande. Een leuke Vinex-wijk. Bij elke halte hing dit kaartje:
De lijnstickers die de pendelbussen hadden waren wit. Hier die van lijn 96:
Ik stond dus bij de halte Pablo Picassostraat aan de Laan van Avant-Garde. Eerst kwam hier echter Interliner 383 vanaf Den Haag naar Capelle a/d IJssel langs:
Maar, daarna gewoon lijn 96 naar Station Alexander:
Daarna ging het naar de Laan van Magisch Realisme. Een plek waar normaal geen bus komt. Eerst weer een bus naar Station Alexander:
Een stukje verderop bij het bruggetje bij de hoogspanningsmasten een bus richting Nesselande:
Als laatste van deze lijn nog een busje naar Alexander:
Hierna ging het naar de andere lijn, lijn 98. Deze lijn rijdt bij station Binnenhof een last-minute ommetje via de Debijeweg en de Lorentzweg doordat dit net wat dichter bij het station komt dan de oorspronkelijke route. Bij de Debijeweg heeft nooit een lijnbus gereden. Hier is de tijdelijke halte:
Dan de pendelbus op de Debijeweg:
Tot slot de Lorentzweg. Hier heeft wel ooit een bus gereden, namelijk van ongeveer 1995 tot 2002 in periodes lijn 46 (Kralingse Zoom - Alexander - Ommoord, via de route van de huidige lijn 36) en daarvoor lijn 48 (Zuidplein - Lombardijen - Kralingen - Alexander - Ommoord). De sporen van de oude halte zijn hier nog steeds te zien met Citaro 305 op lijn 98:
Lijn 98 is nog steeds actief, dus waarschijnlijk volgt er nog meer aan het eind van deze week.
Re: 2 weken geen metro ten noorden van Rotterdam Alexander
¿Bommetjes?mb90 schreef:Bommetjes
Re: 2 weken geen metro ten noorden van Rotterdam Alexander
Ja, Bommetjes. Dat is de bijnaam voor de Bombardier-metro's (5300 en 5400-serie). Hetzelfde geldt voor Teetjes bij Type T.
Re: 2 weken geen metro ten noorden van Rotterdam Alexander
Wat voor naam gaan we de 5500 en 5600's geven?
Leuke foto's overigens! :pos:
Leuke foto's overigens! :pos:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: 2 weken geen metro ten noorden van Rotterdam Alexander
"Nieuwe Bommetjes"?
Re: 2 weken geen metro ten noorden van Rotterdam Alexander
Voolrlopig nog even "Blindgangers"
Re: 2 weken geen metro ten noorden van Rotterdam Alexander
Toch vind ik het maar verdacht. Duitse arbeiders, bommetjes, Rotterdam... Als dat maar goed gaat
Re: 2 weken geen metro ten noorden van Rotterdam Alexander
Ja, dat ze uitgerekend in Rotterdam de metro's "Bommetjes" noemen verontrust mij ook .
Re: 2 weken geen metro ten noorden van Rotterdam Alexander
Dat is een goeie. Ik noem ze nu maar RR-stellen (serie 5500) en 5600-jes (serie 5600).Stefan schreef:Wat voor naam gaan we de 5500 en 5600's geven?
Nee, maar even zonder gekkigheid. De naam Bommetjes wordt echt vaker gebruikt (niet alleen door mij) voor de 53/5400-serie. En Duitsers kunnen goed graven, dus daarom werken ze ook aan de boortunnel in Blijdorp.
Re: 2 weken geen metro ten noorden van Rotterdam Alexander
Die stellen koen toch uit Duitsland of niet? Dan lijkt de naam 'bommetje' in Rotterdam mij zeer geschikt. :pos:
Het is een spectrum.
Re: 2 weken geen metro ten noorden van Rotterdam Alexander
Ja, de nieuwe stellen (5500 en 5600) komen elke keer per trein uit Bautzen (Oost-Duitsland, in de buurt van Dresden). De 53/5400-tjes zijn dacht ik in Brugge gebouwd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten