Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Marrick
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 22:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Marrick »

Zojuist weer eens geprobeerd om met lijn 1 de trein in Zuidhorn te halen. Deze keer geen extra bus meer en je raad het al; aansluiting gemist.

We hadden de trein opzich nog kunnen halen, ware het niet dat de spoorbomen al dicht waren terwijl de trein nog niet eens het station was binnengereden. Sta je daar 2 minuten naar je trein te kijken...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Daniel »

Dat lijkt meer op een gevalletje slachtoffer van de herfstmaatregelen van ProRail (stop/doorschakelingen standaard op door, dus liggen overwegen langer dicht).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ov'tje »

Marrick schreef:Zojuist weer eens geprobeerd om met lijn 1 de trein in Zuidhorn te halen. Deze keer geen extra bus meer en je raad het al; aansluiting gemist.

We hadden de trein opzich nog kunnen halen, ware het niet dat de spoorbomen al dicht waren terwijl de trein nog niet eens het station was binnengereden. Sta je daar 2 minuten naar je trein te kijken...
Als je hard kunt rennen, dan zou je in die twee minuten de trein wel kunnen halen door binnendoor naar de volgende overweg te gaan, het spoor oversteken en dan terug naar het station te rennen :mrgreen:

Als je vanuit de bus al constateert dat de overweg bij het station dicht ligt zou dat het overwegen waard kunnen zijn :P

Maar goed, vanaf maandag wordt de voorrangssituatie op de Eikenlaan teruggedraaid en dan zouden de bussen beter op tijd moeten rijden, ware het niet dat er een ruime week wat werkzaamheden aan de N355 zijn en de bus daardoor door Aduard moet en dan via Dorkwerd naar Zernike gaat. Dat kost een paar minuten meer, zo heb ik in een ver verleden al eens ondervonden.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lange_Dre »

Dat de bussen van Qbuzz niet goed aansluiten op de trein in Zuidhorn, is ook wel iets wat bij Qbuzz in Groningen past. Alleen al bij het hoofdstation vetrekken de bussen in de avond een paar minuten voordat de IC van de NS komt binnen rijden. En bij meerder stadslijnen en QLink 5 heb je vaak een overstap van 20 tot 30 minuten van bus op trein en anders om. Vooral in de avond is het erg vervelend als je bus 2 minuten voor je trein het station in rijd al vertrekt en je daardoor een half uur extra reistijd krijgt.. :roll:
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

In dat geval kun je beter een stel klachten erover mailen naar Qbuzz. Misschien kunnen ze op rustigere momenten er iets aan doen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:Dat lijkt meer op een gevalletje slachtoffer van de herfstmaatregelen van ProRail (stop/doorschakelingen standaard op door, dus liggen overwegen langer dicht).
In principe zijn de herfstmaatregelen alleen voor de eerste paar treinen. Tenzij het erg glad is, dan worden ze op de dag zelf voor meer treinen toegepast.

In Zuidhorn kruisen de treinen normaalgesproken, dan is het niet eens mogelijk om de overweg eerder dicht te leggen dan normaal. Lag de overweg niet dicht voor de trein naar Groningen die nog moest komen?
Marrick
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 22:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Marrick »

Nee, die trein stond er al. Ik snap ook niet echt waarom de treinen niet op het andere spoor aankomen/vertrekken. Dit zou een hoop overstap-leed besparen, want dit was niet de eerste keer dat het gebeurde.

Op alle andere stations op het traject Gn-Lwd komt de trein naar Leeuwarden standaard aan op het meest noordelijke spoor, maar in Zuidhorn ineens op het zuidelijke spoor.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ov'tje »

ook in Hurdegaryp gaat het op zijn Engels. De reden hiervoor is dat dit op beide stations op dit moment de snelste afhandelingsvolgorde voor de treinen oplevert. Over enkele jaren ligt er dubbelspoor tussen Zuidhorn en Hoogkerk en stopt de trein richting Groningen op het zuidelijke spoor en die richting Leeuwarden op het noordelijke.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Stadsbus »

Hier is een foto van een kant en klare dubbeldekker Qliner te zien. Als je inlogt zie je de foto groter.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lange_Dre »

CamilleKreemers schreef:In dat geval kun je beter een stel klachten erover mailen naar Qbuzz. Misschien kunnen ze op rustigere momenten er iets aan doen.
Uitstekend voorstel dat was ook mijn eerste idee, alleen helaas doet Qbuzz er niets mee. En het OV bureau vind het ook wel best zo.. Mijn reactie was meer bedoeld, dat het nij niet verbaast dat Qbuzz vaak geen goede aansluiting bied van en naar de trein. :N
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Deel van de lijnen heeft ook andere aansluitingen. Ze zullen niet zomaar geen aansluiting bieden op de treinen.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Ebusco 3026 rijdt rond met een nieuwe betaalterminal.
Afbeelding
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Natorious »

Lange_Dre schreef:Dat de bussen van Qbuzz niet goed aansluiten op de trein in Zuidhorn, is ook wel iets wat bij Qbuzz in Groningen past. Alleen al bij het hoofdstation vetrekken de bussen in de avond een paar minuten voordat de IC van de NS komt binnen rijden. En bij meerder stadslijnen en QLink 5 heb je vaak een overstap van 20 tot 30 minuten van bus op trein en anders om. Vooral in de avond is het erg vervelend als je bus 2 minuten voor je trein het station in rijd al vertrekt en je daardoor een half uur extra reistijd krijgt.. :roll:
Niet alle buslijnen in Groningen kunnen aansluiten op de treinknoop. Met name de Qlinklijnen rijden gebundeld, waardoor zelfs op de drukste corridors ook in de avonduren er een hoge frequentie is. Zo is de reis HS-UMCG Noord ook s'avonds elke 10 minuten af te leggen met of Qlink 1,3 & 4.
Ik ga ervan uit dat je Qlink 5 nodig hebt richting Meerstad, ooit bus 78/178 overwogen voor je halte? Deze sluiten meestal aan. Daarnaast vind ik het jammer dat je generaliseert dat, omdat jouw ene buslijn niet goed aansluit, geen enkele bus dat opeens doet. Niet iedereen reist met de IC verder.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door busfanNL »

Nicketick schreef:Ebusco 3026 rijdt rond met een nieuwe betaalterminal.
Waarom moeten die kasten in hemelsnaam zo ongelooflijk groot en lomp zijn? :roll:
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door dennistd »

Waarschijnlijk omdat er ook een printer met rol in moet passen.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Bovenop zit een soort verhoogd vierkant, dat is de printer volgens mij. Dat ding is inderdaad vrij groot. Daarnaast zit er bovenop ook nog een soort RFID lezer, al snap ik daar het nut nog niet van. Net zoals dat er op de achterzijde (passagierskant) een soort barcodelezer lijkt te zitten. Al kan je met die barcodelezer natuurlijk heel veel doen, e-tickets op je telefoon bijvoorbeeld.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

Nicketick schreef:Daarnaast zit er bovenop ook nog een soort RFID lezer, al snap ik daar het nut nog niet van.
Puur speculaas (nog een paar weken tot de goede oude sint het land in komt)... maar wellicht een functie om saldo of producten voor de OVC op te laden?
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ov'tje »

Zoals ik al verwachtte kun je deze week maar beter niet met lijn 1 van Zernike naar Zuidhorn reizen als je een aansluiting wilt halen. De omleidingsroute is minimaal 5 minuten langer dan de normale route, waardoor je mooie achterlichtaansluitingen krijgt. En dan heb je nog mazzel, want je moet ook twee bruggen over die regelmatig open staan en je rijdt over smallere wegen die niet berekend zijn op de drukte.

De 3400 reed vandaag zelfs met +15 rond op lijn 1.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Is het niet logischer om dan tijdelijk lijn 1 in te korten tot Reitdiep en meer ritten op Qlink 15 te bieden?
Korot
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 mei 2013, 21:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Korot »

Camille: Dus Lijn 1 blijft dan Zuidhorn - Reitdiep, en Lijn 15 biedt de verbinding met het centrum?
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Natorious »

CamilleKreemers schreef:Is het niet logischer om dan tijdelijk lijn 1 in te korten tot Reitdiep en meer ritten op Qlink 15 te bieden?
Qlink 15 rijdt maar tot Zernike Noord, dus dan kan je beter lijn 1 tot Zernike Noord laten rijden, of Station Noord met aangepaste rijtijden. Qlink 2 is er voor de relatie Zernike-UMCG noord, overige lijnen voor UMCG noord-HS. Alleen Noorderplantsoen en Pijpstraat-reizigers moeten iets verder lopen of overstappen voor HS.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Dat Zernike Noord op dit moment onbereikbaar is in verband met WarmteStad werkzaamheden die tot het einde van het jaar duren maakt het er ook niet makkelijker op. Volgens mij is lijn 15 nu ingekort tot Zernikeplein.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Korot schreef:Camille: Dus Lijn 1 blijft dan Zuidhorn - Reitdiep, en Lijn 15 biedt de verbinding met het centrum?
Nee, lijn 1 rijdt Reitdiep - Hoofdstation en de verbinding Zernike - Zuidhorn gaat tijdelijk via Hoofdstation, daarom extra ritten lijn 15.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Qbuzz rijdt gedurende de stremming na 10 uur niet meer naar Zuidhorn.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Zie je op de Peizerweg ineens een LE met een trekstang en een Ebusco er achter weg rijden :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten