NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
Geplaatst op: woensdag 19 augustus 2009 om 10:20
Laatst bijgewerkt: woensdag 19 augustus 2009 om 10:20
GRONINGEN - De poging van de Groningse gedeputeerde Marc Jager (CDA) om alsnog meer treinen tussen Groningen en Assen/Zwolle te laten rijden, dreigt te mislukken. Zijn reddingspoging komt volgens een woordvoerder van NS te laat.
Lees verder
Geplaatst op: woensdag 19 augustus 2009 om 10:20
Laatst bijgewerkt: woensdag 19 augustus 2009 om 10:20
GRONINGEN - De poging van de Groningse gedeputeerde Marc Jager (CDA) om alsnog meer treinen tussen Groningen en Assen/Zwolle te laten rijden, dreigt te mislukken. Zijn reddingspoging komt volgens een woordvoerder van NS te laat.
Lees verder
Re: NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
Gefeliciteerd, gemeente Hoogeveen. Jullie hebben het weer mooi verziekt voor het hele Noorden. Stelletje ikke-ikke-ikke paupers :neg:
Re: NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
NS heeft gelijk. En Hoogeveen maakt geen vrienden :neg:
Re: NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
Dit gaat nog wel een vervolg krijgen denk ik.. Al is de eis van Hoogeveen misschien niet eens zo gek. Ik vraag me af waarom intercity's wel stoppen in een dorp als Dieren.. Historisch gegroeid?
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
Dat is inderdaad historisch gegroeid. Daar komt bij dat die trein ook niet echt een IC is. Dat was vroeger altijd een sneltrein en is in 2007 'opgewaardeerd' tot IC, maar ja dat zijn de s4900, s8800 etc ook :?
Re: NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
Bericht aan politici: kijk niet naar de naam, maar naar de aard van het beestje. Terecht dat NS dat ding niet op Hoogeveen wilde laten stoppen.
Het is een spectrum.
Re: NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
De aard van het beestje dient een snelle verbinding te zijn tussen de steden Zwolle, Deventer, Zutphen, Arnhem en Nijmegen wat mij betreft. Dat het ding 6 stops meer heeft + een lange pauze in Arnhem is dan ook not-done.
Olst en Whije kan ik eventueel nog inkomen omdat er voor deze stations nu geen alternatief is. Bij Dieren, Arnhem-Zuid, Elst en Nijmegen-Lent is dat niet het geval. Wat mij betreft weegt de doorgaande reiziger hier zwaarder dan 4x/u een trein voor die dorpen en voorstadstationnetjes.
Olst en Whije kan ik eventueel nog inkomen omdat er voor deze stations nu geen alternatief is. Bij Dieren, Arnhem-Zuid, Elst en Nijmegen-Lent is dat niet het geval. Wat mij betreft weegt de doorgaande reiziger hier zwaarder dan 4x/u een trein voor die dorpen en voorstadstationnetjes.
Re: NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
De aard van de Intercity-Hype wordt in het bericht hierboven mooi aangestipt: voorheen was een IC een min of meer hoogwaardig, maar bovenal duidelijk product: een snelle trein die enkel op de belangrijkste stations stopte, met uitzondering van wat uitlopers zoals Zwolle - Groningen / Leeuwarden, waar het stoptreingedeelte onder de vlag van een Intercity werd doorgereden. Voor de wat minder belangrijke stations, met name op de wat drukkere trajecten die zo'n extra trein konden vullen, werd de sneltrein gebruikt.JWM schreef:Dit gaat nog wel een vervolg krijgen denk ik.. Al is de eis van Hoogeveen misschien niet eens zo gek. Ik vraag me af waarom intercity's wel stoppen in een dorp als Dieren.. Historisch gegroeid?
Tegenwoordig, en dan noteren we inmiddels 2007 en later, is de Intercityformule als gevolg hiervan in de hoofden van de mensen iets dat ze graag in hun dorp/stad willen hebben; en dit streven wordt aangewakkerd door het voorbeeld van vele andere stations die juist door het verdwijnen van de sneltreinformule bediend worden door een 'Intercity'. Men wijst vervolgens naar dingen als Dieren, Bodegraven etc. om aan te geven "ja maar ja maar, en wij dan?" Of het benoemen van een situatie als "Hoogeveen raakt Intercitystop kwijt", terwijl het altijd een rottig stoptreinstationnetje was, temidden van weilanden en 1 fabriek.
Landkaartongelukjes als Hoogeveen moeten zich dus gaan beseffen dat sommige Intercity's verkapte sneltreinen zijn, zoals de s3600, s4900 en s8800. Waar NS dan nog wel redelijk echte ICs in wil zetten, zoals de s500 en s700, moet men niet in lijn met de hiergenoemde wanproducten, dezelfde kant op willen gaan. Intercitystops zijn tegenwoordig dus alles behalve historisch gegroeid, ze worden toegekend op basis van marktvraag en inpassingsmogelijkheden. Dit ontbreekt -kennelijk- op Hoogeveen, naast de benoeming tot stad, ook nog eens.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
^^ Het is natuurlijk wel oorzaak en gevolg omdraaien:
Bij ieder station wordt op basis van de te verwachten reizigersaantallen bedacht welke frequentie het treinverkeer moet hebben, en op basis daarvan wordt per treinserie bekeken welke treinserie waarbij treinseries worden ingedeeld in het sprinter of het intercity segment.
Merk op dat (vooral in de randstad) ook overstappen een belangrijke rol spelen, daar dankt Gouda zijn IC status aan (ten koste van Zoetermeer). Dit omdat op Gouda veel meer overstapmogelijkheden wordt geboden dan op Zoetermeer, zodat er meer reizigers gebaat zijn bij een IC stop te Gouda.
Bij ieder station wordt op basis van de te verwachten reizigersaantallen bedacht welke frequentie het treinverkeer moet hebben, en op basis daarvan wordt per treinserie bekeken welke treinserie waarbij treinseries worden ingedeeld in het sprinter of het intercity segment.
Merk op dat (vooral in de randstad) ook overstappen een belangrijke rol spelen, daar dankt Gouda zijn IC status aan (ten koste van Zoetermeer). Dit omdat op Gouda veel meer overstapmogelijkheden wordt geboden dan op Zoetermeer, zodat er meer reizigers gebaat zijn bij een IC stop te Gouda.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
dat is niks omdraaien, dat is precies hetzelfde zeggen met een wat meer procestechnische benoeming ervan. Maar dit dus.Vinny schreef:^^ Het is natuurlijk wel oorzaak en gevolg omdraaien:
Bij ieder station wordt op basis van de te verwachten reizigersaantallen bedacht welke frequentie het treinverkeer moet hebben, en op basis daarvan wordt per treinserie bekeken welke treinserie waarbij treinseries worden ingedeeld in het sprinter of het intercity segment.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
Maar valt het Hoogeveen kwalijk te nemen dat als ze zien dat vergelijkbare dorpen/stadjes wel een riant aanbod aan sneltreinen en intercity's hebben dat ze dat vervolgens zelf ook wel willen? Wat mij betreft niet.NS-Reiziger schreef:Landkaartongelukjes als Hoogeveen moeten zich dus gaan beseffen dat sommige Intercity's verkapte sneltreinen zijn, zoals de s3600, s4900 en s8800. Waar NS dan nog wel redelijk echte ICs in wil zetten, zoals de s500 en s700, moet men niet in lijn met de hiergenoemde wanproducten, dezelfde kant op willen gaan. Intercitystops zijn tegenwoordig dus alles behalve historisch gegroeid, ze worden toegekend op basis van marktvraag en inpassingsmogelijkheden. Dit ontbreekt -kennelijk- op Hoogeveen, naast de benoeming tot stad, ook nog eens.
Re: NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
Ze vergeten dat naast dat ze minder reizigers hebben, ook op een geheel andere plek in het land liggen, met een zeer ander aanbod van treinen over de lijn die het dorp aandoet. Als NS besluit dat ze de stoptrein nu consequent stoptrein noemen en het predikaat Intercity eraf trekt, moet men niet gaan jammeren dat men iets kwijt raakt.JWM schreef:Maar valt het Hoogeveen kwalijk te nemen dat als ze zien dat vergelijkbare dorpen/stadjes wel een riant aanbod aan sneltreinen en intercity's hebben dat ze dat vervolgens zelf ook wel willen? Wat mij betreft niet.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
Over de s8800, deze intercity heeft meer stops dan de sneltrein/intercity Utrecht - Leiden die tot de zomervakantie van 2006 reed (en niet meer terugkeerde daarna vanwege een ontsporing).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
Hoogeveen trekt bijvoorbeeld al meer reizigers dan Steenwijk. Een stadje in dezelfde hoek van het land met een vergelijkbare spoorlijn. Steenwijk heeft wél 2x een rechtstreekse intercity richting de bewoonde wereld. Zo gek is het niet dat Hoogeveen op komt voor haar belangen.
Wat mij betreft moet je dit de Tweede Kamer kwalijk nemen met Jan Mastwijk voorop. Deze club dient de belangen van Nederland te vertegenwoordigen en ik zou het prettig vinden als die in het vervolg iets verder kijken dan het promopraatje van het toevallig in Hoogeveen woonachtige collega-kamerlid.
Wat mij betreft moet je dit de Tweede Kamer kwalijk nemen met Jan Mastwijk voorop. Deze club dient de belangen van Nederland te vertegenwoordigen en ik zou het prettig vinden als die in het vervolg iets verder kijken dan het promopraatje van het toevallig in Hoogeveen woonachtige collega-kamerlid.
Re: NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
Probleem is waarschijnlijk heel eenvoudig op te lossen.JWM schreef:Maar valt het Hoogeveen kwalijk te nemen dat als ze zien dat vergelijkbare dorpen/stadjes wel een riant aanbod aan sneltreinen en intercity's hebben dat ze dat vervolgens zelf ook wel willen? Wat mij betreft niet.NS-Reiziger schreef:Landkaartongelukjes als Hoogeveen moeten zich dus gaan beseffen dat sommige Intercity's verkapte sneltreinen zijn, zoals de s3600, s4900 en s8800. Waar NS dan nog wel redelijk echte ICs in wil zetten, zoals de s500 en s700, moet men niet in lijn met de hiergenoemde wanproducten, dezelfde kant op willen gaan. Intercitystops zijn tegenwoordig dus alles behalve historisch gegroeid, ze worden toegekend op basis van marktvraag en inpassingsmogelijkheden. Dit ontbreekt -kennelijk- op Hoogeveen, naast de benoeming tot stad, ook nog eens.
De IC Schiphol - Groningen: altijd na Zwolle stoptrein
De IC Den Haag - Groningen: altijd na Zwolle non-stop
Sprinter Zwolle - Groningen: rijdt op ma-za overdag en op zondag in de namiddag
extra
IC Rotterdam - Groningen: rijdt tijdens de ochtend- en avondspits
IC Zwolle - Groningen: rijdt in de daluren en op zaterdag (en indien er vraag naar is: zondag in de vooravond ivm terugkerende studenten)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
^^^ Assen is wel IC waardig vind ik zelf, als provincie hoofdstad. Tevens stappen daar toch wel redelijk veel reizigers in, ook een hoop militairen zo tegen het weekend.
Re: NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
Nou, ik zie meer in 2x een IC Groningen - Assen - Zwolle - Randstad dan allemaal vreemde treinen waar voor een reiziger geen logica meer uit te vinden is. In Zwolle is er nota bene zelfs een cross-platform overstap mogelijk vanuit de stopper uit Groningen naar de IC richting Randstad, en dat is de best mogelijke overstap die je kan hebben.
Ga je in Hoogeveen stoppen, dan heeft de stoptrein ook weinig zin meer, want het lijkt mij dat Hoogeveen de belangrijkste stop voor de stoptrein is in passagiersaantallen (want wat kan je nu van Haren, Beilen en Meppel verwachten, en Assen heeft al 2x per uur een IC).
Bovendien hebben de stations langs de lijn geen vast patroon, waarop busdiensten die vaker dan 1x per uur rijden slecht op kunnen aansluiten (ketenmobiliteit). Nu zijn de meeste streekbussen in Drenthe uursdiensten maar voor die lijnen die dat niet zijn zal een rit dus totaal niet aantrekkelijk zijn.
En ja, Assen is wel IC-waardig, daarop sluiten ook veel meer bussen aan dan in Hoogeveen, waar het aanbod voornamelijk uit Lijntaxi's bestaat.
Ga je in Hoogeveen stoppen, dan heeft de stoptrein ook weinig zin meer, want het lijkt mij dat Hoogeveen de belangrijkste stop voor de stoptrein is in passagiersaantallen (want wat kan je nu van Haren, Beilen en Meppel verwachten, en Assen heeft al 2x per uur een IC).
Bovendien hebben de stations langs de lijn geen vast patroon, waarop busdiensten die vaker dan 1x per uur rijden slecht op kunnen aansluiten (ketenmobiliteit). Nu zijn de meeste streekbussen in Drenthe uursdiensten maar voor die lijnen die dat niet zijn zal een rit dus totaal niet aantrekkelijk zijn.
En ja, Assen is wel IC-waardig, daarop sluiten ook veel meer bussen aan dan in Hoogeveen, waar het aanbod voornamelijk uit Lijntaxi's bestaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
Ik wil juist naar een vast patroon waarbij alle aansluitingen gebaseerd worden op de doorgaande trein uit de Randstad naar Groningen die na Zwolle overal stopt en dus elk uur éénzelfde aansluiting geeft, gegarandeerd, ma-zo 05:00 - 24:00 ;)Bovendien hebben de stations langs de lijn geen vast patroon, waarop busdiensten die vaker dan 1x per uur rijden slecht op kunnen aansluiten (ketenmobiliteit). Nu zijn de meeste streekbussen in Drenthe uursdiensten maar voor die lijnen die dat niet zijn zal een rit dus totaal niet aantrekkelijk zijn.
(en dus niet 's avonds en in het weekend wel rijdt en overdag door de week een ander patroon kent zoals het NS-voorstel in eerste instantie)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
Dit berichtje moet me denken aan een hangmat beleid.
Want het is toch gewoon niet logische als de gemeente Hoogeveen klaagt dat alles afgeblazen moet worden.
Het maakt op zich niet uit of de gemeente Hoogeveen wel of niet gelijk heeft, als overheid zijne moet je gewoon naar een oplossing voor een probleem zoeken of denk ik daar te zwart wit in?
Want het is toch gewoon niet logische als de gemeente Hoogeveen klaagt dat alles afgeblazen moet worden.
Het maakt op zich niet uit of de gemeente Hoogeveen wel of niet gelijk heeft, als overheid zijne moet je gewoon naar een oplossing voor een probleem zoeken of denk ik daar te zwart wit in?
Re: NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
Is dit een eigen verzinsel of een algemeen gebruikt woord88122903 schreef:hangmat beleid
Het is meer een stukje symboolpolitiek van de Tweede Kamer...
Re: NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
Het is een weinig gebezigde Belgische term waarmee ik hier het verband niet inzie.
Het houdt in dat de politiek geld uitgeeft aan zaken waar geen geld uit te halen valt.
Het houdt in dat de politiek geld uitgeeft aan zaken waar geen geld uit te halen valt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
Was als eigen verzinsel bedoeld.JWM schreef:Is dit een eigen verzinsel of een algemeen gebruikt woord88122903 schreef:hangmat beleid
Het is meer een stukje symboolpolitiek van de Tweede Kamer...
Maar de Belgen waren me voor geweest.Bee schreef:Het is een weinig gebezigde Belgische term waarmee ik hier het verband niet inzie.
Het houdt in dat de politiek geld uitgeeft aan zaken waar geen geld uit te halen valt.
Wat ik er eigelijk mee bedoelde was dat als je als tweedekamer aangeeft dat je niet tevrden bent over diestregeling en je ziet dat de NS zonder verder te kijken alles afblaast, dat je dat niet zomaar vanuit je hangmat moet toekijken maar de dialoog tussen de partijen moet aangaan.
Re: NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
Ach je moest eens weten in welke gehuchten de EC Brussel Zuid/Midi - Bâle (Bazel?) allemaal stopt. Ik heb me toch eens stations gezien in de Ardennen... :o
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
Verkeerde topic wellicht Vinny?
Re: NS wil niets weten van compromis voor meer treinen
LOL het was alleen maar een illustratie als: "Ja maar als xxx een IC status krijgt dan wil yyy er ook één en dan is het hek van de dam". Okay, dan moet je eventjes je "den Ollandse" bril afzetten en kijken wat voor wereldsteden er in het buitenland allemaal een IC status hebben.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten