36 uur in Duitsland

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

36 uur in Duitsland

Bericht door Caspar »

Met nog 1 coupon voor 2 dagen vrijvervoer in het bezit, werd het tijd weer eens een rondje te gaan maken bij onze Oosterburen. De tijd begon te dringen, want de coupon was tot en met 18 augustus bruikbaar, en het zou dus zonde zijn hem te laten verlopen.

Ik heb van te voren geen plan gemaakt over de eindbestemming of de af te leggen route, alleen was het idee om met de ICE naar Frankfurt te gaan. Reden hiervoor was dat de andere snelle optie voor Duitsland, met de IC-Berlijn trein te gaan kwam te vervallen door werkzaamheden in Nederland vorig weekend.

Zo gezegd zo gedaan; met de ICE van 10.34 uit Amsterdam vertrokken naar Duitsland. Na een zoektocht voor een zitplaats viel me op dat de trein totaal was volgeboekt vanaf Arnhem. Even later werd dat ook door de omroep in de trein bevestigd, mensen zonder reservering werd verzocht de trein te verlaten, en via andere routes naar Duitsland te gaan. Helaas riep die treinmanager er niet bij om dat de t140 serie niet reed...
Omdat ik geen reservering had, heb ik me vlak voor Arnhem in het barrijtuig geinstalleerd aan een staantafeltje, met koffie en wat zoets erbij. Zo is het uurtje staan naar Oberhausen best te overleven. Net naast me bevond zich de cabine voor het personeel, en hoorde dat er 57 mensen waren die moesten staan in de ICE. De treinmanager begon er van te puffen, en klaagde tegen zijn Duitse collega dat het hem nog nooit was gebeurd dat ie pas voorbij Emmerich aan zijn eerste bakkie koffie toe kwam tijdens een rit.
Ook het barpersoneel vond het blijkbaar reuze spannend, want de bardame heeft in het uurtje dat ik er stond wel 4x een tussenstand van de omzet uitgedraaid uit de kassa.

Goed, na Duisburg liep de trein goeddeels leeg, omdat er veel mensen voor Berlijn in zaten die omreden. Zitplaats opgezocht en naar Frankfurt geknald.

Afbeelding
ICE International uit Amsterdam

Afbeelding
ICE-T naar Dresden Hbf

Na een biertje en een broodje gegeten te hebben op het station, tegen overigens Servex tarieven (biertje €3,70 broodje brie €3,50) een volgende trein opgezocht en dat werd deze:
Afbeelding

Afbeelding
Rustende loc in Stuttgart
Had gehoopt een TGV hier tegen te komen om eens een Franse trein in Duitsland te fotograferen. Helaas is de dienstregeling niet zo uitgebreid, en rijdt ie maar een keer of 3 per dag. Als er eentje zou staan was ik even meegegaan, immers binnen Duitsland hoeft er niet voor de TGV gereserveerd te worden. :D

Geen TGV maar wel een IRE naar Aulendorf. Geen enkele plaats op de CTA kende ik, dus het was een verrassing waar de rit heen ging. Ik nam me voor ergens uit te stappen waar het er leuk/mooi uit zou zien, maar dat kwam maar niet...
Ben blijven zitten tot de eindbestemming.

Afbeelding
Dit type treinstel had ik nog nooit gezien, was wel comfortabel ingedeeld

Afbeelding
Vanuit Aulendorf vertrekt ook dit treintje ieder uur als stoptrein naar het Bodenmeer.

Op de landkaart zag ik dat ik niet ver was van Ravensburg, een stad die ik wel ken van foto's. Dat was een mooie eindbestemming voor de dag, en als ik er geen hotel kon vinden, dan was het Bodenmeer ook dichtbij.

Afbeelding
IRE Ulm-Friedrichshafen, eerste keer dat ik in Duitsland een dieselloc voor een dubbeldekker zie.

Afbeelding
Ravensburg centrum

Afbeelding

Mijn hotel lag precies tegenover de kerkklokken, die gewoon de hele nacht door beieren. Ieder kwartier wordt geslagen. Niet door 1 kerk, nee er zijn er 3 die keurig achter elkaar aan gaan. Zo wordt 12 uur 's nachts dus 36x geslagen.
Om kwart voor 7 zondag ochtend begonnen ze eveneens herrie te maken, het beieren ging nu wel 5 minuten door.

Afbeelding
Een stadsbus in het bijna verlaten centrum op zondag ochtend.

Afbeelding
Vanuit Ravensburg ben ik nog even op en neer gegaan naar Friedrichshafen aan het Bodenmeer. Deze trein reed als IRE-Sprinter.

Afbeelding
Op een aantal IRE treinen reed een extra fietsrijtuig mee. Helaas niet zo goed te zien op de foto.

Afbeelding
Nog een treintje van de BOB.

Afbeelding
Die treinen doen me in alle opzichten denken aan een bus.

Afbeelding
Weer terug op knooppunt Aulendorf

Afbeelding

Afbeelding

Daar weer overgestapt op een IRE naar Ulm Hbf

Afbeelding
In Ulm gaat de dieselloc er af, en komt er een elektro loc voor om verder door te rijden naar Stuttgart

Afbeelding

Afbeelding
Het rechter type treinstel is voor mij ook nieuw, geen idee of het een dieseltreinstel is? De voorkant doet me in ieder geval denken dat het een Bombardier treinstel is.

Afbeelding
EC naar Zagreb via Klagenfurt.
Helaas kwam deze trein net aangedonderd toen ik een broodje in mijn hand had, en van de andere kant kwam tegelijkertijd mijn trein aan, dus meer tijd om een betere foto te maken had ik niet.

Mijn trein was een EC vanuit Oostenrijk naar Frankfurt, gereden met Duits mat.
Onderweg in Stuttgart even de trein uitgesprongen om te kijken of er nog een ICE ging vertrekken naar Mannheim, maar dat bleek niet het geval. Nog even snel een trein op de foto gezet, en de EC naar Frankfurt weer ingedoken.

Afbeelding
ICE-T in Stuttgart

Volgens Ihr Reiseplan en de conducteur van de trein kon ik het beste tot Frankfurt blijven zitten tot Amsterdam. Maar dan had ik wel een overstap van 1,5 uur daar. Dat zag ik niet zo zitten, dus had ik een ommetje verzonnen via Heidelberg met een S-bahn naar Mannheim te reizen. In Mannheim wilde ik dan met een ICE naar Keulen gaan. Mocht die niet vertrekken (had geen dienstregeling of iets bij me, was een gok) dan had ik in die anderhalf uur speling nog wel genoeg tijd om in Frankfurt te komen.

Afbeelding
EC in Heidelberg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ICE naar Berlijn in Mannheim

Mijn plan pakte gunstig uit, er kwam al vrij snel een ICE uit Basel naar Keulen aan, en daar kon ik ondanks dat er een treinstel defect was, nog een van de laatste zitplaatsen vinden. In Keulen overgestapt op een IC naar Dusseldorf, alwaar ik deze CTA zag:
Afbeelding

Door de vertraagde ICE International had ik nog een flinke tijdwinst geboekt, anders was de reis via Venlo sneller geweest.

Afbeelding
Een IC in Dusseldorf Hbf

Ook nu was de ICE naar Amsterdam weer erg vol, en moesten er een hoop mensen staan. Dit keer had ik wel een zitplaats en was ik 36 uur later als dat ik de reis was begonnen weer terug in Noord Holland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 36 uur in Duitsland

Bericht door Suus »

Afbeelding
Helaas, model is van Alstom, het is een Alstom Coradia Continental :)

Leuke foto's! Zonder planning reizen is altijd leuk, je weet nooit wat er kan gebeuren :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 36 uur in Duitsland

Bericht door webguy »

Die "bussen: zijn van net als de GTWs een Stadler product, genaamd Regio Shuttles. Moderne vervanger van de railbus zo'n btje en door heel duitsland te zien bij kleine spoorwegen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 36 uur in Duitsland

Bericht door Fles »

Bodensee is altijd erg gaaf :pos:
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: 36 uur in Duitsland

Bericht door Bastiaan »

Bee schreef:Helaas, model is van Alstom, het is een Alstom Coradia Continental :)
En elektrisch (dat vroeg hij zich af) :wink: Zie ook dit Duitse Wikipedia-artikel.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 36 uur in Duitsland

Bericht door Ardan »

Nou, je hebt zo te zien twee leuke dagen gehad. Lijkt me geweldig om zo onbeperkt door Duitsland te rijden. Hoe kwam je aan zo'n kaart?
Ik doe ook maar wat
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 36 uur in Duitsland

Bericht door Caspar »

Dat zijn zo de voordelen van het werken bij het spoor, als je dan een vrijvervoer kaart hebt, krijg je na een jaar in dienst te zijn ook recht op reisfaciliteiten buitenland zoals dat heet. Waar het op neer komt is dat je coupons kan bestellen voor alle Europese landen tegen gunstige tarieven. Zo kost 2 (aaneengesloten)dagen door Duitsland 30,50€ of 2 dagen België 7,10€
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 36 uur in Duitsland

Bericht door Fles »

Caspar schreef: 2 dagen België 7,10€
Mja, maak het dan net zo lief helemaal gratis. Als dat kutvolk gewoon eens een keer dagkaarten gaat verkopen, daar hebben we veel meer an :evil:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 36 uur in Duitsland

Bericht door Caspar »

Voor jou bordjes komen die net te laat dan :wink:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 36 uur in Duitsland

Bericht door Ardan »

Ik heb gisteren een heerlijk dagje Ruhrgebiet gedaan, met een SchönerTagTicket. 25 euro en je reist de hele dag vrij door NRW met regiotreinen, s-bahn, sneltram, zweeftrein, tram en bus.
Helaas ben ik zo stom geweest om de oplader van mijn camera kwijt te zijn dus ik heb er geen foto's van. :cry:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten