Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Zojuist weer eens geprobeerd om met lijn 1 de trein in Zuidhorn te halen. Deze keer geen extra bus meer en je raad het al; aansluiting gemist.
We hadden de trein opzich nog kunnen halen, ware het niet dat de spoorbomen al dicht waren terwijl de trein nog niet eens het station was binnengereden. Sta je daar 2 minuten naar je trein te kijken...
We hadden de trein opzich nog kunnen halen, ware het niet dat de spoorbomen al dicht waren terwijl de trein nog niet eens het station was binnengereden. Sta je daar 2 minuten naar je trein te kijken...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Dat lijkt meer op een gevalletje slachtoffer van de herfstmaatregelen van ProRail (stop/doorschakelingen standaard op door, dus liggen overwegen langer dicht).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Als je hard kunt rennen, dan zou je in die twee minuten de trein wel kunnen halen door binnendoor naar de volgende overweg te gaan, het spoor oversteken en dan terug naar het station te rennenMarrick schreef:Zojuist weer eens geprobeerd om met lijn 1 de trein in Zuidhorn te halen. Deze keer geen extra bus meer en je raad het al; aansluiting gemist.
We hadden de trein opzich nog kunnen halen, ware het niet dat de spoorbomen al dicht waren terwijl de trein nog niet eens het station was binnengereden. Sta je daar 2 minuten naar je trein te kijken...
Als je vanuit de bus al constateert dat de overweg bij het station dicht ligt zou dat het overwegen waard kunnen zijn
Maar goed, vanaf maandag wordt de voorrangssituatie op de Eikenlaan teruggedraaid en dan zouden de bussen beter op tijd moeten rijden, ware het niet dat er een ruime week wat werkzaamheden aan de N355 zijn en de bus daardoor door Aduard moet en dan via Dorkwerd naar Zernike gaat. Dat kost een paar minuten meer, zo heb ik in een ver verleden al eens ondervonden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Dat de bussen van Qbuzz niet goed aansluiten op de trein in Zuidhorn, is ook wel iets wat bij Qbuzz in Groningen past. Alleen al bij het hoofdstation vetrekken de bussen in de avond een paar minuten voordat de IC van de NS komt binnen rijden. En bij meerder stadslijnen en QLink 5 heb je vaak een overstap van 20 tot 30 minuten van bus op trein en anders om. Vooral in de avond is het erg vervelend als je bus 2 minuten voor je trein het station in rijd al vertrekt en je daardoor een half uur extra reistijd krijgt..
-
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
In dat geval kun je beter een stel klachten erover mailen naar Qbuzz. Misschien kunnen ze op rustigere momenten er iets aan doen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
In principe zijn de herfstmaatregelen alleen voor de eerste paar treinen. Tenzij het erg glad is, dan worden ze op de dag zelf voor meer treinen toegepast.Daniel schreef:Dat lijkt meer op een gevalletje slachtoffer van de herfstmaatregelen van ProRail (stop/doorschakelingen standaard op door, dus liggen overwegen langer dicht).
In Zuidhorn kruisen de treinen normaalgesproken, dan is het niet eens mogelijk om de overweg eerder dicht te leggen dan normaal. Lag de overweg niet dicht voor de trein naar Groningen die nog moest komen?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Nee, die trein stond er al. Ik snap ook niet echt waarom de treinen niet op het andere spoor aankomen/vertrekken. Dit zou een hoop overstap-leed besparen, want dit was niet de eerste keer dat het gebeurde.
Op alle andere stations op het traject Gn-Lwd komt de trein naar Leeuwarden standaard aan op het meest noordelijke spoor, maar in Zuidhorn ineens op het zuidelijke spoor.
Op alle andere stations op het traject Gn-Lwd komt de trein naar Leeuwarden standaard aan op het meest noordelijke spoor, maar in Zuidhorn ineens op het zuidelijke spoor.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
ook in Hurdegaryp gaat het op zijn Engels. De reden hiervoor is dat dit op beide stations op dit moment de snelste afhandelingsvolgorde voor de treinen oplevert. Over enkele jaren ligt er dubbelspoor tussen Zuidhorn en Hoogkerk en stopt de trein richting Groningen op het zuidelijke spoor en die richting Leeuwarden op het noordelijke.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Hier is een foto van een kant en klare dubbeldekker Qliner te zien. Als je inlogt zie je de foto groter.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Uitstekend voorstel dat was ook mijn eerste idee, alleen helaas doet Qbuzz er niets mee. En het OV bureau vind het ook wel best zo.. Mijn reactie was meer bedoeld, dat het nij niet verbaast dat Qbuzz vaak geen goede aansluiting bied van en naar de trein. :NCamilleKreemers schreef:In dat geval kun je beter een stel klachten erover mailen naar Qbuzz. Misschien kunnen ze op rustigere momenten er iets aan doen.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Deel van de lijnen heeft ook andere aansluitingen. Ze zullen niet zomaar geen aansluiting bieden op de treinen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ebusco 3026 rijdt rond met een nieuwe betaalterminal.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Niet alle buslijnen in Groningen kunnen aansluiten op de treinknoop. Met name de Qlinklijnen rijden gebundeld, waardoor zelfs op de drukste corridors ook in de avonduren er een hoge frequentie is. Zo is de reis HS-UMCG Noord ook s'avonds elke 10 minuten af te leggen met of Qlink 1,3 & 4.Lange_Dre schreef:Dat de bussen van Qbuzz niet goed aansluiten op de trein in Zuidhorn, is ook wel iets wat bij Qbuzz in Groningen past. Alleen al bij het hoofdstation vetrekken de bussen in de avond een paar minuten voordat de IC van de NS komt binnen rijden. En bij meerder stadslijnen en QLink 5 heb je vaak een overstap van 20 tot 30 minuten van bus op trein en anders om. Vooral in de avond is het erg vervelend als je bus 2 minuten voor je trein het station in rijd al vertrekt en je daardoor een half uur extra reistijd krijgt..
Ik ga ervan uit dat je Qlink 5 nodig hebt richting Meerstad, ooit bus 78/178 overwogen voor je halte? Deze sluiten meestal aan. Daarnaast vind ik het jammer dat je generaliseert dat, omdat jouw ene buslijn niet goed aansluit, geen enkele bus dat opeens doet. Niet iedereen reist met de IC verder.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Waarom moeten die kasten in hemelsnaam zo ongelooflijk groot en lomp zijn?Nicketick schreef:Ebusco 3026 rijdt rond met een nieuwe betaalterminal.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Waarschijnlijk omdat er ook een printer met rol in moet passen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Bovenop zit een soort verhoogd vierkant, dat is de printer volgens mij. Dat ding is inderdaad vrij groot. Daarnaast zit er bovenop ook nog een soort RFID lezer, al snap ik daar het nut nog niet van. Net zoals dat er op de achterzijde (passagierskant) een soort barcodelezer lijkt te zitten. Al kan je met die barcodelezer natuurlijk heel veel doen, e-tickets op je telefoon bijvoorbeeld.
-
- Berichten: 1028
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Puur speculaas (nog een paar weken tot de goede oude sint het land in komt)... maar wellicht een functie om saldo of producten voor de OVC op te laden?Nicketick schreef:Daarnaast zit er bovenop ook nog een soort RFID lezer, al snap ik daar het nut nog niet van.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Zoals ik al verwachtte kun je deze week maar beter niet met lijn 1 van Zernike naar Zuidhorn reizen als je een aansluiting wilt halen. De omleidingsroute is minimaal 5 minuten langer dan de normale route, waardoor je mooie achterlichtaansluitingen krijgt. En dan heb je nog mazzel, want je moet ook twee bruggen over die regelmatig open staan en je rijdt over smallere wegen die niet berekend zijn op de drukte.
De 3400 reed vandaag zelfs met +15 rond op lijn 1.
De 3400 reed vandaag zelfs met +15 rond op lijn 1.
-
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Is het niet logischer om dan tijdelijk lijn 1 in te korten tot Reitdiep en meer ritten op Qlink 15 te bieden?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Camille: Dus Lijn 1 blijft dan Zuidhorn - Reitdiep, en Lijn 15 biedt de verbinding met het centrum?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Qlink 15 rijdt maar tot Zernike Noord, dus dan kan je beter lijn 1 tot Zernike Noord laten rijden, of Station Noord met aangepaste rijtijden. Qlink 2 is er voor de relatie Zernike-UMCG noord, overige lijnen voor UMCG noord-HS. Alleen Noorderplantsoen en Pijpstraat-reizigers moeten iets verder lopen of overstappen voor HS.CamilleKreemers schreef:Is het niet logischer om dan tijdelijk lijn 1 in te korten tot Reitdiep en meer ritten op Qlink 15 te bieden?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Dat Zernike Noord op dit moment onbereikbaar is in verband met WarmteStad werkzaamheden die tot het einde van het jaar duren maakt het er ook niet makkelijker op. Volgens mij is lijn 15 nu ingekort tot Zernikeplein.
-
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Nee, lijn 1 rijdt Reitdiep - Hoofdstation en de verbinding Zernike - Zuidhorn gaat tijdelijk via Hoofdstation, daarom extra ritten lijn 15.Korot schreef:Camille: Dus Lijn 1 blijft dan Zuidhorn - Reitdiep, en Lijn 15 biedt de verbinding met het centrum?
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Qbuzz rijdt gedurende de stremming na 10 uur niet meer naar Zuidhorn.
-
- Berichten: 522
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Zie je op de Peizerweg ineens een LE met een trekstang en een Ebusco er achter weg rijden
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten